Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
1
geplaatst: 23 november 2024, 11:17 uur
Eergisteren overleed Alice Brock, de inspiratiebron voor het nummer Alice's Restaurant van Arlo Guthrie. Guthrie beschrijft in de bijna twintig minuten durende monoloog 'Alice's Restaurant' het waargebeurde verhaal dat hij tot een boete werd veroordeeld wegens het illegaal dumpen van afval en als gevolg van die veroordeling niet in militaire dienst kon en dus niet naar Vietnam werd gestuurd.
Het afval was afkomstig uit het restaurant van een vriendin van Guthrie, Alice Brock. Dat restaurant heette overigens the Back Room. Het verhaal van Guthrie is verfilmd, met een kleine rol voor Brock. Ze speelde echter niet zichzelf.
Alice Brock is 83 jaar oud geworden.
Arlo Guthrie speelde het nummer live in Beat-Club, raakte na dertien minuten de draad kwijt en had een tweede take nodig om zijn verhaal af te maken:
Het afval was afkomstig uit het restaurant van een vriendin van Guthrie, Alice Brock. Dat restaurant heette overigens the Back Room. Het verhaal van Guthrie is verfilmd, met een kleine rol voor Brock. Ze speelde echter niet zichzelf.
Alice Brock is 83 jaar oud geworden.
Arlo Guthrie speelde het nummer live in Beat-Club, raakte na dertien minuten de draad kwijt en had een tweede take nodig om zijn verhaal af te maken:
1
geplaatst: 30 november 2024, 23:51 uur
0
geplaatst: 2 december 2024, 00:17 uur
Oja, dat is ook een van mijn favoriete Nederlandstalige nummers. R.I.P.
2
geplaatst: 5 december 2024, 11:52 uur
Op 30 november overleed Mary Aiese, beter bekend als Reparata (een bijnaam die ze al sinds haar jeugd had), de leadzangeres van de meidengroep Reparata & the Delrons. Het trio had in 1965 een paar kleine hits in de VS, maar is in Nederland/ België vooral (of wellicht: alleen maar) bekend via de hit 'Captain of your ship', een nummer dat in hun vaderland juist nauwelijks aansloeg. Mary trouwde in 1969, heette voortaan Mary O'Reily en stapte uit de groep om zich op haar gezin te gaan richten.
In 1974 nam ze een solosingle op als Reparata, maar dat zorgde wel voor een conflict: één van de Delrons had na het vertrek van Aiese de naam Reparata overgenomen, dus nu waren er twee. De oorspronkelijke Reparata kreeg de naam toegewezen, maar door het gedoe werd de single, Shoes, maar een bescheiden Amerikaans succes. Daarop liet die andere zangeres haar voornaam wettelijk veranderen van Lorraine naar Reparata, en hup, toen waren er weer twee...
In de jaren daarna werkte O'Reily als onderwijzeres én zong ze in een heropgerichte Reparata & the Delrons in het gouwe-ouwe-circuit, totdat ze in het jaar 2000 stopte met zowel onderwijzen als zingen.
Reparata/ Mary O'Reily is 76 jaar oud geworden.
In 1974 nam ze een solosingle op als Reparata, maar dat zorgde wel voor een conflict: één van de Delrons had na het vertrek van Aiese de naam Reparata overgenomen, dus nu waren er twee. De oorspronkelijke Reparata kreeg de naam toegewezen, maar door het gedoe werd de single, Shoes, maar een bescheiden Amerikaans succes. Daarop liet die andere zangeres haar voornaam wettelijk veranderen van Lorraine naar Reparata, en hup, toen waren er weer twee...
In de jaren daarna werkte O'Reily als onderwijzeres én zong ze in een heropgerichte Reparata & the Delrons in het gouwe-ouwe-circuit, totdat ze in het jaar 2000 stopte met zowel onderwijzen als zingen.
Reparata/ Mary O'Reily is 76 jaar oud geworden.
2
geplaatst: 5 december 2024, 12:59 uur
Over dat nummer schreef ik een aantal jaren geleden dit:
"Niet overwogen voor de startlijst, wellicht ten onrechte, maar gelukkig hebben jullie dat gecorrigeerd. Het nummer deed weinig in Amerika, maar bereikte wel de hitparade in Engeland en Nederland. Wellicht had dat met het atypische geluid te maken: "The song is unusual in its atmospheric use of sound effects (foghorn, ship's bell, Morse code) and features psychedelic instrumentation and treatments including electric sitar, backwards piano, filtered vocals and phasing. Lead singer Mary Aiese O'Leary told Mojo magazine in May 2008, "I thought it was horrible — the foghorn, the way they had changed my voice with effects. But I grew to like it, and it afforded the opportunity to go over to London ... In America, it fizzled. People in England liked quirkier stuff, and 'Captain of Your Ship' was quirky." "
Stukjes van het nummer zijn gesampled voor Doin' the do' zoals ik eerder schreef."
En de fans:
aerobag: "Sterk popnummer. Het toepassen van geluiden geproduceerd door misthoornen en morse code (denk ik tenminste) zorgen wel dat deze wel opvalt binnen de Girl Band groepen. Verder ook gewoon zeer catchy."
ArthurDZ: "Enige nummer uit mijn top 10 dat ik bij aanvang nog niet kende. Mooie ontdekking dit, bedankt jongens!"
Greatest Hits of #4 (The Beatles)! - MusicMeter.nl
"Niet overwogen voor de startlijst, wellicht ten onrechte, maar gelukkig hebben jullie dat gecorrigeerd. Het nummer deed weinig in Amerika, maar bereikte wel de hitparade in Engeland en Nederland. Wellicht had dat met het atypische geluid te maken: "The song is unusual in its atmospheric use of sound effects (foghorn, ship's bell, Morse code) and features psychedelic instrumentation and treatments including electric sitar, backwards piano, filtered vocals and phasing. Lead singer Mary Aiese O'Leary told Mojo magazine in May 2008, "I thought it was horrible — the foghorn, the way they had changed my voice with effects. But I grew to like it, and it afforded the opportunity to go over to London ... In America, it fizzled. People in England liked quirkier stuff, and 'Captain of Your Ship' was quirky." "
Stukjes van het nummer zijn gesampled voor Doin' the do' zoals ik eerder schreef."
En de fans:
aerobag: "Sterk popnummer. Het toepassen van geluiden geproduceerd door misthoornen en morse code (denk ik tenminste) zorgen wel dat deze wel opvalt binnen de Girl Band groepen. Verder ook gewoon zeer catchy."
ArthurDZ: "Enige nummer uit mijn top 10 dat ik bij aanvang nog niet kende. Mooie ontdekking dit, bedankt jongens!"
Greatest Hits of #4 (The Beatles)! - MusicMeter.nl
0
geplaatst: 5 december 2024, 13:44 uur
Ik ken dat nummer van een verzamelelpee van zeker 50 jaar geleden, toen zulke compilaties vaak voor de helft uit grote hits bestonden en voor de helft uit obscure opvullers zoals dit. Ik betwijfel of ik het in de tussenliggende tijd ooit heb gehoord, maar bij het lezen van de titel komt de muziek meteen weer omhoog. UK #13, NL #18.
0
geplaatst: 5 december 2024, 15:01 uur
Jaren geleden kreeg ik in ruil voor het beschikbaar stellen van mijn videobanden met materiaal van The Kinks aan de heren van ELPEE in Groningen een drietal VHS banden met een compilatie van diverse artiesten en groepen die in de Britse programma's Top of the Pops, Ready Steady Go, het Duitse Beat Club en o.a. het Amerikaanse Hullaballoo hadden opgetreden. Daar zat ook het clipje tussen van Reparata & The Delrons. Ik was toen aangenaam verrast. Erg catchy en leuke effecten. Het kwam me vaag bekend voor, ik sluit niet uit dat ik het een paar keer op radio heb horen voorbijkomen. Die banden waren van een acceptabele kwaliteit maar uiteindelijk ging de videorecorder de deur uit en daarna ook (bijna) de VHS banden. Leuke herinneringen.
2
geplaatst: 5 december 2024, 15:19 uur
Mooi toch, dat een eendagsvlieg van zestig jaar geleden nog zoveel herinneringen kan oproepen.
Postuum helaas, dat dan weer wel.
Postuum helaas, dat dan weer wel.
1
geplaatst: 7 december 2024, 12:17 uur
Wee Papa Girl Rappers, moet zeggen dat ik ze helemaal vergeten was maar Wee Rule was best goed, echt iets uit mijn kinderjaren. Ze is niet oud geworden.
Kevin Saunderson heeft nog een aantal remixen gemaakt voor hun toentertijd, die zijn ook goed.
Wee Papa Girl Rappers - We Know It (Kevin Saunderson Mix)
Kevin Saunderson heeft nog een aantal remixen gemaakt voor hun toentertijd, die zijn ook goed.
Wee Papa Girl Rappers - We Know It (Kevin Saunderson Mix)
1
geplaatst: 7 december 2024, 15:06 uur
Zo jong nog... Wee Rule was een grote hit, maar ze hebben wel betere nummers:
(hip house goes acid, ik denk ook door Kevin Saunderson)
Reparata and the Delrons ken ik ook vooral van Captain of Your Ship (leuk morse arragement!) en Shoes. En toen Spotify nog niet zo lang bestond heb ik een tijdje heen en weer gemaild met een helpdesk, omdat hun muziek verkeerd stond in ieder gevoerd (al hun nummers heetten toen Reparata and the Delrons en de titels stonden als artiesten aangegeven). Zie dat dat inmiddels wel goed is gekomen.
(hip house goes acid, ik denk ook door Kevin Saunderson)
Reparata and the Delrons ken ik ook vooral van Captain of Your Ship (leuk morse arragement!) en Shoes. En toen Spotify nog niet zo lang bestond heb ik een tijdje heen en weer gemaild met een helpdesk, omdat hun muziek verkeerd stond in ieder gevoerd (al hun nummers heetten toen Reparata and the Delrons en de titels stonden als artiesten aangegeven). Zie dat dat inmiddels wel goed is gekomen.
0
geplaatst: 11 december 2024, 13:02 uur
Ach, ook weer niet oud geworden, de man achter de eerste jungle track ooit.
Lennie De Ice, breakbeat hardcore pioneer and 'We Are I.E.' producer, dies aged 54
Lennie De Ice, breakbeat hardcore pioneer and 'We Are I.E.' producer, dies aged 54
1
geplaatst: 11 december 2024, 17:44 uur
Op 1 december is de Duitse saxofonist Frank Kirchner overleden. Hij is vooral bekend geworden als de saxofonist in de band van Herbert Grönemeyer. Op Halt mich van Grönemeyer is ie overduidelijk aanwezig. Daarnaast maakte hij ook solo-albums en is ie te horen op albums van Die Toten Hosen, Hildegard Knef, Herwig Mitteregger e.a. Hij is 63 geworden.
0
geplaatst: 12 december 2024, 21:41 uur
De Tilburgse metalzanger William Nijhof (47) is op 7 december overleden.
Hij was in de underground metalscene met name bekend van zijn werk met de death doom metalband Faal. Een band die twee jaar geleden ophield te bestaan na het overlijden van gitarist Pascal Vervest aan de gevolgen van een door een tramongeluk. Deze band nam hun bandnaam en muziekstijl helaas iets te letterlijk: William Nijhof (ex-Faal) overleden | Zware Metalen
Hij was in de underground metalscene met name bekend van zijn werk met de death doom metalband Faal. Een band die twee jaar geleden ophield te bestaan na het overlijden van gitarist Pascal Vervest aan de gevolgen van een door een tramongeluk. Deze band nam hun bandnaam en muziekstijl helaas iets te letterlijk: William Nijhof (ex-Faal) overleden | Zware Metalen
3
geplaatst: 14 december 2024, 16:02 uur
Gisteren overleed Bill Kelly, de zanger/ gitarist van de Amerikaanse groep the Buoys. De band werd bekend om twee hits: het controversiële Timothy, met als onderwerp kannibalisme, en de NederBelgische hit 'Give up your guns', over een bankrover die niet kan ontkomen aan zijn lot.
Nadat the Buoys in 1980 uit elkaar gingen speelde Kelly ook nog in de (mij onbekende) groepen the Jerry-Kelly Band en Dakota. Kelly is 74 jaar oud geworden.
Nadat the Buoys in 1980 uit elkaar gingen speelde Kelly ook nog in de (mij onbekende) groepen the Jerry-Kelly Band en Dakota. Kelly is 74 jaar oud geworden.
4
geplaatst: 14 december 2024, 21:09 uur
Give up your guns is toch wel een legendarisch nummer, van zichzelf al een prachtige compositie en dan ook eens nog met een enorm lang (en even indrukwekkend) instrumentaal outro dat op de radio soms wel werd weggedraaid maar vaker gewoon in z'n geheel werd afgespeeld - geweldig dat dat toen kon. R.I.P. Bill Kelly.
0
geplaatst: 17 december 2024, 08:42 uur
Geweldige muzikant, de platen met Shakti zijn zeer de moeite waard. R.I.P. Zaken Hussain.
0
geplaatst: 18 december 2024, 10:46 uur
Simply Red-bassist Steve Lewinson is overleden. Lewinson speelde vanaf begin jaren '90 als bassist bij Simply Red. Eerst als lid van de tourband, maar vanaf 1995 mocht hij zich ook vast bandlid noemen en op het album 'Blue' uit 1998 is hij ook te horen. Daarna ging Simply Red weer zonder hem door, maar tussen 2003 en 2010 speelde Steve opnieuw bij de band en vanaf 2015 startte hij zijn derde stint bij Simply Red. Op 8 december gaf Simply Red nog een concert in Oostenrijk, maar werd al gebruik gemaakt van een inval-bassist. Gisteren kwam het nieuws dat Lewinson is overleden. Hij is 60 jaar oud geworden.
In de clip is Lewinson de man in het wit; zoals het bassisten betaamt komt hij niet prominent op de voorgrond.
In de clip is Lewinson de man in het wit; zoals het bassisten betaamt komt hij niet prominent op de voorgrond.
0
geplaatst: 18 december 2024, 13:40 uur
Gisteren overleed Mike Brewer, de helft van het Amerikaanse folkrockduo Brewer & Shipley. Het tweetal werd in 1971 een one-hit-wonder via hun hit 'One toke over the line', die in de top 10 van Billboard belandde. In Nederland werd het een miniem hitje. Brewer & Shipley scoorden hierna nog twee keer in de Billboard Hot 100, maar dat bleken singles zonder eeuwigheidswaarde. 'One toke over the line' verwijst overigens naar een cannabis-ervaring. Brewer & Shipley zijn door de jaren heen samen blijven optreden.
Mike Brewer (in de clip de rechtermuzikant, met bril) is 80 jaar oud geworden.
Mike Brewer (in de clip de rechtermuzikant, met bril) is 80 jaar oud geworden.
3
geplaatst: 18 december 2024, 19:33 uur
Ook gisteren overleden: Chic-zangeres Alfa Anderson. Anderson deed bij de oprichting van Chic in 1977 de achtergrondzang, maar schoof een jaar later naar de voorgrond, toen leadzangeres Norma Jean Wright de groep verliet. Anderson doet de leadzang op o.a. de hit 'I want your love'. Nadat Chic in 1983 werd opgeheven ging Anderson touren met Luther Vandross, werd ze studiozangeres, zong ze in de gospelgroep Voices of Shalom en werd ze docent. In 2015 zong ze opnieuw bij Chic; hun single 'I'll be there' schopte het tot de eerste plaats in de Billboard Hot Dance Club Songs. Alfa Anderson is 78 jaar oud geworden.
3
geplaatst: 18 december 2024, 19:45 uur
Het gaat niet heel goed met de Chic-zangeressen: Alfa Anderson overleed krap een maand na de hier nog niet vermelde Diva Gray. Beide dames deden de leadzang op een van de grootste '70's-hits, 'Le Freak'. Diva Gray zong ook nog in de groep Change. Gray overleed op 19 november en is 72 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 19 december 2024, 09:37 uur
Gisteren overleed Slim Dunlap, gitarist in the Replacements. Dunlap, die in de jaren '80 werkte als schoonmaker in een nachtclub in Minneapolis, versterkte in 1987 die Amerikaanse gitaargroep, als vervanger van Bob Stinson. Dunlap werd daarom ook wel de 'replacement Replacement' genoemd. Hij speelt mee op de laatste twee studioalbums van de band, die begin jaren '90 uit elkaar viel. Hij is te horen op de enige Billboard Hot 100-hit die de band scoorde, 'I'll be you', in 1991.
Na the Replacements nam Dunlap twee soloalbums op. Hij bleef actief in de muziek tot 2012, toen hij een zware hartinfarct kreeg. Daar is hij nooit volledig van hersteld. Dunlap is 73 jaar oud geworden.
Na the Replacements nam Dunlap twee soloalbums op. Hij bleef actief in de muziek tot 2012, toen hij een zware hartinfarct kreeg. Daar is hij nooit volledig van hersteld. Dunlap is 73 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 20 december 2024, 09:36 uur
Gisteren overleden: Henk de Roo, de zanger van de Drentse groep the Dutch Boys. Hun grootste klapper was in 1982 de onverwoestbare meezinger 'Boer Harms' (met zanger De Roo op de tractor), maar daarnaast hadden ze ook nog Drentstalige hits met o.a. America en Oude Pekela, Mien zwien en Geert mien Belgisch peerd. Na een kwart eeuw lollige muziek maken hielden the Dutch Boys er begin deze eeuw mee op, maar vijf jaar geleden keerden ze terug op het podium en maakten ze de piratenfestivals onveilig.
De Roo nam, ondanks zijn slokdarmkanker, samen met de Dutch Boys en Mooi Wark nog een laatste single op, die postuum zal worden uitgebracht. Hij is 69 jaar oud geworden.
De Roo nam, ondanks zijn slokdarmkanker, samen met de Dutch Boys en Mooi Wark nog een laatste single op, die postuum zal worden uitgebracht. Hij is 69 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 20 december 2024, 09:58 uur
* denotes required fields.