menu

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
avatar van Mssr Renard
GrafGantz schreef:
Reinbert de Leeuw

M'n favoriete Satie-vertolker.


Eindelijk eens iemand die ik ken in deze thread. Maar je hebt gelijk. Reinbert is de enige die exact de toon en het tempo van Satie wist weer te geven!

Ik heb trouwens de lp's.

avatar van heartofsoul
Mssr Renard schreef:
(quote)

. Reinbert is de enige die exact de toon en het tempo van Satie wist weer te geven!



Zelf prefereer ik Ciccolini, Reinbert de Leeuw vind ik té langzaam. Zie de volgende beschouwing:
Privacy settings - trouw.nl

R.I.P. Reinbert de Leeuw

avatar van Chameleon Day
RIP Reinbert de Leeuw

Erik Satie zal hem daar boven lauweren voor zijn fenomenale uitvoeringen van zijn werk! En JS Bach geeft hem ongetwijfeld een welgemeende schouderklop voor zijn interpretatie van de Matthäus Passion. John Cage dankt hem voor zijn uitvoering van '4,33' bij DWDD. Hollis kan kan zijn gevoel voor de ruimte en stilte tussen de noten zeer waarderen. Daar zal door de heren onder het genot van een goed glas zeker over gesproken worden........daar boven.

avatar van Mssr Renard
heartofsoul schreef:
(quote)


Zelf prefereer ik Ciccolini, Reinbert de Leeuw vind ik té langzaam. Zie de volgende beschouwing:
Privacy settings - trouw.nl

R.I.P. Reinbert de Leeuw


Die van Ciccolini heb ik ook allemaal op lp. Satiefan ten top hier

avatar van ZAP!
R.i.p. Reinbert de Leeuw. Ben niet / nauwelijks bekend met zijn werk, maar leek me een innemende man.

avatar van Justus18
R.I.P. Reinbert de Leeuw

Zijn waardering voor Satie deel ik niet. Ik ben wel een groot bewonderaar van het Schönberg Ensemble. Ik heb veel concerten daarvan bijgewoond. Het mooiste was de uitvoering van Pierrot Lunaire met Barbara Sukowa in Carré tijdens het Holland Festival. Hier een fragment (niet van dat concert):


Vele jaren later ben ik hem aan de bridgetafel nog eens tegengekomen. En dan zit je opeens oog in oog met een idool een spelletje te spelen. Bizar, maar ik was wat blij dat ik mijn waardering voor zijn talent persoonlijk heb kunnen overbrengen.

avatar van koosknook
R.I.P. Reinbert de Leeuw
Door Reinbert de Leeuw heb ik voor het eerst op circa 12 jarige leeftijd klassieke muziek weten te waarderen, door zijn vertolking van Satie. (Ik wel).
...De minuten stilte zullen hem nu wel bevallen...

avatar van remcodulac
R.I.P. Reinbert de Leeuw.

Zijn Satie-vertolkingen zijn een fijne jeugdherinnering en nog steeds een genot om naar te luisteren.

Ben op straat wel eens langs hem gelopen, maar ik durfde hem niet aan te schieten om hem te bedanken voor de mooie muziek.

Gaat nu niet meer in persoon, maar alsnog bedankt, Reinbert.

avatar van zaaf
RIP grote meneer de Leeuw

avatar van Gerards Dream
R.I.P. Reinbert de Leeuw.

Arbeidsdeskundige
R.I.P. Reinbert de Leeuw


avatar van herman
Wat

hier ben ik wel even stil van...


avatar van dix
dix
One Lone Swordsman left

avatar van E-Clect-Eddy
RIP Andrew Weatherall

Ik herken de naam meteen van de remix voor die hij maakte voor Emilíana Torrini's Speed of Dark (Andrew Weatherall Remix) - YouTube -audio

The Limiñanas & Peter Hook - Garden Of Love (Andrew Weatherall's Lundi Mouillé Mix) - YouTube - audio

Maar gezien zijn lange lijst aan credits op Discogs, is het zeer waarschijnlijk dat ik veel meer van de man ken.

Andrew Weatherall | Discography | Discogs

avatar van herman
Zonder Andrew Weatherall had ik waarschijnlijk een andere avatar.

Primal Scream heeft zijn carriere aan hem te danken: Loaded was hun doorbraakhit en dat was een remix van een ouder nummer van ze. Voor mij was hij de bruggenbouwer tussen dance en rock bij uitstek en daarom één van mijn favoriete producers.

Onder eigen naam en projecten als Sabres of Paradise en 2 Lone Swordsmen heeft hij ook geweldige elektronica gemaakt, maar hij was ook beïnvloed door dub en dancehall, zie ook deze track:
Sabres of Paradise: Wilmot - YouTube

Solowerk kan ook wel scherp zijn, deze track is meer hoekige post-punk:
Andrew Weatherall - Feathers - YouTube
Zijn plaat A Pox On The Pioneers is dan weer meer dub/postpunk/dronken wave ofzo.

Van wat recenter werk vind ik vooral deze remix van een Tracey Thorn nummer erg mooi:
Tracey Thorn - Sister (Andrew Weatherall Remix) ft. Corinne Bailey Rae - YouTube

In mijn Dance Top 100 stond ook nog een remix van hem. Halverwege heb ik altijd het gevoel dat de hemelpoort opengaat...
herman schreef:
82. Love Corporation ‎– Give Me Some Love (Andy Weatherall Remix)
1991, Creation / Style: Style: Trance, Dub, Downtempo, Ambient

Veel mensen associeren Creation Records met Oasis e.d., maar begin jaren '90 brachten zij ook een paar geweldige danceplaten uit. Zoals ook hier was meestal Andrew Weatherall daar op de een of andere manier bij betrokken. Ik vind het waanzinnig hoe hij hier het origineel helemaal uit elkaar trekt en er een 10-minuten-durend epos van maakt. Eigenlijk zitten alle momenten ook al in het origineel, maar dat maakt nauwelijks impact doordat er nauwelijks ruimte in de productie zit. Hoe anders is dat hier. Vanaf die machtige synthlijn die na een minuut of 5 komt binnen gewaaid is het een heerlijk avontuur dit nummer. Door die bellen krijg ik er ook altijd een decembergevoel bij. Hoe gaaf moet het zijn geweest om dit destijds in een club in Engeland gehoord te hebben.
Wel jammer dat het niet op Spotify en alleen in magere kwaliteit op YouTube staat.


Jammer dat ik hem maar 1 keer in levende lijve heb gezien en ook nog erg kort. Voor mij één van de beste producers die met name in de jaren '90 de muziek een eind vooruit heeft geholpen.

RIP Andy.



avatar van Poeha
Och ja The Sabres of Paradise - Theme was "vorig jaar" nog een geweldige ontdekking in het 1994 hitlijsten topic.

RIP Andrew Weatherall

avatar van PB 82



Just what is it that you want to do?
We wanna be free
We wanna be free to do what we wanna do
And we wanna get loaded
And we wanna have a good time

That's what we're gonna do
No way baby let's go
We're gonna have a good time
We're gonna have a party!


So ... let’s party In Andrews name ....!!!

“Genius is an overworked term but I’m struggling to think of anything else that defines him.”
Irvine Welsh

Andrew Weatherall, dancepionier. R.I.P.

avatar van matthijs
Ik schrik me dood. Een van mijn helden, Andy. R.I.P.

avatar van Arrie
Naast zijn werk natuurlijk ook een gerenommeerde producer. Ik noem Tarot Sport van Fuck Buttons.

R.I.P. Andrew Weatherall


avatar van luigifort
Wat een leeftijd...voor geld en spullen...

R.I.P.

avatar van Frank West
Net voor zijn grote doorbraak, veel te jong.

R.I.P.

avatar van Arrie

Wow dat was ook nog eens een opkomende naam. Zoals Frank al zegt: stond op het punt om echt door te breken.

Triest.

R.I.P. Pop Smoke

avatar van Dance Lover
R.I.P. Andrew Weatherall

Legendarisch album Tarot Sport!

avatar van vigil
RIP Pete Furwell

Een grote naam in het muzieklandschap van Liverpool en omstreken. Hij was erg belangrijk voor de zogenaamde seconde wave van bands uit Liverpool eind jaren 70. Hij opende als mede-eigenaar het beroemde poppodium Eric's waar lokale bands als OMD, Teardrop Explodes, China Crisis en Echo & the Bunnymen veel mochten optreden. Ook voor bv Joy Division, Elvis Costello en U2 in hun absolute begindagen een plek waar ze zeer regelmatig geboekt werden. Daarnaast was hij bij veel muziekgebeurtenissen in Liverpool betrokken, later werd Furwell o.a. ook nog manager van The Christians. Uiteraard ook een band vanuit Liverpool

avatar van luigifort
R.I.P. Pete Fulwell
Heeft Yazoo daar Upstairs at Eric's vandaan?

avatar van vigil
luigifort schreef:
R.I.P. Pete Fulwell
Heeft Yazoo daar Upstairs at Eric's vandaan?

Goede vraag, ik zou graag hard JA willen roepen want het zou goed bij t verhaal passen maar het antwoord is nee. Google leerde mij dat de producer van dat album Eric Radcliffe is en die zal vast een studio op de zolder hebben ofzo

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:10 uur

geplaatst: vandaag om 20:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.