MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Hij speelde ook in Heaven's Gate, een van de grootste flops ooit. Toch krijgt het tegenwoordig wat meer waardering, maar ik vind er zelf weinig aan.
The Tracker is een onbekende western met hem, die ik zelf wel kan waarderen.

The Tracker (Film, 1988)

Heaven's Gate (film) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Zijn muziek ken ik niet veel van, en is ook niet echt mijn ding.

bikkel2 schreef:
Rien van Wijk, regisseur en de bedenker van Toppop is op 84 jarige leeftijd overleden.

R.i.P.

Dit is toch wel meer waard dan een enkel regeltje. We hebben het hier over dé grondlegger, dé godfather van de Nederlandse muziekprogramma's. Rien van Wijk bedacht TopPop in 1970, een volwassen wekelijks muziekprogramma op de Nederlandse tv. Hij ontdekte Ad Visser als tv-presentator en gaf richting aan de opvallende, futuristische decors. In de tijd van twee tv-zenders en het ontbreken van videoclips was TopPop een must see.
Van Wijk stapte in 1980 over van de AVRO naar de TROS en produceerde daar o.a. Op Volle Toeren, met Nederlandstalige amusementsmuziek, gepresenteerd door Chiel Montagne, en Popformule 1, met als presentatoren Erik de Zwart en Linda de Mol.
In de documentaire Het Verhaal van TopPop komt Van Wijk uitgebreid aan het woord (v.a. 3:20):

Nog een TopPop-clipje, maar nu omdat Martin Lee overleden is. Lee was de zanger van Brotherhood of Man. Brotherhood of Man was vanaf 1969 een groep anonieme studiomuzikanten, maar in 1972 kwam daar verandering in en werd er gekozen voor een viertal vaste gezichten. Lee was de leadzanger met de snor. In 1976 won de groep het Eurovisie Songfestival met het schattige 'Save your kisses for me'. Daarnaast werden nog dikke hits gescoord met o.a. Kiss me kiss your baby, Angelo en Oh boy (the mood I'm in). In 1978 was het alweer gedaan met het succes.
Martin Lee is 77 jaar oud geworden.

Peter Graute is niet meer onder ons. Graute was eind jaren '70/ begin jaren '80 een belangrijke man in de Rotterdamse punk- en new wave-scene. Hij bestierde platenzaak Backstreet, beheerde het platenlabel Backstreet Backlash Records en was muzikant in de groep M.U. Dat stond aanvankelijk voor Mentally Unfit, maar was ook prima bruikbaar voor projecten als de Marijuana Users, More of the Unexpected of Mescal Umbra. De groep bracht in 1981 het avant garde-album Motion In Tune uit:

Allard Jolles is overleden. Jolles was in 1983 een van de oprichters van Claw Boys Claw en was de eerste drummer van de band. Hij verliet de groep twee jaar later en speelde daarna als zanger/ gitarist bij l'Attentat. Daarna werd hij planoloog in Amsterdam en manager bij het Rijksvastgoedbedrijf. in 2020 bracht hij als Allard J.J. een soloalbum uit. Jolles is 66 jaar oud geworden.

Allard heeft bij het Rijksvastgoedbedrijf een poging gedaan om een groep samen te stellen met alleen collega's maar dat kwam niet van de grond. Alle collega's die een instrument konden bespelen of die konden zingen mochten zich melden maar het moest allemaal plaatsvinden in Den Haag en dan hou je uiteindelijk op zijn zachtst gezegd weinig rekening met muzikanten uit de regio.

Hans van Hemert R.I.P.

Nog even over Kris Kristofferson: ik kende zijn naam aanvankelijk via Leonard Cohen, die hij had beloofd dat hij het eerste couplet van 'Bird on a Wire' op zijn grafsteen zou laten zetten. Wellicht was dat voor Johnny Cash later een (extra) reden om zelf dat nummer op te nemen. Cohen zei dat hij zich gekwetst zou voelen als dat niet door zou gaan. Ben benieuwd of dat nog steeds het plan is, ook al is Cohen er inmiddels ook niet meer.

Er is nóg een Kristofferson-en-Cohen-anekdote (of een sterk verhaal). Janis Joplin kwam het Chelsea Hotel binnen en liep Cohen tegen het lijf. 'Ik ben op zoek naar Kris Kristoffeson.' 'Dan heb je geluk: ik ben Kris Kristofferson.'

R.I.P. Hans van Hemert

OMIT
Ik kende de naam Kris Kristofferson aanvankelijk van het spel "Triviant", waarbij één van de vragen was: "Van welke Amerikaanse zanger/acteur begint de achternaam met de voornaam?"

Johan Neeskens R.I.P.

OMIT
johan de witt schreef:
Johan Neeskens R.I.P.

Oh nee... De Andere Johan.

Dit komt even aan zeg. Dat vond ik altijd een geweldige speler, en ook als persoon heel mooi. Wars van aandacht en spotlights.

Even verder kijken op het net, ik lees het dus nu net hier.

vigil schreef:
R.I.P. Hans van Hemert

Hans van Hemert, een man die meer verdient dan één regeltje. In 1965, als twintigjarige, begonnen als zanger in de nederbeatband the Caps. Daarna al snel doorgeschoven naar produceren bij Phonogram, o.a. voor de groepen Zen, Group 1850, Q65 en the Motions. Soms nam hij behalve de productie ook de zang voor zijn rekening, bv. op Mother No-head van Group 1850 of If I stay too long van Big Wheel.
In de jaren '70 klotsten de successen pas echt over de plinten. Van Hemert schreef en produceerde de Songfestival-klappers Als het om de liefde gaat van Sandra & Andres en Ik zie een ster van Mouth & MacNeal. Voor dat laatste duo schreef en produceerde hij ook de wereldhit How do you do. Voor Kamahl schreef hij de Wereldnatuurfonds-hit The elephant song. Maar daarnaast vloeiden ook Nederlandstalige vrolijkheden als Een barg die he un krul in de steert van de Aal, Wij houden van Oranje van André Hazes, Meidengroep van Kinderen voor Kinderen en Kinderen een kwartje van Liesbeth List uit zijn pen.
Het bekendst werd Van Hemert wellicht via de grote serie hits die hij schreef en produceerde voor zijn ontdekking Luv': 'U o me', 'You're the greatest lover', 'Trojan horse', 'Casanova', 'Eeny meeny miny moe', 'Oh yes I do', 'One more little kissie', noem ze maar op.
Van Hemert is 79 jaar oud geworden.

johan de witt schreef:
Johan Neeskens R.I.P.

En dan denk je: wat heeft Johan Neeskens met muziek te maken?
Nou, heel erg weinig, eerlijk gezegd. Maar de Mannen van Naam hebben wel een liedje over hem geschreven.

En Hans van Hemert was ook nog van dit nummer de co-auteur (vanwege de gebruikte sample):

zaaf
En Rex Rexroth is niet goed?

Johan Neeskens was lange tijd mijn favoriete voetballer totdat Van Basten kwam. Het zou wel met zijn bebloedde shirt tegen Brazilië in 1974 te maken hebben gehad.
RIP Johan Neeskens.

Vandaag overleed Cissy Houston. Houston was de moeder van Whitney Houston en de tante van Dionne Warwick, maar mag zeker ook op haar eigen merites beoordeeld worden. Ze was vanaf 1963 een van de leden van the Sweet Inspirations, een groep die de achtergrondzang deed bij bv Otis Redding, Wilson Pickett, Lou Rawls, the Drifters en Dusty Springfield. The Sweet Inspirations zijn ook te horen op Brown eyed girl van Van Morrison en op Burning of the midnight lamp van Jimi Hendrix. In Las Vegas deed de groep de achtergrondzang voor Elvis Presey.
Houston nam daarnaast ook een serie soloalbums op. Samen met haar dochter scoorde ze in NL een hit met I know him so well. Solo scoorde ze in de VS met de discohit 'Think it over'

En Cizzy ze deed de befaamde achtergond zang op Aretha's Ain't no way.
Als je met zo weinig tijd de show kan stelen in een nummer van Aretha Franklin ben je een bijzondere.

Op 3 oktober overleed Jerry Miller. Hij was zanger van de groep the Untouchables, die wel beschouwd worden als de eerste Amerikaanse skaband. De groep werd opgericht in 1981. Vier jaar later volgde hun doorbraak, met Britse hits voor 'Free yourself' (#26) en I spy for the FBI (#59).
Miller is 68 jaar oud geworden.

Op 84-jarige leeftijd is Denis Taylor overleden. Hij was de lead gitarist van Davie Jones & The Lower Third, één van de eerste bandjes van David Bowie.
RIP Denis Taylor.

Van 84 naar een van de jongst overleden zangers ooit.
Nell Smith: slechts 17 mocht ze worden. 2007-2024
(Ritchie Valens stierf een paar weken jonger dan Nell)
Te horen op Nell & The Flaming Lips - Where the Viaduct Looms (2021)

The Flaming Lips collaborator Nell Smith has died, aged 17

EDIT: ik keek écht scheel, ik zie nu dat dit overlijden al wél vermeld was.

Op 24 september overleed Ken Howard. De Britse songschijver schreef in de jaren '60 en '70 samen met Alan Blaikley (die twee jaar terug is overleden) een flinke serie hits. waaronder zo'n beetje alle hits van Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich, From the underworld van the Herd, Have I the right van the Honeycombs', I've lost you van Elvis Presley en hits voor Lulu en the Marmalade.
Daarnaast schreef het duo een serie tv-tunes en een aantal musicals.
Als filmmaker creëerde Howard documentaires, muziekprogramma's en tv-drama. Tenslotte schreef hij ook nog twee romans.
'The legend of Xanadu' en 'Have I the right' bereikten beide de eerste plaats van de Britse hitlijst.
Ken Howard is 84 jaar oud geworden.

Vandaag is mijn ma overleden. Ze was 86. Ik zal haar heel hard missen.
R.I.P. Mary Dereyck.

Gecondoleerd.

zaaf
sterkte Luc

Gecondoleerd Luc.

Sterkte

Gecondoleerd Luc

Gast
geplaatst: vandaag om 21:05 uur

geplaatst: vandaag om 21:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.