menu

Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!

zoeken in:
avatar van Onweerwolf
Mjuman schreef:
* er zijn zalen waar bands spelen voor het geld dat opgehaald wordt aan de deur (mogen ze gebruik maken van de beschikbare PA): stel er komt 200 man en die betalen allemaal 5 euro, dan houdt de band dus 1000 euro over; daar moet je voor repeteren, spelen, kapotte snaren vervangen en je verplaatsen. Lijkt me niet echt een vetpot.


Volgens mij is dat alleszins redelijk hoor.

Ik heb zelf ook wel eens wat georganiseerd. Kleinschalig met alleen teringherrie natuurlijk. Er was altijd een kleine subsidie mogelijk. Die werd gebruikt voor zaalhuur (met PA), onkosten geluidsman en reisvergoeding voor de bands. Van de 5 Euro entree + 50 cent garderobe die we vroegen was ongeveer het totaal van de eerst +/- 60 bezoekers nodig om een minimumgage van 50 Euro voor elke band te bewerkstelligen en als stichting quitte te spelen qua kosten.

Kwamen er nog meer betalende bezoekers dan werden de overige inkomsten verdeeld over de bands. Dat werkte heel aardig en de meeste bands waren daar content mee. Want ergens kunnen spelen is alleen maar gaaf en vooral als het je helemaal niets kost. Dan krijg je nog wat mee om de bandpot te spekken en eventueel kun je nog wat merch verkopen als blijkt dat het publiek je wel ziet zitten.

avatar van perrospicados
Lijkt me als amateurbandje helemaal leuk maar om professioneel de broek niet op de enkels te laten zakken is er wel wat meer omzet nodig. Als muzikant zijn de declarabele uren sowieso zeer beperkt dus reken maar uit wat het uurtarief per neus zou moeten zijn....

avatar van Onweerwolf
Als jij professioneel muzikant wilt zijn dan moet er gewoon een markt zijn voor je. Is die er niet dan heb je gewoon pech. Dan hoeft de overheid jou niet te subsidiëren zodat je toch 'professioneel' kunt zijn ondanks het gebrek aan markt.

Het verschil tussen als amateur en professioneel iets doen is wat mij betreft geen keuze.

avatar van gaucho
Logo - metronieuws.nl

En opeens voelt het alsof ik weer terug ben in 2008, of sterker nog: 1998. Ik dacht even dat ik een oud bericht tegenkwam, maar nee, het staat echt pas sinds gisteren op allerlei nieuwssites. De drie grootste muziekmaatschappijen ter wereld binden de strijd aan met sites waarmee je de audio- en/of video-content van YouTube-filmpjes kunt downloaden.

Nu de 'klassieke' muziekpiraterij goeddeels verdwenen is omdat iedereen onbeperkt gratis muziek kan beluisteren op Spotify en consorten, zoeken ze een nieuw mikpunt dat verantwoordelijk heet te zijn voor de malaise van de muziekindustrie. Hoewel, malaise? Het gaat de laatste twee jaar juist weer de goede kant op dankzij de streamingdiensten, waar juist de platenmaatschappijen het meeste van profiteren.

Misschien beleef ik het als 'jongere oudere' wel anders dan de tieners van tegenwoordig, maar seriously: waarom zou je anno 2018 nog de moeite nemen voor een rip van 128 kbps als je alle muziek onbeperkt en vrijwel overal kunt beluisteren, hetzij gratis, hetzij in betere kwaliteit en zonder reclame voor een tientje per maand? Downloaden in deze vorm is toch zo'n beetje 'a thing of the past'? En waarom komen die drie juist nu in actie, terwijl die downloadsites al jaren bestaan? Het had logischer geweest om ze aan te klagen in pakweg 2008.

Of gaat het ze er eigenlijk om om YouTube zelf onder druk te zetten nu die plannen voorbereidt om met een eigen betaalde muziekstreamingdienst te komen? Daar zijn ze dus mee in onderhandeling, al begrijp ik dat de platenfirma's alleen al het uploaden van een muziekfilmpje als piraterij beschouwen.

Ik moet zeggen dat ik het in het verleden wel eens een enkele keer gedaan heb als het ging om een nummer dat niet op Spotify stond of anderszins moeilijk verkrijgbaar was. Maar YouTube is natuurlijk gewoon een vergaarbak van muziek van slechte (geluids-)kwaliteit. Zijn er hier mensen die wel eens een YouTube-filmpje of muziektrack downloaden? En waarom zou je dat nog doen? Ik zie het verschil niet zo scherp met gewoon luisteren naar Spotify...

avatar van Arrie
Ik doe het zelf heel af en toe, maar ik ken echt heel veel mensen in mijn omgeving die het doen en op die manier aan hun muziek komen (los van streaming). Ik denk dat het populairder is dan je denkt. Waarom ze daar nu pas tegen in actie komen, zou ik ook niet weten...

avatar van Onweerwolf
Ik rip heel af en toe iets van YouTube. Alleen als ik het echt niet kan vinden op rutracker, soulseek of andere torrentsites of blogs. Gaat dan eigenlijk met name om vroege release van het (J)ESC en oudere matig tot niet meer bekende Nederlandse en Vlaamse nummers.

Wel hou ik in mijn bieb bij welke nummers van die bron komen en zo'n 1 a 2 keer per jaar loop ik die langs om te kijken of ze inmiddels in fatsoenlijke kwaliteit zijn te vinden.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
gaucho schreef:
En opeens voelt het alsof ik weer terug ben in 2008, of sterker nog: 1998.


Of zelfs begin jaren '80. Ik heb van deze binnenhoes ook een exemplaar in de kast staan:

https://thumbs.dreamstime.com/b/home-taping-killing-music-athens-greece-august-vinyl-record-inner-sleeve-s-anti-copyright-infringement-campaign-skull-43711140.jpg


avatar van deric raven
Ik heb steeds meer de indruk dat de vinylrage op zijn retour is, steeds meer platen goedkoper in platenzaken, en volgens mij worden er weer meer compact discs verkocht, ook in 2e hands zaken lopen ze weer meer met cd's naar buiten en minder met elpees.
A Change Is Gonna Come?

avatar van Wandelaar
Die indruk heb ik ook als ik kijk naar het tweedehands aanbod. Veel vinyl blijft staan, terwijl de cd-bakken leegverkocht zijn. Kan ook seizoensgebonden effect zijn, of kwestie van beperktere inkoop. Kadomaand december zal laten zien wat de trend is.

avatar van Kronos
deric raven schreef:
Ik heb steeds meer de indruk dat de vinylrage op zijn retour is, steeds meer platen goedkoper in platenzaken, en volgens mij worden er weer meer compact discs verkocht, ook in 2e hands zaken lopen ze weer meer met cd's naar buiten en minder met elpees.
A Change Is Gonna Come?

Ik was opnieuw platen gaan kopen nog voor de grote vinyl revival. Intussen koop ik bijna weer uitsluitend cd. Het zou me niet verbazen als ik ook nu weer wat vooruitloop op komende trends. Als je maar lang genoeg met alle nadelen van vinyl geconfronteerd wordt dan krijgt het zilveren schijfje vanzelf weer iets van zijn oorspronkelijke glans terug. Degenen die alles van internet plukken zullen dat gewoon blijven doen, maar voor wie graag iets in handen heeft kan die oude vertrouwde cd nog steeds best interessant zijn. In prijs-kwaliteitverhouding moeilijk te kloppen.

Het staat eenieder vrij zijn eigen dromen te koesteren. Bezoek de grote platenbeursbeurs in Utrecht en/of menige zaak die in tweedehands cd's doet en de indruk dat cd's niet zoveel meer waard zijn (behalve wat je er zelf voor wilt neertellen) dringt zich ontegenzeggelijk op. Dat blijkt ook als je tweedehands wilt verkopen: het lijkt erop dat ze nog liever oud brood kopen.

Tuurlijk is de cd een (relatieve) blijver, gemaakt als ie is van non-organisch materiaal - net als de lp overigens - dat we niet graag willen dumpen.

Weet nog goed dat ik na de aanschaf van mijn Philips CD200 graag toonde dat je een cd met een gerust hart door het afwaswater kon halen, afdrogen en daarna vlekkeloos draaien. Zou ik nou niet meer doen

Wat ik aan cd's heb (ca 2500) blijft gewoon staan - zelfs als ik ze heb geript, om als back-up te dienen. En omdat cd's soms goedkoper (of slechts een fractie duurder) dan een betaalde download - zoals een boxje met 3 cd's van Greg Haines - koop ik nog steeds cd's.

Met een markt voor fysiek product die in 2017 in NL 54,8 miljoen euro bedraagt, zijnde 32,1% van het totaal - in 2016 was dat 61,2 en een aandeel van 39,5% - waarbij vinyl steeds meer winkelruimte inneemt, lijkt me enige terughoudendheid realistisch.

De groei van streaming - van 84,7 miljoen (2016) naar 108,6 miljoen (2017), i.e. een groei van 28,2% in één jaar lijkt me een duidelijk signaal: zelfs op feesten wordt vaak alleen nog gestreamd, regelmatig nog mbv YouTube.

avatar van Kronos
Mjuman schreef:
Dat blijkt ook als je tweedehands wilt verkopen: het lijkt erop dat ze nog liever oud brood kopen.

Ik verkocht onlangs enkele cd's in een winkel en kreeg 20 euro voor 9 cd's. Het hangt er natuurlijk vanaf welke cd's. Iets van Britney Spears kan je beter gratis wegdoen naar de kringloopwinkel want bij het afval doen kost je nog geld.

Op Discogs zouden mijn metal cd's gemiddeld minstens 5 euro opleveren. Pop en klassiek amper 3 euro. Maar gezien de aankoopprijs nieuw vaak ook lager is dan vroeger valt dat goed mee.

Natuurlijk wordt er steeds meer via internet naar muziek geluisterd. Maar een terugval in de verkoop van vinyl ten gunste van de cd lijkt me goed mogelijk, want stilaan komen mensen tot het besef dat die nieuw gekochte dubbel lp's van 30 euro en meer vooral in de kast blijven staan.

Kronos schreef:
Op Discogs zouden mijn metal cd's gemiddeld minstens 5 euro opleveren. Pop en klassiek amper 3 euro. Maar gezien de aankoopprijs nieuw vaak ook lager is dan vroeger valt dat goed mee.

Natuurlijk wordt er steeds meer via internet naar muziek geluisterd. Maar een terugval in de verkoop van vinyl ten gunste van de cd lijkt me goed mogelijk, want stilaan komen mensen tot het besef dat die nieuw gekochte dubbel lp's van 30 euro en meer vooral in de kast blijven staan.


Dat wordt vaker gedaan: Discogs als norm hanteren. Vraagprijs is echter lang niet de prijs die ervoor gegeven wordt. Waarde is een relatief gegeven. Regelmatig heb ik voor een bepaald item meer betaald dan ervoor werd gevraagd op Discogs. Verklaring is simpel: je hebt het in handen, staat is picobello, geen verzendkosten.

De liefhebber bepaalt de waarde (en de prijs). Bij platenzaken die gespecialiseerd zijn in bijv metal mag ik ook altijd graag de 2-4 bakken met wave/indie/punk etc doorzoeken. Doe je vaak de leukste vondsten, zoals 3 ep's van Ride bij een Zweedse hardrock-stand op de grote platenbeurs

Zelf denk ik dat idd de relatief hoge prijs voor nieuw vinyl enerzijds de hebzucht van de platenmaatschappijen typeert ("grab it while it's hot"), terwijl anderzijds daardoor steeds meer mensen zich achter de oren zullen gaan krabben: levert het me voldoende op. Uiteraard zullen de vinyl-snobs nog steeds volgaarne 50 euro neertellen voor een nieuw album op "sparkling orange" van 180 gr/lp, maar dat is een beperkte groep. Benieuwd of we binnenkort zullen meemaken dat restpartijen tegen aardige prijzen worden aangeboden.

avatar van Kronos
Mjuman schreef:
Dat wordt vaker gedaan: Discogs als norm hanteren. Vraagprijs is echter lang niet de prijs die ervoor gegeven wordt.

Daarom dat ik het minimum aangaf. Wordt trouwens niet gebaseerd op vraagprijs maar op de laatste tien verkopen. Je krijgt bij de geschatte waarde van je collectie drie bedragen te zien; minimum, medium en maximum. Maar zelfs dat bedrag hanteer ik niet als norm. Het geeft wel een indicatie dat niet alle cd's per definitie waardeloos zijn. Dat blijkt dan ook uit het feit dat ik zonder enige moeite in een tweedehandswinkel 20 euro voor die 9 cd's kreeg.

avatar van deric raven
Dat is netjes!
Vaak koop ikzelf daar cd's voor dat bedrag.
Als de vraag toeneemt zullen de prijzen ook weer omhoog gaan.

avatar van nico1616
Onweerwolf schreef:
Ik rip heel af en toe iets van YouTube. Alleen als ik het echt niet kan vinden op rutracker, soulseek of andere torrentsites of blogs. Gaat dan eigenlijk met name om vroege release van het (J)ESC en oudere matig tot niet meer bekende Nederlandse en Vlaamse nummers.

Wel hou ik in mijn bieb bij welke nummers van die bron komen en zo'n 1 a 2 keer per jaar loop ik die langs om te kijken of ze inmiddels in fatsoenlijke kwaliteit zijn te vinden.


Idem hier, ik betaal graag voor muziek en wil wat ik goed vind in bezit op cd, vinyl of digitaal. Streamen vind ik maar niets, ik wil een muziekcollectie.
Veel is echter via geen enkel officieel kanaal te koop en dan vind je dat op youtube, mediafire e.d.

Ik las eens dat de grootste illegale downloaders ook degene zijn die officieel het meest aan muziek spenderen. In mijn kennissenkring klopt dit wel.

Kronos schreef:
(quote)

Daarom dat ik het minimum aangaf. Wordt trouwens niet gebaseerd op vraagprijs maar op de laatste tien verkopen. Je krijgt bij de geschatte waarde van je collectie drie bedragen te zien; minimum, medium en maximum. Maar zelfs dat bedrag hanteer ik niet als norm. Het geeft wel een indicatie dat niet alle cd's per definitie waardeloos zijn. Dat blijkt dan ook uit het feit dat ik zonder enige moeite in een tweedehandswinkel 20 euro voor die 9 cd's kreeg.


Dat kun je ook meemaken; kan meespelen dat die zaak je dan nog graag terug wil zien (als klant). Over de gehele linie stemmen de NVPI-cijfers niet echt vrolijk; i.t.t. voorheen worden de cijfers voor "fysiek product" niet uitgesplitst in vinyl vs cd. Met een omzet van 54,8 miljoen euro (in een land met 17 miljoen inwoners) kan je niet echt nog lang een fysiek distributienetwerk (in de vorm van winkels) handhaven. En zou de cd-verkoop echt zijn gegroeid - en vinyl gekrompen - hadden we dat echt wel gehoord.

Vasthoudendheid en liefde voor muziek moeten dan haast een grotere rol spelen dan zakelijk inzicht.

Afgaand op de reactie van een andere user hier vind ik het
overigens een merkwaardig misvatting dat streamen inferieur zou zijn. Kijk bijv eens op: Homepage | HDtracks - The World's Greatest-Sounding Music Downloads en ontdek dat je bestanden betaald kunt downloaden in een hogere resolutie dan de cd ondersteunt, vooropgesteld dat je DAC (of de DAC in je cd-speler als die een digitale ingang heeft) dat aankan, luister je dan zelfs naar betere kwaliteit.

Wat zegt die inlay me verder nog? Als ik een cd opzet, neem ik zeer zelden de uiterst prieterige inlay ter hand; itt mijn gehoor is mijn gezichtsvermogen wel teruggelopen - maar goed dat gold ook voor veel cd's van 15 jaar geleden: onduidelijk, onleesbaar artwork. En ja daar ligt weer de winst van vinyl - daar is het regelmatig zeer fraai uitgevoerd.

avatar van Onweerwolf
nico1616 schreef:
(quote)


Idem hier, ik betaal graag voor muziek en wil wat ik goed vind in bezit op cd, vinyl of digitaal. Streamen vind ik maar niets, ik wil een muziekcollectie.
Veel is echter via geen enkel officieel kanaal te koop en dan vind je dat op youtube, mediafire e.d.

Ik las eens dat de grootste illegale downloaders ook degene zijn die officieel het meest aan muziek spenderen. In mijn kennissenkring klopt dit wel.


Ik roep al jaren dat ik het prima zou vinden om een x bedrag per maand te betalen zodat ik legaal kan downloaden wat ik wil. Maar dan wil ik wel zelf bepalen waar ik het weg haal, dus geen voorgesorteerde collectie. Tevens wil ik het af kunnen spelen met de software van mijn keuze en wil ik controle hebben over de bestanden zelf.

Vanzelfsprekend is het lastig om dan de artiesten uit te betalen als de downloads niet automatisch worden geregistreerd. Maar daar mag de markt dan zelf een oplossing voor zoeken.
Ik betaal nu een x bedrag per maand aan een VPN, dat zou net zo goed naar een artiesten organisatie kunnen gaan.

Tot die tijd blijf ik gewoon downloaden wat ik wil en aangezien ik in de afgelopen 30 jaar een gigantisch bedrag heb uitgegeven aan geluidsdragers, concerttickets en merchandise voel ik daar geen enkele scrupules bij.

avatar van aERodynamIC
nico1616 schreef:
Ik las eens dat de grootste illegale downloaders ook degene zijn die officieel het meest aan muziek spenderen. In mijn kennissenkring klopt dit wel.

Hoeveel artiesten ik niet heb leren kennen op die manier. Artiesten waar ik nooit van gehoord had. Artiesten die daardoor uiteindelijk een platencontract kregen en naar Europa konden komen om er op te treden (geen grap).
Artiesten wiens muziek ik ben gaan kopen. En ik koop zo gigantisch veel dat ik me er niet schuldig over voel. Sterker: ik zou echt heel veel minder gekocht hebben, naar veel minder concerten gegaan zijn, mede om die reden.

Voor mij gaat dit dus zeker ook op

Mij staat bij dat op Hypebot en ook in een Zweeds onderzoek vergelijkbare conclusies zijn getrokken. Dacht dat ik daar ook eerder over had gepost.

T.a.v downloaden: vergelijk het met wijn proeven bij de wijnboer in Frankrijk, Duitsland, deBetuwe of Zuid-Limburg: proeven doet kopen.

avatar van Kronos
Maar die groep van grootste illegale proevers is wel een minderheid want anders zou er na zoveel meer proeven ook zoveel meer verkocht worden. Er is blijkbaar een grote massa die gratis proeven gebruikt om gratis dronken te worden. Dat is natuurlijk lastig voor de wijnboeren in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Verenigde Staten, Australië en Zuid-Afrika.

Het lijkt me niet dat de grootste illegale downloaders officieel minder aan muziek zouden spenderen als ze niet illegaal konden downloaden. Waarschijnlijker is dat ze er een min of meer bepaald budget voor over hebben. Wat mezelf betreft, het verschil met vroeger nu ik eerst uitgebreid gratis kan proeven is niet dat ik meer of minder aan muziek uitgeef, maar ik doe wel minder miskopen.

avatar van ohmusica
Vergeet een ding niet van de muziekindustrie en dat is het hele concert gebeuren. Als je het goed aanpakt, staat een release garant voor een aanzienlijk aantal podiumoptredens. Van kleine tot grote zalen en de festivals. Zo telde ik bij de nieuwe release van Olafur Arnalds, niet bepaald een fuifnummer, een lijst van 120 upcoming optredens. Ook dat is een aspect van een nog wel springlevende muziekindustrie.

avatar van starbright boy
geplaatst:
Moest ineens aan dit topic terugdenken toen ik onderstaand artikel las, De muziekindustrie is springlevend, kaarten zijn alleen anders geschud en vaak niet per se beter.

https://pitchfork.com/features/article/the-record-industry-expects-a-windfall-where-will-the-money-go/?utm_social-type=owned&utm_brand=p4k&utm_source=twitter&utm_medium=social&mbid=social_twitter

avatar van gaucho
geplaatst:
Misschien niet helemaal in relatie tot het topic, maar ik vind dat ik het hier wel kwijt kan. De centrale vraag is: hebben platen(muziek-)maatschappijen een bewaarplicht t.o.v. hun artiesten als het gaat om oude opnamen? Lijkt me wel, en in dat geval lijkt me de brand van 2008 in de Universal-studio's in Hollywood echt een ramp die op zijn gebied zijn gelijke niet kent. Vooral omdat nu pas naar buiten komt hoeveel mastertapes van historische waarde er verloren zijn gegaan:

Grote hoeveelheid mastertapes van UMG verbrand, zo blijkt nu - hifi.nl

..en het originele verhaal uit de New York Times van afgelopen week: https://www.nytimes.com/2019/06/11/magazine/universal-fire-master-recordings.html
(wel een longread, dus ga er ff goed voor zitten...)

Samengevatte qotes uit het NYT-artikel:

There were recordings from dozens of record companies that had been absorbed by Universal over the years, including several of the most important labels of all time: the pop, jazz and classical powerhouse Decca, the storied blues label Chess; the groundbreaking jazz label Impulse and masters for the MCA, ABC, A&M, Geffen and Interscope labels. Nearly all of these masters — in some cases, the complete discographies of entire record labels — were wiped out in the fire.

The number of “assets destroyed” is esteemed into the 175,000 range. If you extrapolate from that number, tallying songs on album and singles masters, the number of destroyed recordings stretches into the hundreds of thousands. Universal estimates that 500K song titles were lost in the fire."


Oef...

geplaatst:
gaucho schreef:
Misschien niet helemaal in relatie tot het topic, maar ik vind dat ik het hier wel kwijt kan. De centrale vraag is: hebben platen(muziek-)maatschappijen een bewaarplicht t.o.v. hun artiesten als het gaat om oude opnamen? Lijkt me wel, en in dat geval lijkt me de brand van 2008 in de Universal-studio's in Hollywood echt een ramp die op zijn gebied zijn gelijke niet kent. Vooral omdat nu pas naar buiten komt hoeveel mastertapes van historische waarde er verloren zijn gegaan:

Grote hoeveelheid mastertapes van UMG verbrand, zo blijkt nu - hifi.nl

..en het originele verhaal uit de New York Times van afgelopen week: https://www.nytimes.com/2019/06/11/magazine/universal-fire-master-recordings.html
(wel een longread, dus ga er ff goed voor zitten...)

Oef...


Het kort-door-de-bocht antwoord luidt: destijds lag de nadruk op het content-product zsm de markt op te krijgen; als de release-datum eenmaal was gehaald, ondanks het vaak hectische productie-proces met veel adhoc aanpassingen, leunde men met een zucht achterover en ging de band (originele tekeningen, opnames) naar het archief zonder er verder naar om te kijken. Men zag niet de historische waarde, of men beschouwde het niet als potentiële bijdrage aan het "cultureel erfgoed"

Regelmatig verdwenen originele tapes, zoals bij New Order bijv of Miles Davis - Kind of Blue (remaster mbv backup/meeloop-tape), waren liner notes onvolledig of 'verdwenen' originele tekeningen (uitgeverij Dupuis moest bij herdruk van bepaalde strips terugvallen op andere methoden). Anders gezegd: het post-productieproces van content was in het verleden verre van volmaakt.

Dat veranderde na de eeuwwende toen veel bedrijven zich gingen certificeren (ISO 9001). Daarin staat o.m. expliciet omschreven hoe productiebedrijven met content ("onder handen werk") tijdens en na de productie moeten omgaan - dat gaat zelfs zover dat expliciet is aangegeven aan welke voorwaarden opslag - zoals type brandkast, alsmede secundaire opslag elders - moet voldoen. Het is tijdrovend en kostbaar proces en om die reden zijn er aardig wat bedrijven die van certificering van het productieproces afzien en dat zal in dit geval zeker van toepassing zijn geweest. Kortzichtigheid dus gewoon, maar of zulks strafbaar is...

De betrokken artiesten (als ze nog leven) zouden een klacht kunnen indienen over de slechte zorg voor hun product en de US overheid zou kunnen klagen over de slechte zorg voor het nationale erfgoed, maar dat lijkt me geen haalbaar gegeven; 't lijkt me eerder een geval van als het kalf verdronken is …

avatar van gaucho
geplaatst:
Het past in zoverre bij dit topic dat die brand in de bijgebouwen van de Universal-studio's wel eens een enorme impact kan hebben op toekomstige releases 'from the vault'. Heel veel mastertapes van bekende artiesten zijn bij die brand verloren gegaan, maar daarnaast heeft de muziekindustrie sowieso een slechte naam als het gaat om het goed bewaren en ordenen van mastertapes.

In behoorlijk wat gevallen kan voor reissues van pop- en rockmuziek tegenwoordig niet meer worden teruggegrepen op de originele mastertapes omdat ze a) soms niet meer bestaan, en de brand bij Universal heeft daar een behoorlijk aantal songs en albums aan toegevoegd, en b) omdat ze vaak niet of moeilijk terug te vinden zijn.
Doordat veel kleinere platenmaatschappijen in de loop der jaren zijn gefuseerd met grotere, en later zijn opgegaan in een van de drie 'majors' die we tegenwoordig nog hebben (Universal, Sony en Warner), zijn veel mastertapes slecht bewaard en gecatalogiseerd. Als de sub-optimale bewaarcondities al geen roet in het eten gooien, is de kans aanzienlijk dat een originele opname op een plek terecht is gekomen waar ze nooit meer teruggevonden zullen worden...

Inderdaad: allemaal door slordigheid, desinteresse, gebrek aan inzicht van de waarde en kennis van de materie, kostenbesparingen... A sad state of affairs. Denk niet dat alles dankzij de digitalisering beter dan ooit is opgeslagen en te reproduceren. Het tegendeel is waar, juist doordat er zo onzorgvuldig wordt omgesprongen met het cultureel erfgoed van de 20ste eeuw.

Een triest verhaal vol met voorbeelden: "Goodbye, 20th Century!" — Andy Zax - andyzax.com

avatar van gaucho
geplaatst:
Mjuman schreef:
De betrokken artiesten (als ze nog leven) zouden een klacht kunnen indienen over de slechte zorg voor hun product en de US overheid zou kunnen klagen over de slechte zorg voor het nationale erfgoed, maar dat lijkt me geen haalbaar gegeven; 't lijkt me eerder een geval van als het kalf verdronken is …

Met dat laatste heb je voor een groot deel gelijk, maar ik zie er toch van komen dat deze kwestie tot een hoop rechtszaken gaat leiden in Amerika. Met de kans dat er nog veel meer boven water komt over de 'spin doctors'-manier waarop deze hele kwestie jarenlang is afgeschermd...

https://ultimateclassicrock.com/lawsuits-master-tapes-universal-fire/

Al blijft het een open vraag of ze veel kans maken:
Universal Music Fire Has ‘Zero Impact’ on Company’s Value: Analysts – Variety

Somber stemmend, maar waarschijnlijk realistische quote uit het laatste artikel: “I think most people don’t care about the audio quality of music,” the analyst said. “You can see that from all the high-resolution formats staying niche, and the more-expensive high-res streaming options, such as Deezer and Tidal, not being very popular. So as long as UMG had made copy of the masters, it won’t impact the day-to-day of the business.”

avatar van Wandelaar
geplaatst:
Ik vraag me af of er lering wordt getrokken uit dergelijke rampzalige verliezen. De muziekindustrie, de drie grote maatschappijen dus, beschouwt op dit moment het heruitbrengen van oud materiaal in de beste kwaliteit al helemaal niet meer als winstgevend en laat dit oppoetswerk aan kleine, obscure labels over. Uitgezonderd misschien de eeuwige reeks Bootlegs van Dylan die wonderlijk fris door Columbia elk jaar tegen de Kerstinkopen wordt aangeboden en nog gretig aftrek vindt.

Maar we kunnen dichter bij huis blijven. Denk aan het wissen van de beeldbanden van Ja Zuster, Nee Zuster. De vele verdwenen masters van Nederlandse bands, waardoor er soms vinyl geript moet worden om er nog een CD van te maken. (Universal Nederland).
Zelf heb ik veel moeite moeten doen om hoorspelen te achterhalen uit het omroeparchief. Er is wel wat bewaard gebleven. En ik heb een aardig stapeltje CD kopieën van masters in huis. Het meeste is verloren gegaan: slordigheid, diefstal, slecht bewaard, vernietigd. Doodzonde.

avatar van nlkink
geplaatst:
Wandelaar schreef:

.....slordigheid, diefstal, slecht bewaard, vernietigd


Qua diefstal is er misschien nog hoop. Technici van de BBC hebben wel eens tapes verdonkermaand om zo te voorkomen dat ze voor hergebruik werden gewist of erger, vernietigd werden.
Als er Nederlandse technici of medwerkers waren die er hetzelfde over dachten is het dus niet onmogelijk dat er ergens op zolder of in een schuur nog vergeten banden liggen. Misschien duikt er nog eens een verloren gewaande opname op.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:57 uur

geplaatst: vandaag om 15:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.