MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Legendarische radiomaker/ zakenman.
Onvergetelijk.

R.I.P. Willem van kooten.

Toevallig vroeg me gisteren n.a.v. het bericht van 50tracks over 60 jaar top 40 af of ie nog leefde

Een ware radiolegende, R.I.P.

De opzetter/bedenker van de Top 40 in mijn geboortejaar. Onvergetelijke radio, met het hart in mijn keel gekluisterd aan de transistor in de hoop dat mijn favorieten ook gestegen waren.
R.I.P. Joost/Willem

vigil schreef:
Niet enkel "handig" ook wel gewoon een legende

Persoonlijk was ik eerlijk gezegd geen fan van hem. Ja, hij bracht de top 40 naar Nederland, maar hij deed alsof ie de hitparade had uitgevonden. Terwijl er op Hilversum al een wekelijkse hitparade was vanaf 1963.
Daarnaast kwam ie op mij over als een gewiekste geldwolf. Een handige jongen dus.
Maar als ie volgens anderen een standbeeld verdient dan mag dat van mij zeker hoor.

chartsmaster schreef:
(quote)

Persoonlijk was ik eerlijk gezegd geen fan van hem. Ja, hij bracht de top 40 naar Nederland, maar hij deed alsof ie de hitparade had uitgevonden. Terwijl er op Hilversum al een wekelijkse hitparade was vanaf 1963.
Daarnaast kwam ie op mij over als een gewiekste geldwolf. Een handige jongen dus.
Maar als ie volgens anderen een standbeeld verdient dan mag dat van mij zeker hoor.

Dat het een zakenman was en zelfs een handige zakenman zal niemand ontkennen denk ik
Maar dat hij ook veel voor de muziek in het algemeen en radio in het bijzonder betekend heeft daar kan je toch ook niet om heen. Zelfs niet als je geen fan van hem bent

vigil schreef:
dat hij ook veel voor de muziek in het algemeen en radio in het bijzonder betekend heeft daar kan je toch ook niet om heen. Zelfs niet als je geen fan van hem bent

Mee eens. Maar dat heb ik hierboven ook beschreven.
Hij kopieerde het radioformat van de VS: top 40 als leidraad voor de playlist en horizontale programmering.

Achter de zakenman die Willem van Kooten was, maakte hij altijd erg vermakelijke radio-programma's. De zaken die hij deed bleven in de regel buiten het gezichtsbeeld en waren voor de muziekliefhebber ook niet interessant.
Hij heeft veel betekend voor de carrière van de Golden Earring.
Hij mocht dan weliswaar af en toe een pondje paling aannemen van artiesten uit Volendam, de argeloze luisteraar kreeg een leuk praatje bij (weer) een nieuwe single van The Cats.
Hij had geen redactie nodig.
De aangeboren vlotte babbel van Van Kooten is eigenlijk nooit geëvenaard door volgende generaties discjockeys, waar schijtlolligheid en flauwe radiospelletjes eerder de boventoon zijn gaan voeren.

Keiharde zakenman, sympathiek of niet. Het doet er voor mij niet zoveel toe. De invloed van Willem van Kooten op het Nederlandse radio- en muzieklandschap kan nauwelijks worden overschat. Via Red Bullet was hij belangrijk voor de carrières van Golden Earring, Shocking Blue, Earth & Fire en nog een groot aantal 'mindere goden'.

En daarnaast natuurlijk zeer invloedrijk op het gebied van radiomaken. Een voorbeeld voor veel latere dj's, maar ook omdat hij de grondlegger van de Nederlandse Top 40 was. Hoewel de Nationale Top 30, of hoe die lijst in de loop der jaren ook is gaan heten, misschien secuurder was in het meten van de verkoopcijfers, is de Top 40 voor iedereen die in die jaren opgroeide, toch altijd maatgevend geweest. Een hit was pas een hit in Nederland als-ie in de top 40 stond. Bovendien was hij mede-oprichter van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, per saldo hét instituut dat de Nederlands radio- en tv-geschiedenis cultiveert en conserveert.

Bij leven al een legende, en nu helemaal.

R.I.P. Willem van Kooten.

Joost mag het weten
Laat Joost maar even gaan
Onder het eten stond hij altijd aan
From coast to coast
Den Draaijer Joost
Land oh landgenoten, wat een grote
15 jaar
Draaien maar
Land oh landgenoten
Willem van Kooten

Tekst komt spontaan (uit het hoofd) bij mij op bij het lezen van zijn overlijdensbericht.
Razendsnelle prater die ter plekke de gekste teksten verzon bij aan -en afkondigingen.

De inmiddels ook hoogbejaarde Jeroen van Inkel probeert zijn stijl dikwijls te imiteren, maar kan niet tippen aan deze DJ.

Na het tijdperk Joost kwam Frits Spits. Heel anders, maar ook heel mooi.

Ik herinner mij ook nog dat den Draaijer bij het intro iets zei als: "Toast op Joost, Joost op toast, Joost mag niet eten etc etc etc."

Laten we die toast dan maar uitbrengen. Op het leven, of zo.

Tussen alle postume loftuitingen aan Willem van Kooten door is er nog een sterfgeval te melden: soulzanger Brenton Wood, geboren als Alfred Jesse Smith, is gisteren overleden. De Amerikaanse zanger scoorde drie hits in 1967: The Oogum Boogum Song (#34 in de Billboard Hot 100), 'Gimme Little Sign' (zijn grootste hit: #9 in Billboard, #8 in Engeland en zijn enige tipparadenotering in Nederland) en Baby You Got It (#34 in Billboard).
Het waren hits waarop hij de rest van zijn zangcarrière kon teren. Vorig jaar hield hij een afscheidstournee, die hij echter in mei moest afbreken omdat hij in het ziekenhuis opgenomen moest worden. Hij overleed gisteren op 83-jarige leeftijd.

RIP Futuregrapher, oprichter van label Möller

R.I.P. Peter Schaap, afgelopen vrijdag overleden volgens https://www.facebook.com/groups/1779960812288575/posts/3933939886890646/

Die link werkt voor mij niet, maar bij RTV Noord wordt het overlijden van Peter Schaap ook vermeld.
Dit was ook een fraaie hit voor hem:

Laatst nog z'n album 2020 gedraaid, niet iedereen's kopje thee, maar ik heb diverse albums in de kast staan. Little Eyes is m'n favoriete Askew album. RIP.

RIP Peter

Geweldige samenzang. Deze is mijn favoriet:

Mooie liedjes gemaakt inderdaad.

Zo ook het origineel van Happy X-Mas (War is Over) (al is het eigenlijk een traditional):

Even gekopieerd van Oscar Smit van de FB-site Musica longa vita brevis:

Neel (van der Elst) 1956-2025
Met de naar haar genoemde waveband Neel was ze in 1983 de eerste winnaar van De Grote Prijs. Ze was ook bekend als Etna Vesuvia uit Ronflonflon met Jacques Plafond. De band Neel bestond 3 jaar. Hierna was ze nog veelvuldig te horen in radio- en theaterprogramma's, vaak met Jan Vos. Ook zat ze in de vrouwenband Girls Wanna Have Fun (met oa Lies Schilp en de zussen Klemann).

zaaf
RIP Etna

Een aantal weken geleden overleden, maar dat is nu pas bekend geworden: Anita Bryant is niet meer onder ons. Bryant begon haar carrière in de schijnwerpers als achttienjarige, toen ze verkozen werd tot Miss Oklahoma in een schoonheidswedstrijd.
Begin jaren '60 scoorde ze drie Top 20-hits in de Billboard Hot 100, waarvan een #5-hit voor 'Paper roses' de grootste was. In de jaren '70 werd ze het gezicht in een hele serie reclamecampagnes, van Coca Cola tot Tupperware en van Holiday Inn tot de staat Florida.
Berucht werd ze vooral toen ze in 1977 een campagne startte tegen een aangenomen wet die discriminatie op grond van seksuele geaardheid verbood. Ze was persoonlijk met name bang dat er op de Christelijke school van haar kinderen een homoseksuele docent de mogelijkheid zou krijgen om haar kinderen te 'indoctrineren'. Haar campagne werd breed overgenomen, maar startte ook een tegenactie, waarbij veel van de producten die ze in reclames aanprees geboycot werden. Wat weer tot gevolg had dat ze geen aanbiedingen meer kreeg voor reclamecampagnes en dat een geplande wekelijkse tv-show afgeblazen werd. Bryant kreeg vooral spot en hoon over zich heen en verdween uit de showbiz.
De tegenacties kwamen zelfs vanuit Nederland; zo nam de Zangeres zonder Naam het lied Luister Anita op.
Bryant probeerde haar succes nieuw leven in te blazen, maar ging enkele malen failliet. Haar kleindochter is overigens getrouwd met een vrouw, iets wat Bryant altijd als een waanidee bleef afdoen. Anita Bryant is 84 jaar oud geworden.

Ah, dat werd eens tijd.

GrafGantz schreef:
Ah, dat werd eens tijd.

Elk nadeel hep se voordeel:
De actie van Anita Bryant was de aanleiding voor de allereerste Gay Pride in Amsterdam

En ook op een ander vlak was Bryant onbedoeld een trendsetter: ze was de eerste die als protestactie 'getaart' werd.

Kijk eens wendyvortex, verheugend nieuws!

GrafGantz schreef:
Ah, dat werd eens tijd.

Opgeruimd staat netjes.
Wat een idioot.
Wat wel weer mooi was, was dat ze een kleindochter kreeg die trouwde met een vrouw. En ondanks een groot feest werd oma Bryant niet uitgenodigd.
Ik ben in de regel van het verzoenende type, tenzij het gaat over haat zaaiende types die menen dat de waarheid uit de bijbel is te halen. Zoals Anita Bryant. Ze was van het christenfundamentalistisch geloof en heeft zich dus behoorlijk laten hersenspoelen.
Dan krijg je rare ideeën.
Mocht er toch een hemel bestaan vrees ik dat Bryant bij de poort een halt zal worden toegeroepen. Dat zal haar dan misschien tegenvallen maar God zal haar inpeperen dat Hij persoonlijk iedereen gemaakt heeft zoals Hij heeft gedaan en met iedereen ook z'n eigen bedoeling had. Dat zij daar niet aan had mogen twijfelen omdat zij daarmee ook aan Hem twijfelde. En dat is, in het geval van God, natuurlijk het einde inzake toegang tot het Hemelrijk.

dix
Nee niet Anita ze had ons nog zoveel vermaak te bieden

Heeft Elon Musk al gereageerd?

musician schreef:
Mocht er toch een hemel bestaan vrees ik dat Bryant bij de poort een halt zal worden toegeroepen. Dat zal haar dan misschien tegenvallen maar God zal haar inpeperen dat Hij persoonlijk iedereen gemaakt heeft zoals Hij heeft gedaan en met iedereen ook z'n eigen bedoeling had. Dat zij daar niet aan had mogen twijfelen omdat zij daarmee ook aan Hem twijfelde. En dat is, in het geval van God, natuurlijk het einde inzake toegang tot het Hemelrijk.

Je vergist je. Lees je eigen tekst:

… maar God zal haar inpeperen dat Hij persoonlijk iedereen gemaakt heeft zoals Hij heeft gedaan en met iedereen ook z'n eigen bedoeling had.

Zij is degene die openlijk twijfelde aan Gods schepselen! Met die bedoeling had de Heer haar hier natuurlijk niet neergezet. Pure blasfemie.

Maar Hij heeft persoonlijk iedereen gemaakt zoals Hij heeft gedaan en, zeg je ook zelf, daarmee ook een bedoeling gehad. En dat geldt dus ook voor haar. Ook zij is een goddelijk schepsel en heeft een goddelijke missie gehad. Echt jouw woorden.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:15 uur

geplaatst: vandaag om 18:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.