New Musik - From A to B (1980)

Label: GTO

1. Straight Lines (5:12)
  2. Sanctuary (4:16)
  3. A Map of You (3:51)
  4. Science (3:21)
  5. On Islands (4:25)
  6. This World of Water (3:40)
  7. Living by Numbers (3:30)
  8. Dead Fish (Don't Swim Home) (5:27)
  9. Adventures (3:54)
  10. The Safe Side (3:11)
  11. Missing Persons * (5:45)
  12. She's a Magazine * (4:16)
  13. Chik Musik * (2:12)
  14. Magazine Musik * (1:03)
  15. Sad Films * (2:44)
  16. Under Attack * (4:10)
  17. And * (4:39)
avatar van dazzler
In de new wave ladder kiezen volgens mij fans van het album.
Deze groep kent het album genoeg om singles naast albumtracks te plaatsen.
Ze pikken er hun persoonlijke favorieten uit.

Bij het album zelf kiezen liefhebbers van het album.
Die herinneren zich in de eerste plaats de hits en kochten de plaat wellicht ook om die reden.
De kans is groter dat deze mensen specifieker voor de hits gaan in hun stemgedrag.

Ik deed ooit het voorstel (er kwam nauwelijks reactie op)
om het aantal nummers die je kan aanvinken op te drijven.
1 per 3 tracks, zodat je op deze plaat 3 nummers kan aanduiden.

Want daarin zit ook een belangrijk verschil tussen beide lijsten.
In de new wave lijst mocht je drie nummers kiezen, en word je dus gedwongen
om verder te gaan dan de twee bekendste (meestal de hits) songs van het album.
Op die manier krijgen albumtracks meer kansen.

En om bij het album te blijven.

On Islands is ook voor mij het beste nummer op de plaat
die vooral uit steriele, maar perfect uitgekiende, pop 'n' wave juweeltjes bestaat
omdat het nummer, mede door de kinderstem, ook een zekere dosis emotie uitstraalt.

avatar van BoyOnHeavenHill
dazzler schreef:
In de new wave ladder kiezen volgens mij fans van het album. [...] Bij het album zelf kiezen liefhebbers van het album.
dazzler, je zegt hier eigenlijk twee keer hetzelfde, is dit een typo? Uit de context zou je denken dat je in de tweede zin "liefhebbers van de singles" of iets vergelijkbaars bedoelt.
        On islands is inderdaad een sterk nummer, maar het contrast dat je noemt tussen steriliteit en emotie hoor ik eigenlijk op het hele album terug (zie mijn bericht van 24 augustus 2011) en is voor mij één van de belangrijkste kwaliteiten van deze plaat.

This World of Water springt er voor mij ver boven uit.
Om dat nummer het album gekocht, maar vind de rest stukken minder.
Ik vind een band als Blancmange wel in het verlengde van deze band liggen, en Buggles ook wel een beetje.

BoyOnHeavenHill schreef:

Met fans bedoel ik mensen die het album
omwille van de artiest prijzen en wellicht ook de opvolgers in de collectie hebben.
Met liefhebbers bedoel ik de mensen die de plaat omwille van de singles in huis haalden.

Dus: jouw nuance klopt. Ik ben het ook eens met die spanning over het hele album.
Maar On Islands springt er voor mij uit omwille van de iets hogere emotionele geladenheid.

Zo lijkt deric raven me een liefhebber.

avatar van matthijs
BoyOnHeavenHill schreef:
Nou ja, ik zou denken dat je alleen je favorieten aanvinkt als je een album goed kent, dus logischer zou het zijn als die twee lijsten toch min of meer overeen zouden stemmen.

Ja, zou ik ook verwachten.
BoyOnHeavenHill schreef:
Maar wellicht moet je je ook niet verkijken op hoeveel (of misschien beter gezegd hoe wéínig) mensen die ladders kennen – sowieso heb ik het idee dat er veel forumonderwerpen zijn die bij de meeste gebruikers nooit bekendheid hebben gekregen.

Ik ken die ladders pas sinds deze week, en ben al 7 jaar redelijk actief mume gebruiker, dus geloof dat je bewering wel klopt!
Zou't mooi vinden als de resultaten van de ladders bij de albums stonden. Nu kun je niet makkelijk zoeken of er een ladder is van een specifiek album zonder alles (=heel veel) door te kijken), nietwaar? Of zoek ik dan niet goed?

avatar van BoyOnHeavenHill
Nee, als zo'n album in een forumonderwerp zit "ingebed" is het volgens mij niet te vinden wanneer andere gebruikers je er niet op wijzen. Als ik in de zoekbalk from a to b intyp kom ik ook alleen maar bij drie gelijknamige albums uit. En jij en ik zijn niet de enigen die zo'n topic over het hoofd zien, want bij de new-wave-ladder is al sinds 4 november 2012 geen bericht meer geplaatst...

avatar van matthijs
Oja... en als ik zelf zo initiatiefrijk zou zijn om een bericht daar te posten met een nieuw album weet ik dus ook niet of het album al is geweest zonder alles door te kijken. da's wel een drempel!
Hoewel... als ik een new wave album van na november 2012 neem? Of gaat het in die ladder alleen om 70s en 80s wave?

avatar van zaaf
Tjonge! Deze band gespot via MM en tot beluistering zei het me niets.

En nu ik het beluister herken ik het ineens. Lp's geleend van de bieb indertijd, op cassettebandje gezet, grijs gedraaid, nooit meer gevonden.
En mijn geheugen is, zeker waar het om muziek gaat best oke... Nou, dierbare platen teruggevonden, thanks MM!!

zaaf schreef:
Nou, dierbare platen teruggevonden, thanks MM!!

Het overkomt me ook nog soms...
Heerlijke momenten als je plots naam en titel kunt plakken op muziek uit lang vervlogen dagen.

Toen ik Ariel Pink beluisterde kreeg ik plots een flashback naar mijn kindertijd: snuisterend in de cd kast van mijn moeder en plots kwam deze cover me voor de geest! Retestrak album!

Tjoeris schreef:

Dan zal je zeker die andere albums van deze groep ook moeten beluisteren....

Ozric Spacefolk
Dit is wel erg lekkere new-wave. Mooie songstructuren, goede zang, fijne instrument-keuze en bovenal een erg mooie productie.

Ik hoor aan deze band, dat er veel nieuwe bandjes hier een beetje de mosterd vandaan halen. Een soort proto-indie, me dunkt.

ATZ
In één woord: BRILJANT!

avatar van Ludo
hele leuke plaat, die nog altijd superfris klinkt. Mansfield moet echt een productie-kei zijn. Het geluidsbeeld klinkt soms bijna driedimensionaal. Ook de keyboards/synths zijn nauwelijks gedateerd met de jaren. Echte trendsettende sound dus. En zeker op de A-kant ook met kekke liedjes. (Bijvoorbeeld voor fans van Jett Rebel, maar dan minder aanstellerig, en een beetje meer Joe Jackson).