MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Ach, Toto. R.I P.
Dat zijn beide nog steeds leuke nummers.

Ik kende Toto Cutugno alleen van die twee - overigens hartstikke leuke - zomerse nummers. Elders op het internet lees ik dat hij daarnaast ook aardig wat nummers heeft (mede-)gecomponeerd die vooral bekend zijn geworden in Franstalige versies, zoals l'Eté Indien (Joe Dassin) en Voici les clés (Gérard Lenorman). Nooit eerder geweten dat dat oorspronkelijk Italiaanse nummers waren, al kan ik het me wel indenken op basis van de zwierigheid. Maar alleen al die twee nummers vind ik nog veel beter dan de twee waarmee Cutugno als zanger bekend is geworden.

R.I.P. Toto Cutugno

Eergisteren overleed Denis LePage. Hij vormde samen met zijn vrouw Denyse LePage in de jaren '80 het Canadese discoduo Lime. In de eerste helft van de jaren '80 hadden ze een drietal grote hits met 'Your love', Babe we're gonna love tonight en Unexpected lovers. Denis LePage werd 74 jaar oud.

gaucho schreef:
l'Eté Indien (Joe Dassin) en Voici les clés (Gérard Lenorman). Nooit eerder geweten dat dat oorspronkelijk Italiaanse nummers waren

Beide nummers zijn (als resp. Africa en Nel cuore nei sensi) oorspronkelijk opgenomen door de groep Albatros, waar Cutugno in die jaren in zat.

Wist ik ook niet. L'été indien beschouw ik meestal als het mooiste Franstalige nummer ooit.

R.I.P. Denis LePage

Ondanks de (zeer) matige zang vind ik Your Love nog steeds een tof nummer.

Overleden afgelopen woensdag: componist Robert C. Feldman. Songschrijver van onder meer de sixties klassiekers I want candy (the Strangeloves, Bow wow wow, Aaron Carter), My boyfriend's back (the Angels) en Sorrow (the McCoys, the Merseys, David Bowie). Daarnaast actief als producer van o.m. Hang on Sloopy van the McCoys.
Feldman schreef de composities samen met Jerry Goldstein en Richard Gottehrer; samen vormden ze het productieteam FGG Productions. Feldman werd 83 jaar oud.

Gisteren overleed de Utrechtse drummer/ gitarist Michel van der Woude. Hij speelde in een oneindig aantal bandjes, wellicht bekend bij ingewijden in de Utrechtse undergroundscene: Ron & the Splinters, Avengers, Beatle Hans & the Paisley Perverts, Dangerous Pyjamas, Formica 2000, International Language, Sweet Faces, the Daxls, the Kliek, the Pooh Sticks, Transatlantic Bunnies, Comedown, Nightblooms, etc. etc.

Bernie Marsden van Whitesnake heeft ons ook verlaten.

Dat heeft ie zeker, en wel gisteren. Marsden schreef o.a. de Amerikaanse nummer 1-hit 'Here I go again'. Hij is 72 jaar oud geworden.

chartsmaster schreef:
Marsden schreef o.a. de Amerikaanse nummer 1-hit 'Here I go again'. Hij is 72 jaar oud geworden.

Nou ja, hij schreef het wel, maar maakte het wereldwijde succes van dat nummer niet meer mee als bandlid. De oorspronkelijke versie dateert uit 1982 (ik heb nog een Engelse picture-disc van de single). De nieuwe opname werd een wereldhit in 1987, maar toen was hij al aan de kant gezet door David Coverdale, ten faveure van een nieuwe bezetting. En een heel ander geluid, voeg ik eraan toe.

Toch zijn er hordes fans die de eerste paar platen van Whitesnake koesteren als zijnde de de meest 'pure' versie van de band, vooral gericht op bluesrock en niet op de latere stadionrock. Ik kan genieten van beide Whitesnake-varianten, maar de bezetting met Marsden heeft daardoor evenzeer een plekje in mijn hart. Dit nieuws komt dus wel binnen, ja...

R.I.P. Bernie Marsden

Hij vertelt overigens meer over het ontstaan van dat nummer en zijn aantreden bij Whitesnake in dit - inmiddels geüpdate - interview in Classic Rock

Bernie Marsden RIP

gaucho schreef:
Nou ja, hij schreef het wel, maar maakte het wereldwijde succes van dat nummer niet meer mee als bandlid

Hetzelfde geldt voor deze klapper, opgenomen in 1980, heropgenomen in 1989:

R.I.P. Brian McBride

R.I.P. Brian McBride

Eergisteren overleed Andre Barreau, lid van de Bootleg Beatles. Als George Harrison stond Barreau in het seizoen 1979/1980 op de Londense planken in de musical Beatlemania. Daarna besloot hij met een aantal musical-collega's door te gaan als tributeband, the Bootleg Beatles, inclusief authentieke instrumenten en podiumkledij en pruiken. Het bracht hem onder meer op Knebworth, Glastonbury en Party at the Palace (een concert t.g.f. het gouden regeringsjubileum van koningin Elisabeth). Barreau is 67 jaar oud geworden.

Treurig van Brian McBride zeg, niet oud geworden maar wel hele mooie ambient achtergelaten.

Fons van Iersel is overleden. Van Iersel is bijzonder belangrijk geweest voor de popmuziek in Tilburg: hij is mede-oprichter van poppodium Noorderligt (een bioscoop die tot popzaal was omgebouwd), mede-oprichter van 013 (de opvolger van Noorderligt, maar dan groter), initiatiefnemer van de Rockacademie (de eerste Nederlandse voltijdse HBO-studie voor popmuziek) en hij was bezig met het opzetten van het Pophuis, een oefenruimte annex opnamestudio annex begeleidingstraject voor lokale bandjes. Van Iersel overleed na een ongeval en is 72 jaar oud geworden.

R.I.P. Brian McBride, heb het toevallig gezien op RYM, toen ik info over de bandleden opzocht..... erg treurig prachtige muziek gemaakt.

panjoe (moderator)
Dubstep producer Vaccine dies aged 43 · News ⟋ RA

Jakkes, 43 jaar oud pas. Ik ken haar alleen van dit prachtige nummer op de Fabriclive van D-Bridge en Instra:mental, maar toch vervelend nieuws.

Las het gister, zij is de vrouw van ambient producer asc. Heb nog een verzamelalbum met twee goeie tracks van haar in de wactrij staan.

In de categorie Palingsound:
Op 25 augustus overleed Kees 'Bok' Tuip. Hij was zanger en songschrijver van de groep Maddog. Die band uit Volendam scoorde begin jaren '70 vier hits in Nederland. 'My morning sun' was daarvan, in 1975, de laatste. Tuip is zeventig jaar geworden.

Rob Kruisman is overleden. Zanger/ saxofonist/ gitarist Kruisman, geboren in 1946, speelde onder meer in Ekseption, Carlsberg en de Gigantjes en tekende voor de saxofoonsolo in 'Iedereen is van de wereld' van the Scene.
Ik gooi er drie clipjes in.
Zanger/ saxofonist bij Carlsberg (1979):

Op de sax bij zijn band de Gigantjes (1985):

En de saxsolo bij the Scene (1990):

Jack Sonni is vandaag overleden. Sonni werkte vanaf 1978 in een gitaarwinkel, waar op een dag de broers Mark en David Knopfler kwamen binnenlopen. Hieruit ontstond een vriendschap, die (toen Hal Lindes in 1985 de band verliet) werd omgezet in een lidmaatschap van Dire Straits. Sonni speelde mee op de multimillionseller 'Brothers in arms' en verliet de band weer in 1988 om zich te richten op zijn gezin. Jack Sonni werd 68 jaar oud.

Na zijn Dire Straits-tijd kwam Sonni aan de andere kant van de muziek terecht; hij werd marketing manager in de wereld van muziekinstrumenten en audio-apparatuur. Zo was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling, marketing, naamgeving en vormgeving van de Line 6 POD, gebruikt om klanken van geluidsapparatuur te reproduceren.. In 2006 stapte hij geheel uit de muziekwereld en werd hij schrijver. Wel speelde hij af en toe nog mee in het hobbybandje the Leisure Class.
https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/styles/news_large/s3/imagelibrary/l/line6pod-header-0299-mej3BszLxtPPzLjkTWe4DoWKy1bmv80F.jpg

Fred Glickstein was de zanger/ gitarist van de band the Flock uit Chicago. Glickstein overleed afgelopen maandag, 76 jaar oud. The Flock zat eind jaren '60/ begin jaren '70 in dezelfde jazzrock-hoek als bands als Chicago en Blood, Sweat & Tears, maar dan zonder het evenredige succes. The Flock bracht twee albums uit en kwam nog eens bij elkaar voor een derde album in 1975. Daarna ging Glickstein met twee kompanen door als Flock 3, zonder ooit een plaatopname te maken.

Een tikkeltje obscuur, maar toch: Rosemarie Heinikel, alias Rosy Rosy, is op 20 augustus overleden. Rosy Rosy was eind jaren '60/ begin jaren '70 een icoon in de Duitse, en met name Munchener subcultuur. Ze acteerde in films van Wim Wenders, Werner Herzog, Ingmar Bergman, maar ook in een Tatort-aflevering. Ze nam een aantal singles op, o.a. met Inner Space, een band die later zou evolueren in Can. Heinikel leefde in een hippiecommune, waar ze bevriend raakte met Donovan en Frank Zappa. In 1970, toen ze 24 was, publiceerde ze haar memoires, waarin beide heren ook prominent voorkwamen. Haar tweede autobiografie verscheen in 1979. Ze werkte inmiddels als regisseur en bracht een erotische gedichtenbundel uit, 'Der hungrige Wolf'. Heinikel/ Rosy Rosy is 77 jaar oud geworden.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:36 uur

geplaatst: vandaag om 16:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.