MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
chartsmaster schreef:
Gisteren overleed de Utrechtse drummer/ gitarist Michel van der Woude. Hij speelde in een oneindig aantal bandjes, wellicht bekend bij ingewijden in de Utrechtse undergroundscene:

Bij mij vooral bekend als verkoper in platenzaak Da Capo tot die moest stoppen; ik had de link nog niet gelegd maar kom nu wat berichten tegen van oa db's en 3voor12. Daarna kwam ik hem nog wel sporadisch tegen overigens.

ranja schreef:

Bij mij vooral bekend als verkoper in platenzaak Da Capo tot die moest stoppen.

Hij was idd de Andere Michel

ranja schreef:
(quote)

Bij mij vooral bekend als verkoper in platenzaak Da Capo tot die moest stoppen; ik had de link nog niet gelegd maar kom nu wat berichten tegen van oa db's en 3voor12. Daarna kwam ik hem nog wel sporadisch tegen overigens.

Ach, ik kende hem aanvankelijk ook van Da Capo, hij had altijd of kritiek op je aankoop of vond het geweldig.
Toen ik later mijn eerste eigen woning in Utrecht had bleek hij in hetzelfde gebouw te wonen en kwamen we elkaar vaak tegen. Sympathieke vent met een grote muziekkennis...

MarkS73 schreef:
(quote)

Ach, ik kende hem aanvankelijk ook van Da Capo, hij had altijd of kritiek op je aankoop of vond het geweldig.
Toen ik later mijn eerste eigen woning in Utrecht had bleek hij in hetzelfde gebouw te wonen en kwamen we elkaar vaak tegen. Sympathieke vent met een grote muziekkennis...

Ja, ik weet nog dat ik een lp kocht van Sahara Hotnights, die had hij als voorprogramma van de Donna's gezien vertelde hij en 'ze bliezen de Donna's van het podium'

ranja schreef:
(quote)

Ja, ik weet nog dat ik een lp kocht van Sahara Hotnights, die had hij als voorprogramma van de Donna's gezien vertelde hij en 'ze bliezen de Donna's van het podium'

Als hij je aankoop afkraakte kwam hij wel altijd met suggesties aan, ik heb destijds een hoop bands ontdekt dankzij hem:)

Een mooi in memoriam voor Michel van der Woude bij 3voor12, waar ook de aanpak van Michel bij Da Capo wordt aangestipt. Een citaat:

Toen ik net in Utrecht woonde, kocht ik een LP van True West.

Hij: je weet dat dit hun minste album is?
Ik: ja maar..
Hij: Die eerste 2 zijn veel beter!
Hij: Betere songs, beter geproduceerd ook..
Ik: ja maar, dit is de enige die jullie hebben staan.
Hij: Prima plaat dit, niks mis mee!

In Memoriam Michel van der Woude - utrecht - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

chartsmaster schreef:
Een mooi in memoriam voor Michel van der Woude bij 3voor12, waar ook de aanpak van Michel bij Da Capo wordt aangestipt. Een citaat:

Toen ik net in Utrecht woonde, kocht ik een LP van True West.

Hij: je weet dat dit hun minste album is?
Hij: Die eerste 2 zijn veel beter!
Hij: Betere songs, beter geproduceerd ook..
Ik: ja maar, dit is de enige die jullie hebben staan.
Hij: Prima plaat dit, niks mis mee!

In Memoriam Michel van der Woude - utrecht - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

Da Capo - unieke zaak, bijzondere sfeer - heb er veel vandaan en het gemis doet zich regelmatig, nog steeds, gevoelen. Hoeveel uur ik daar niet heb doorgebracht. Twaalf jaar na de eerste is nu ook de tweede Michel vertrokken. Het verdwijnen van zo'n zaak en de kennis (en inzet) van die twee stemt echt treurig.

Mjuman schreef:
(quote)

Da Capo - unieke zaak, bijzondere sfeer - heb er veel vandaan en het gemis doet zich regelmatig, nog steeds, gevoelen. Hoeveel uur ik daar niet heb doorgebracht. Twaalf jaar na de eerste is nu ook de tweede Michel vertrokken. Het verdwijnen van zo'n zaak en de kennis (en inzet) van die twee stemt echt treurig.

Inderdaad - voor ik in Utrecht kwam wonen kwam ik er een aantal keer per jaar, eerst geld pinnen aan de oude gracht vanwege 1 budget en 2 er is nooit mogelijkheid geweest te pinnen in die winkel
Toen ik wel in Utrecht kwam wonen kwam ik er eigenlijk te weinig in verhouding en heel lang heeft het toen ook niet meer bestaan eigenlijk.

Bakken singles heb ik bij Da Capo weggesleept; in de kelder stond het hele top 40-archief dat destijds naar Da Capo is gegaan omdat de top 40 digitaal ging. De singles waren 45 cent per stuk, want dat was het euro-equivalent van 1 gulden.

Maar goed, ondertussen dient zich alweer een nieuw sterfgeval aan. Voor de volgers van Duitse folkmuziek:
Thomas Friz is op 29 augustus overleden. Friz vormde tussen 1974 en 1986 samen met Erich Schmeckenbecher het folkduo Zupfgeigenhansel. Negen albums brachten ze samen uit. Daarna volgden nog een aantal soloalbums van Friz. Hij overleed drie dagen terug in Göppingen op 73-jarige leeftijd aan een hartaanval.
Friz is de krullenbol aan de rechterkant.

Gisteren overleed Jimmy Buffett op 76-jarige leeftijd. Een bijzonder levensverhaal, dat ik niet kende. Buffett werkte jarenlang als stuurman op een jacht van een miljonair en probeerde het daarnaast te maken als country-artiest. In 1978 brak hij uiteindelijk door met de Amerikaanse top 10-hit 'Margaritaville'. Dat nummer ging een eigen leven leiden; het werd als merchandise-merk gebruikt om tientallen producten aan de man te brengen, van tequila tot chips, van kleding tot strandstoelen, van schoenen tot fietsen en van taartvulling tot kippenvleugels.
Buffett opende zelf restaurants en resorts onder de Margaritaville-naam. Zijn vermogen wordt geschat op een kleine miljard euro, waardoor 'Margaritaville' als het lucratiefste liedje ooit wordt gezien.

Lopend buffet zeker in die restaurants?

Damn Jimmy Buffett ...rip. In 2018 leren kennen via het hitlijsten topic (1974).

Prachtig nummer dat Come Monday. Met een korte uitleg van Jimmy zelf.

Hushpuppies!

Ik ken alleen die ene hit, en wist wel dat hij met die merknaam in de VS een waar imperium heeft opgebouwd. Echt een regionaal fenomeen, want aan de overkant van de plas is-ie nagenoeg onbekend gebleven. Hoewel hij een heleboel albums heeft gemaakt, is hij vooral bekend door die ene hit - en het uitmelken daarvan. Ik ben in verschillende Amerikaanse staten geweest en heb daar meermalen gegeten bij zo'n Margaritaville-restaurant. Fastfood, zeker, maar ik vond het er altijd wel gezellig.

Ik heb zelfs het singletje nog, maar die is dan weer nodeloos raar ingekort ten opzichte van de niet overdreven lange albumversie.

R.I.P. Jimmy Buffett

Glitch

Helemaal gemist. Droevig nieuws…

La Compagnie Créole, in de jaren '70 en '80 makers van altijd vrolijke liedjes uit Frans Guyana en de Franse Antillen. Verkochten in hun hoogtijdagen zo'n zestig miljoen platen. Zanger José Sébéloué, afkomstig uit Frans Guyana (de man met het diasteem en het paarse shirt in de clip) is vandaag op 74-jarige leeftijd overleden. Dit is een tipnotering, de enige die ze hadden in Nederland, uit 1984:

Het moge dan door Shrek komen, maar Smash Mouth's - All Star is toch echt wel ferm onderdeel van mijn jeugdsentiment.

R.I.P. Steve Harwell.

Steve was een pechvogel. Hij leed aan cardiomyopathie, een ziekte van de hartspier. Daarnaast had hij ook de ziekte van Wernicke, een ernstige stoornis in het centrale zenuwstelsel. De ziekte had invloed op zijn motoriek, spraakvermogen en geheugen. Daarom stopte hij tien jaar geleden al met optreden.
Aan de andere kant: Steve was ook een geluksvogel. Hij was een van de lucky few die met lekkere muziek de wereld wist te veroveren. En dat deed ie met 'All star', dat deed ie met de Neil Diamond-cover 'I'm a believer', ook in Shrek, en dat deed ie met dit 'Walkin' on the sun'. 56 jaar geworden.

Naast de al genoemde nummers ging ik ook wel lekker op de cover (maar daar kwam ik pas later achter) van Why Can't We Be Friends. All Star blijft een heerlijke track.

Triest verhaal.
R.I.P. Steve Harwell

Het heeft zelfs de NOS gehaald.

Smash Mouth-zanger Steve Harwell (56) overleden - nos.nl

Walking On The Sun helemaal grijsgedraaid, nog altijd een erg leuk nummer. De hits daarna vond ik iets te melig.

R.I.P. Steve Harwell- All star blijft een classic!

'Dream weaver' en 'Love is alive' waren twee nummer 2-hits voor hem in de Billboard Hot 100; Gary Wright is vandaag overleden. Hij is tachtig jaar oud geworden.
Wright stond op z'n elfde al in de Broadway-musical Fanny. Hij koos voor een artsenopleiding, maar de muziek trok hem teveel, waarna hij eind jaren '60 zanger/ toetsenist werd van Spooky Tooth. Daar stapte Wright in 1970 uit. Hij speelde toetsen op 'All things must pass' van Geoge Harrison en startte vervolgens een solocarrière. Dat leverde Wright een aantal dikke hits op in de 70's. Daarna legde hij zich toe op soundtracks. In 2014 publceerde Wright een autobiografie.

Mooi nummer dat Dream Weaver. Is eigenlijk het enige nummer dat ik van hem ken.

Are you weeping is in Nederland ook redelijk bekend geworden. R.I.P. Gary Wright.

Chartsmaster duikt even in zijn chartsarchief:
In Nederland had Gary Wright geen hits, maar wel vier tipnoteringen. Al in 1971/72 scoorde hij met Stand for our rights en I know. In 1976 maakte hij een soort van tip-comeback met Dream weaver, het jaar daarop gevolgd door Are you weepin'.

Ach, zeker een mooi liedje dat Dream weaver! Mooie volle productie, David Foster doet er ook aan mee dan weet je het meestal wel. Van een zeer aardig album, beetje progpop achtig (met futuristische hoesfoto) met daarop voor mij zijn beste liedje Blind Feeling.

Zijn Spooky Tooth verleden is uiteraard bekend, dat hij ooit als kind in Fanny zat dan weer niet.

R.i.p. Gary Wright.

R.I.P. Gary Wright.
Die heeft toch wel aardig wat mooie muziek gemaakt, zowel solo als bij Spooky Tooth.

Dream Weaver blijft een fijn nummer. Spooky Tooth zei me zo niets. Maar eens gaan beluisteren dan.

R.i.P. Gary Wright

Poeha schreef:
Dream Weaver blijft een fijn nummer. Spooky Tooth zei me zo niets. Maar eens gaan beluisteren dan.

Probeer deze eens:

Gast
geplaatst: vandaag om 05:15 uur

geplaatst: vandaag om 05:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.