Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
1
geplaatst: 16 februari 2024, 13:56 uur
Tich is dood. Ian Amey, zo heette hij in het echt, was een van de leden van de Britse sixties-popband Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich. Ze hadden grote hits met o.a. Hold tight!, Bend it!, Zabadak!, Last night in Soho en hun grootste, de Britse nummer 1-hit 'The legend of Xanadu'. Ian Amey werd 79 jaar oud.
1
geplaatst: 16 februari 2024, 17:24 uur
chartsmaster schreef:
Tich is dood. Ian Amey, zo heette hij in het echt, was een van de leden van de Britse sixties-popband Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich. Ze hadden grote hits met o.a. Hold tight!, Bend it!, Zabadak!, Last night in Soho en hun grootste, de Britse nummer 1-hit 'The legend of Xanadu'. Ian Amey werd 79 jaar oud.
(embed)
(embed)
Tich was overigens de leadgitarist en zie je in de video direct in beeld.
0
geplaatst: 18 februari 2024, 14:17 uur
0
geplaatst: 20 februari 2024, 07:29 uur
Op 16 februari overleed Etterlene Debarge op 88-jarige leeftijd. Etterlene had tien kinderen, waarvan er zeven in de familiegroep DeBarge zongen. Dat mama Etterlene zelf ook een goede stem had bewees ze in 1991 op het gospelalbum 'Back on track', dat ze met hulp van haar kinderen opnam. In 2005 bracht ze een tweede gospelalbum uit, 'A city called heaven'.
0
geplaatst: 20 februari 2024, 07:32 uur
Ook op 16 februari overleden: hardrockdrummer Greg 'Fritz' Hinz. De Canadese dummer speelde een aantal decennia in de groep Helix. Die band werd opgericht in 1974, maar pas nadat Hinz bij de band was gekomen, begin jaren '80, en nadat ze hun image hadden omgeturnd van barrockers in T-shirt en spijkerbroek naar heavy metal-band in lederen outfit, ontstond er ook commercieel succes met, voor wat het waard is, een drietal Canadese top 40-hits.
Het was een komen en gaan van bandleden; Hinz drumde in Helix tussen 1982 en 1996 en vanaf 2009 tot aan zijn dood.
Het was een komen en gaan van bandleden; Hinz drumde in Helix tussen 1982 en 1996 en vanaf 2009 tot aan zijn dood.
0
geplaatst: 20 februari 2024, 07:35 uur
En de derde die we op 16 februari kwijt zijn geraakt is rockabillyzanger/ -gitarist Dexter Romweber. Romweber richtte in 1983 met zijn schoolkameraad Chris Smith het duo Flat Duo Jets op. Het tweetal speelde begeesterde rockabilly en psychobilly en bleek daarmee een grote invloed te zijn op bands als White Stripes, zonder dat Flat Duo Jets zelf veel commercieel succes kenden. Het duo splitte in 1998. Daarna bracht Romweber een soloplaat uit, waarna hij met drummer Crash LaResh het Dex Romweber Duo startte. In 2007 werd LaResh vervangen door Dex' zus Sara Romweber. Sara overleed in 2019. Vorig jaar bracht Dexter nog een soloalbum uit, 'Good thing goin'' Romweber werd 57 jaar oud.
0
geplaatst: 20 februari 2024, 07:59 uur
Laten we deze zeker niet vergeten: overleden op 11 februari: Randy Sparks. Sparks richtte de New Christy Minstrels op in 1961. De groep, opgericht als een veertienkoppig folkensemble, bleek van grote commerciële, artistieke en muziekhistorische waarde. De groep, die constant van samenstelling en grootte wisselde, bestaat na 63 jaar nog steeds, verkocht miljoenen albums, scoorde begin jaren '60 zes hits in de Billboard Hot 100, won in 1962 een Grammy en bleek het begin van de muzikale carrière te zijn van groepsleden als Kim Carnes, Kenny Rogers, Gene Clark en Barry McGuire. Randy Sparks is 90 jaar geworden.
0
geplaatst: 20 februari 2024, 22:49 uur
Bobby Tinch is overleden. Tinch was zanger/ gitarist in o.a. de Jeff Beck Group, Humble Pie, Streetwalkers en Hummingbird. Tinch werd 79 jaar oud.
Hier Tinch als zanger:
Hier Tinch als zanger:
0
geplaatst: 21 februari 2024, 17:19 uur
Damn, Vitalij Kuprij. 49 jaar. Doodsoorzaak vooralsnog onbekend.
Rammelde op toetsen bij onder meer Artension en Trans-Siberian Orchestra.
https://www.metal-archives.com/images/1/6/9/6/16965_photo.jpg?0146
Rammelde op toetsen bij onder meer Artension en Trans-Siberian Orchestra.
https://www.metal-archives.com/images/1/6/9/6/16965_photo.jpg?0146
0
geplaatst: 21 februari 2024, 17:20 uur
Las het zojuist op de Facebookpagina van Jeff Scott Soto: toetsenist Vitalij Kuprij is overleden. Ken hem voornamelijk van TSO, maar hij is blijkbaar ook erg bekend in de wereld van de klassieke muziek. 49 jaar is wel erg jong, zeg.
TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA Keyboard Maestro VITALIJ KUPRIJ Dead At 49 - BLABBERMOUTH.NET
TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA Keyboard Maestro VITALIJ KUPRIJ Dead At 49 - BLABBERMOUTH.NET
0
geplaatst: 21 februari 2024, 22:33 uur
Altijd triest, dat je een artiest pas leert kennen als ie al dood is... Dat heb ik dus met Vitalij Kuprij.
Ik heb twee andere sterfgevallen te melden; mensen die wellicht wat minder de sterren van de hemel speelden dan Kuprij, maar ondanks dat hoeven ze niet onvermeld te blijven.
Voor wie van Duitse schlagers uit de jaren '70 houdt bijvoorbeeld:
Johanna von Koczian is dood. Ze begon haar carrière in de jaren '50 in het theater, met name in musicals. Vanaf eind jaren '50 had ze rollen in Duitse films en leende ze haar stem aan de nasynchronisatie van internationale rolprenten. Later legde ze zich weer toe op het theater.
In de jaren '70 scoorde Von Koczian in de Duitse hitparades met een aantal komische schlagers. Daarnaast presenteerde ze een muziekquiz, 'Erkennen Sie die Melodie'. Vanaf 1977 werkte ze ook als schrijfster. Johanna von Koczian is 90 jaar oud geworden.
Dit nummer kennen we in een Nederlandse vertaling misschien nog wel van Rita Hovink. In 1977 zong Von Koczian het origineel in de top 20 van de Duitse hitparade: 'Das bisschen Haushalt, sagt mein Mann'
Ik heb twee andere sterfgevallen te melden; mensen die wellicht wat minder de sterren van de hemel speelden dan Kuprij, maar ondanks dat hoeven ze niet onvermeld te blijven.
Voor wie van Duitse schlagers uit de jaren '70 houdt bijvoorbeeld:
Johanna von Koczian is dood. Ze begon haar carrière in de jaren '50 in het theater, met name in musicals. Vanaf eind jaren '50 had ze rollen in Duitse films en leende ze haar stem aan de nasynchronisatie van internationale rolprenten. Later legde ze zich weer toe op het theater.
In de jaren '70 scoorde Von Koczian in de Duitse hitparades met een aantal komische schlagers. Daarnaast presenteerde ze een muziekquiz, 'Erkennen Sie die Melodie'. Vanaf 1977 werkte ze ook als schrijfster. Johanna von Koczian is 90 jaar oud geworden.
Dit nummer kennen we in een Nederlandse vertaling misschien nog wel van Rita Hovink. In 1977 zong Von Koczian het origineel in de top 20 van de Duitse hitparade: 'Das bisschen Haushalt, sagt mein Mann'
0
geplaatst: 21 februari 2024, 22:37 uur
Ook niet meer onder ons: David Libert. Libert begon als muzikant in de groep the Happenings, midden jaren '60. Na een jaar of wat en een aantal Amerikaanse hits stapte hij uit de schijnwerpers en werd hij tourmanager, o.a. voor Alice Cooper en Rare Earth. Daarna ging Libert nog een stapje verder en begon hij een artiestenbureau. Hij behartigde jarenlang de belangen van artiesten als George Clinton, the Runaways, Living Colour en Sheila E. Libert overleed gisteren op 81-jarige leeftijd.
Deze Happenings-hit bereikte plaats #3 in de Billboard Hot 100:
Deze Happenings-hit bereikte plaats #3 in de Billboard Hot 100:
0
geplaatst: 23 februari 2024, 10:49 uur
John 'Duff' Lowe is gisteren overleden. Lowe maakte eind jaren '50 als pianist deel uit van the Quarrymen, de voorloper van the Beatles. Op hun allereerste opname, In spite of all the danger uit 1958, is hij te horen samen met John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en drummer Colin Hanton. Het nummer is geschreven door McCartney.
John Lowe is 81 jaar oud geworden.
John Lowe is 81 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 24 februari 2024, 13:26 uur
De Nederlandse kunstschaatster Joan Haanappel is overleden. Haanappel werd tussen 1955 en 1958 vier keer achtereen Nederlands kampioene kunstschaatsen. Op de Europese kampioenschappen behaalde ze drie keer brons, op de Olympische Spelen eindigde ze in 1960 als vijfde. Een jaar later eindigde ze haar sportieve loopbaan en ging ze aan de slag de Wiener IJsrevue en Holiday on Ice. Vanaf de jaren '70 was ze dertig jaar lang te horen als commentator bij wedstrijden.
In 1964 nam ze de single Ik hou van de winter op. Het bleef, begrijpelijkerwijs, bij een eenmalig muzikaal uitstapje.
Joan Haanappel werd 83 jaar oud.
In 1964 nam ze de single Ik hou van de winter op. Het bleef, begrijpelijkerwijs, bij een eenmalig muzikaal uitstapje.
Joan Haanappel werd 83 jaar oud.
0
geplaatst: 25 februari 2024, 10:55 uur
Was net aan het typen, dus nu maak ik m'n stukje af:
Bigidagoe maakte deel uit van de Holendrechtse rapformatie Zone6. Zijn rapstijl kenmerkte zich als een Nederlandstalige versie van Amerikaanse '90's gangstarap. In 2020 overleefde hij al een schietpartij, waarop hij de track Opp blazen uitbracht. Een jaar later raakte hij verwikkeld in een vete met rapper Chivv. Toen deze dreigde te escaleren in een gewapend conflict werden beide rappers preventief gearresteerd en werd hen een wederzijds gebiedsverbod opgelegd. Weer een jaar later, 2022, werd Bigidagoe gearresteerd wegens ontvoering. Deze ochtend werd hij neergeschoten nabij station Sloterdijk, waarna hij overleed aan zijn verwondingen, 26 jaar oud.
Deze track bracht hij drie maanden geleden uit:
Bigidagoe maakte deel uit van de Holendrechtse rapformatie Zone6. Zijn rapstijl kenmerkte zich als een Nederlandstalige versie van Amerikaanse '90's gangstarap. In 2020 overleefde hij al een schietpartij, waarop hij de track Opp blazen uitbracht. Een jaar later raakte hij verwikkeld in een vete met rapper Chivv. Toen deze dreigde te escaleren in een gewapend conflict werden beide rappers preventief gearresteerd en werd hen een wederzijds gebiedsverbod opgelegd. Weer een jaar later, 2022, werd Bigidagoe gearresteerd wegens ontvoering. Deze ochtend werd hij neergeschoten nabij station Sloterdijk, waarna hij overleed aan zijn verwondingen, 26 jaar oud.
Deze track bracht hij drie maanden geleden uit:
1
Deranged
geplaatst: 25 februari 2024, 11:09 uur
Zonde dat het zo moet weer.
Wat ik van deze jongens hoor vind ik niet eens enorm verkeerd.
Wat ik van deze jongens hoor vind ik niet eens enorm verkeerd.
0
geplaatst: 25 februari 2024, 14:02 uur
Deranged schreef:
Zo gaat het er nou eenmaal aan toe in de wereld van drugs- en vrouwenhandel en meer in het algemeen: de criminaliteit…
…iets met boontje en loontje.
0
geplaatst: 25 februari 2024, 14:10 uur
Gangstarap wordt soms ook in de praktijk gebracht en dan krijg je soms dit. Ik kan er niet echt mee zitten, je zoekt het zelf op.
0
geplaatst: 25 februari 2024, 15:47 uur
Chameleon Day schreef:
Zo gaat het er nou eenmaal aan toe in de wereld van drugs- en vrouwenhandel en meer in het algemeen: de criminaliteit….
Zo gaat het er nou eenmaal aan toe in de wereld van drugs- en vrouwenhandel en meer in het algemeen: de criminaliteit….
Drugs en vrouwenhandel is misschien niet van toepassing in dit geval, maar met bedreiging, ontvoering en mishandeling op je kerfstok ben je idd ook geen lieverdje
1
geplaatst: 25 februari 2024, 15:56 uur
chartsmaster schreef:
…maar met bedreiging, ontvoering en mishandeling op je kerfstok ben je idd ook geen lieverdje
…maar met bedreiging, ontvoering en mishandeling op je kerfstok ben je idd ook geen lieverdje
En (ongetwijfeld) wapenbezit. En een lopende strafzaak waarin 4 jaar cel is geëist …dan is “geen lieverdje” nogal zacht uitgedrukt…dan ben je met recht een “zware jongen”.

0
geplaatst: 25 februari 2024, 19:56 uur
Chameleon Day, je zit met drugshandel en wapenbezit aardig in de goede richting. Ik weet niet of dat Danzel Silos (Bigidagoe) persoonlijk aan te rekenen is, maar Zone6 als rapcrew in ieder geval wel:
https://www.parool.nl/nieuws/danzel-silos-rapper-bigidagoe-26-van-rapformatie-zone-6-doodgeschoten-bij-station-sloterdijk~b35c154e/
https://www.parool.nl/nieuws/danzel-silos-rapper-bigidagoe-26-van-rapformatie-zone-6-doodgeschoten-bij-station-sloterdijk~b35c154e/
0
geplaatst: 25 februari 2024, 20:29 uur
chartsmaster schreef:
Chameleon Day, je zit met drugshandel en wapenbezit aardig in de goede richting. Ik weet niet of dat Danzel Silos (Bigidagoe) persoonlijk aan te rekenen is, maar Zone6 als rapcrew in ieder geval wel:
Neemt niet weg dat het intens triest is dat een leven zich die kant op beweegt en zo moet eindigen. En ook triest dat er muziek gemaakt wordt waarin dit soort levens verheerlijkt worden.
RIP Danzel Silos.
0
geplaatst: 25 februari 2024, 21:09 uur
Het is in ieder geval een muziekstroming die er zelf voor zorgt dat het aantal muzikanten dat hierin opereert binnen de perken wordt gehouden.
Worden ze niet doodgeschoten dan liggen er wel veroordelingen voor de meest uiteenlopende criminele activiteiten.
Het ligt uiteraard niet aan de muziek en het milieu waar het allemaal vandaan komt, dat is natuurlijk puur toeval en kwaadsprekerij.
Ik kan er verder niet meer wakker van liggen, hoewel het natuurlijk dieptriest is, een jongen van 26 jaar. Ik heb zoons van die leeftijd. Maar ergens is het bij Danzil Silos verkeerd gegaan en het uitzoeken daarvan lijkt mij interessant. Hij heeft er niks meer aan maar misschien kunnen we het fenomeen in de toekomst beter tackelen.
Worden ze niet doodgeschoten dan liggen er wel veroordelingen voor de meest uiteenlopende criminele activiteiten.
Het ligt uiteraard niet aan de muziek en het milieu waar het allemaal vandaan komt, dat is natuurlijk puur toeval en kwaadsprekerij.
Ik kan er verder niet meer wakker van liggen, hoewel het natuurlijk dieptriest is, een jongen van 26 jaar. Ik heb zoons van die leeftijd. Maar ergens is het bij Danzil Silos verkeerd gegaan en het uitzoeken daarvan lijkt mij interessant. Hij heeft er niks meer aan maar misschien kunnen we het fenomeen in de toekomst beter tackelen.
0
geplaatst: 26 februari 2024, 13:32 uur
Gisteren overleed Peter 'Peetah' Morgan, de leadzanger van reggaegroep Morgan Heritage. De Jamaicaanse familiegroep bestond uit vijf kinderen van reggaezanger Denroy Morgan. Peetah was de solozanger; daarnaast zijn er nog Una, Gramps, Lukes en Mr. Mojo. De groep is actief sinds 1994. Peetah Morgan werd 46 jaar oud.
0
geplaatst: 28 februari 2024, 22:43 uur
Eerder deze maand overleed Allison Cornell aan borstkanker. Cornell was zangeres en speelde viool en piano tijdens tournees van o.a. Joe Jackson, Shania Twain, Suzanne Vega, Jane Arden, Cyndi Lauper, Paula Cole, Angelique Kidjo, Pat Benatar, Tracy Chapman en Ronnie Spector. Cornell werd 61 jaar oud. Naast Shania Twain (zie de link) schreef ook Joe Jackson een in memoriam voor haar op zijn tijdlijn.
4
geplaatst: 7 maart 2024, 00:23 uur
musician schreef:
Het is in ieder geval een muziekstroming die er zelf voor zorgt dat het aantal muzikanten dat hierin opereert binnen de perken wordt gehouden.
Het ligt inderdaad niet aan de muziek. Dat hip-hop populair is in achterstandswijken etc maakt nog niet dat het genre an sich fout is of dat er iets mis mee is dat deze jongens rappen. Sterker nog, ook genoeg rappers zijn juist uit het foute milieu gekomen met dank aan de muziek.
Dus er zijn twee zaken: er is meer criminaliteit in achterstandswijken en hip-hop is er populair.
Deze correlatie betekent nog niet dat de muziekstroming zelf een probleem is.
* denotes required fields.