menu

Mijn Updates +
Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!

zoeken in:
geplaatst:
Hope is no strategy is het credo, maar zonder "hope" grijpt men snel naar "dope". Ga gewoon eens kijken op de halfjaarlijkse grote verzamelaarsbeurs in Utrecht (waarvan de grote platenbeurs een onderdeel is) en je gaat je al snel afvragen waarom je zo nodig die schuimrubber blokken met al je speldjes moest ruimen, wanneer je ziet dat iemand 25 euro voor een lullig lijkend Sunkist-speldje betaalt. Bij ruiming zag ik het niet en nu nog steeds niet. Feit is dat niemand destijds erbij stil stond dat het wel een big time zou kunnen worden. Deels is het onderdeel van het leven zoals het is, deels is het kenmerk van een 'mankelhaft' productie-/beheerproces. En dat komt nog steeds voor - soms is het uiterst merckwaerdig hoe bedrijven met een uiterst gebrekkige infra-structuur zulke mooie producten kunnen maken.

geplaatst:
ohmusica schreef:
Vergeet een ding niet van de muziekindustrie en dat is het hele concert gebeuren. Als je het goed aanpakt, staat een release garant voor een aanzienlijk aantal podiumoptredens. Van kleine tot grote zalen en de festivals. Zo telde ik bij de nieuwe release van Olafur Arnalds, niet bepaald een fuifnummer, een lijst van 120 upcoming optredens. Ook dat is een aspect van een nog wel springlevende muziekindustrie.

Ja, misschien is de cirkel weer rond.
Ooit was een fysike release gewoon een visitekaartje om concerten binnen te halen. Later waren het eerder de concerten die voor een boost in de verkoop van "fysieke media" moest zorgen.
Ergens mid jaren 80 vertelde Lemmy my dat, financieel gezien, een Motörhead tour enkel diende om de platenverkoop aan te wakkeren.
Maar rond de eeuwwisseling met de komst en snelle groei van, vooral illigaal, digitaal downloaden, zag ik ook een enorme toename in het aantal concerten.
Tegenwoordig is het concert aanbod enorm. En de festivals duren dagen en zijn gigantisch.

geplaatst:
gaucho schreef:
Zijn er hier mensen die wel eens een YouTube-filmpje of muziektrack downloaden? En waarom zou je dat nog doen? Ik zie het verschil niet zo scherp met gewoon luisteren naar Spotify...

Arrie schreef:
... Ik denk dat het populairder is dan je denkt.

Bijna iedereen uit mijn omgeving luistert zijn muziek uitsluitend via youtube. Maar ja dit zijn dan ook bijna allemaal niet echt muziekliefhebbers. Dit zijn dan ook vooral mensen die in vroegere tijden waarschijnlijk naar de radio zouden luisteren en nooit een plaat of cd zouden kopen.
Wat mij echter verbaast is dat ik toch een deel jonge muziekanten ken die zelf geen muziek verzameling hebben, nooit muziek gekocht hebben (in eender welke vorm), en gewoon youtuben.

Voor muziek kom ikzelf zelden op youtube en dan is dit enkel voor interviews of misschien eens een concert. Het overgroote deel van de muziek op youtube is van erbarmelijke geluidsqualiteit en videoclips interesseren me geen bal.

geplaatst:
Het gaat in de eerste plaats natuurlijk om de inhoud. En het is ook maar wat je gewend bent. Ik zou mijn stereo installatie niet willen missen. Maar als ik bij de nieuwe van Baroness bijvoorbeeld zie dat mensen het album onvoldoende geven omdat ze de productie slecht vinden, of dat overdreven gedoe daarover bij Death Magnetic (Metallica), dan blijkt dat het ook de andere kant kan uitslaan. Mijn eerste lp's beluisterde ik op een draagbare mono platenspeler. Daarna hadden stereo, wel met plastic speakers. Het verlangen naar beter was er, maar tot dan genoten we ook volop van de muziek. Probleem tegenwoordig is wel dat albums vaak geproducet worden met die stomme oortjes waar de jeugd mee rondloopt in gedachten.

geplaatst:
Bij Originele banden van honderden artiesten verbrand..

Van honderden artiesten zijn in 2008 de originele banden verbrand. The Eagles, Ricki Lee Jones, Joni Mitchell, Neil Diamond, Supertramp, Sting, Carpenters, John Coltrane, Joe Jackson, Aerosmith, Golden Earring. Om er maar een paar te noemen. Universal heeft nooit hun artiesten hierover geïnformeerd. Door een proces is het nu bekend geworden.
Lees: https://www.nytimes.com/2019/06/25/magazine/universal-music-fire-bands-list-umg.html

geplaatst:
11 jaar niet naar omgekeken dus.

geplaatst:
Nou, voornamelijk elf jaar succesvol verhuld door platenmaatschappij Universal, die niet alleen bang was dat het schandaal zou uitlekken en hen daardoor grove nalatigheid zou kunnen worden verweten, maar ook omdat ze bang waren dat artiesten met allerlei schadeclaims zouden komen. In veel contracten staat namelijk dat de platenmaatschappij weliswaar eigenaar wordt van de opnamen, maar dat ze ook de plicht hebben die dingen goed te bewaren. Er wordt hierover al het .e.e.a. gemeld op de vorige pagina van dit topic.

Die aanklachten komen er nu alsnog, maar over de haalbaarheid ervan lopen de meningen uiteen, lees ik op het web. Volgens de advocaten van Universal is er niets onherstelbaars gebeurd.

Somber stemmende, maar waarschijnlijk realistische quote uit het laatste artikel: “I think most people don’t care about the audio quality of music,” the analyst said. “You can see that from all the high-resolution formats staying niche, and the more-expensive high-res streaming options, such as Deezer and Tidal, not being very popular. So as long as UMG had made copy of the masters, it won’t impact the day-to-day of the business.”

Let wel: het gaat hier dus op mastertapes, de originele banden waarop de multitracks (afzonderlijke sporen voor elk afzonderlijk instrument) van duizenden albums van bekende artiesten zijn vastgelegd. Vaak is er wel sprake van kopieën, maar dat zijn niet altijd multitracks en je krijgt na verloop van tijd hetzelfde effect wanneer je bijvoorbeeld een cassettebandje meerdere malen kopieert: bij elke nieuwe dub is er sprake van kwaliteitsverlies.

En als je een goede nieuwe remaster wilt maken, kun je het beste terugvallen op de originele opnamebanden, ook als die niet meer in geweldige staat zijn. Er wordt, zeker bij hoogstaande reissues, soms ook wel mee geadverteerd: remastered from the original mastertapes. Je moet je afvragen hoe vaak die claim eigenlijk waar is bij reissues die sinds 2008 zijn verschenen...

geplaatst:
Niets onherstelbaars in die zin, dat alle albummasters er digitaal nog zijn. Het verlies zit in het feit dat de meersporentapes (8/24/48 sporen) weg zijn en er geen nieuwe mix gemaakt kan worden van dat oorspronkelijke materiaal. Toen ik de lijst zag schrok ik wel even van het enorme aantal gedupeerden.

geplaatst:
Dat zeg ik ....terwijl ik nog aan het schrijven was

De gemiddelde muziekliefhebber zal misschien, net als die advocaten van Universal, de schouders ophalen. De kopieën zijn er immers nog? Maar voor mensen die nog altijd hopen op betere remasters (want de techniek schrijdt ook voort) is het een gevoelig verlies. En inderdaad: het gaat om een aanzienlijke hap uit de (vooral Amerikaanse) popgeschiedenis.

Zelfs van onze eigen Golden Earring, lees ik, want die werd in die tijd in de VS gedistribueerd door MCA, dat later, na een fusie met PolyGram, werd omgevormd door Universal. Al kun je je bij buitenlandse artiesten afvragen of de originele mastertapes niet gewoon in hun vaderland liggen, in dit geval bij Willem van Kooten van Red Bullet. Dat laatste lijkt me hier wel waarschijnlijk. Maar het zou wel kunnen dat de originele banden van de Amerikaanse releases (de US-versie van Moontan en het 'Amerikaanse' album Mad love's comin') bij die brand verloren zijn gegaan.

geplaatst:
Haha, jij schrijft sneller dan ik lezen kan...
Brononderzoek gaat verloren. Hoe kwam de plaat tot stand e.d. Het is alsof de Nachtwacht roestvrij digitaal op een stuk plastic wordt gespoten en het origineel weggemikt in de container achter het Rijks.

geplaatst:
Bedenk me opeens toch nog twee voordelen van de brand:
1. Er kan niet meer gesjoemeld worden met de originele albums (zangpartijtjes vervangen, drums en violen toevoegen). Het blijft wat het was. Forever.
2. Nog levende artiesten kunnen nu als de wiedeweerga de studio in om hun verloren albums nog een keer op te nemen. Dat kan nog wat leuks opleveren. Een rij zeventigers voor de deur van de studio om nog een keer hun ding te doen. Als genoegdoening.

geplaatst:
Jullie willen niet weten wat er gebeurt met (kostbare) boeken - waarvan meerdere exemplaren zijn - die worden gedigitaliseerd door Google.

Overigens speelde aan het eind van de vorige eeuw het probleem van het teloorgaan van de veel filmmateriaal/negatieven omdat de dragende laag aan het afbreken was. Digitalisering bood toen soelaas. Digitalisering biedt ook één voordeel: wanneer de content mediumneutraal (in XML)wordt opgeslagen - halverwege het laatste decennium van de vorige eeuw was MNO(pslag) een echt buzz word - kan deze, onafhankelijk van het oorspronkelijke afspeelmechaniek worden gerecontrueerd. Je zult nl zien dat veel software vanaf een bepaald punt niet meer downward compatible is.

Het rare van dit verhaal blijft natuurlijk wél dat zowel origineel als back-up (tape 2) op dezelfde plaats werden opgeslagen (of misschien wel hergebruikt). Lijkt me strijdig met elke safety procedure. Kind of Blue is een klassiek voorbeeld van remastering mbv de backup (tape2), dit was nodig omdat bij nader onderzoek bleek dat de mastertape (tape1) te snel had gelopen tijdens de opname.

geplaatst:
Mjuman schreef:
Het rare van dit verhaal blijft natuurlijk wél dat zowel origineel als back-up (tape 2) op dezelfde plaats werden opgeslagen (of misschien wel hergebruikt). Lijkt me strijdig met elke safety procedure.
Lijkt me de kern van het hele probleem nu. Een brand, oké, kan gebeuren. Maar dan de knulligheid van kopie bewaren op dezelfde plaats, zelfde doos, daar zijn geen woorden voor. Begrijpelijk dat je zoiets tien jaar lang probeert te verbergen. Verantwoordelijken w.s. nu net met pensioen.

geplaatst:
Weet niet of het al over gesproken is maar lees vandaag dat crowdfunder PledgeMusic failliet is sinds 8 juni.

Erg sneu, leek me een prima initiatief dat 9 jaar veel fijne bijzondere albums heeft opgeleverd. Is me nog niet duidelijk wat de status dan is van albums die nog moeten uitkomen zoals het project van Jazz Coleman voor KJ muziek uitgevoerd door een volwaardig symfonisch orkest. Of het nieuwe album van Wendy James... sommige albums lijken me wel al voltooid en zouden dus geen problemen moeten geven voor de fans of de artiest

PledgeMusic - Wikipedia

geplaatst:
Natuurlijk is het sneu, want het is in dit tijdsgewricht een mooie kans voor zowel beginnende als 'gevorderde' artiesten om toch een album uit te brengen tegen beheersbare kosten. Een rechtvaardig systeem ook, want zo'n album komt er alleen als de fans het willen cq. er voldoende vraag naar is.
Bovendien stelt dit systeem artiesten in staat om de rechten en opnamen in eigen beheer te houden en niet, zoals vroeger, af te staan aan de platenmaatschappij waarmee je een contract was aangegaan. Toch had het een schaduwkant: albums die via PledgeMusic werden gereleased, waren vaak moeilijk verkrijgbaar als je er niet zelf financieel aan had bijgedragen. Zulks is tenminste mijn ervaring met verscheidene albums. Zo heb ik nog steeds niet de hand weten te leggen op een fysiek exemplaar (wel een download) van Autumn in the neighbourhood van China Crisis.

Daarnaast had PledgeMusic er het laatste jaar een handje van om eigen tekorten te dichten met gelden die door fans bijeengebracht waren voor opnames. Artiesten werden daardoor niet uitbetaald op basis van hun verdiensten. En dat gaat natuurlijk een keer fout...

The Pitch - pitchfork.com

Helemaal 'uit de lucht' zijn ze nog niet, als we de aankondiging op hun eigen site mogen geloven:

As many of you know, PledgeMusic suspended operations a number of months ago. The company continues to work with outside counsel on the most appropriate next steps, and we will update you with those specifics as we get more information.

For you artists, we have prepared a link for you to download your data from the platform here. Click "Download All" (Please note that due to volume these might be slower than usual to process.)

For you Pledgers, you can download your past releases archive from here.

geplaatst:
Het lijkt erop dat PledgeMusic al bijna een jaar met financiële problemen kampte en dat de zoektocht naar investeerders geen acceptable resultaat op heeft geleverd.

Weet niet hoeveel geld er tekort is en ook niet hoeveel artiesten en fans van de diensten van PledgeMusic hebben gebruik gemaakt. Maar als het bedrag te overzien is en de artiesten + fans een grote groep vertegenwoordigen lijkt het me voor de hand dat artiesten + fans 'eigendom nemen'. Als het tekort een paar miljoen vertegenwoordigd en de artiesten + fans een half miljoen dan zou iedereen voor 5 euro zich kunnen 'inkopen'.

De vraag is waarom ze failliet zijn, waren de marges niet kostendekkend? kregen ze te weinig artiesten door concurrerende initiatieven a la PledgeMusic. Of concurrentie van Spotify: dat bijna een jaar beginnende artiesten direct op hun platform liet upload zonder tussenkomst van een label? Dat experiment stopt per 1 augustus.

geplaatst:
Een speler die onder al dat "streaming geweld" wat ondergesneeuwd raakt is het platform Bandcamp. Artiesten bepalen zelf de prijs voor hun werk, vaak zelfs als "pay what you want". In tegenstelling tot andere platforms is een extreem coulante naleving op copyright waardoor plunderphonic genre's zoals Vaporwave en Future Funk het er zeer goed doen. Wat ik op andere platforms ook nog niet gezien heb is de sterke brug naar fysieke releases. Veel artiesten geven in eigen beheer werk uit op plaat of cassette (ja de cassette is terug!) om de verkoop te doen via bandcamp zelf. Wat ik bijzonder vind is dat deze site al erg lang bestaat (zeker in vergelijking met andere muzieksites die komen en gaan) en gewoon steady doorgaat.
Oh het is geheel advertentie-vrij en gratis! www.bandcamp.com

geplaatst:
Juist BANDCAMP!!!
Ik lees geen muziekbladen kom zelden op muziek (review) sites maar zit wel de ganse dag op Bandcamp.
In mijn brouwser heb ik steeds meerdere vensters open op Bandcamp, Discogs en MuMe en dat is 90% van mijn internet gebruik.
Je vind er bijna alles wat word uitgebracht en ook veel oudere muziek word er als digi-download aangeboden. En er is geen vervelende reclame. Wel heb je echt relevante suggesties die me al hopen mooi muziek hebben bezorgt. Ook zijn er hopen zeer goede artikelen over alle soorten stijlen. Of reportages over muziekscenes waar ook ter wereld. Dan heb je nog de maandelijkse "best of" per genre en die zijn echt goed. Je hebt zelfs dingen zoals "Beste cassette van de maand". Natuurlijk ook interviews met artiesten. En nog veel meer.
Ja ik ben een niet te redden Bandcamp junkie.

Hier op MuMe staat bij elk album een linkje naar o.a. Spotify en Last.fm, maar nooit naar Bandcamp. Waarschijnlijk omdat men geen procentje kan mee pikken.

geplaatst:
Ik snuffel ook altijd op Bandcamp! Als je gelijkgestemden volgt zijn er altijd hele leuke aanbevelingen te vinden, die je dan bijvoorbeeld op je wenslijst kunt zetten. Soms kun je er zelfs hele goede albums voor bijna noppes (name your price) downloaden of de gehele catalogus aanschaffen tegen een flinke korting. Zoekt en gij zult vinden. Vooral beginnende bands, de minder bekende en onder de radar gebleven artiesten zijn er goed vertegenwoordigd, althans in de prog-rock/metal, post-punk, dark- en andere wave genres en uiteraard voor zover ik de artiesten heb kunnen vinden. De hele grote namen kom je er bijna niet tegen. Maar daar hebben we dan weer andere sites of de 'gewone' winkel voor.

geplaatst:
Cellulord schreef:
Juist BANDCAMP!!!
Ik lees geen muziekbladen .

Tja als je geen OOR leest kom je natuurlijk nooit in aanraking met mooie muziek

geplaatst:
Rudi S schreef:
(quote)

Tja als je geen OOR leest kom je natuurlijk nooit in aanraking met mooie muziek

Met Bandcamp kan ik op beide oren slapen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:36 uur

geplaatst: vandaag om 02:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.