MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Scooter heeft daar zijn sound van gejat, toffe groep wel, mooi album uitgebracht in de 90's. Ze waren toen erg groot in het VK. Veel te jong overleden zeg.

Deze vind ik hun beste.

Obsession

DjFrankie (moderator)
Amerikaanse country singer-songwriter Toby Keith overleden.. R.I.P.

link

Gewoon doorgaan, chartsmaster. Ik lees deze bijdragen graag, of artiesten bekend zijn of onbekend maakt me niet eens zoveel uit. Ik ben recentelijk zo vrij geweest om zelf wat berichtjes te plaatsen over recent overleden local heroes in mijn woonplaats. Misschien leest niemand ze. Ook prima. Als MM'ers er negatief op hadden gereageerd was ik er mee opgehouden. Maar zolang er een paar mensen zijn die ze willen lezen vind ik het goed.

Mojo Nixon, de humoristische punk-rockabillyzanger, is er niet meer. Hij overleed gisteren aan een hartaanval op het cruiseschip waarop hij werkte. Mojo Nixon (echte naam: Neill McMillan) is 66 jaar oud geworden.
Mojo Nixon is bekend geworden van noveltyhits als Debbie Gibson is pregnant with my two-headed love child, Don Henley must die, Tie my pecker to my leg, Will the fetus be aborted en deze:

Ook gisteren overleden: Henry Fambrough, een zanger die maar liefst 69 jaar deel heeft uitgemaakt van de groep the Spinners (/ Detroit Spinners/ Motown Spinners). In 1954, op z'n zestiende, werd hij lid van de groep en vorig jaar ging hij met pensioen. Fambrough werd 85 jaar oud. Hij is de zanger met het snorretje:

Twee broers die kort na elkaar zijn overleden:
Drummer Ralph Kinsey en gitarist/ zanger Donald Kinsey speelden samen met hun broer Kenny in de groep Kinsey Report. Ralph overleed op 16 januari, 71 jaar oud. Eergisteren overleed zijn jongere broer Donald; die is 70 jaar oud geworden.
Donald speelde in de jaren '70 ook naast Bob Marley in the Wailers en nam muziek op met o.a. Peter Tosh, Roy Buchanan en Albert King. Samen vormden ze in 1984 the Kinsey Report.

Doowopzanger Tony Middleton is gisteren overleden. Eigenlijk wilde hij bokser worden, maar in 1952 sloot Middleton zich aan bij de doowopgroep the Dovers, als vervanger van leadzanger Bobby Robinson (die een platenzaak ging starten die later uit zou groeien tot Fury Records). The Dovers hernoemden zich tot de Five Willows en kortten dat in 1955 af tot the Willows. Ze scoorden het jaar daarop een hit met 'Church bells may ring' (met een zestienjarige Neil Sedaka die het klokkenspel bespeelt): #14 in de Billboard R&B chart en #62 in de Billboard Hot 100 (maar dat kwam omdat de blanke groep the Diamonds er een coverversie van had opgenomen). De groep ging in 1965 uit elkaar, maar komt sinds de jaren '80 weer regelmatig bijeen voor tours en optredens. Middleton maakte daar ook nog altijd deel van uit. Tony Middleton is 89 jaar oud geworden.

Geweldig nummer van Mojo Nixon, Will the Fetus Be Aborted, natuurlijk samen met Jello Biafra.

Eind januari overleed Butch Rillera. Hij was tussen 1973 en 1977 de drummer van de band Redbone. Rillera is 78 jaar oud geworden. Hij drumt o.a. op deze hit:

Lekker nummer!

R.I.P. Dries van Agt

Met Van Agt op circa 3:08

Toevallig (nee, niet toevallig) vandaag nog een stukje over geschreven op good old facebook:
Deze week is oud-premier Dries van Agt overleden. De politicus en amateur-wielrenner was al aardig op leeftijd: 93 jaar oud geworden. In de zomer van 1982, toen deze single een hit was, was Van Agt minister-president van zijn derde kabinet, Van Agt III dus, ook wel bekend als het zomerkabinetje, omdat het bedoeld was om Nederland na de val van Van Agt II overeind te houden totaan de verkiezingen, die voor september van dat jaar waren uitgeschreven. Van Agt klom in zijn vrije tijd graag op de racefiets en is dus ook als politicus én als fietser onderwerp van de single, zowel in de tekst als op de hoes.
'Ik ben met Katootje' heeft een zogeheten kettingrefrein: er wordt steeds een stukje aan uitgebouwd. Het is gebaseerd op het volksliedje 'Ik ben met Catootje naar de Rozenstraat geweest'. De melodie is afgeleid van 'Non più andrai, farfallone amoroso' uit Mozarts opera 'Figaro's bruiloft' uit 1786. De versie van Wim Sonneveld, 'Ik ben met Katootje naar de botermarkt geweest', stond in 1963 op de eerste plaats.
Zover schopte Rubberen Robbie het niet. 'Ik ben met Katootje...' kwam wel tot plaats 11 in de Nationale Hitparade, 25 in de top 40 en 26 in de TROS Top 50.

Deze hebben we natuurlijk ook nog. Flikker van Agt het raam uit!

Casartelli (moderator)
Berichten verwijderd. Had het bericht over Pitchfork graag naar het betreffende topic verplaatst, maar onderdeel van de vreemde topicwisselingen is kennelijk ook dat dat topic nu niet te vinden is. Desgewenst daar maar even opnieuw dan.

Damo Suzuki van CAN is gisteren op 74 jarige leeftijd overleden. Erg treurig dit, een fantastische artiest was hij

Koen St schreef:
Damo Suzuki van CAN is gisteren op 74 jarige leeftijd overleden. Erg treurig dit, een fantastische artiest was hij

Ach nee, Damo. Zat eraan te komen, toch geraakt.
Beminnelijke weirdo en heeft een aantal enorm invloedrijke platen op zijn naam staan met CAN.

Eerbetoon door een andere overleden held:

What have you got in that paper bag?
Is it a dose of Vitamin C?
Ain't got no time for Western medicine
I am Damo Suzuki

R.I.P Damo Suzuki

Zijn tegendraadse zang was een belangrijk element van het geluid van Can. Ik zet Halleluwah nog eens een keer extra hard op:

itchy schreef:
Ach nee, Damo. Zat eraan te komen, toch geraakt.

Was hij ziek dan? Helemaal gemist.

Wel treurig... de Can-platen met Damo zijn stuk voor stuk geweldig. En met het overlijden van Damo is de hele Can line-up uit die periode inmiddels overleden.

herman schreef:
(quote)

Was hij ziek dan? Helemaal gemist.

Leed al heel lang aan de K-ziekte.
herman schreef:

En met het overlijden van Damo is de hele Can line-up uit die periode inmiddels overleden.

Nog niet, Irmin Schmidt leeft nog.

Ah, heb Damo nog live gezien in 2017, toen maakte hij nog een goede indruk. Maar dat is ook al ruim 6 jaar geleden inmiddels.

Irmin Schmidt is al 86 zie ik, still going strong gelukkig.

itchy schreef:
Beminnelijke weirdo

Volgens voormalig Fall-bassist Steve Hanley kwam Suzuki jaren na dat nummer op hem af, en stelde hij zichzelf voor met de woorden 'I am Damo Suzuki'.

Jimmy Van Eaton Dead: Sun Records Drummer Dies at 86

R.I.P. J.M. Van Eaton. Een grote meneer in de hoogtijdagen van Sun Records. Drummer voor onder andere Jerry Lee Lewis op Whole Lotta Shakin' Goin' On, voor Billy Lee Riley, Charlie Rich, Johnny Cash en Roy Orbison.

Nicky Graham is eerder deze maand overleden. Graham, begin 1957 geboren in Zuid-Afrika, verhuisde op z'n vijftiende naar de U.K. Hij rolde in 1965 de muziek in, toen hij toetsenist werd van de psychpopband the End; een band die compositorische en producerende ondersteuning kreeg van Stones-bassist Bill Wyman, zoals op Shades of orange. Toen the End aan z'n eind kwam werd Graham een van de oprichters van de hardrockband Tucky Buzzard; opnieuw geproduceerd door Bill Wyman. Nicky Graham schreef voor de band het nummer Free ticket. In 1972 tourde Graham als toetsenist een half jaar met David Bowie tijdens diens Ziggy Stardust-tour.
Daarna stapte Nicky Graham over op een rol die wat meer achter de muzikale schermen lag. Hij werd A&R manager bij Polydor, CBS en voor de BBC Eurovisie-inzendingen, hij werd producer/ arrangeur van bands zo divers als the Vibrators, the Nolans, Bros en Cheap Trick en hij werkte tien jaar als manager bij de Britse organisatie die copyright-rechten int.
Nicky Graham is 77 jaar oud geworden.
Ik kan hem in deze clip niet vinden, maar hij zou wel te horen moeten zijn

RIP Steve Wright

Meer dan 40 jaar DJ bij BBC radio 1 en radio 2 en verder 10 jaar presentator, gedurende de 80's, van Top of the Pops!

Hij is 69 jaar oud geworden

Hang the DJ (dat werd voor hem geschreven).

R.I.P. Steve Wright

johan de witt schreef:
Hang the DJ (dat werd voor hem geschreven).

Een citaat uit de wikipagina van 'Panic' van the Smiths:

Op 26 april 1986 vond de Kernramp van Tsjernobyl plaats en volgden Morrissey en Johnny Marr het nieuws op BBC Radio 1. Na afloop van het nieuwsbericht schakelde diskjockey Steve Wright abrupt over naar de luchtige single I'm your man van Wham!. Morrissey en Marr waren hier zo woest over dat ze besloten een aanklacht te schrijven tegen de oppervlakkige popmuziek van de jaren 80. In de tekst heerst er paniek in de grote steden van het land en doet Morrissey een oproep om discotheek te verbranden en de diskjockey op te hangen, met als motivatie dat "de muziek die ze constant draaien; het zegt me niets over mijn leven." Steve Wright maakte geen bezwaar tegen de tekst en stelde zelf voor om het podium met de groep te delen voor een optreden van Panic, maar werd afgewezen.

De gitaarpartij werd door Marr overgenomen van het nummer Metal Guru van T. Rex. Op verzoek van Morrissey verzamelde producent John Porter enkele kinderen van een nabije basisschool, die in koor meezingen met het slotrefrein "Hang the DJ!"

We zijn nog een dj kwijtgeraakt, maar dan een club-dj. Niet de minste trouwens: Eddie Cheeba (of Eddie Cheba; zijn echte naam was Edward Sturgis) is gisteren overleden, 67 jaar oud. Cheeba was in de jaren '70 een rap- en hiphoppionier en geldt als inspiratiebron voor Def Jam-oprichter Russell Simmons.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.