Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
1
geplaatst: 20 december 2024, 10:06 uur
4
geplaatst: 20 december 2024, 10:31 uur
“Let us live in peace”
“Nou dat liekt mie wel wat vies”
R.I.P. Henk de Roo
“Nou dat liekt mie wel wat vies”
R.I.P. Henk de Roo
2
geplaatst: 20 december 2024, 14:36 uur
Had als 3-jarig ventje ook een tractor, een rode, en was groot fan van Boer Harms. Zo erover nadenkend dus waarschijnlijk m'n eerste muzikale liefde. Je kan het slechter treffen! Rust in vrede Henk.
1
geplaatst: 21 december 2024, 17:32 uur
Op 19 december overleed Sugar Pie Desanto. De zangeres werd in 1935 geboren als Marsema Balinton en brak in 1960 door in de Billboard Hot R&B hitlijst, met een vierde plaats voor I want to know. Daarna volgden voor het exact anderhalve meter metende onderdeurtje nog hits tussen 1964 en 1966, waarna de chartsuccessen stopten. Eerder dit jaar werd Desanto nog opgenomen in de Blues Hall of Fame. Ze is (maar dat had u vast al berekend) 89 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 22 december 2024, 22:59 uur
Op 14 december is George Cummings overleden. Cummings was in 1968 de naamgever en een van de oprichters van Dr. Hook & the Medicine Show. Cummings doet o.a. bas-zanglijn en de onnavolgbare gitaarsolo op de hit Cover of the Rolling Stone en hij is de schrijver en zanger van het eveneens grappig bedoelde 'I got stoned and I missed it' (door de Achterhoekse groep Normaal nog gecoverd als 'Ik zag niks want ik mos pissen'). Cummings is 86 jaar oud geworden.
2
geplaatst: 25 december 2024, 15:35 uur
Las het ook net. Dat is toch wel een grote naam in producersland. Misschien door de jaren heen wel een van de succesvolste. Veel MOR- en hitgerichte acts zoals The Pointer Sisters, Carly Simon, Art Garfunkel en Leo Sayer, maar toch altijd wel smaakvol, met een goed oor voor wat een nummer nodig heeft, en een goede geluidsbalans. Had ook korte tijd zijn eigen platenlabel, Planet Records, maar dat was niet zo'n lang leven beschoren.
R.I.P. Richard Perry.
Ik sta ook nog even stil bij het verscheiden van de beide Chic-zangeressen, zo kort na elkaar. Geen namen die bij iedereen meteen een belletje doen rinkelen, maar voor mij waren ze, als fan van de band, toch wel bepalend voor het vocale deel van het oorspronkelijke groepsgeluid. Latere albums, met andere zangeressen, klinken naar mijn idee toch net niet helemaal 'chic', of in elk geval niet helemaal zoals ik Chic graag hoorde.
R.I.P. Richard Perry.
Ik sta ook nog even stil bij het verscheiden van de beide Chic-zangeressen, zo kort na elkaar. Geen namen die bij iedereen meteen een belletje doen rinkelen, maar voor mij waren ze, als fan van de band, toch wel bepalend voor het vocale deel van het oorspronkelijke groepsgeluid. Latere albums, met andere zangeressen, klinken naar mijn idee toch net niet helemaal 'chic', of in elk geval niet helemaal zoals ik Chic graag hoorde.
6
geplaatst: 27 december 2024, 19:48 uur
Hier wil ik toch nog even aandacht vragen voor het recente overlijden van Erik Brus, een ontzettend lieve, enthousiaste man uit de Rotterdamse literaire wereld die ook enorm geïnteresseerd was in muziek. Frank Ocean was een grote favoriet van hem. Helaas had ik hem al een hele tijd niet meer gesproken, maar was mijn contact met hem ook niet dusdanig intensief dat het me echt opviel; iets waar ik me achteraf een beetje schuldig over viel. Erik werkte onder meer voor Passionate, het literaire tijdschrift, waarin ook veel aandacht was voor muziek; onder meer door schrijvers naar hun favoriete songtekst te vragen.
Het tijdschrift was inmiddels al een website geworden toen ik voor het eerst met Erik in contact kwam. Hij zorgde voor een van mijn eerste poëziepublicaties, liet me mijn eerste stuk over Kendrick Lamar schrijven, en vroeg me later voor een eenmalige papieren jubileumuitgave van Passionate. Toen dacht ik dat hij een stuk wilde over schrijvers die zich hadden laten inspireren door hiphop, maar nee, ik had hem verkeerd begrepen: hij wilde een stuk dat geheel over hiphopteksten ging. Dat was een van de fijnste essays waar ik de afgelopen jaren aan heb gewerkt, mede vanwege Eriks goede begeleiding en feedback.
Op Vers Beton is een mooi, maar ontzettend verdrietig eerbetoon verschenen, geschreven door Sanneke van Hassel, dat enig inzicht geeft in hoe zwaar het voor hem de laatste tijd moet zijn geweest. Een ontzettend gemis.
Het tijdschrift was inmiddels al een website geworden toen ik voor het eerst met Erik in contact kwam. Hij zorgde voor een van mijn eerste poëziepublicaties, liet me mijn eerste stuk over Kendrick Lamar schrijven, en vroeg me later voor een eenmalige papieren jubileumuitgave van Passionate. Toen dacht ik dat hij een stuk wilde over schrijvers die zich hadden laten inspireren door hiphop, maar nee, ik had hem verkeerd begrepen: hij wilde een stuk dat geheel over hiphopteksten ging. Dat was een van de fijnste essays waar ik de afgelopen jaren aan heb gewerkt, mede vanwege Eriks goede begeleiding en feedback.
Op Vers Beton is een mooi, maar ontzettend verdrietig eerbetoon verschenen, geschreven door Sanneke van Hassel, dat enig inzicht geeft in hoe zwaar het voor hem de laatste tijd moet zijn geweest. Een ontzettend gemis.
0
geplaatst: 28 december 2024, 12:33 uur
“Jantje van Amsterdam” uit docuserie Foute Vrienden overleden - nos.nl
In een ander leven had Jan Erents een uitstekende volkszanger kunnen zijn.
In een ander leven had Jan Erents een uitstekende volkszanger kunnen zijn.
0
geplaatst: 29 december 2024, 13:51 uur
Gisteren overleed Henk Bruysten, alias Hank the Knife.
Arnhemmer Bruysten vierde zijn eerste successen als bassist in Long Tall Ernie & the Shakers. In 1974 vertrok hij en begon hij voor zichzelf; samen met zanger Pierre Beek richtte gitarist Bruysten Hank the Knife & the Jets op. Met 'The guitar king' bereikte de groep de tweede plek in de Nederlandse hitparades, met de opvolger Stan the gunman werd zelfs de toppositie behaald. Na een paar kleinere hits volgde in 1980 nog een opleving als Hank the Knife & the Crazy cats met de top 10-single Crazy guitar.
Henk Bruysten is 78 jaar oud geworden.
Arnhemmer Bruysten vierde zijn eerste successen als bassist in Long Tall Ernie & the Shakers. In 1974 vertrok hij en begon hij voor zichzelf; samen met zanger Pierre Beek richtte gitarist Bruysten Hank the Knife & the Jets op. Met 'The guitar king' bereikte de groep de tweede plek in de Nederlandse hitparades, met de opvolger Stan the gunman werd zelfs de toppositie behaald. Na een paar kleinere hits volgde in 1980 nog een opleving als Hank the Knife & the Crazy cats met de top 10-single Crazy guitar.
Henk Bruysten is 78 jaar oud geworden.
1
geplaatst: 29 december 2024, 19:53 uur
RIP. Vakkundig gesampled ook dat Guitar King door Eboman voor Donuts with Buddah vele jaren later (en inmiddels al weer geleden).
0
geplaatst: 2 januari 2025, 09:05 uur
Eurovisienieuws:
Op 30 december overleed oud-deelnemer Joe Grech. De eerste deelname van Malta aan het Eurovisie Songfestival was in 1971. Deelnemer namens dat eiland was deze Joe Grech, die een paar maanden daarvoor de nationale selectie had gewonnen. Het ESF leverde hem minder succes op: 'Marija L-Maltija' eindigde op de laatste plaats van de achttien deelnemers, ruim achter winnares Séverine, die namens Monaco 'Un banc, un arbre, une rue' zong.
Joe Grech is desondanks 90 jaar oud geworden.
Op 30 december overleed oud-deelnemer Joe Grech. De eerste deelname van Malta aan het Eurovisie Songfestival was in 1971. Deelnemer namens dat eiland was deze Joe Grech, die een paar maanden daarvoor de nationale selectie had gewonnen. Het ESF leverde hem minder succes op: 'Marija L-Maltija' eindigde op de laatste plaats van de achttien deelnemers, ruim achter winnares Séverine, die namens Monaco 'Un banc, un arbre, une rue' zong.
Joe Grech is desondanks 90 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 2 januari 2025, 09:54 uur
Op oudjaarsdag overleed zanger/ schrijver/ gitarist/ saxofonist/ technicus/ producer/ songschrijver Don Nix. Nix startte zijn muzikale carrière in het begin van de jaren '60 als saxofonist van de Stax-studiogroep the Mar-Keys. Hun 'Last Night' was in 1961 een millionseller, maar Nix kwam daarna pas bij de band. Nix bleef, ook nadat hij uit the Mar-Keys stapte, als studiomuzikant aan de Stax-studio verbonden. Een aantal jaren later verhuisde Nix naar Los Angeles en ging hij aan de slag als producer c.q. songschrijver voor o.a. Leon Russell, John Mayall en Freddie King. Zijn bekendste compositie werd de bluesrock standard Going Down. Als solo-artiest bracht Nix negen albums uit. Daarnaast publiceerde hij drie boeken. Een aanrader is het boek Road Stories and Recipes, waarin Nix niet alleen zijn leven als tourende artiest beschrijft, maar bovendien de recepten deelt van de favoriete gerechten van zijn tourmaten, zoals de Texas Chili van Don Henley en de sheperd's pie van John Mayall.
Don Nix is 83 jaar oud geworden.
Don Nix is 83 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 2 januari 2025, 21:47 uur
R.I.P. Wayne Osmond
Wayne Osmond (73) van The Osmonds overleden - nieuws.nl
Wayne Osmond (73) van The Osmonds overleden - nieuws.nl
1
geplaatst: 3 januari 2025, 22:13 uur
Willem van Kooten is op 83-jarige leeftijd overleden. Bekend geworden als Joost den Draaijer op Radio Veronica in de jaren '60, en in 1965 de bedenker van de top 40. Maar ook de Hitwezen Top 50 (in 1964), de Hilversum 3 Top 30 (in 1969) en de Noordzee Top 50 (in 1971) zijn door hem opgezet.
Daarnaast bestierde Van Kooten het succesvolle platenlabel Red Bullet; hij liet het niet na om de platen van dat label (vooral Golden Earring) in zijn radioprogramma's te draaien.
Verder was Van Kooten ook nog de investeerder in de commerciële zenders Arrow Classic Rock en Arrow Jazz.
Naast de muziek investeerde hij ook in onroerend goed, golfbanen en een bronwaterbedrijf en was hij politiek actief (Leefbaar Hilversum en Leefbaar Nederland). Een handige jongen.
Daarnaast bestierde Van Kooten het succesvolle platenlabel Red Bullet; hij liet het niet na om de platen van dat label (vooral Golden Earring) in zijn radioprogramma's te draaien.
Verder was Van Kooten ook nog de investeerder in de commerciële zenders Arrow Classic Rock en Arrow Jazz.
Naast de muziek investeerde hij ook in onroerend goed, golfbanen en een bronwaterbedrijf en was hij politiek actief (Leefbaar Hilversum en Leefbaar Nederland). Een handige jongen.
0
geplaatst: 3 januari 2025, 22:28 uur
Dit is wel echt bizar, precies de t moment dat de Top 40 60 jaar oud is 
Niet enkel "handig" ook wel gewoon een legende. Naast de Top 40 was hij ook de bedenker van horizontale programmering op de radio.
R.I.P. Willem van Kooten / Joost Den Draaijer

Niet enkel "handig" ook wel gewoon een legende. Naast de Top 40 was hij ook de bedenker van horizontale programmering op de radio.
R.I.P. Willem van Kooten / Joost Den Draaijer
0
geplaatst: 3 januari 2025, 22:45 uur
Willem had ook zijn eigen lofzang gekregen van de Nederlandse artiesten, op de melodie van zijn eigen veel gedraaide jingle. Ik dacht ter gelegenheid van het afscheid van het uurtje tussen 6 en 7 dat vervolgens door Frits Spits (ook geen kleintje) werd ingevuld, maar ik kan me vergissen.
De single werd een behoorlijke Top 40-hit.
0
geplaatst: 3 januari 2025, 22:56 uur
R.I.P. Willem van Kooten (Joost den Draaijer)
Een fenomeen en pionier
Een fenomeen en pionier
* denotes required fields.