Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
0
geplaatst: 8 mei 2024, 19:38 uur
Allemachtig, een icoon wat mij betreft.
Vaker live gezien op Primavera met Shellac, altijd steengoed.
En zo'n zeldzaam doodgewone kerel ook.
Vaker live gezien op Primavera met Shellac, altijd steengoed.
En zo'n zeldzaam doodgewone kerel ook.
8
geplaatst: 8 mei 2024, 19:46 uur
Dé rode draad in mijn leven als muziekfan... Zo'n beetje de helft van de bands die ik tof vind door hem geproduceerd. Zelf ook geweldige muziek gemaakt. Volgende week komt de nieuwe Shellac uit notabene... Vorig jaar live gezien in Paradiso en ze waren bovengemiddeld steengoed... speelde poker... hield van biljart... maakte fluffy coffee... kattenliefhebber... scherpe meningen... alleskunner. Ooit een praatje mee gemaakt na een optreden, superaardige vent, down to earth. En dan opeens weg...
0
OMIT
geplaatst: 8 mei 2024, 19:51 uur
Oei. Ik ga niet zeggen dat ik hem goed kende of zo, maar die naam kwam wel vaak boven drijven als ik even iets meer las over wat ik wel kende.
Jonge leeftijd hoor. Heel jammer.
Jonge leeftijd hoor. Heel jammer.
0
geplaatst: 8 mei 2024, 20:03 uur
itchy schreef:
Dé rode draad in mijn leven als muziekfan... Zo'n beetje de helft van de bands die ik tof vind door hem geproduceerd. Zelf ook geweldige muziek gemaakt. Volgende week komt de nieuwe Shellac uit notabene... Vorig jaar live gezien in Paradiso en ze waren bovengemiddeld steengoed... speelde poker... hield van biljart... maakte fluffy coffee... kattenliefhebber... scherpe meningen... alleskunner. Ooit een praatje mee gemaakt na een optreden, superaardige vent, down to earth. En dan opeens weg...
Komt bij mij ook binnen als een mokerslag, damn

1
geplaatst: 9 mei 2024, 00:21 uur
Hier ook, merk ik. Heeft echt zoveel uiteenlopende dingen gedaan, o.a. ook Jarvis Cocker en GYBE! naast de geijkte namen die je in de im memorians leest. Zeker die laatste band was wel gebaat bij zijn productie vond ik, het geluid terugbrengend tot de essentie.
1
geplaatst: 9 mei 2024, 09:18 uur
Daar schrok ik wel echt van gisteren. De invloed van de man op mijn platenkast is moeilijk te onderschatten eigenlijk. RIP Steve 

0
geplaatst: 9 mei 2024, 11:05 uur
Ook vanuit de lage landen wist men de weg naar Chicago.
Dead Man Ray, The Ex, Caesar ... echt, dit is een leegte.
Dead Man Ray, The Ex, Caesar ... echt, dit is een leegte.
0
geplaatst: 9 mei 2024, 11:33 uur
Invloedrijk is bijna een understatmend bij Albini. Was ook nog lekker bezig...
0
geplaatst: 9 mei 2024, 11:51 uur
Één van Albini's quotes:
Dit is ook zeer lezenswaardig:
Steve Albini’s guide to recording: "Nothing is ever cast in stone"
“If a record takes more than a week to make, somebody’s fucking up”.
Dit is ook zeer lezenswaardig:
Steve Albini’s guide to recording: "Nothing is ever cast in stone"
0
geplaatst: 9 mei 2024, 11:53 uur
dix schreef:
Dead Man Ray, The Ex, Caesar ... .
Dead Man Ray, The Ex, Caesar ... .
En Cords, hun album Lunchbox
1
geplaatst: 9 mei 2024, 12:06 uur
Op de paar grote namen na ben ik niet heel bekend met het werk van Steve Albini, maar ik heb meerdere interviews met hem gezien waardoor hij toch indruk heeft gemaakt. Het meest bewonderenswaardige aan hem vond ik het feit dat hij zijn stevige mening over en kritiek op de muziekindustrie onderstreepte door zelf niet in het systeem mee te gaan. Als ik het goed heb onthouden werkte hij voornamelijk op basis van uurtje-factuurtje en is nooit stinkend rijk geworden door royalties. Iets wat heel goed mogelijk was als je kijkt naar zijn geweldige CV. Ik schrok toch wel even toen ik het overlijdensbericht las vanochtend.
1
geplaatst: 9 mei 2024, 12:33 uur
Hij had inderdaad miljonair kunnen zijn door royalties, o.a. van In Utero maar koos ervoor om geen royalties te willen ontvangen en een normaal salaris/leven te hebben.
Wel won hij niet zo heel lang geleden 200.000 dollar door een pokertournooi te winnen (!).
Wel won hij niet zo heel lang geleden 200.000 dollar door een pokertournooi te winnen (!).
2
geplaatst: 9 mei 2024, 15:00 uur
Ben ook aardig kapot van dit nieuws, niet alleen omdat ik een groot bewonderaar ben van zijn werk, maar ook omdat ik pas de laatste jaren de persoon achter deze illustere naam ben gaan zien. Ik kende alle verhalen waarin hij tekeer gaat tegen de muziekindustrie en tegen wie dan ook, en dacht dat hij op zijn zachtst gezegd erg onplezierig gezelschap zou zijn. Niet zelden zijn de grootste artiesten tegelijk de meest onbehouwen horken, en dat gold ook voor Albini. Totdat ik merkte dat wanneer je informatie zoekt over studiotechniek, je onherroepelijk tegen de video's aanloopt die gepost worden door Electrical Audio zelf. En dan zie je ineens iets heel anders: een tamelijk bescheiden, welbespraakte Albini die heel kalm en gedetailleerd uitlegt hoe je bijvoorbeeld microfoons moet plaatsen in de studio, of hoe je acoustische instrumenten moet opnemen. En wanneer hij wat te klagen heeft, zoals over de allerslechtste pedalen, zie je hem gewoon zelf met moeite zijn lach inhouden.
Jammer dat Albini jarenlang in mijn hoofd een soort intimiderend, onaangenaam persoon is geweest, terwijl hij in werkelijkheid zo'n nuchtere, normale, vriendelijke man was.
Jammer dat Albini jarenlang in mijn hoofd een soort intimiderend, onaangenaam persoon is geweest, terwijl hij in werkelijkheid zo'n nuchtere, normale, vriendelijke man was.
0
geplaatst: 9 mei 2024, 17:13 uur
Even vraagje uit interesse voor de kenners: die bloederige cover foto’s van Steve Albini waar de NOS over spreekt? Welke zijn dat? Ik kan zo snel geen heel extreme hoezen van zijn bands vinden…
0
geplaatst: 9 mei 2024, 17:17 uur
Silky & Smooth schreef:
Even vraagje uit interesse voor de kenners: die bloederige cover foto’s van Steve Albini waar de NOS over spreekt? Welke zijn dat? Ik kan zo snel geen heel extreme hoezen van zijn bands vinden…
Als expert zeg ik: geen idee waar ze dat vandaan halen.
De enige cover met bloed is deze en dat geen foto.
Dat hele artikel is duidelijk geschreven door iemand die informatie bij elkaar heeft gegoogled.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/31000/31935.jpg
0
geplaatst: 9 mei 2024, 17:21 uur
itchy schreef:
Dat hele artikel is duidelijk geschreven door iemand die informatie bij elkaar heeft gegoogled.
(afbeelding)
(quote)
(afbeelding)
Thanks! Zo’n vermoeden had ik al. Door zo’n regeltje lijkt het net alsof zijn albums Cannibal Corpse-achtige covers hebben. Valt dus reuze mee!
0
geplaatst: 9 mei 2024, 18:05 uur
TOMMY VIATOR (DISINCARNATE, ACID BATH) Has Died - metalinjection.net
Legendarisch album van Disincarnate.
Legendarisch album van Disincarnate.
1
geplaatst: 9 mei 2024, 18:35 uur
And this will stay with me until i die
Soms denk je “jammer, maar het was zijn tijd” en soms baal je er ongelooflijk van als een muzikale held dood is. Rest in noise Albini

1
WVTRVE
geplaatst: 9 mei 2024, 20:00 uur
Silky & Smooth schreef:
Thanks! Zo’n vermoeden had ik al. Door zo’n regeltje lijkt het net alsof zijn albums Cannibal Corpse-achtige covers hebben. Valt dus reuze mee!
(quote)
100% dat de journalist Unsane tegen kwam op zijn google zoektocht naar noiserock, kan toch niet anders?
Treurig nieuws. Net niet helemaal mijn smaak qua muziek maar wel enorm invloedrijk en iemand van principes waar anderen een voorbeeld aan kunnen nemen. RIP Albini.
2
geplaatst: 9 mei 2024, 20:29 uur
Ik kan mij nog goed herinneren dat ik Atomizer voor het eerst bij het Platenmannetje in Delft hoorde. Ik vond het demonisch en dat bedoel ik niet als superlatief. Ik kocht 'm als het ware in trance.
0
geplaatst: 9 mei 2024, 20:31 uur
WVTRVE schreef:
100% dat de journalist Unsane tegen kwam op zijn google zoektocht naar noiserock, kan toch niet anders?
(quote)
Misschien, maar Albini heeft nooit iets met Unsane gedaan dus dat zou heel slordig zijn.
0
geplaatst: 9 mei 2024, 21:54 uur
Ook dood: Dennis Thompson, drummer van punkhelden MC5. Thompson, bijgenaamd 'Machine Gun' (en ja, dat had hij te danken aan zijn drumstijl) begon op z'n zestiende, in 1965, bij de Detroitse punkband. Nadat MC5 begin jaren '70 uit elkaar viel was Thompson nog lid van de bands the New Order en New Race.
Thompson kreeg vorige maand een hartaanval en lag nog in het ziekenhuis toen hij gisteren op 75-jarige leeftijd overleed.
Thompson kreeg vorige maand een hartaanval en lag nog in het ziekenhuis toen hij gisteren op 75-jarige leeftijd overleed.
0
geplaatst: 9 mei 2024, 22:29 uur
Voormalig MC5-manager John Sinclair vorige maand, gitarist Wayne Kramer in februari en nu het laatste nog overgebleven lid van de band. Magere Hein houdt huis in de Motor City, en dat terwijl er dit jaar een nieuw MC5 album zou komen door Kramer, met Thompson die er ook op mee speelde. 

0
WVTRVE
geplaatst: 10 mei 2024, 00:00 uur
Vind ik die goed dan?

Nee ja Shellac is wel een toffe band.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 21:20 uur
Godver, nog even een extra traan om Albini. Absolute held, Shellac, Nirvana, Neurosis, Songs: Ohia. Absoluut mijn favoriete producer
* denotes required fields.