MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Teunnis schreef:
Hopen dus dat de roofvogels het ondanks de 847 stemmen niet hebben gehaald.

Brrr, idem.
Stevie, Bowie en misschien toch The Modern Lovers dat zou toch mooi zijn.

Rudi S schreef:
(quote)

Stevie, Bowie en misschien toch The Modern Lovers dat zou toch mooi zijn.

Dat zou de enige terechte top 3 zijn.

Inderdaad bedoel ik ook precies die drie
Die roofvogels heb ik geen moment aan gedacht.

Of brengen we naast Stevie en Bowie nog een dag bij de races door? Leve! het leven kan ook nog, die band staat er steeds in en deze heb ik wel hoog. Maar eigenlijk hoort in onze top 10 ook een Zweedse supergroep, die toen nog niet gearriveerd was...

Mooie notering voor deze schitterende plaat van Dylan, laat nu met spoed de regenboog maar komen en laat de elektrostatische generator stationair draaien.

zaaf
3. The Modern Lovers - The Modern Lovers
https://www.musicmeter.nl/images/cover/7000/7761.300.jpg

Punten : 450
Nom. : 18 x
Nr. 1 van : Telamon, johan de witt, ArthurDZ, Dwejkk_

Al zeer snel roadrunner up in deze top 10, wederom maandag (bijltjesdag) viel de steun ook voor deze plaat wat weg en daarna weer snel op het podium te kruipen.

Deze plaat van de Modern Lovers kent een bijzondere geschiedenis.
Velvet Underground fanboy Jonathan Richman richtte de band op op zijn 18e met zijn 15-jarige gitaarspelende buurjongen John Felice (later de drijvende kracht achter punkband The Real Kids). Hij rekruteerde verder bassist Rolfe Anderson (later opgedoken in Human Sexual Response) en David Robinson, later oprichter en drummer van The Cars. Een maand na de oprichting (september 1970) traden ze al op en hun setlist bevatte al songs als Roadrunner, She Cracked en Hospital.
Vroeg in 1971 werden Felice en Anderson vervangen door Jerry Harrison (inderdaad, die van Talking Heads) en Ernie Brooks, later gastmuzikant bij vele artiesten en bassist bij The Necessaries.
Met deze line-up werd de band live erg populair en waren twee platenmaatschappijen geïnteresseerd ze onder contract te brengen en beide organiseerde een multi-track demo sessie in april 1972. De eerste was onder leiding van John Cale namens Warner Bros. en de tweede met Alan Mason en Robert Appere voor A&M.

Begin '73 was het eindelijk zo ver (onduidelijk waarom het zo lang duurde, al had de band een druk schema) en tekende men voor Warner en zou met Cale de studio induiken.
Maarrrrrr... voordien zou de groep nog optreden in Bermuda. En dat had inderdaad zo goed als het effect van de beruchte driehoek. Richman hoorde daar lokale bandjes waar hij zeer door van zijn stuk werd gebracht. Die zonnige en laid-back muziek wilde hij ook spelen. Mede daardoor ontstond er nogal wat wrijving in de band. En hoewel Richman in eerste instantie nog aangaf die ouwe songs nog wel te zullen spelen, was hij erg gedreven een nieuwe richting in te slaan. En dus de oude songs ook anders te spelen.
Toen de goede vriend van Richman, Gram Parsons in die fase overleed en de groep mede daarom de sessies met Cale afblies, was het later alleen maar meer onwerkbaar en besloot de band na wat reanimatiepogingen uiteindelijk begin 1974 te stoppen.
Dit debuutalbum is dus een postuum werkje, samengesteld uit de opnames met John Cale (de eerste zeven tracks) en die met Alan Mason en Robert Appere (track 8 en 9), geremixed en uitgebracht in '76 door Home Of The Hits, een sublabel van Beserkley Records, de nieuwe werkgever van Jonathan Richman & the Modern Lovers nieuwe stijl.

Superplaat, trendsettend - terwijl hij ook volgt - laten we zeggen invloedrijk dan. Deze doet het altijd goed, ook als de vrienden van zaaf zijn biervoorraad komen plunderen.

Maar wacht eens even: deze plaat komt eigenlijk dus uit 1973?

zaaf
en wie hebben we daar...?

Ik ben het: jouw grote vriend west!
Zoals je ziet lees ik de teksten erg goed.

zaaf
Maar de spelregels niet.

Mooi! Zou ook mijn #1 zijn geweest. Met Fela en Zappa in de top-10 en Bowie nog aanstaande is deze jaargang geslaagd, zelfs zonder mijn inbreng.

Maarre, maarre.... strenge spelleider: ik deed deze erbij:

zaaf

Jonathan mooi dat die het ook gehaald heeft.

Staat bij mij op 14, had niet verwacht dat deze plaat zo goed zou scoren in de eindlijst.

zaaf
18 liefhebbers en maar 9 puntjes minder dan numero 2, die 20 x genoemd werd

zaaf schreef:
18 liefhebbers en maar 9 puntjes minder dan numero 2

Het is een wonder

Teleurstellend Top 10 verloop dusver voor mij alleen Trick Of The Tail en Desire (bij mij nr 2) binnen de 10,alleen Key en Station kunnen het leed nog verzachten en wat is er mis met Hotel California? Teveel gehoord op de Radiostations .....te mainstream? Zoiets wss

zaaf
2. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/91.300.jpg

Punten : 459
Nom. : 20 x
Nr. 1 van : LucM, Superbitch, nelis

Goed, zeer goed beginnen en nog beter finishen. Dat deed Stevie met Songs. Alleen plekkie 1 kwam nooit in beeld.

Dit is 'm dan: het hoogtepunt van Stevie's carrière. Een bijzondere carrière, startend als blind wonderkind met leuke hitjes, vanaf zijn 20e een meneer bij Motown met de vrijheid albums naar zijn visie te maken en leverde prompt het ene na het andere prachtalbum af, die door critici én publiek hoog werden aangeslagen.
In 1974 al, na Fulfillingness' First Finale, keek Stevie terug op zijn carrière en de wereld eromheen en raakte vertwijfeld. Hij wilde bijdragen aan een betere wereld, maar die wereld veranderde niet zo 1-2-3. Hij overwoog serieus te stoppen met muziek maken en te verkassen naar Ghana om daar met gehandicapte kinderen te werken. Een afscheidsconcert was al in de maak. Een lang gesprek met de leiding van Motown gaf hem toch de inspiratie om door te gaan, niet in de laatste plaats door het contract dat hem werd aangeboden: 7 platen in 7 jaar voor $ 37 miljoen.
Ondanks enige tijdsdruk, die dat met zich meebracht, nam Stevie een time-out en schreef daarna rustig verder aan nummers om zijn toch al aanwezige voorraad songs te vergroten. Zo ontstond het idee voor een klapper van een dubbel-lp. En dat moest groots aangepakt worden. Perfectionistisch als hij was. Dus velen, zeer velen (meer dan 130 muzikanten) hielpen dit project naar de mengtafels waar uren aan uren werden doorgebracht en besloten delen nog eens dunnetjes over te doen. Motown bracht intussen T-Shirts op de markt: "We're almost finished"...

Het resultaat werd een succes van jewelste, overal enorm hoge verkoopcijfers, singles die de hitparades domineerden en de plaat die helemaal de hemel in geprezen werd. Zijn opus magnum. En het zou nooit meer dit niveau bereiken. En waarom niet... niemand die het weet, ook Stevie niet.

Songs In The Key Of Life. Een lekkere plaat met voor mij een aantal mindere momenten. En die worden dan door ondergetekende te gladjes bevonden, te zoet. Maar er staan ook echte wereldsongs op. Een enkele plaat, maar dan wel met de beste songs had het voor mij nog beter gedaan.

Stevie mijn nummer 7 en voor de nummer 1 heb ik een reisbewijs op 4

As is trouwens prachtig, een van mijn Stevie favorieten.

Top ! The Modern Lovers op 3
Hier ook!
Bob en Stevie misschien ooit.

Station toch op 1 mogen we hopen.
Geen hotel a.u.b

Over dat laatste wat zaaf bericht ,wel deels eens ,een enkele plaat is wel erg ingekort maar wat korter met de dan betere tracks had bij mij ook de hoogste waardering opgeleverd wat Stevie's werk betreft
Innervisions (5* bij mij ) vind ik eigg zijn creatieve hoogtepunt
En daarna natuurlijk dit ook Superalbum van dhr Wonder
Bij mij op 3

bikkel2 schreef:

Station toch op 1 mogen we hopen.
Geen hotel a.u.b

Het station heeft wel heel erg veel meer bezoekers hiero dan dat hotel.

Rudi S schreef:
(quote)

Het station heeft wel heel erg veel meer bezoekers hiero dan dat hotel.

Volkomen terecht.

zaaf
1. David Bowie - Station to Station
https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4764.300.jpg

Punten : 590
Nom. : 24 x
Nr. 1 van : GrafGantz, west, Johnny Marr, Renoir, bikkel2, herman, luigifort

Weer zo'n gele trui vanaf de start, voor Bowie ook de 2e keer al. Is voor uw razende reporter niet echt spannend. Maar ja, dat zal u een rotzorg zijn.

Bowie was behoorlijk naar de verdommenis aan het gaan in L.A. Hij gebruikte astronomische hoeveelheden coke, leefde op een dieet van paprika’s en melk en was bij tijden nogal vervreemd van de realiteit.
In deze tijd werd hij door Nicolas Roeg gevraagd voor zijn film The Man Who Fell To Earth. Hij zou daar oorspronkelijk ook de soundtrack bij verzorgen, maar dat bleek teveel te zijn voor Bowie in zijn staat van zijn. Dat klusje werd uiteindelijk, op Bowie’s advies, geklaard door John Phillips.
Roeg had hem gewaarschuwd dat het personage in de film, Thomas Jerome Newton, waarschijnlijk nog een tijdje aan hem zou blijven kleven. Bowie mocht het uiterlijk van het personage inkleuren. Dat werd dus uiteindelijk The Thin White Duke, fragiel en gereserveerd – ijzig zelfs, achterovergekamd haar en onberispelijk gekleed in wit hemd, zwarte broek en gilet.
En zo nam hij Station To Station op. En staat hij op de cover – een still uit de film.
Muzikaal betekende dat ook het een en ander. De plastic soul en funk was er nog wel, maar kreeg gezelschap van Europese synth- en kraut-invloeden (waar Bowie voorlopig nog niet klaar mee was).
Belangrijk was ook de nieuwe line-up van zijn band, waar hij de rest van de 70er jaren mee zou blijven spelen: bassist George Murray vergezelde Young Americans-drummer Dennis Davis en rhythmgitarist Carlos Alomar. Tony Visconti, juist weer bij zijn gezelschap na een jarenlange afwezigheid, kon niet aansluiten wegens vol schema.
Tot en met Scary Monsters zou Bowie aldus gaan opnemen: backing tracks door bovengenoemde band, gevolgd door overdubs van sax, keyboard en lead gitaar – op deze plaat door Bowie, Roy Bittan en Earl Slick, gevolgd door de vocalen en de studiotrucage.

Bowie: "I got some quite extraordinary things out of Earl Slick. I think it captured his imagination to make noises on guitar, and textures, rather than playing the right notes."
Alomar herinnert zich: "It was one of the most glorious albums that I've ever done ... We experimented so much on it".

Station To Station wordt beschreven als 'zowel een van de meest toegankelijke albums van Bowie als zijn meest ondoordringbare'.

Dit vind ik een zeer goede Bowie. Nog niet geheel op volle kracht, maar erg fijn om te beluisteren. Gebeurt ook vrij vaak.

zaaf
En de rest van de top 25:
11. Queen - A Day At The Races
211 punten, 10 x genoemd nr 1 van Bonk

12. Roxy Music - Viva!
208 punten, 10 x genoemd

13. Eagles - Hotel California
202 punten, 10 x genoemd

14. Steely Dan - The Royal Scam
187 punten, 9 x genoemd

15. Tom Waits - Small Change
158 punten, 8 x genoemd

16. Van der Graaf Generator - Still Life
153 punten, 7 x genoemd

17. Genesis - Wind and Wuthering
142 punten, 7 x genoemd nr 1 van vigil

18. The Rolling Stones - Black And Blue
141 punten, 8 x genoemd nr 1 van teus

19. Jean Michel Jarre - Oxygene
138 punten, 7 x genoemd

20. Rush - 2112
137 punten, 6 x genoemd

21. Rainbow - Rising
129 punten, 7 x genoemd

22. La Düsseldorf - La Düsseldorf
126 punten, 6 x genoemd nr 1 van zaaf

23. The Alan Parsons Project - Tales of Mystery and Imagination - [i] Edgar Allan Poe
124 punten, 8 x genoemd

24. Camel - Moonmadness
117 punten, 5 x genoemd nr 1 van Casartelli

25. ABBA - Arrival
115 punten, 6 x genoemd

Er vielen slechts 4 nummer 1 buiten de boot: de nummers 1 van Henri-S, Lura, Cellulord en Brunniepoo zijn geeindigd op resp. 30, 56, 81 en 81…

zaaf
Voor de volledigheid nog even de top 25 op een rij:

1. David Bowie - Station to Station
2. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life
3. Modern Lovers - The Modern Lovers
4. Bob Dylan - Desire
5. Ramones - Ramones
6. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie
7. Patti Smith Group - Radio Ethiopia
8. Joni Mitchell - Hejira
9. Frank Zappa - Zoot Allures
10. Genesis - A Trick of the Tail
11. Queen - A Day At The Races
12. Roxy Music - Viva!
13. Eagles - Hotel California
14. Steely Dan - The Royal Scam
15. Tom Waits - Small Change
16. Van der Graaf Generator - Still Life
17. Genesis - Wind and Wuthering
18. Rolling Stones - Black And Blue
19. Jean Michel Jarre - Oxygene
20. Rush - 2112
21. Rainbow - Rising
22. La Düsseldorf - La Düsseldorf
23. Alan Parsons Project - Tales of Mystery and Imagination - Edgar Allan Poe
24. Camel - Moonmadness
25. ABBA - Arrival

zaaf
Mijn 1976favo's

1. La Düsseldorf - La Düsseldorf
2. Funkadelic - Hardcore Jollies
3. Frank Zappa - Zoot Allures
4. Bootsy's Rubber Band - Stretchin' Out in Bootsy's Rubber Band
5. Ashra - New Age Of Earth
6. Paul McCartney & Wings - At The Speed Of Sound
7. Steely Dan - The Royal Scam
8. The Modern Lovers - The Modern Lovers
9. Parliament - The Clones Of Dr. Funkenstein
10. David Bowie - Station To Station

11. Ramones - Ramones
12. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie
13. The Rolling Stones - Black And Blue
14. Gentle Giant - Interview
15. Cluster - Sowiesoso
16. Led Zeppelin - Presence
17. 10cc - How Dare You!
18. Tom Petty & The Heartbreakers - Tom Petty and The Heartbreakers
19. Return To Forever - Romantic Warrior
20. Rainbow - Rising

zaaf schreef:
Dit is 'm dan: het hoogtepunt van Stevie's carrière.
Na Innervisions uiteraard .

Mooie top twee, Bowie's beste en een heerlijke Stevie, goed werk.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:54 uur

geplaatst: vandaag om 02:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.