Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
2
geplaatst: 25 januari 2024, 18:57 uur
Mijn oudere zus had de LP Candles in the Rain, ik schrijf... had ...want ik heb deze inmiddels van haar afgetroggeld
Het interessante detail ...het is een Nederlandse uitgave ,met compleet andere hoes met achterop oa een foto van Melanie met duiven op de dam en andere samenstelling waarvan Laydown niet verkort (zoals de Uk en US versie) heb daarnaast enkele CDs maar..deze LP zal altijd mijn nagedachtenis aan Melanie zijn/worden
R.I.P Melanie
( ook ik vind Ruby Tuesday mooier dan het origineel)
Het interessante detail ...het is een Nederlandse uitgave ,met compleet andere hoes met achterop oa een foto van Melanie met duiven op de dam en andere samenstelling waarvan Laydown niet verkort (zoals de Uk en US versie) heb daarnaast enkele CDs maar..deze LP zal altijd mijn nagedachtenis aan Melanie zijn/worden
R.I.P Melanie
( ook ik vind Ruby Tuesday mooier dan het origineel)
0
geplaatst: 25 januari 2024, 20:33 uur
Overigens hebben we mogelijk aan Melanie (en dat ze een keer ziek was) het Pinkpopfestival te danken. Van Wikipedia:
Hans van Beers, Wim Wennekes, Jan Smeets en Frits van Reysen zijn de oprichters van Pinkpop. In 1969 werd een popfestival georganiseerd door Hans van Beers en Wim Wennekes op de Gulperberg. Het oorspronkelijke plan, een talentenjacht, werd al gauw verlaten. Het evenement werd een heus lokaal popfestival waar voornamelijk Limburgse bands optraden en de bezoekers hun eigen etenswaren meebrachten. De opzet van het evenement in combinatie met de datum waarop het plaatsvond (Tweede Pinksterdag, 26 mei 1969) leidde tot de naam Pinknick.
Een jaar later werd het evenement groter aangepakt. Het begon ermee dat Jan Smeets en Frits van Reysen graag een internationale artiest naar Limburg wilden halen. De keuze viel op Melanie. Dat concert ging niet door wegens ziekte van Melanie, en de eerdergenoemde vier, die de koppen bij elkaar hadden gestoken, besloten als alternatief om een tweede editie van Pinknick te organiseren, nu groter opgezet en op een andere locatie: het Burgemeester Damen Sportpark in Geleen. De naam werd veranderd in 'Pinkpop'. In mei 1970 vond de eerste editie van Pinkpop plaats. In 1971 werd Wim Claessen gevraagd door Frits van Reysen om toe te treden tot de organisatie.
Een jaar later werd het evenement groter aangepakt. Het begon ermee dat Jan Smeets en Frits van Reysen graag een internationale artiest naar Limburg wilden halen. De keuze viel op Melanie. Dat concert ging niet door wegens ziekte van Melanie, en de eerdergenoemde vier, die de koppen bij elkaar hadden gestoken, besloten als alternatief om een tweede editie van Pinknick te organiseren, nu groter opgezet en op een andere locatie: het Burgemeester Damen Sportpark in Geleen. De naam werd veranderd in 'Pinkpop'. In mei 1970 vond de eerste editie van Pinkpop plaats. In 1971 werd Wim Claessen gevraagd door Frits van Reysen om toe te treden tot de organisatie.
1
Onweerwolf
geplaatst: 25 januari 2024, 21:49 uur
Ik zie niet helemaal in hoe we Pinkpop dan aan Melanie te danken hebben op grond van bovenstaande verhaal. Is het niet eerder dat we Pinkpop hebben ondanks dat Melanie ziek was? Of mis ik een stukje logica hier?
Melanie was wel een goede zangeres al ken ik haar slechts van een handjevol hits. Soort van protoGretzpop maakte ze wel.
Melanie was wel een goede zangeres al ken ik haar slechts van een handjevol hits. Soort van protoGretzpop maakte ze wel.
0
geplaatst: 25 januari 2024, 21:50 uur
Ik dacht al dat het aan mij lag. 
Beautiful People vind ik een erg fraai liedje.
R.I.P. Melanie

Beautiful People vind ik een erg fraai liedje.
R.I.P. Melanie
0
geplaatst: 25 januari 2024, 22:07 uur
Omdat Melanie niet kwam werd de eerste editie van Pinkpop georganiseerd. Als ze wel gekomen was dan hadden ze dat wellicht niet gedaan.
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 januari 2024, 22:32 uur
Ik haal het er niet uit. De tweede editie van Pinkpop (toen nog genaamd Picknick) zou Melanie als headliner hebben maar ze was ziek en dus hebben ze nog een keer Picknick gedaan. Of zoiets. Onduidelijk verhaal in ieder geval. Vast geschreven door die gast waar Gretz altijd ruzie mee heeft.
0
geplaatst: 25 januari 2024, 22:35 uur
Het staat er best wel duidelijk ("besloten als alternatief om een tweede editie van Pinknick te organiseren"), maar goed, verder niet zo relevant voor dit draadje.
0
geplaatst: 25 januari 2024, 23:34 uur
Op de NL wiki van Melanie staat het een stuk korter door de bocht, en dan is het ineens heel helder:
"In 1970 moest ze een in Nederland gepland optreden wegens ziekte afzeggen. De organisatie van het evenement zag zich gedwongen een alternatief te verzinnen. Dit alternatief werd een popfestival in Geleen, dat later de eerste editie van Pinkpop zou blijken te zijn"
"In 1970 moest ze een in Nederland gepland optreden wegens ziekte afzeggen. De organisatie van het evenement zag zich gedwongen een alternatief te verzinnen. Dit alternatief werd een popfestival in Geleen, dat later de eerste editie van Pinkpop zou blijken te zijn"
0
geplaatst: 30 januari 2024, 14:26 uur
VPRO-presentatrice Marjoke Roorda is afgelopen donderdag overleden. De Brigadier van de Muziekpolitie, chaotische en tegendraadse radiomaker en Delvenaar in hart en nieren is 72 jaar geworden. Elf jaar geleden, toen Roorda afscheid nam van de radio, stelde de VPRO een Best of Marjoke Roorda samen van een uur.
4
geplaatst: 30 januari 2024, 15:39 uur
Afgelopen zaterdag, de 27ste, is op 75 jarige leeftijd fotograaf Brian Griffin overleden. Hij was actief in o.a. de popfotografie. Hij heeft veel bekende albumhoezen gefotografeerd zoals: Vienna - Ultravox, de eerste vijf albums van Depeche Mode, meerdere albums van Echo & The Bunnymen, hoezen van Jona Lewie, Billy Idol, Blanket of Secrecy, John Hiatt, Siouxsie & The Banshees, Wang Chung, Freur, Peter Hammill, Howard Jones, Mari Wilson, Teardrops Explode, Elvis Costello, Joe Jackson etc
1
geplaatst: 30 januari 2024, 15:43 uur
Ook wel "the photographer of the 80's" (dan wel de meer "serieuze kant") genoemd. Ik heb veel van zijn artwork in huis.
RIP Brian Griffin
(Niet te verwarren met de hond...)
RIP Brian Griffin
(Niet te verwarren met de hond...)
1
geplaatst: 30 januari 2024, 15:50 uur
Ik heb ook veel van zijn foto's in huis. Als fotograaf heb ik altijd veel bewondering voor hem gehad.
1
geplaatst: 30 januari 2024, 16:08 uur
Michael Watford, legendary house music singer, dies | DJMag.com
Deze met Roger Sanchez is tof, uit 1991.
Michael Watford - Holdin On (shelter)
Deze met Roger Sanchez is tof, uit 1991.
Michael Watford - Holdin On (shelter)
0
geplaatst: 30 januari 2024, 23:11 uur
Musicalnieuws:
Chita Rivera is op 91-jarige leeftijd overleden. De actrice/ zangeres/ danseres speelde in 1961 haar bekendste rol in de filmversie van West Side Story. Hierin had ze de rol van Anita, de vriendin van Sharks-leider Bernaro. In de film zingt ze (in lila jurk) o.m. 'America':
Chita Rivera is op 91-jarige leeftijd overleden. De actrice/ zangeres/ danseres speelde in 1961 haar bekendste rol in de filmversie van West Side Story. Hierin had ze de rol van Anita, de vriendin van Sharks-leider Bernaro. In de film zingt ze (in lila jurk) o.m. 'America':
0
geplaatst: 31 januari 2024, 20:26 uur
Drummer Frank DeVito is op 22 januari overleden. Hij vestigde aanvankelijk zijn naam als jazzdrummer en speelde samen met o.m. Charlie Parker en Frank Sinatra. Later werd hij ook rockdrumer en drumde hij bij Elvis Presley, Sam Cooke, the Beach Boys, the Monkees, Herb Alpert en Sonny & Cher. In 1970 richtte hij zijn bedrijf Danmar Percussion op, waarmee hij drum-assessoires naar eigen ontwerp ging verkopen.
DeVito is 93 jaar oud geworden.
DeVito is 93 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 31 januari 2024, 20:28 uur
Ook niet meer onder ons: Lucius 'Tawl' Ross, de eerste gitarist van Funkadelic. Hij is te horen op hun eerste drie albums, tussen 1968 en 1971. Nadat hij bij een wedstrijdje LSD-eten ook nog eens een portie speed opsnoof liep hij naar verluidt een hersenbeschadiging op en was hij gedwongen zich uit de band en de muziek terug te trekken. In 1995 bracht Ross alsnog een soloalbum uit. Tawl Ross is 75 jaar geworden.
1
geplaatst: 31 januari 2024, 21:10 uur
chartsmaster schreef:
Drummer Frank DeVito is op 22 januari overleden. Hij vestigde aanvankelijk zijn naam als jazzdrummer en speelde samen met o.m. the Beach Boys.
Drummer Frank DeVito is op 22 januari overleden. Hij vestigde aanvankelijk zijn naam als jazzdrummer en speelde samen met o.m. the Beach Boys.
DeVito is te horen op de hit Surfin' USA, meestal was het ofwel Dennis Wilson dan wel Hal Blaine die drumde op de (vroege) nummers van de band, op dit nummer dus DeVito.
0
geplaatst: 2 februari 2024, 23:26 uur
Wayne Kramer van MC5 is er niet meer. De gitarist en oprichter van de groep bracht met MC5 drie albums uit tussen '69 en '71. Nadat MC5 in '72 uiteenviel hield Kramer zich vooral bezig met drugscriminaliteit. Eind jaren '70 zat hij vier jaar in de cel wegens dealen. In de jaren '80 startte hij een solocarrière en werkte hij o.m. samen met Don Was. In die jaren werkte hij daarnaast als timmerman. In de jaren '90 pakte Kramer zijn solocarrière weer op. Hij componeerde daarnaast ook muziek voor tv-series en reclames. Kramer overleed vandaag en is 75 jaar oud geworden.
1
geplaatst: 3 februari 2024, 00:00 uur

Was juist bezig met een nieuw MC5 album, Heavy Lifting, met o.a. originele MC5-drummer Dennis Thompson, Tom Morello, Vernon Reid en Slash, dat in de lente zou gaan verschijnen. Zag er jong en vitaal uit. RIP.
0
geplaatst: 3 februari 2024, 11:09 uur
Op 17 januari overleed tekstschrijfster Toni Stern. Toen Carole King eind jaren '60 the Brill Building verliet en naar Californië vertrok om aan een solocarrière te beginnen, was dichteres/ schilderes Toni Stern een van de eersten met wie ze ging samenwerken. Stern schreef de tekst van het iconische nummer 'It's too late', dat de top van de Billboard Hot 100 bereikte. Daarnaast zorgde Stern voor de songteksten van de Carole King-nummers Sweet seasons (#9 in Billboard), It's going to take some time (#12 in Billboard voor the Carpenters), No sad song (#62 in Billboard voor Helen Reddy) en Where you lead (#40 in Billboard voor Barbra Streisand).
Toni Stern werd 79 jaar oud.
Toni Stern werd 79 jaar oud.
0
geplaatst: 4 februari 2024, 13:42 uur
Gisteren overleed Aston ‘Family Man’ Barrett, bassist en bandleider van the Wailers, de band van Bob Marley. Barrett was daarnaast ook arrangeur en medeproducer van de albums van Bob.
Aston Barrett noemde zichzelf al 'family man' voordat hij een gezin had; hij zag zichzelf al als toekomstig bandleider en bedacht daarom zijn eigen bijnaam. Daarna kreeg hij nog eenenveertig kinderen. Ondanks dat is Barrett 77 jaar oud geworden.
Aston Barrett noemde zichzelf al 'family man' voordat hij een gezin had; hij zag zichzelf al als toekomstig bandleider en bedacht daarom zijn eigen bijnaam. Daarna kreeg hij nog eenenveertig kinderen. Ondanks dat is Barrett 77 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 4 februari 2024, 21:26 uur
Candlelight-presentator Jan van Veen (79) overleden - Candlelight-presentator Jan van Veen (79) overleden - nos.nl
2
geplaatst: 4 februari 2024, 22:40 uur
“Vandaag een gedicht van EJB te U”
In vervlogen gedachten zoek ik de verte,
mijn trots, mijn twijfel in jouw gesternte.
Daar weifelt het licht
Geen rust
Geen lust
Slechts de woorden van EJB’s gedicht
Dank, Jan
In vervlogen gedachten zoek ik de verte,
mijn trots, mijn twijfel in jouw gesternte.
Daar weifelt het licht
Geen rust
Geen lust
Slechts de woorden van EJB’s gedicht
Dank, Jan
3
geplaatst: 5 februari 2024, 22:41 uur
Ik weet nooit of er wel iemand zit te wachten op de berichten die ik hier plaats. Hier weer zo'n muzikante waarvan ik vermoed dat niemand haar kent, maar goed, ze heeft wel naam gemaakt in de muziekwereld, dus ze verdient -al is het dan postuum- wel een plekje in dit topic.
Margo Smith (echte naam: Betty Lou Miller, bijnaam: the Tennessee yodeler) had in de jaren '70 aardig wat succes in de traditionele-countryhoek. Ze scoorde 25 hits in de Billboard countrychart, waaronder de nummer 1-hits 'Don't break the heart that loves you' (1977) en It only hurts for a little while (1978). In de jaren '90 schakelde ze over op Christelijke muziek en nam ze platen op samen met haar dochter Holly. Smith overleed op 23 januari aan een beroerte, 84 jaar oud.
Margo Smith (echte naam: Betty Lou Miller, bijnaam: the Tennessee yodeler) had in de jaren '70 aardig wat succes in de traditionele-countryhoek. Ze scoorde 25 hits in de Billboard countrychart, waaronder de nummer 1-hits 'Don't break the heart that loves you' (1977) en It only hurts for a little while (1978). In de jaren '90 schakelde ze over op Christelijke muziek en nam ze platen op samen met haar dochter Holly. Smith overleed op 23 januari aan een beroerte, 84 jaar oud.
12
zaaf
geplaatst: 5 februari 2024, 22:48 uur
chartsmaster, je bent voor mij een soort Nate Fisher. Als er iemand uit de muziekwereld sterft, kan ik op je rekenen. Die toewijding, ik waardeer - of ik de gestorvene nou ken of niet.
2
geplaatst: 5 februari 2024, 23:14 uur
In dat geval heb ik ook nog Mallorca Lee voor je. De oprichter van de Schotse elektronicagroep Ultra-sonic schijnt echt zo te heten: John Charles De Mallorca Lee. Ultra-Sonic scoorde halverwege de jaren '90 vijf hits in de Britse top 100. DJ Mallorca Lee overleed gisteren op 51-jarige leeftijd aan kanker.
* denotes required fields.