MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
zaaf
ach daar heb ik in de hoogtijdagen vaak van genoten... RIP Jean-Marie

Tivoli Oude Gracht, 1984? On danse le java - Arno said: patatten met saucissen, promised you a sausage roll, alive and flipping. Fijn concert, band stond als een huis.
Misschien zijn ze daarboven, in weerwil van de woorden van David Byrne inmiddels op zoek naar een bassist en een drummer.

R.I.P. Jean-Marie

Mjuman schreef:
Tivoli Oude Gracht, 1984?

Oktober 1985, denk ik. Ik zag TC Matic in dezelfde maand in de Oosterpoort in Groningen. Alive and Flipping was net een hit....
Saillant detail, Jim Kerr vroeg Arno iets later of TC Matic in hun tweede deel van de Once Upon a Time tour als voorprogramma wilde optreden. Hadden ze dat maar nooit gedaan......

Mssr Renard
Nou, dit is wel het jaar dat de muzikanten overlijden van bands waar ik heel veel mee heb. Maar aan de andere kant is dat ook wel logisch, want de leeftijd is er inmiddels wel naar.

Ik zat net even in een metal-fase, maar kan dat gemakkelijk ombuigen naar een Moody Blues-fase. Op één soloplaat na, vond ik soloplaten van Pinder niet zo heel erg boeiend. Maar zijn schrijf-, zang- en toetsenwerk bij the Moodies blijft fantastisch.

Favoriete nummer en tekst:

I woke up today, I was crying
Lost in a lost world
'Cause so many people are dying
Lost in a lost world
Some of them are living an illusion
Bounded by the darkness of their minds
In their eyes it's nation against nation, against nation
With racial pride sad hearts they hide
Thinking only of themselves
They shun the light
They think they're right
Living in their empty shells

Hij leek mij altijd een beetje de grootste hippie van het vijftal. Veel meer bezig met de ellende in de wereld. Zou dat ook de reden zijn waarom hij zich heeft bekeerd om een gegeven moment? Ik heb geen idee. Hij heeft wel echt een aantal erg mooie Moody Blues-songs geschreven, waaronder Melancholy Man, Lost in a Lost World, A Simple Game, When You're a Free Man.

Hij was er al vanaf het allerbeginste begin bij, toen Lodge en Hayward nog niet bij de band waren. Hij richtte de band op samen met Ray Thomas (overleden 2018) en Graeme Edge (overleden 2021). Zelfs Denny Laine uit die originele bezetting is reeds overleden (2023). Omdat originele bassist reeds in 2004 is overleden, is er dus geen origineel Moody Blues-bandlid meer in leven. In 2018 had Hayward trouwens al aangekondigd dat The Moody Blues niet meer bestaat. Hij en Lodge zijn al een flink aantal jaren solo aan het touren en zo nu en dan opnemen.

Rust vredig Michael en bedankt voor de songs.

https://classicsdujour.com/wp-content/uploads/2017/12/mike-pinder-cc-by-sa-3.0-credit-jim-summaria.jpg

Casartelli (moderator)
Ben meestal niet zo bezig met wie in een band de liedjes schreef (enkele zeer voor de hand liggende uitzonderingen als Hodgson/Davies daargelaten), dus ik moest op Wikipedia opzoeken welke liedjes dan wel van de hand van Mike Pinder waren. Het moet gezegd... in mijn oren niet meteen de hoogtepunten van de band. Maar goed, zanger/toetsenist in de hoogtijdagen van deze sixtiesband waar het natuurlijk verloop de laatste jaren allicht niet mals voor is, je zou alsnog voor minder...

R.I.P. Mike Pinder

R.I.P. Mike Pinder, componist, zanger en toetsenman van één van mijn lievelingsbands, en bovendien misschien wel de meest "representatieve" vertegenwoordiger van de mellotron.

Ons aller Don Leo heeft ook wat aardige zinnetjes voor en over Mike, One Step Into The Light was zijn Pinder favoriet. Een inderdaad best mooi liedje maar ook te zoet woorden. Zoals zo vaak bij de Moody's. Mooi maar wat braaf.

R.I.P. Mike Pinder

RIP Robin George.

Een gitarist en componist die heeft samengewerkt met David Byron, Phil Lynott, Glenn Hughes, Robert Plant, John Wetton en Magnum. Hij was de rechterhand in de laatste maanden van Philip Lynott, oa te horen op de single Nineteen.

Bekende vocalist op het label van LTJ Bukem,

Gisteren overleed '50's- en '60's-gitaarbaas Duane Eddy. Met zijn twangy gitaarsound verkocht hij zo'n 12 miljoen singles, waaronder de hits Rebel-rouser, Ramrod, Peter Gunn en Pepe. Hij scoorde al z'n hits tussen 1958 en 1963, waarna hij werd weggevaagd door de British boom. In 1980 keerde zijn grootste hit, 'Because they're young', nog eens terug in de Nederlandse hitlijsten, via de radiorebus. Duane Eddy vierde afgelopen vrijdag nog zijn 86e verjaardag.

Het eerste wat ik over/van Duane Eddy hoorde was dit; ik heb de 7".
In de UK nog een top 10 hit trouwens.

ranja schreef:
Het eerste wat ik over/van Duane Eddy hoorde was dit

Die remake leverde hem zelfs nog een Grammy op voor beste rock instrumental.

Die single staat hier ook in de kast, samen met nog vijf ouwe Eddy's trouwens

R.I.P. Richard Tandy

De toetsenist van ELO die naast de grote leider Jeff Lynne een belangrijke inbreng had in het groepsgeluid van de band tijdens de gouden periode.

Hier een heel mooie (latere) opname van hun beide.

ELO was natuurlijk vooral de band van Jeff Lynne, en hoewel ook andere musici een prominente rol speelden, kun je toch wel stellen dat Richard Tandy de tweede man was van ELO. Zijn rol werd nog belangrijker toen het eigenlijke orkest werd opgedoekt en de strijkersarrangementen uit zijn arsenaal aan keyboards kwamen.

Zijn toetsenwerk en arrangementen hebben mij in elk geval vele onvergetelijke muzikale momenten bezorgd. R.I.P. Richard Tandy.

Richard Tandy dies at 76

chartsmaster schreef:
In 1980 keerde zijn grootste hit, 'Because they're young', nog eens terug in de Nederlandse hitlijsten, via de radiorebus.

Duane Eddy is zo'n naam van wie ik dacht dat hij al heel lang geleden overleden was, maar dat was dus niet het geval. Hoe zat dat ook al weer met die radiorebus? Mijn heruitgave-singletje uit 1980 meldt dat het de 'tv tune van het Countdown-programma 'Heroes of Rock 'n' Roll' was. Heb ook altijd gedacht dat het dáárom opnieuw een hitje werd...

Zelf even wat internet onderzoek gedaan, en wat ik verwachtte klopt wel: het nummer is heel vaak als radiotune gebruikt. Gek genoeg staan noch dat Countdown-programma noch de radiorebus in die lijst vermeld.

De Engelstalige Wiki-entry van het nummer vermeldt nog dat het lange tijd de tune was van het BRT-programma De Pré Historie. Over de radiorebus vind ik überhaupt niets terug in relatie tot het nummer.

gaucho schreef:
Over de radiorebus vind ik überhaupt niets terug in relatie tot het nummer.

In 1979/1980 zat er tijdens de top 40-uitzending op vrijdagmiddag om kwart voor 6 altijd een jongetje in de studio, Wouter K. Die was destijds 12 jaar oud. Hij mocht altijd de uitslag van de radiorebus voorlezen. De tune die hij daarbij gebruikte was dus 'Because they're young'.
Dat tv-programma, 'Heroes of rock&roll', kwam iets later, ergens in 1980, gebruikte hetzelfde nummer als tune en was dus de directe aanleiding voor de heruitgave.

chartsmaster schreef:
In 1979/1980 zat er tijdens de top 40-uitzending op vrijdagmiddag om kwart voor 6 altijd een jongetje in de studio, Wouter K. Die was destijds 12 jaar oud. Hij mocht altijd de uitslag van de radiorebus voorlezen. De tune die hij daarbij gebruikte was dus 'Because they're young'.

Aha, zat dat zó. Ik kan het me niet herinneren, hoewel ik destijds een frequent Top-40 luisteraar was. Maar het is natuurlijk ook alweer even geleden. Niettemin: dank voor de toelichting.

Ben Waalwijk overleden. De man die samen met Wally Tax het schitterende "Springtime in Amsterdam" maakte.

Steve Albini overleden lees ik? Jezustering…. ☹️☹️☹️☹️

Rust zacht.

Steve Albini, Storied Producer and Icon of the Rock Underground, Dies at 61 | Pitchfork

dix

Genoeg gedaan maar te vroeg gegaan

Fuuuck. Niets leek hem te deren, en hij leek vitaler dan ooit. Wat een schok. Keek er ontzettend naar uit om hem weer eens met Shellac het Primavera-festival plat te zien spelen. Voor het zoveelste jaar op rij. Maar er komt dus helaas geen volgende keer

Oef, dat had ik niet zo vroeg verwacht. Naar zeg.

R.i.p. Gary Floyd. Totaal gemist.

En nu ook nog Steve Albini... R.i.p..

zaaf
teeeerrrring! Steve

In het harnas, hartaanval in z'n eigen studio. R.I.P.

Mooi stukje over Steve uit augustus verleden jaar:

The evolution of Steve Albini: ‘If the dumbest person is on your side, you’re on the wrong side’

Oh nee Steve Albini
Jezustering ja...

Gast
geplaatst: vandaag om 15:10 uur

geplaatst: vandaag om 15:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.