Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
0
geplaatst: 13 augustus 2023, 16:26 uur
Afgelopen woensdag overleed Kalenga 'Vivi' Nzazi, de zanger en songschrijver van de Kongolese groep Les Mangelepa. Les Mangelepa werd opgericht in 1976 en treedt nog steeds op. 'Suzanna' is een van de hits die door Vivi voor de groep geschreven zijn.
0
Glitch
geplaatst: 13 augustus 2023, 21:06 uur
chartsmaster schreef:
Eerder deze maand overleed gitarist Brad Thomson. In 2004 was hij een van de oprichters van de Tony Danza Tapdance Extravaganza.
Verdorie, die is raak. RIP Eerder deze maand overleed gitarist Brad Thomson. In 2004 was hij een van de oprichters van de Tony Danza Tapdance Extravaganza.

0
geplaatst: 14 augustus 2023, 09:55 uur
Gisteren overleed Melvin Barcliff, alias Magoo. De rapper heeft veel samengewerkt met Timbaland. Magoo is overleden aan een hartaanval en werd vijftig jaar.
In Nederland had Magoo twee hits, beide samen met Timbaland en Missy Elliott. In 1999 was dat 'Here we come' (#29), in 2004 dit 'Cop that shit' (#98).
In Nederland had Magoo twee hits, beide samen met Timbaland en Missy Elliott. In 1999 was dat 'Here we come' (#29), in 2004 dit 'Cop that shit' (#98).
0
geplaatst: 14 augustus 2023, 09:57 uur
R.I.P. Magoo
dat is geen leeftijd
Up jumps da boogie met Aaliyah en Timbaland was een heerlijk laidback nummer
dat is geen leeftijd

Up jumps da boogie met Aaliyah en Timbaland was een heerlijk laidback nummer
0
geplaatst: 14 augustus 2023, 12:48 uur
R.i.p Magoo. Ik luister Timbo & Magoo nog vaak in de gym. 50 jaar is inderdaad veel te jong nog.
3
geplaatst: 14 augustus 2023, 14:06 uur
Verdorie, chartsmaster, heb je een geheime dodenlijst of zo? Of een webpagina waar al die muzikale doden worden gememoreerd? Want je weet er wel heel veel te melden, en echt uit alle muzikale hoeken, gaten en windstreken. Niet vervelend bedoeld hoor, maar het valt me gewoon op...
5
geplaatst: 14 augustus 2023, 14:29 uur
gaucho schreef:
Verdorie, chartsmaster, heb je een geheime dodenlijst of zo? Of een webpagina waar al die muzikale doden worden gememoreerd?
Verdorie, chartsmaster, heb je een geheime dodenlijst of zo? Of een webpagina waar al die muzikale doden worden gememoreerd?
...Of een morbide hang naar dit soort zaken...
Dat van die website klopt aardig; ik ben een tijdje geleden beheerder geworden van de facebookgroep Musica Longa Vita Brevis, die is gewijd aan overlijdens in de muziekwereld. Ik zorg dus eigenlijk voor een wisselwerking tussen die groep en dit topic (als een soort van Charon die over de Styx vaart, om maar in de geest van het onderwerp te blijven).
Om zelf een beetje actief te blijven in die facebookgroep kijk ik ook regelmatig eens op de wikipagina Deaths in 2023. En er is ook nog een wiki List of 2023 deaths in popular music. Maar het meeste wordt dus al door anderen gespot in die facebookgroep.
0
geplaatst: 14 augustus 2023, 14:39 uur
De volgende dan maar...
Clarence Avant is dood. De manager en platenbaas had als bijnaam the Black Godfather. Avant begon in de muziekbiz als manager van o.a. Little Willie John, Sarah Vaughan en Jimmy Smith. Later startte hij de platenlabels Venture Records en Sussex Records en breidde dat uit met Avant Garde Broadcasting.
In de documentaire Searching For Sugarman over de ook onlangs overleden Sixto Rodriguez kwam Sussex Records ook nog ter sprake: de maatschappij zou zich op slinkse wijze de royalties van Sixto hebben toegeëigend.
Avant is 92 jaar oud geworden.
Clarence Avant is dood. De manager en platenbaas had als bijnaam the Black Godfather. Avant begon in de muziekbiz als manager van o.a. Little Willie John, Sarah Vaughan en Jimmy Smith. Later startte hij de platenlabels Venture Records en Sussex Records en breidde dat uit met Avant Garde Broadcasting.
In de documentaire Searching For Sugarman over de ook onlangs overleden Sixto Rodriguez kwam Sussex Records ook nog ter sprake: de maatschappij zou zich op slinkse wijze de royalties van Sixto hebben toegeëigend.
Avant is 92 jaar oud geworden.
2
geplaatst: 14 augustus 2023, 14:45 uur
Nou, dáár wilde ik je dan nog net niet van beschuldigen

Maar verder is je uitleg duidelijk. Leuke bezigheid (hoewel leuk misschien niet de meest juiste term is in dit verband), en interessant ook, want ik kan me voorstellen dat je en passant ook in meer muziek geïnteresseerd raakt. En ik vind het voor deze site, en met name dit topic, ook wel een verrijking. Dus keep up the good work!
1
geplaatst: 16 augustus 2023, 23:25 uur
Jerry Moss is vandaag overleden. Als oprichter van het platenlabel A&M Records was hij een grote naam in de muziekindustrie. A&M staat voor Alpert & Moss; Herb Alpert was inderdaad zijn kompaan. Het tweetal richtte A&M op in 1962 als onafhankelijk platenlabel. In 1989 werd de zaak verkocht aan Polygram.
Enkele grote namen die op A&M hebben gezeten: Carpenters, Stealers Wheel, Rita Coolidge, Billy Preston, Cat Stevens, Procol Harum, Joe Cocker, Carole King, Styx, Supertramp. Sex Pistols (maar die werden na een week alweer gedumpt). OMD, Janet Jackson, Police, Falco, Bryan Adams, Human League en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Moss was daarnaast een toegewijd paardenfokker en had een eigen renstal. Hij is 88 jaar geworden.
Enkele grote namen die op A&M hebben gezeten: Carpenters, Stealers Wheel, Rita Coolidge, Billy Preston, Cat Stevens, Procol Harum, Joe Cocker, Carole King, Styx, Supertramp. Sex Pistols (maar die werden na een week alweer gedumpt). OMD, Janet Jackson, Police, Falco, Bryan Adams, Human League en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Moss was daarnaast een toegewijd paardenfokker en had een eigen renstal. Hij is 88 jaar geworden.
1
geplaatst: 17 augustus 2023, 09:16 uur
R.I.P. Jerry Moss,
gek eigenlijk dat we nauwelijks wat van die man weten, in tegenstelling tot zijn kompaan Herb Alpert. Nou ja, die laatste maakte ook zelf muziek, daar zal het wel door komen.
Ik vind beide heren toch legendarische namen in de platenbusiness. Ik heb heel wat A&M-albums en singles in mijn collectie. Was toch altijd een zeker kenmerk van kwaliteit, ook als het om MOR-pop ging zoals The Carpenters.
gek eigenlijk dat we nauwelijks wat van die man weten, in tegenstelling tot zijn kompaan Herb Alpert. Nou ja, die laatste maakte ook zelf muziek, daar zal het wel door komen.
Ik vind beide heren toch legendarische namen in de platenbusiness. Ik heb heel wat A&M-albums en singles in mijn collectie. Was toch altijd een zeker kenmerk van kwaliteit, ook als het om MOR-pop ging zoals The Carpenters.
2
geplaatst: 17 augustus 2023, 09:32 uur
Iedereen zal bij de naam A&M en/of het logo een eigen associatie hebben. Bij mij is de 1ste naam die omhoog komt Joe Jackson.
R.I.P. Jerry Moss
R.I.P. Jerry Moss
1
geplaatst: 17 augustus 2023, 09:49 uur
Bij A&M schiet mij gek genoeg als eerste te binnen de naam Styx, ten tijde van Pieces of Eight.
R.I.P. Jerry Moss
R.I.P. Jerry Moss
2
geplaatst: 17 augustus 2023, 11:28 uur
Outlaw104 schreef:
Bij A&M schiet mij gek genoeg als eerste te binnen de naam Styx, ten tijde van Pieces of Eight.
R.I.P. Jerry Moss
R.I.P. Jerry Moss
Haha, bij mij ook - dé plaat van mijn jeugdjaren. Maar verder, naast Joe Jackson, Supertramp, The Police, Stealers Wheel en vele, vele anderen, ook eentje die chartsmaster hierboven nog niet genoemd had: Y&T. Maar die zijn ook wat minder mainstream natuurlijk.
Ik zat deze week te overwegen om die CD-boxset met hun A&M-albums aan te schaffen, en als ik dan zie dat de schijfjes zijn voorzien van dat logo, dan ben ik al bijna helemaal om...

0
geplaatst: 17 augustus 2023, 14:19 uur
Mijn eerste gedachte bij A&M is ook Joe Jackson, maar ik heb als voorbeelden een willekeurige greep uit de bak met million sellers gepakt, om de golden pick van Jerry Moss te benadrukken
0
geplaatst: 18 augustus 2023, 08:12 uur
Oh die moet ik nog gezien hebben, eind 1992 als voorprogramma van Sonic Youth in Eindhoven...
1
geplaatst: 18 augustus 2023, 09:14 uur
Nadat Young uit Pavement gezet was wegens alcoholmisbruik richtte hij zijn eigen groep op, Gary Young's Hospital. Met Pavement kwam het wel weer goed; Young heeft nog een paar reünieconcerten meegespeeld in 2010. Eerder dit jaar is er een documentaire over hem gemaakt, 'Louder than you think'.
Dit bijzondere liedje zat in een Beavis & Butthead-aflevering in 1995:
Dit bijzondere liedje zat in een Beavis & Butthead-aflevering in 1995:
0
geplaatst: 18 augustus 2023, 09:40 uur
Ondertussen zijn we ook Bobby Eli kwijtgeraakt. De gitarist/ componist/ producer heette eigenlijk Eli Tatarsky en was gitarist in de Philly-soulband MFSB, een groep die zo'n beetje de gehele muzikale verzorging deed van het legendarische Philadelpia International-label. Eli was daarnaast ook componist van een aantal (in Europa wat minder bekende) million sellers, zoals Love won't let me wait van Major Harris, Just don't want to be lonely van the Main Ingredient en Sideshow van Blue Magic. Verder maakte Eli ook naam als producer, van o.a. Harold Melvin, the Whispers, Isaac Hayes, Sister Sledge, Rose Royce en Deniece Williams. Eli werd 77 jaar oud.
In deze wat recentere clip hanteert hij zelf de gitaar:
In deze wat recentere clip hanteert hij zelf de gitaar:
1
geplaatst: 18 augustus 2023, 17:12 uur
Een grootheid voor de Philly-soul, waar ik van jongs af aan een groot liefhebber van ben. Zijn karakteristieke gitaarsound vormde mede de ritmische basis van menige Philly-hit.
R.I.P. Bobby Eli.
R.I.P. Bobby Eli.
0
geplaatst: 20 augustus 2023, 08:34 uur
Gisteren overleed Tineke Beishuizen. Ze is vooral bekend als columniste in de bladen Libelle en Flair. Daarnaast schreef ze ook romans, tv-scripts en songteksten. Rob de Nijs had een aantal hits met haar teksten (Zondag, Zonder jou, De pieper), Ook haar teksten voor Louis Neefs (Zondagmiddag Lilian) en Shirley Zwerus zijn bekend.
Tineke Beishuizen werd 84 jaar oud.
Tineke Beishuizen werd 84 jaar oud.
1
geplaatst: 20 augustus 2023, 08:43 uur
Ach, dat wist ik niet, dat Tineke Beishuizen ook teksten voor Nederlandstalige artiesten schreef. Heel even blijft toch een pareltje van de onvolprezen Shirley....
RIP Tineke Beishuizen
RIP Tineke Beishuizen
0
geplaatst: 20 augustus 2023, 08:59 uur
Met de oorspronkelijke tekst van 'De Pieper' (een tipnotering uit 1978) had Rob de Nijs nog wel de nodige moeite. Tineke herinnerde zich: "Hij moest na elk couplet zingen: 'Morgenochtend vroeg zal Rosalie geen maagd meer zijn', maar dat wilde hij niet!"
Maar Rob en Tineke kwamen tot een compromis. Rob de Nijs wilde één keer in het nummer zingen dat Rosalie ontmaagd werd. “De andere teksten werden vervangen door "Rosalie zal geen kind meer zijn" en "Rosalie zal niet jong meer zijn", aldus Tineke Beishuizen.
'Rob de Nijs wilde mijn songtekst over ontmaagding niet zingen' - Omroep Gelderland - gld.nl
Maar Rob en Tineke kwamen tot een compromis. Rob de Nijs wilde één keer in het nummer zingen dat Rosalie ontmaagd werd. “De andere teksten werden vervangen door "Rosalie zal geen kind meer zijn" en "Rosalie zal niet jong meer zijn", aldus Tineke Beishuizen.
'Rob de Nijs wilde mijn songtekst over ontmaagding niet zingen' - Omroep Gelderland - gld.nl
1
geplaatst: 20 augustus 2023, 09:24 uur
Dat viel mij bij deze tekst ook (al eerder) op, dat die regel steeds wijzigt, en op het eind volgt dan de 'ontknoping' geen maagd, en dat komt door het uitstellen des te harder aan. Duidelijk een voorbeeld van hoe een compromis ook een verbetering kan zijn.
0
geplaatst: 20 augustus 2023, 15:12 uur
Hier is de brenger van slecht nieuws weer...
Afgelopen vrijdag overleed Ray Hildebrand, de helft van het sixties-duo Paul & Paula. Nee, ze heetten inderdad in het echt geen Paul en Paula: hij was Ray Hildebrand, zij heet Jill Jackson. Hildebrand schreef 'Hey Paula', maar hij deed dat met de verloofde van een vriend van hem in het achterhoofd. In 1962 scoorden ze er een Amerikaanse nummer 1-hit mee. Ook de opvolger, 'Young lovers', werd door Hildebrand geschreven en ook die kwam in de Amerikaanse top 10. In 1965 besloot Hildebrand dat de showbiz niet zijn roeping was en hij stopte als zanger en ging studeren. Hildebrand nam nog wel een aantal albums met Christelijke muziek op. Als Paul & Paula reüneerde het duo nog af en toe voor golden oldies-concerten.
Hildebrand is 82 jaar oud geworden.
Afgelopen vrijdag overleed Ray Hildebrand, de helft van het sixties-duo Paul & Paula. Nee, ze heetten inderdad in het echt geen Paul en Paula: hij was Ray Hildebrand, zij heet Jill Jackson. Hildebrand schreef 'Hey Paula', maar hij deed dat met de verloofde van een vriend van hem in het achterhoofd. In 1962 scoorden ze er een Amerikaanse nummer 1-hit mee. Ook de opvolger, 'Young lovers', werd door Hildebrand geschreven en ook die kwam in de Amerikaanse top 10. In 1965 besloot Hildebrand dat de showbiz niet zijn roeping was en hij stopte als zanger en ging studeren. Hildebrand nam nog wel een aantal albums met Christelijke muziek op. Als Paul & Paula reüneerde het duo nog af en toe voor golden oldies-concerten.
Hildebrand is 82 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 20 augustus 2023, 15:28 uur
Ach, nog live gezien in 2010. Had geen idee dat ie al zo oud was , de rest van de band is toch zeker 10 jaar jonger.
1
geplaatst: 20 augustus 2023, 17:05 uur
Vandaag overleed Luc Smets. Smets kwam in 1966 bij de Vlaamse groep the Pebbles en schreef mee aan hun bekendste track, 'Seven horses in the sky'. Begin jaren '70 viel die groep uit elkaar en startte Smets de groep Shampoo, die, in 1972, een Zappaëske jazzrockalbum uitbracht. In 1975 liep dat door in Dream Express, een commercieel georiënteerde groep, die in 1977 naar het Eurovisie Songfestival ging. Daarna was Smets actief als componist, arrangeur en producer en schreef hij muziek voor kinderseries op tv.
Smets werd 76 jaar oud.
Smets werd 76 jaar oud.
0
geplaatst: 22 augustus 2023, 18:24 uur
Toto Cutugno is dood. De Italiaanse zanger scoorde in 1983 een hit met L'Italiano (in Nederland een hit geworden als Als ik maar bij jou ben voor de groep Canyon) en hij won in 1990 het Eurovisie Songfestival met 'Insieme (1992)'. Daarnaast schreef hij hits voor onder meer Dalida, Mireille Mathieu en Johnny Hallyday. Cotugno werd tachtig jaar oud.
* denotes required fields.