MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Componist Ruud Bos is op 87-jarige leeftijd overleden. Bos componeerde de muziek voor schier oneindig veel tv-programma's (o.a. De Fabeltjeskrant, Zeg 'ns Aaa, Bassie en Adriaan, Kinderen voor Kinderen), theatershows (Toon Hermans, Wim Sonneveld, Gerard Cox, Willeke Alberti), films (Rooie Sien, Naakt over de Schutting, Ik ben Joep Meloen) en atracties (hij componeerde de halve Efteling bij elkaar: Droomvlucht, Fata Morgana, Villa Volta).

In elk geval nog mooi dat-ie de heruitgave van zijn muziek voor de tv-serie De Fabriek nog mee heeft mogen maken. Een vorm van erkenning voor een veelzijdig musicus. Wat Rogier van Otterloo was voor de Nederlandse filmmuziek was Ruud Bos misschien wel voor de muziek bij Nederlandse televisieprogramma's. Hoewel hij ook muziek leverde voor veel andere 'gelegenheden'.

R.I.P. Ruud Bos. Volgens mij kennen we allemaal wel muziek van die man, misschien zelfs zonder het te weten...

De mooiste die Ruud Bos schreef:

Monte Cazazza, zo'n beetje de uitvinder van de industrial music, is vorige maand overleden. Cazazza was een bijzonder controversiële artiest, die experimentele geluidscollages combineerde met beeldende kunst, film en performance art. Zijn werk wordt beschouwd als provocerend, choquerend, obsceen en potentieel gevaarlijk en werd eens omschreven als "insanity-outbreaks thinly disguised as art events". Maar goed, hij is toch ook min of meer de aartsvader van namen als Front 242, Nine Inch Nails en Ministry.
Monte Cazazza is 68 jaar oud geworden.

Rick Froberg
Totaal onverwacht. Zowel de Drive Like Jehu als Hot Snakes-platen helemaal grijsgedraaid... Belangrijk figuur.

Calypso/ rocksteady/ ska-grootheid Lord Creator is er niet meer. Hij werd in 1935 als Kentrick Patrick geboren op Trinidad. Daar scoorde hij als Lord Creator eind jaren '50 zijn eerste hits. Zijn succes hield aan tot 1970. Daarna bracht hij nog sporadisch werk uit, totdat zijn carrière nieuw leven in werd geblazen nadat UB40 in 1989 een coverversie van zijn 'Kingston Town' uitbracht. Lord Creator is 89 jaar geworden.

Alan Arkin was vooral bekend als acteur met een oeuvre van een film of vijftig (dit weekend heb ik nog eens genoten van zijn hilarische en Oscarwinnende rol in 'Little miss Sunshine'), maar in het begin van zijn carrière scoorde hij eerst nog twee top 10-hits in de Billboard Hot 100.
In 1956 was hij een van de oprichters van de vocal group the Tarriers, die zich toelegden op folksongs. Met 'Cindy, oh Cindy' en 'The banana boat song' scoorden ze twee dikke Amerikaanse hits. Arkins verliet de zanggroep in 1958 om zich op acteren toe te leggen. De Tarriers gingen nog een aantal jaren door, totdat ze in 1965 door de British Boom werden weggevaagd en er de brui aan gaven.
En Arkin had duidelijk de juiste keuze gemaakt. Alan Arkin overleed op 29 juni en is 89 jaar oud geworden.

R.I.P. Rick Froberg

Mo Foster, zo'n man waar niemand van gehoord heeft, terwijl iedereen hem gehoord heeft.
Een halve eeuw lang bassist geweest; eind jaren '60 in de jazzgroep Affinity, in de jaren '70 en '80 als sessiebassist op zo'n 350 opnamen (Phil Collins, Gary Moore, Meat Loaf, Cher, Joan Armatrading, Jeff Beck, Gerry Rafferty etc etc etc) en in de jaren '80 weer jazzbassist (in RMS) en soloartiest.
Daarnaast was Foster ook actief als producer (o.a. Dr. John, Maria Muldaur), songschrijver (o.a. de noveltyhit Chalk Dust voor the Brat) en auteur van een humoristisch boek over de opkomst van de rockgitaar, Seventeen Watts?
Mo Foster overleed gisteren op 78-jarige leeftijd.

Ik ken z'n naam van de vele binnenhoezen van LP's die ik heb, maar dat-ie zóveel gedaan heeft, had ik me nooit gerealiseerd. Veelzijdig muzikant, die op honderden bekende platen heeft meegespeeld, zie ik nu eens te meer op de Wiki-pagina die aan hem gewijd is. Beetje vergelijkbaar met Herbie Flowers en de onlangs eveneens overleden bassist John Giblin, al heeft Foster op nog meer platen meegespeeld: zo'n beetje de halve Engelse popscene van de jaren zeventig en tachtig.

Vreemd eigenlijk dat-ie altijd zo onbekend gebleven is, maar dat is het lot van veel sessiemuzikanten. Niettemin heb ik veel vreugde beleefd aan zijn basspel, met name op albums van Gary Moore, Phil Collins, Gerry Rafferty en Joan Armatrading. Zijn basspel is zelfs mede bepalend voor de drive van de disco-klassieker Supernature van Cerrone.

chartsmaster schreef:
Mo Foster, zo'n man waar niemand van gehoord heeft, terwijl iedereen hem gehoord heeft.

Quote van de dag!

Sommige sessiemuzikanten, en dan met name bassisten, zijn nog enigszins bekend bij het grote publiek. Leland Sklar en Pino Palladino als voorbeeld maar Mo Foster hoorde daar net niet bij terwijl hij inderdaad op je halve platenkast mee speelde.

Dan moeten wij hem nu nog maar een beetje erkenning geven !
RIP Mo Foster

Ordy Garrison, drummer van Wovenhand en Slim Cessna's Auto Club is gisteren overleden aan een hartaanval.

Vicki Anderson, de beste zangeres met wie James Brown naar eigen zeggen ooit heeft gewerkt; ze zong in zijn James Brown Revue tussen 1965 en 1972.

Oud-Journey-gitarist George Tickner is overleden. Alhoewel Tickner maar kort in de band Journey zat was hij wel een van de oprichters. Hij verliet die band na hun debuutalbum om medicijnen te gaan studeren. Toch bleef Tickner verbonden met de muziek en de band. Samen met mede-Journey-oprichter Ross Valory had hij een opnamestudio. Daarnaast speelde hij in de band VTR, met andere (oud-)leden van Journey. Tickner is 76 geworden.

Zangeres Coco Lee, geboren als Ferren Lee, is gisteren overleden. Coco Lee werd geboren in Hong Kong, maar groeide op in San Francisco. Nadat ze in 1992 als tweede eindigde in een talentenjacht in Hong Kong kreeg ze een platencontract. Coco Lee nam zowel in het Engels als in het Mandarijn een serie albums op. Haar single 'Do you want my love' bereikte in Nederland in 2000 de tipparade.

Jazper schreef:
Ik lees dat Peter Brötzmann is overleden.
Al zie ik het nog niet officieel bevestigd.
Hij was wel al een tijd ziek begreep ik.

Terrie Hessels van The Ex postte er gisteren een stukje over op Facebook. Daar kwam ook dit filmpje voorbij het Ex-verjaardagsfeest waar we hem in 2014 zagen:

[embed]http://youtube.com/watch?v=ambLR159dOk&feature=share[/embed]

herman schreef:
(quote)

Terrie Hessels van The Ex postte er gisteren een stukje over op Facebook. Daar kwam ook dit filmpje voorbij het Ex-verjaardagsfeest waar we hem in 2014 zagen:

(embed)

Memorabele avond was dat wel.

Eind vorige week overleed, een week na zijn 77e verjaardag, Arno Roeloffzen. Roeloffzen, geboren in Enschede maar getogen in het Zuid-Limburgse, was in de sixties gitarist in de Valkenburgse beatgroep the Frogs. Omdat de groepsnaam teveel gelijkenis vertoonde met the Troggs werd de band omgedoopt in the Skope. Met het door Roeloffsen uit het Italiaans ('Piangi con me') vertaalde 'Be mine again' scoorde the Skope begin 1967 een top 40-hit.
Roeloffsen was na zijn muziekcarrière actief als kunstschilder.

Voor de Eurovisie-volgers: Özkan Uğur is afgelopen zaterdag overleden. Uğur was, naast allerlei andere bands, bassist in de groep MFÖ. Met die groep nam hij in de jaren '80 twee keer deel aan het Eurovisie Songfestival. In 1985 eindigde het poppy 'Didal didal dai' als veertiende (Uğur is links in beeld). In 1988 werd het meer traditionele 'Sufi' vijftiende (met Uğur opnieuw links; blijkbaar was dat z'n vaste plek, of staan basgitaristen altijd links op het podium?).
Özkan Uğur is 69 jaar oud geworden.

Glitch
Peter "Mean Pete" Kowalsky has died - Lambgoat

xBISHOPx zit in een specifieke wave van bands die heel belangrijk waren in mijn tienerjaren.

WVTRVE
Kom er nu pas achter dat Monica Dragonfly is overleden. Damn. En dat alsof de muziek nog niet zwaar genoeg was. RIP.

WVTRVE schreef:
Kom er nu pas achter dat Monica Dragonfly is overleden. Damn. En dat alsof de muziek nog niet zwaar genoeg was. RIP.

Kun je iets meer over haar vertellen? Ik kan echt helemaal niets over haar vinden.

Van The Angelic Process.

Haar man heeft jaren terug zelfmoord gepleegd, wat een tragedie zeg.

Marga Minco is op 10 juli overleden lees ik net, 103 geworden. Als je de rouwadvertentie ziet dan word je daar wel even stil van. Het Bittere Kruid kent iedereen wel denk ik.

WVTRVE
chartsmaster schreef:
(quote)

Kun je iets meer over haar vertellen? Ik kan echt helemaal niets over haar vinden.

Zoals Trebremmit al zegt, zij en haar man waren de band The Angelic Process - zeer de moeite waard om achteraan te gaan - en na een aantal demo's en albums kreeg de man last van zijn hand door al het gitaarspelen, zo erg dat hij moest stoppen met spelen. Dit raakte hem zo erg dat hij in een depressie is geraakt en heeft er uiteindelijk een einde aan gemaakt.

En nu blijkt Ms. Dragonfly onlangs te zijn overleden door een bacteriële vergiftiging. Nog geen eens 50 geworden.

Bah

Bedankt voor de toelichting! Monica noemde zichzelf Monica Dragynfly, eigenlijk heette ze Monica Henson. Overleden op haar verjaardag, 1 april, en 46 jaar oud geworden. Geen vrolijk verhaal idd...

Zijn verhalen over de Europe 72 tour zijn legendarisch en ik hoorde hem graag vertellen in de Grateful Deadcast en die voorbeschouwingen tijdens de Corona streams. Toch een beetje geschiedenis dat nu weer weg is, gelukkig heeft hij veel dingen opgeschreven.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:44 uur

geplaatst: vandaag om 19:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.