MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:

Exodus dan?
(Of moet ze die deze week nog beluisteren )

Genesis had ik niet verwacht, heb eigenlijk nog nooit van dit album gehoord.

wibro schreef:
Ach, Mister Fingertips gaat dit toch winnen.

wie?

herman schreef:
Genesis had ik niet verwacht, heb eigenlijk nog nooit van dit album gehoord.

Dan is het op zich vrij logisch dat je hem ook niet had verwacht

kleine 400 stemmen met een gemiddelde van boven de 4, ze brachten overigens nog een album uit in 1976. Iets minder stemmen en iets lager gemiddelde (3,98) maar voor mij de betere van de 2.

deze stond bij mij op 4!

Ja, ze hebben best een groot publiek. Ik vind ouder werk van hun al weinig aan, dus heb dit verder links laten liggen.

Houen zo!

Prima Genesisplaat. Ietwat toegankelijker al, maar de balans is hier nog goed.
Verrassende notering. Had ik eigenlijk niet verwacht.
Op 12 in mijn lijst.

west schreef:
Het echt enige goede aan Genesis in de top 10 is dat 'ie aan het begin staat.

Natuurlijk staat Genesis aan het begin. Dat is in dat boek niet anders.

bikkel2 schreef:
Prima Genesisplaat. Ietwat toegankelijker al, maar de balans is hier nog goed.
Verrassende notering. Had ik eigenlijk niet verwacht.
Op 12 in mijn lijst.

Dezelfde gedachte....
Wat mij betreft een van de hoogtepunten uit de nog met Hackett periode,volgend jaar('77 dus) een super Livealbum met deze formatie
Trick is een heel fijn album,bij mij op 11

Casartelli (moderator)
Mijn nummer 3, iets hoger dan die andere, waarvan ik vermoed dat hij ergens tussen de 11 en de 20 gestrand is in de eindklassering. Wat voor kant Genesis verder later ook op zou gaan en aan wie dat ook zou liggen, dit is m.i. hun beste sinds Nursery Cryme, met Entangled als ultiem prijsnummer.

Van de scheiding der wegen van Genesis en Gabriel werden in eerste instantie beide partijen beter.

EttaJamesBrown schreef:
(quote)

Scherp !
Volgend jaar een album genaamd Exodus zou dus op 2 moeten staan
Maar mss bij mij nog hoger ,moet ik nog ff uitpuzzelen met een sterk ander album ,en ook Top!
maar dan wel van geheel andere orde/genre

1977 is top!

"76" is imo een overgangsjaar.
Het minste tot nu toe wat de 70's betreft.
Maar da's mijn mening.

Helemaal eens. 1977 (ook een fijn album trouwens) is voor mij wel 't begin van mijn meest geliefde periode.
Tot en met 1976 was het voor mij nog af en toe schrapen en zoeken om tot een goede top-20 te komen, vanaf 1977 is het vooral schrappen in hele goede albums om het maar bij 20 te houden.

De jaren 1977 t/m 1983 behoren voor mij tot het hoogtepunt van de popmuziek. Voor vele groten uit het tijdperk 1969-1976 is er bij mij voor de topjaren 1977-1983 geen plaats meer, geen top 20 notering dus, maar m.u.v. een artiest die in het jaar 1977 voor mij het beste album maakte van de seventies. Maar ook na dat jaar is er bij mij voor die artiest geen plaats meer. Nou ja, voorlopig niet althans.

Eens en eens. Dit vind ik ook het minste jaar uit de 70s, hierna wordt het véél beter.

Hoezo '76 een minder jaar? Hier het 2de beste jaar van de 70's. Enkel '75 was (tot nu toe) beter.

zaaf
9. Frank Zappa - Zoot Allures
https://www.musicmeter.nl/images/cover/20000/20238.300.jpg

Punten : 214
Nom. : 10
Nr. 1 van : Lying Mouth

Deed het aanvankelijk zeer goed en met daarna af en toe een nominatie kon Frank net een top 10 plek bijeen schrapen .

Zoot Allures, een verbastering van 'zut alors!' hetgeen opgevat kan worden als 'verdorie!' Dat zou dan zomaar weer betrekking kunnen hebben op de cover, waar naast Zappa Terry Bozzio, Eddie Jobson en Patrick O' Hearn op staan. Op de plaat spelen daarvan alleen Terry Bozzio en Frank Zappa.
De hoesfoto toont dus (een deel van) de live-band ten tijde van de release.

Aanvankelijk bedoeld als dubbelalbum inclusief Sleep Dirt, The Ocean Is the Ultimate Solution, Filthy Habits en Night of the Iron Sausage en zonder Wind Up Workin' in a Gas Station en Zoot Allures. Uiteindelijk dus door Frank ge-edit tot enkele plaat. Alleen Night of the Iron Sausage werd naderhand niet meer gereleased, het zou hier gaan om een vehikel voor een uitgebreide gitaarsolo.

Door de personeelswisseling tijdens de recording sessies en door het aanpassen van de tracklist horen we de band waarmee Frank de sessies startte alleen op Black Napkins (de live-opname van de plaat). De rest van de nummers werd grotendeels ingespeeld door Zappa op diverse instrumenten met Bozzio op drums. Later werden daar wat additionele overdubs met andere muzikanten aan toegevoegd.

Op dit album startte Frank met het zg. xenochrony, d.w.z. het toevoegen van bestaande opnames (meestal van zijn gitaarwerk) aan nieuwe opnames. Friendly Little Finger is daar een voorbeeld van.
Het albumgeluid is beïnvloed door heavy metal, vooral te horen op Ms. Pinky.

Supergitaarplaat. Coherent en toch gevarieerd. Tja, ik heb niet veel helden, maar Frank is er 1.

Oh, ik heb er ook eentje Mijn favoriete Zappa plaat, hier op 16.

Ook zonder mijn steun red Zappa het toch wel enigszins verrassend!

Black Napkins is een wereldnummer. Ik ben vooral dol op de versie op Make a Jazz Noise Here. Frank Zappa - Black Napkins (from Make A Jazz Noise Here) - YouTube

Volgend jaar hebben we Terry Bozzio in topvorm op een live-album. Ik kan iedereen aanraden om even wat beelden op te zoeken van Bozzio en Zappa (disclaimer: beiden houden van instrumentale solo's). Hopelijk kan ik volgend jaar wel meestemmen en red dat album het. Heeft er eigenlijk al eens een live-album de top-10 gehaald?

EttaJamesBrown schreef:
(quote)

Ja slimme Etta: dat was nou precies wat ik met mijn opmerking bedoelde!

Telamon
Mooi, Zappa! The Torture Never Stops!!!

Bij mij net niet in de Top 20. Op een 3,5 heb ik hem staan. Maar Zappa in de lijst is altijd goed

Ik hoorde deze plaat voor het eerst in 1977 en heb het album onmiddellijk aangeschaft. "The Torture Never Stops” is net als bij Telamon mijn favoriet.

In een bericht naar zaaf van op 15 augustus heb ik nog naar dit nummer gerefereerd.

De snor op 9....dat treft, heb ik ook.
Geweldig gitaarwerk op dit album en The Torture Never Stops idd.

Deze Zappa heb ik dan weer wat lager op 16.

Matige start, ik word met deze twee albums alleen maar gesterkt in mijn mening dat dit het minste jaar van de 70s is.

Zappa hier op 8, geen Genesis.
Komt Kiss eigenlijk nog

Rudi S schreef:
Zappa hier op 8, geen Genesis.
Komt Kiss eigenlijk nog

Vast wel.

Nou?? Gezien de deelnemers lijkt mij dat een tikje onwaarschijnlijk.
Hardrock ( of is Kiss glamrock? combi wellicht) is nu niet bepaald een sterk vertegenwoordigd genre tot nu toe.
Er wordt kennelijk gedoeld op Destroyer.
Wel een vermakelijke plaat, maar ik denk niet dat het een top 10 notering krijgt.
Maar de wonderen zijn..........vul maar in.

zaaf
Van onderen?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:23 uur

geplaatst: vandaag om 16:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.