MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:

Dan ''Bee'' Spears

Dan "Bee" Spears, who was the beating heart of Willie Nelson's music for more than 40 years as bassist for Nelson's Family Band, died Thursday after an accident at his home near Nashville, Tenn.

Dobie Gray R.I.P.

Mb.
Pfft. Kom ik er vandaag zowaar achter dat Howard Tate ons op 2 december heeft verlaten!

..en zo blijven er steeds minder Soul-iconen over. R.I.P. Howard Tate.

Dat wist ik ook nog niet

Howerd Tate R.I.P.

De Kaapverdische zangeres Cesaria Evora is zaterdag op 70-jarige leeftijd in haar geboorteland overleden. Dat meldde de minister van Cultuur van de eilandengroep. De zangeres kondigde in september haar afscheid van het podium aan omdat ze kampte met gezondheidsproblemen.

Cesaria is de belangrijkste vertegenwoordigster van een uniek genre. Ze beoefende de Morna-stijl, een combinatie van de volksmuziek van de Kaapverdische eilanden met West-Afrikaanse percussie, Braziliaanse ritmes en Portugese fado's. Ze stond bekend als de ''blootvoetse diva", om haar schoeiselloze optredens.

Een van de nummers waarmee ze beroemd werd, is het lied Sodade. Pas op 47-jarige leeftijd nam ze haar eerste studioalbum op en vergaarde ze internationale roem. Later kreeg ze voor haar album Voz d'Amor een prestigieuze Grammy Award.

dix
ow ... vorig jaar nog zien optreden.
ook al zal ze op mume weinig aanhang hebben, dit is toch wel een grote dame die ons verlaat.

Ook deze week is Billy Jo Spears overleden.

Mag zij rusten in vrede.

RIP Cesaria en Billy Jo.

R.I.P. Cesaria Evora

Cesaria en Billy Jo R.I.P.

R.I.P. Ralph MacDonald (67).

Na Paulinho da Costa waarschijnlijk de bekendste studio-percussionist ter wereld, die meespeelde op honderden albums op pop- en (smooth) jazz-gebied. Onder andere op platen van Quincy Jones, Aretha Franklin, Diana Ross, Miriam Makeba, Earth Wind & Fire, David Bowie, Billy Joel en Paul Simon, om maar enkele van de bekendste te noemen.

Hij schreef zelf ook nummers. Zijn bekendste composities zijn Just the two of us (Grover Washington/Bill Withers) en Where is the love (Donny Hathaway/Roberta Flack). Maar zijn best verkochte nummer onder eigen naam staat op de Saturday Night Fever-soundtrack: Calypso breakdown.

Zijn Wiki-entry geeft een aardig beeld van wat hij allemaal gedaan heeft.

Hier zie je hem jammen met drummer Steve Gadd, met wie hij ook op studio-albums vaak een combo vormde.

Kwam deze ook nog tegen. Twéé clips mag best, ter herdenking van deze grootheid.

Alsof het allemaal nog niet genoeg was dit jaar........

Was zaterdag zelf bij een hele emotionele begrafenis.

En dan twee dagen later lees ik dat o.a. Cesaria Evora en niet meer is...wat zal dat hard zijn aangekomen op de Kaapverdische Eilanden....

R.I.P. Cesaria Evora

en dan ook nog Ralph McDonald : R.I.P. , may you all rest in peace

Cesaria Evora .... 1 vd artiesten in de categorie wereldmuziek die ik ruim 2 jaar geleden via deze site ontdekt heb en die een aantal prachtige nummers heeft opgenomen. Muziek waar ik in met name in de zomer graag en regelmatig naar luisterde.

R.I.P. Cesaria

politieke berichten verwijderd.

Cesaria Evora - een van de ontdekkingen/tips van Silvo (Verlaine - Utrecht). Unieke verschijning op podium: blootvoets, grote leunstoel en sigaretje rokend. Saudade prachtig - op latere leeftijd hoog gewaardeerd, grande dame van de fado.

Obrigado

Ralph MacDonald R.I.P.

R.I.P. David Gold

Hij zat in de geweldige band Woods Of Ypres die echt net klaar waren met hun nieuwe album. Jammer genoeg overleed hij gisteren in een auto-ongeluk op 31-jarige leeftijd.

R.I.P Ralph Macdonald. En David Gold. Erg triest, 31 jaar maar.

Rust in vrede David Gold. Eenendertig is wel heel jong om te gaan en de manier waarop zeker.

R.I.P. Ralph MacDonald. Mijn eerste toevoeging hier op MusicMeter.

Iedere keer als ik dit topic met een update zie, ben ik bang een persoon als Bob Dylan of Keith Richards te zien.

Of David Bowie of Paul McCartney

Bijvoorbeeld.

Het is anders geen gezellig jaar geweest. Met Gil Scott-Heron, Amy Winehouse en Eugene McDaniels moest haast de helft van mijn top 15 eraan geloven. Hopen dat Badu het einde van het jaar haalt...

Stijn_Slayer
Er is geen acute aanleiding om te vrezen voor het leven van McCartney en Bob Dylan. Niet iedereen die (bijna) 70 is gaat er meteen aan.

Bowie is een wat ander verhaal, maar of de geruchten waar zijn blijft afwachten.

Het is altijd schrikken als iemand overlijd. Ook al is er al een ziekte geschiedenis aan vooraf gegaan. Bij mensen die bijvoorbeeld in de muziek zitten is dat niet anders. Of toch wel. Iedere keer als een bekende muzikant sterft schrik ik iedere keer weer. Op één of andere manier is het toch een bekende voor mij geworden, net zoiets als een broer of een zus die wat overkomt. Je wenst het niemand toe. In alle gevallen blijft er een grootte leegte achter. De dood van bijvoorbeeld Amy Winehouse zag je bijvoorbeeld aankomen, maar op het moment dat het had plaats gevonden bekroop me een vreemd gevoel en iets machteloos, want het had niet mogen gebeuren. Ja, het blijft een ongrijpbaar fenomeen de dood. En nu ik dit zo opschrijf bedenk ik me dat het wellicht mooi zou zijn dat er een speciale dag komt om overleden muzikanten te herdenken.

Ducoz schreef:
Iedere keer als ik dit topic met een update zie, ben ik bang een persoon als Johannes Heesters te zien.

Quote aangepast

Ja, tuurlijk.

Maar die heeft bijvoorbeeld geen enorm ruig drugs verleden achterzich.
Iemand als Keith Richards of Bob Dylan is van binnen al helemaal uitgevreten door de drugs en begint de huid ook meer op een laagje plastic te lijken dan huid... dat kan nooit lang meer duren..
Terwijl ik hoop ze vooraltijd mee te kunnen nemen.

Stel je voor, over 1 of 2 generaties zijn alle sterren dood die "onze" muziek maakten, dan zullen ze het moeten doen met de legendes om de artiest, wat altijd een iewat romantisch beeld schept.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:28 uur

geplaatst: vandaag om 09:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.