MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
Discussie in een r.i.p. topic. Ik zeg ga een hobby zoeken. Zucht.

bonothecat schreef:
Discussie in een r.i.p. topic. Ik zeg ga een hobby zoeken. Zucht.

Geef dan een voorbeeld en doe niet mee.

Want, denk je dat we hier voor onze lol zijn?
Nou ik toch bezig ben, beantwoord deze dan ook meteen: waarom zijn we überhaupt hier (op aard), als het toch maar tijdelijk is?

Mjuman schreef:
Het alombekende Calimero-complex
Wat rot dat je daar last van hebt, sterkte ermee !

Linus Van Pelt
Ik mis mijn bewegende gaap emoticon....

Edgar18 schreef:
(quote)
Ik denk niet dat dit veel met perspectief te maken heeft. Het heengaan van zowel Lou Reed als Amy Winehouse zat er aan te komen

Eerlijk is eerlijk, wat je post over Amy is wel een beetje geschiedvervalsing. Die was inderdaad behoorlijk van de rit, maar in de periode voor haar dood juist eindelijk afgekickt en op de goede weg terug. Des te ironischer haar dood helaas.

Wat bij Amy vooral meespeelt is dat haar overlijden destijds behoorlijk overschaduwt werd door Utoya.

Wat Luc de Vos betreft:
Veel mensen zullen Gorki ook wel live hebben gezien en Luc de Vos was ook goed benaderbaar. Meerdere mensen hebben hier hebben hem blijkbaar ook wel eens gesproken.

Mia is in België groter dan welke Nederlandstalig nummer in Nederland ook. Het heeft daar drie keer bovenaan het equivalent van de top 2000 gestaan. Los daarvan is het ook prachtige muziek, de Excelsior-connectie hoor ik totaal niet.

De hoeveelheid reacties vind ik verder juist wel fijn. Gebeurt ook wel eens dat er een favoriet van me overlijdt en er verder nauwelijks iemand iets over post.

herman schreef:
Ben een paar jaar geleden begonnen met een soort van muzikaal kerkhof voor mezelf.

Best een aardige overlap met jou:
*Olivia Tremor Control (zag ik ergens rond 2000 denk ik, locatie?, voorprogramma van?)
*Charlatans (Paradiso ca 1994, net voor Rob's dood maar net na zijn bankoverval)
*Primal Scream (Paradiso, ca 1993)
*Third World (Nighttown ca 2000)

Maarre, heb jij Broadcast live gezien?! Dan ben ik even jaloers op jou als de gemiddelde Jeff Buckley fan die hoort dat ik hem live heb gezien ehhh ''meegemaakt'.

Charlatans zag ik in '99 in de Melkweg: na Rob's dood, maar voor die van drummer Jon Brookes die vorig jaar overleed.

Broadcast heb ik twee keer gezien:
1 keer diep in de nacht in de grote zaal van Paradiso op het London Calling festival. Op 21 april 2000, dezelfde dag als ik Feeder zag die ook in het lijstje staan. Mooi dromerig optreden was dat.
En 1 keer in 2005 of 2006 in Ro-town ten tijde van Haha Sound. Dat was een stuk steviger, maar ook goed.

herman schreef:
Eerlijk is eerlijk, wat je post over Amy is wel een beetje geschiedvervalsing. Die was inderdaad behoorlijk van de rit, maar in de periode voor haar dood juist eindelijk afgekickt en op de goede weg terug. Des te ironischer haar dood helaas.

Wat bij Amy vooral meespeelt is dat haar overlijden destijds behoorlijk overschaduwt werd door Utoya.
Helemaal waar, maar toch kwam het geval Amy voor mij als een minder grote verrassing. Ondanks de goede kant die het op ging/leek te gaan met haar.

Dat Utøya gelijktijdig aan de hand was is mij niet bij gebleven maar zal zeker hebben bijgedragen aan de (beperkte) aandacht die het nieuws kreeg. Al zal dat vooral gelden voor de media en toch niet voor deze site (want daar ging mijn opmerking over).

Het nieuws van Amy Winehouse werd destijds compleet ondergesneeuwd omderdaad, heb er toen nergens veel over gehoord. Terwijl zij toch wel een van de populairste artiesten van de jaren '00 was.

Hier in dit topic werd destijds ook wel melding gemaakt van de doden in Utoya.

Maar goed, had niet zo'n zin de discussie hier onnodig op te rekken. Draai deze week elke avond een album van Gorki en vanavond was de beurt aan Ik Ben Aanwezig. Voor wie het vindt heb ik daar destijds de Oor-recensie maar van online gezet (foto van gemaakt):

http://twitter.com/herman78/status/539878720891531265/photo/1

Door die recensie en de verwijzing naar OK Computer heb ik destijds het album gekocht.

Ik vind het een beetje raar om te zeuren over het feit dat het ene sterfgeval meer aandachtkrijgt dan het andere.

Arrie schreef:
Ik vind het een beetje raar om te zeuren over het feit dat het ene sterfgeval meer aandacht krijgt dan het andere.

Op mij kwam het meer over als verbazing uiten (een verbazing die ik wel deel). Maar het kwam er inderdaad wel een beetje uit in een vorm die je kan lezen als "het zou niet zo moeten zijn!".

dix
herman schreef:
Door die recensie en de verwijzing naar OK Computer heb ik destijds het album gekocht.

Grappig. Ik ben pas ingestapt bij 'Eindelijk Vakantie' en was daar ook met name gecharmeerd van het mooie ruimtelijke geluidsbeeld dat me inderdaad aan OKPC deed denken. Helaas is dat geluid daarna per plaat steeds meer op rock geörienteerd. Radiohead-draaiende vrienden snapten niets van de vergelijking.

Arrie schreef:
Ik vind het een beetje raar om te zeuren over het feit dat het ene sterfgeval meer aandachtkrijgt dan het andere.

Nee Arrie, je bent de zoveelste die mijn tekst een rare twist geeft. Voor de laatste keer leg ik het even uit. Inmiddels snap ik dat Gorki - en hun overleden voorman - veel mensen na aan het hart ligt dat wist ik niet. Ik verbaasde me oprecht over de vele en frequente reacties en probeerde dat te begrijpen - ik vroeg als het ware om context en kreeg onder meer het verwijt van moeilijk schrijven, elitair, zeuren en weet ik wat nog meer naar m'n hoofd. Daarnaast vond ik het jammer dat er nauwelijks aandacht was voor bepaalde andere artiesten die mij meer deden. Mick Karn's dood is zo goed als onopgemerkt gebleven.

De enige hier die een beetje context gaf, was Herman. De anderen smispelden gewoon door. Misschien moet ik ooit nog eens een Readers Guide (of Coles Notes) gaan schrijven voor eenieder die mijn teksten leest en écht wil reageren ipv met de botte bijl.

Dix heeft bereikt dat ik een bepaald album (Eindelijk Vakantie) iig nog eens zal checken.

Linus Van Pelt
Intersant gegeven is het wel om even bij stil te staan

'sterren komen sterren gaan.

Mijn muzikale kerkhof uit mijn hoofd:
*Ron Ashton van de stooges(pinkpop 2007, lowlands het jaar erna volgens mij)
*GIl Scott Heron(misschien wel het hoogtepunt op dit lijstje, in parijs in 2010 tijdens een vakantie. Prachtige set met een solo Winter in America als opener)
*Big Star(2006 met nu ook overleden familie vriend in Tivoli, The posies met Alex Chilton erbij)
*Deftones(2007 in 013 met Chi Cheng erbij die in 2008 in een coma raakte en in 2013 overleed. Jammer dat de show zo matig was)
*Jay Reatard(Altstad, Effenaar, Metropolis en Watt 2007/9. Geweldige live show altijd, gelukkig was mijn 15 jarige zelf er op tijd bij)
*HTRK(Met de overleden Sean Stewart erbij, support van Liars in Liepzeig. Prachtige set, later ook de 2 man's line up live gezien in Kortrijk wat ook geweldig was)
*The Slits(Met Ari Up in de ekko 2010, verassend goede show)
* Space Siren(De tig keer dat ik ze gelukkig nog heb gezien)

dix
Linus Van Pelt schreef:

*HTRK Met de overleden Sean Stewart erbij

Ja zo kan ik het ook. Die telt dus niet

Linus Van Pelt schreef:
*GIl Scott Heron(misschien wel het hoogtepunt op dit lijstje, in parijs in 2010 tijdens een vakantie. Prachtige set met een solo Winter in America als opener)
*The Slits(Met Ari Up in de ekko 2010, verassend goede show)

Ik stond bij Jamie XX die net een plaat had gemaakt met Gil Scott Heron, toen het nieuws binnenkwam dat die was overleden. Dat was ook wel apart.

The Slits speelden een keer op Primavera toen ik daar was. Heb ze toen in het voorbij gaan wel horen spelen, maar ben niet gaan kijken. Achteraf behoorlijk spijt van.

Mooi lijstje verder.

Linus Van Pelt
dix schreef:
(quote)

Ja zo kan ik het ook. Die telt dus niet

Waarom tellen de slits dan wel , ach het is persoonlijke keuzes.

Lees net dat Ian McLagan is overleden (massif stroke), vooral bekend van The Faces en eerst The Small Faces. Ook getourd met The Rolling Stones begin jaren '80.

R.I.P. Ian McLagan.

Ian Patrick McLagan (69) oprichter en toetsenist van The Small Faces overleden t.g.v. een beroerte

Hun nummer 1 hit uit 1968 Lazy Sunday (Afternoon)

En na de breuk met zijn eigen Bump Band

Onweerwolf
dix schreef:
Overigens had Luc de Vos ook weinig met Nederland op. Spelen voor te weinig geld en twee witte kadetten met een plak kaas, hij kon het missen.

Begrijpelijk.

Maar toch kwamen ze twee jaar geleden, tot mijn intense geluk, helemaal naar het koude Groningen om in Vera een optreden te verzorgen. De enige keer dat ik Luc en z'n vrienden live zag en het was net zo fantastisch als al die uren en uren die ik heb besteed aan het beluisteren van de platen. Intens en oprecht.

Luc was de beste Nederlandstalige tekstschrijver, voor mij bestaat daarover geen enkele twijfel.

Nick Talbot (37), beter bekend als Gravenhurst.
Warp / Records / Gravenhurst / Nick Talbot

Linus Van Pelt
Nick Talbot van cult favorieten gravenhurst is overleden laat warp weten.

Geweldige band met wat prachtige grillige platen die ergens tussen verstilde folk en prachtige shoegaze zitten. Gelukkig nog 2 keer mee mogen maken maar 37 is echt te jong .

Hier nog het prachtige Song From Under The Arches dat schiet tussen prachtige verstiltheid en geweldige bruutheid voor 10,5 minuut:

WTF!!!! 37 jaar. Twee weken terug nog een tour aangekondigd ter ere van (meesterwerk) Flashlight Seasons. RIP

Ligt het nou aan mij of gaan er de laatste weken opvallend veel muzikanten dood? Vorige week nog producer/muzikant Corno Zwetsloot, kende m niet persoonlijk maar ik zat ooit in een bandje wiens drummer later is gaan spelen in een band die Corno produceerde (en wiens muziek ik meer bewonder dan "onze" muziek) , dan komt t wel dichtbij.

Had het idee dat van de zomer er vaak weken passeerden terwijl iedereen vrolijk door bleef leven. Scroll maar naar beneden. (Okee, dat is een leugen, veel muzikanten zijn niet zo vrolijk. Maar ze bleven leven). Moderators, waar is op musicmeter de "restore" knop zodat iedereen weer lekker doorleeft?

Ik weet het, het is mijn egoisme, maar kan het niet accepteren dat grote talenten ineens verdwijnen. Wat is 37 jaar nou een leeftijd om te gaan zeg. Restore!!!

Nick Talbot R.I.P.

R.I.P. Ian McLagan, toetsenist van The Small Faces.

Small Faces - Tin Soldier - YouTube

Wat een kutweek zeg. Eerst Luc en nu Gravenhurst. Ooit gezien in het vrprgrm van Sufjan Stevens. En hij was beter! Legendarisch zelfs! Flashlight Seasons is een van de mooiste singer-songwriter platen ooit, morgen maar eens spinnen met een traantje in den ooghoek.

Gravenhurst, dat is wel bizar

Mijn rotatielijst begint tragische vormen aan te nemen, hopelijk blijft het hierbij..........

R.I.P. Gravenhurst.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:14 uur

geplaatst: vandaag om 03:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.