Muziek / Nieuws / R.I.P.
zoeken in:
0
geplaatst: 30 november 2014, 23:27 uur
Damn, gisteren is toch wel een van mijn muzikale helden overleden 
Jaren geleden maakte ik eens de 'Ooit Was Ik Een Soldaat'-hyve aan. Sindsdien heeft Gorki een cultstatus in mijn vriendengroep. Buiten dat was Luc de Vos een geweldig tekstschrijver en een sympathieke en humorvolle persoonlijkheid, verantwoordelijk voor met afstand de beste Nederlandstalige muziek... Helaas veel te vroeg heengegaan. R.I.P.

Jaren geleden maakte ik eens de 'Ooit Was Ik Een Soldaat'-hyve aan. Sindsdien heeft Gorki een cultstatus in mijn vriendengroep. Buiten dat was Luc de Vos een geweldig tekstschrijver en een sympathieke en humorvolle persoonlijkheid, verantwoordelijk voor met afstand de beste Nederlandstalige muziek... Helaas veel te vroeg heengegaan. R.I.P.
0
geplaatst: 1 december 2014, 13:39 uur
Luc de Vos heeft als geen ander bewezen dat het wél mogelijk is om intelligente en rake liedteksten te schrijven in het Nederlands (of eigenlijk Vlaams.) Daar kunnen wij in NL nog veel van leren.
Dat hij moge rusten in vrede.
Dat hij moge rusten in vrede.
0
geplaatst: 1 december 2014, 18:31 uur
Zometeen bij DWDD aandacht voor het overlijden van Luc de Vos.
0
geplaatst: 1 december 2014, 20:20 uur
Vanavond was ik bij mijn ouders.
Een aankondiging van De Wereld Draait Door zorgde ervoor dat het onderwerp al snel Luc de Vos zou zijn.
Of ik ze uit kon leggen wie hij was?
Wat kan ik als Nederlander over deze Vlaamse artiest vertellen?
Dat Mia van Gorki dezelfde status heeft als Avond van Boudewijn de Groot hier in ons land.
Met een groot verschil, Mia is intenser.
Waarschijnlijk omdat Luc niet alleen de uitvoerende artiest is, maar omdat hij haar in zijn hoofd heeft gecreëerd, en haar een plek heeft gegeven.
Mia is voor mij de persoon die door Clouseau wordt bezongen in Daar Gaat Ze.
Bemind door iedereen, en door die cultstatus gedwongen worden om hier mee om te gaan.
Haar eigen gevoelens worden gemeengoed.
Uiteindelijk zal de innerlijke schoonheid opbloeien, en het uiterlijk doen vervagen.
Luc de Vos zingt zoals ik zou willen praten.
Mooie vloeiende zinnen, met zoveel diepte.
Het maakt mij niet uit wat hij te vertellen heeft.
Je wordt gelijk gegrepen.
Zijn stem heeft het strijdbare van Bono of Bruce Springsteen in hun overtuigende beginperiode.
Greg Dulli heeft dat trouwens ook wel.
Maar er zit een triestheid in die je nergens anders terug hoort.
De anti held.
Vreemd dat ze bij De Wereld Draait Door vertelden dat ze nog nooit van Luc de Vos hadden gehoord.
Dit kon ik mij niet voorstellen.
Jammer dat er maar zo kort aandacht aan werd besteed.
Dit had de hele uitzending mogen zijn.
Inclusief de stiltes.
Rick de Leeuw, Bent van Looy, en Peter Vandermeersch waren oprecht.
Maar het rouwproces mocht helaas niet langer dan 5 minuten duren.
Een aankondiging van De Wereld Draait Door zorgde ervoor dat het onderwerp al snel Luc de Vos zou zijn.
Of ik ze uit kon leggen wie hij was?
Wat kan ik als Nederlander over deze Vlaamse artiest vertellen?
Dat Mia van Gorki dezelfde status heeft als Avond van Boudewijn de Groot hier in ons land.
Met een groot verschil, Mia is intenser.
Waarschijnlijk omdat Luc niet alleen de uitvoerende artiest is, maar omdat hij haar in zijn hoofd heeft gecreëerd, en haar een plek heeft gegeven.
Mia is voor mij de persoon die door Clouseau wordt bezongen in Daar Gaat Ze.
Bemind door iedereen, en door die cultstatus gedwongen worden om hier mee om te gaan.
Haar eigen gevoelens worden gemeengoed.
Uiteindelijk zal de innerlijke schoonheid opbloeien, en het uiterlijk doen vervagen.
Luc de Vos zingt zoals ik zou willen praten.
Mooie vloeiende zinnen, met zoveel diepte.
Het maakt mij niet uit wat hij te vertellen heeft.
Je wordt gelijk gegrepen.
Zijn stem heeft het strijdbare van Bono of Bruce Springsteen in hun overtuigende beginperiode.
Greg Dulli heeft dat trouwens ook wel.
Maar er zit een triestheid in die je nergens anders terug hoort.
De anti held.
Vreemd dat ze bij De Wereld Draait Door vertelden dat ze nog nooit van Luc de Vos hadden gehoord.
Dit kon ik mij niet voorstellen.
Jammer dat er maar zo kort aandacht aan werd besteed.
Dit had de hele uitzending mogen zijn.
Inclusief de stiltes.
Rick de Leeuw, Bent van Looy, en Peter Vandermeersch waren oprecht.
0
geplaatst: 1 december 2014, 20:51 uur
deric raven schreef:
Ja ... dat programma heet natuurlijk niet voor niets zo, en de naam werd dubbel en dwars eer gedaan.
Ik kon me overigens niet aan de indruk onttrekken dat v Nieuwkerk er een beetje trots op was dat ie nog nooit van de man gehoord had. Lekker verschillig denk ik dan. Overigens had Luc de Vos ook weinig met Nederland op. Spelen voor te weinig geld en twee witte kadetten met een plak kaas, hij kon het missen.
0
geplaatst: 1 december 2014, 20:56 uur
Het voelde mij teveel als een verplicht nummertje.
Had de presentatie gewoon aan Peter Vandermeersch over gelaten.
Mathijs had beter niks kunnen zeggen.
Maar volgens mij zit Gorki niet bij het Excelsior label.
Viel mij echt tegen.
Had de presentatie gewoon aan Peter Vandermeersch over gelaten.
Mathijs had beter niks kunnen zeggen.
Maar volgens mij zit Gorki niet bij het Excelsior label.

Viel mij echt tegen.
0
geplaatst: 1 december 2014, 21:02 uur
Tja, als goedmakertje zal hij dan wel een 'lijstduwer' in het top 2000-programma Mia laten pluggen.
0
geplaatst: 1 december 2014, 22:29 uur
Typisch Van Nieuwkerk. Pretenderen dat je overal verstand van hebt, maar eigenlijks is hij nergens zonder redactie en autocue. Ik vond het ook erg vreemd dat hij zei dat hij nog nooit van Luc De Vos had gehoord, terwijl hij toch al 12 jaar Top 2000 à Go-Go presenteert. Het is toch vrij normaal als je als presentator van zo'n programma ook een beetje een idee hebt welke nummers in andere allertijdenlijsten goed scoren, bijvoorbeeld die bij de zuiderburen. De Tijdloze wordt nota bene als de Vlaamse tegenhanger van de Top 2000 gezien.
De Leeuw, Van Looy, en Vandermeersch hadden idd wat moois te vertellen, wel te kort helaas.
De Leeuw, Van Looy, en Vandermeersch hadden idd wat moois te vertellen, wel te kort helaas.
0
geplaatst: 2 december 2014, 09:26 uur
Tsja een item dat Luc de Vos eer aandoet verwachten bij de draaimolen van de nationale onderbuik die DWDD is, is hetzelfde als in de Sahara hopen dat je een ijsbeer tegenkomt...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 december 2014, 09:57 uur
Luc de Vos was dan ook geen Charles Aznavour he...
0
geplaatst: 2 december 2014, 11:47 uur
"de draaimolen van de nationale onderbuik". Mooie woorden.
Ik kijk af en toe DWDD om in tune te blijven met die onderbuik, maar vind het een vreselijk programma. Gisteren bewust niet gekeken. Zo'n Matthijs kijkt ook niet verder dan zijn bn-neus lang is, om met de woorden van Jaap Boots te spreken.
Ik kijk af en toe DWDD om in tune te blijven met die onderbuik, maar vind het een vreselijk programma. Gisteren bewust niet gekeken. Zo'n Matthijs kijkt ook niet verder dan zijn bn-neus lang is, om met de woorden van Jaap Boots te spreken.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 december 2014, 12:36 uur
Het geraakt wat off-topic... maar dan zal ik het in tune blijven met de onderbuik wel onvoldoende hoog aanslaan
. De tv gaat hier althans al jaren niet meer aan voor DWDD.
. De tv gaat hier althans al jaren niet meer aan voor DWDD.
0
geplaatst: 2 december 2014, 13:35 uur
Dat is toch dat advertorialprogramma voor uitgevers en platenmaatschappijen?
0
geplaatst: 2 december 2014, 18:30 uur
de rijken worden mooier
en rijker dan zij droomden
de armen sterven uit
en branden in de hel
de meisjes worden blonder
en slimmer dan ooit
ik grijp ze naar de keel
tot ze buigen voor mijn wil
red mijn ziel vooral
maar ook ook mijn mooie lichaam
Verdomme Luc!
en rijker dan zij droomden
de armen sterven uit
en branden in de hel
de meisjes worden blonder
en slimmer dan ooit
ik grijp ze naar de keel
tot ze buigen voor mijn wil
red mijn ziel vooral
maar ook ook mijn mooie lichaam
Verdomme Luc!
0
geplaatst: 2 december 2014, 19:11 uur
R.I.P. Bobby Keys.
Legendarische saxofonist van oa bij The Rolling Stones.
Hij is op zeventig jarige leeftijd overleden.
Zo dadelijk nog maar eens keihard Brown Sugar op zetten!
Legendarische saxofonist van oa bij The Rolling Stones.
Hij is op zeventig jarige leeftijd overleden.
Zo dadelijk nog maar eens keihard Brown Sugar op zetten!
0
geplaatst: 2 december 2014, 19:13 uur
Nou niet om het een of ander, maar Lou Reed legt het lootje en dat levert 1,5 p. rouwbetuigingen op; Mick Karn idem >>> 5 berichten.
Luc de Vos legt het lootje - van het Begische Gorki - en we blijven doorrouwen. Ik mis het perspectief - Mick Karn, Amy Winehouse en Lou Reed deden mij meer.
Bobby Keys: oppertoeteraar op o.a. Sticky Fingers , fijne stijl
Luc de Vos legt het lootje - van het Begische Gorki - en we blijven doorrouwen. Ik mis het perspectief - Mick Karn, Amy Winehouse en Lou Reed deden mij meer.
Bobby Keys: oppertoeteraar op o.a. Sticky Fingers , fijne stijl

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 december 2014, 19:34 uur
Mjuman schreef:
maar Lou Reed legt het lootje [...] Luc de Vos legt het lootje
maar Lou Reed legt het lootje [...] Luc de Vos legt het lootje
Ben je nou gewoon jaloers m.b.t. wie jij getrokken hebt voor a.s. vrijdag?
0
geplaatst: 2 december 2014, 20:01 uur
Mjuman schreef:
Nou niet om het een of ander, maar Lou Reed legt het lootje en dat levert 1,5 p. rouwbetuigingen op; Mick Karn idem >>> 5 berichten.
Ja, dat blijft een kwestie van individuele voorkeuren. Hoewel ik me - met alle respect voor Luc de Vos - wel kan vinden in je constatering. Wat ongetwijfeld ook meespeelt is het feit dat het om een vaderlandse muzikant gaat - eentje die nu eenmaal gevoelsmatig wat dichter bij ons staat dan een of andere Amerikaanse of Engelse muzikant.
Eentje die bovendien - en dat merk ik nu pas - een ongeëvenaarde volksheld blijkt te zijn in Vlaanderen. Het mooie van al die reacties hier - en ook in de media in het algemeen - vind ik dan wel weer dat het mij de ogen opent voor de mate waarin Luc en Gorki bij onze zuiderburen worden geëerd. Ik heb altijd gedacht dat iemand als Tom Barman of Raymond van het Groenewoud zo'n beetje algemeen als de grootste Belg op muzikaal gebied werd beschouwd. Maar sinds enkele dagen weet ik beter. Ook dát is een kwestie van perspectief.
Overigens: iemand die de saxpartij speelt op de beste single die de Rolling Stones ooit maakten, verdient het evenzeer nadrukkelijk om postuum geëerd te worden: R.I.P. Bobby Keys.
0
geplaatst: 2 december 2014, 20:07 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Welnee - ik sta gewoon weer perspex. Gorki eenmaal gehoord en die incorrecte Excelsior-associatie is veelzeggend; met dat label heb ik nix. Maar zoals hierboven al is gezegd - ' t is ook een kwestie van smaak en wat je raakt en wellicht ook de context van tijd. De dood van Amy Winehouse deed mij veel meer en nog steeds vervult bijv Back to Black me met forse dosis weemoed.
0
geplaatst: 2 december 2014, 20:16 uur
herman schreef:
Mooi topic:
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Top 100: Mooiste tekstregels van Luc de Vos (Gorki)
Schitterend inderdaad! Al een paar dagen spoken een paar van zijn strofen door mijn hoofd, dus dat lucht op Mooi topic:
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Top 100: Mooiste tekstregels van Luc de Vos (Gorki)

0
geplaatst: 2 december 2014, 20:18 uur
Ben een paar jaar geleden begonnen met een soort van muzikaal kerkhof voor mezelf. Elke keer als een artiest die ik live heb gezien overlijdt, voeg ik een liedje toe aan deze playlist:
En het gaat opeens hard de laatste dagen. In 5 dagen tijd 3 artiesten die ik (recent) live heb gezien overleden.
De teller stond tot een week geleden nog op 4 over heel 2014 en op 13 (voor zover ik weet) in totaal.
En het gaat opeens hard de laatste dagen. In 5 dagen tijd 3 artiesten die ik (recent) live heb gezien overleden.

De teller stond tot een week geleden nog op 4 over heel 2014 en op 13 (voor zover ik weet) in totaal.
0
geplaatst: 2 december 2014, 20:28 uur
Mjuman schreef:
Gorki eenmaal gehoord en die incorrecte Excelsior-associatie is veelzeggend.
Gorki eenmaal gehoord en die incorrecte Excelsior-associatie is veelzeggend.
Da's een associatie die bij mij niet leeft, en al helemaal niet bij promoboy Mathijs van Nieuwkerk. Overigens gingen Amy en Lou héél langzaam dood dus toen het zover was konden we de schouders erover ophalen.
0
geplaatst: 2 december 2014, 20:36 uur
Mjuman schreef:
Ik mis het perspectief - Mick Karn, Amy Winehouse en Lou Reed deden mij meer.
Ik denk niet dat dit veel met perspectief te maken heeft. Het heengaan van zowel Lou Reed als Amy Winehouse zat er aan te komen en was voor weinigen een verrassingen. De dood van Luc de Vos kwam zo plots dat het schokeffect vele malen groter is en het daarom ook meer reactie losmaakt.Ik mis het perspectief - Mick Karn, Amy Winehouse en Lou Reed deden mij meer.
0
geplaatst: 2 december 2014, 20:37 uur
R.I.P. Bobby Keys
Vriend van Keith en vooral in de jaren 70 had hij dezelfde ongezonde hobby's. Werd een tijdje gezien als slechte invloed voor Keith.
We herinneren zijn fantastische sax partijen bij vooral de Stones.
Vriend van Keith en vooral in de jaren 70 had hij dezelfde ongezonde hobby's. Werd een tijdje gezien als slechte invloed voor Keith.
We herinneren zijn fantastische sax partijen bij vooral de Stones.
0
geplaatst: 2 december 2014, 20:56 uur
Edgar18 schreef:
(quote)
Ik denk niet dat dit veel met perspectief te maken heeft. Het heengaan van zowel Lou Reed als Amy Winehouse zat er aan te komen en was voor weinigen een verrassingen. De dood van Luc de Vos kwam zo plots dat het schokeffect vele malen groter is en het daarom ook meer reactie losmaakt. Wishful thinking in een zeer hoge graad
- iig uitermate teleologisch.De autopsie van Winehouse heeft aangetoond dat het veel complexer lag dan jij hier beweert. "Acuut falen van de vitale organen" is de tekst over Luc de Vos. Niets over waardoor dat is veroorzaakt; dus die smispelpraat over Winehouse is gewoon misplaatst. Als jij respect naar haar opbrengt, doe ik dat in dit geval.
Nogmaals ik sta gewoon verbaasd over de vele adhesie-/rouwbetuigingen, niets van disrespect - dus probeer me dat niet aan te smeren.
0
geplaatst: 2 december 2014, 21:23 uur
Mjuman, ik kan je niet volgen. Nu is dat doorgaans je bedoeling ook niet, maar je lijkt hierboven juist serieuze communicatie-aspiraties te vertonen. De Vos stond stevig maar is toch plotseling ontvallen. Dat kun je van Winehouse niet zeggen, die was meermalen van het podium gelazerd voordat ze uit het leven viel.
En respect is anno 2014 iets waar alleen profvoetballers verbaal mee schermen.
En respect is anno 2014 iets waar alleen profvoetballers verbaal mee schermen.
0
geplaatst: 2 december 2014, 21:23 uur
Mjuman schreef:
...
...
- Wil je dat ik serieus op deze 'kijk mij eens interessant doen en moeilijke woordjes schrijven' reactie in ga of zullen we het hier maar weer bij laten? Ik opteer voor het laatste.
0
geplaatst: 2 december 2014, 21:34 uur
Edgar18 schreef:
- Wil je dat ik serieus op deze 'kijk mij eens interessant doen en moeilijke woordjes schrijven' reactie in ga of zullen we het hier maar weer bij laten? Ik opteer voor het laatste.
(quote)
- Wil je dat ik serieus op deze 'kijk mij eens interessant doen en moeilijke woordjes schrijven' reactie in ga of zullen we het hier maar weer bij laten? Ik opteer voor het laatste. Het alombekende Calimero-complex - neem er nog één zou ik zeggen.
dix - de doodsoorzaak van Winehouse is helaas lang niet zo simpel als die user hierboven suggereert. En die van De Vos wordt niet verder toegelicht dan de door mij aangehaalde tekst uit de krant.
Nogmaals: ik begrijp het (nog steeds) niet - ik heb niks met Gorki; maar goed veel Nederlandstalig doet mij weinig - maar zal het door wellicht nog eens beluisteren - en de Excelsior-associatie is door een andere user (als grap?) genoemd.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.