MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Eindelijk Fela! Hier op 5. Een van zijn top platen.
Een leuk begin deze morgen.
Wie weet komt er komt er nog wat sushi langs.

Cellulord schreef:
Eindelijk Fela! Hier op 5. Een van zijn top platen.
Een leuk begin deze morgen.
Wie weet komt er komt er nog wat sushi langs.

Yoko ?

Yoko hield gelukkig haar mond in deze periode.
Lennon helaas ook.

GrafGantz schreef:
(quote)

Hoe dichter bij Dordt, hoe goeder de morgen wordt?

20 km van Dordt hoe nog mooier het wordt

Yoko smaakt teveel naar plastiek
En "Laag" staat zeker heel hoog.

EttaJamesBrown schreef:
Vergeef het mij: nomen foneticum est omen.

Want met 1 vrouw had hij wel Felum Kutus geheten, of nog correcter Unicum Kutus.

zaaf
Cellulord schreef:
En "Laag" staat zeker heel hoog.
Kerel toch, je bent steeds abuis met de jaartallen. Laag is uit '77 (of vanaf '94)

zaaf
EttaJamesBrown schreef:
(quote)

Want met 1 vrouw had hij wel Felum Kutus geheten, of nog correcter Unicum Kutus.
Altijd leuk, je eigen grappen uitleggen

bikkel2 schreef:
Yoko hield gelukkig haar mond in deze periode.
Lennon helaas ook.

En toen Lennon met Yoko terug kwam met een comeback ,was het een beetje een teleurstelling voor mij
Heb alle albums van Lennon ,die uit '80 eigg nooit aan geschaft

Lennon als echte gezinsman. Geen verkeerde plaat, maar wel wat tam.

bikkel2 schreef:
Lennon als echte gezinsman. Geen verkeerde plaat, maar wel wat tam.

Woman en Watching The Wheels zijn de moeite waard
Maar goed we moeten weer 4 jaar terug on topic

zaaf schreef:
(quote)
Kerel toch, je bent steeds abuis met de jaartallen. Laag is uit '77 (of vanaf '94)

aiaiai, tijd voor meer koffie
zit hier op mijn 77 lijstje te staren

zaaf
5. Ramones - Ramones
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1340.300.jpg

Punten : 325
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : EttaJamesBrown, Rudi S

Redelijke steun tot maandag, resulterend een een nipte top 10 plek, dinsdag een off-day en daarna vrij veel support leidde tot een luidruchtige rentree en een ruime 5e plek.

De Ramones werden gevormd in 1974. De oudste twee hadden in de sixties al bandervaring opgedaan en waren bevriend geraakt met Douglas Colvin, die net uit Duitsland was verhuisd naar hun buurt. Douglas was bassist en gebruikte de schuilnaam Dee Dee Ramone. Hij kende Jeffrey Hyman en ze kwamen tot een plan samen een band te starten, The Ramones, en allemaal een Ramone-naam aan te nemen. Jeffrey werd Joey en ging drummen, Dee Dee ging zelf bassen en zingen en John Cummings werd Johnny Ramone en speelde gitaar. Tamas Erdelyi werd Tommy en zou gaan managen.
Al snel bleek dat de stembanden van Dee Dee niet de kracht hadden van de rest van de muziek en er werd geswitcht: Joey ging zingen (had daar ook al ervaring mee) en de manager ging drummen.

Ze maakten naam, omdat hun stijl samenviel met een nieuwe wind die ging waaien in clubs in downtown Manhattan, met name de CBGB en de Max's Kansas City, en overdonderden daar ook de lokale pers. Legs McNeil, die niet veel later het tijdschrift Punk zou oprichten zei hierover: "They were all wearing these black leather jackets. And they counted off this song... and it was just this wall of noise... They looked so striking. These guys were not hippies. This was something completely new."
Producer Craig Leon, die de band in de zomer van '75 had zien spelen, bracht de groep onder de aandacht van het management van Sire Records, die tot dan toe louter Europese progbands onder contract had en was nogal overredend. En, eenmaal binnen, waren de Ramones dat zelf ook. Waar Sire in eerste instantie voorzichtig wilden beginnen met een singletje, drongen ze aan op het maken van een volledige elpee. En zo geschiedde.

Goeie plaat, die in een half uurtje lekker wat energie kan genereren. Hoeft niet te vaak, maar dan wel met liefde.

Komt niet in mijn top 20 voor. De punk heeft trouwens bij mij een vrije val gemaakt. Ook de albums van de Sex Pistols, Iggy Pop en de Buzzcocks kon ik na opnieuw beluisteren niet meer zo goed waarderen. Tja, heb je een punk album gemaakt, dan heb je ze allemaal gemaakt. Zo klinkt het niet. Het is allemaal te veel van hetzelfde. Uiteraard geen verrassing dat de punk geen lang leven beschoren was. Magazine zette met Real Life in 1978 de overgang naar de new wave in en die was volledig terecht wel een lang leven beschoren.

Komt ook niet in mijn lijst voor
Wss de topper van deze ProtoPunkRock band
Heb niet zo veel met punk meer
Inhoudelijk stelt die zgn stroming weinig voor
Als je het over eentonig rechttoerechtaan hebt dan is dat het wel

Ook niet in mijn lijst.
Wel fris en fruitig en de juiste energie
Maar toch wat te recht toe recht an.

zaaf
Ik dacht al dat jullie zo zouden reageren. Vond het wel punk om mijn stem in deze vijfdubbel te tellen.

teus schreef:
(quote)

20 km van Dordt hoe nog mooier het wordt

Ik ken geen rijmpjes over Gorinchem, sorry

(en ook niet over welk gehucht in de Hoeksche Waard dan ook)

zaaf schreef:
Ik dacht al dat jullie zo zouden reageren. Vond het wel punk om mijn stem in deze vijfdubbel te tellen.

Vandaar!!

Als die andere pro-punk plaat nog komt, hoor je mij nergens meer over.

Lucky 13 hier voor de Ramones. Maar zo te lezen heb ik extra punten gekregen hiervoor van zaaf.

Geweldig album van Ramones, en er zou nog heel wat moois volgen!

Bij mij op 2!

GrafGantz schreef:
(quote)

Ik ken geen rijmpjes over Gorinchem, sorry

Mijn nr. 3!

bikkel2 schreef:
Overtuigend genoeg nog

Succes vandaag.

Weer 10-0 winst

zaaf
4. Bob Dylan - Desire
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/586.300.jpg

Punten : 399
Nom. : 18 x
Nr. 1 van : HugovdBos

Bob kwam traag op gang. Zeker voor de cokegebruiker die hij was in deze tijd. Maar eenmaal de smaak te pakken, ging het crescendo.

Plaat waarop een aantal samenwerkingen domineren: Emmylou Harris zingt op een groot deel van de plaat 2e stem, Scarlet Rivera is duidelijk aanwezig met haar vioolspel en op twee na zijn de nummers geschreven samen met theaterregisseur Jacques Levy.
De plaat staat bol van verwijzingen naar de getroebleerde relatie met zijn vrouw, waar de laatste song Sara uiteraard geen verwijzing meer is, maar een rechtstreekse hommage.

Op twee songs is de samenwerking met Levy evident: het filmische verhaal over Rubin Carter in Hurricane, u welbekend, en het langste nummer van het album, het 12 coupletten rijke, ruim 11 minuten durende epos over gangster Joe Gallo: Joey.

Voorafgaand aan de release van Desire heeft Dylan uitgebreid getoerd met een vaste backingband, geïnspireerd hiertoe door het bijwonen van een optreden van Patti Smith en geraakt door de chemie die ze had met haar band.

Voor mij zeker een van zijn betere platen, maar ja…. eerder veelvuldig gemeld…
Ik kreeg bij Engelse les op de middelbare school Hurricane om in zijn geheel gezamenlijk uit te pluizen en dat gaf een stevige voorliefde voor deze song.

Hele mooie plaat inderdaad, bij mij op 10.

Zo wordt het toch nog een hele mooie top 10, zeker als de top-3 ook is zoals ik hem verwacht.

Mooie Dylan, mijn nummer 5 .

Rudi S schreef:
(quote)

Weer 10-0 winst

Topper!!

Ik ben geen groot Dylan fan, maar deze hoor ik graag. Het zal de toegevoegde waarde van Emmylou zijn wellicht. Bij mij een nette twaalfde plaats.

johan de witt schreef:
Hele mooie plaat inderdaad, bij mij op 10.

Zo wordt het toch nog een hele mooie top 10, zeker als de top-3 ook is zoals ik hem verwacht.

Ik vind het toch nog wel behoorlijk spannend. Dat suffe hotel heeft haast vijf keer zoveel stemmen als het beste album van 1976, die ik eigenlijk al had verwacht. Hopen dus dat de roofvogels het ondanks de 847 stemmen (meer dan elk ander album uit dit jaar) niet hebben gehaald. De andere twee kunnen niet missen en zullen ook wel 1 en 2 worden. Met een zwarte plaat op #1. Zou dat voor het eerst zijn? Of loop ik nu op de zaken vooruit? Die andere artiest is natuurlijk wel ongekend geliefd hier.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:47 uur

geplaatst: vandaag om 07:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.