MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Gisteren overleed bassist Bob Rupe. Hij speelde in de tweede helft van de jaren '90 bij Cracker en was ook actief in Sparklehorse, Gutterball en the Silos. Daarnaast verdiende Rupe z'n sporen als producer. Hij is 68 jaar oud geworden.

Carl Dean, sinds 1966 de man van Dolly Parton, is overleden. Toen in 1973 een andere vrouw met Carl flirtte, gebruikte Dolly deze gebeurtenis als inspiratie voor het nummer Jolene. Zo zie je maar dat je weinig hoeft te doen om een plekje in de muziekgeschiedenis te verwerven.

Kramer schreef:
Toen in 1973 een andere vrouw met Carl flirtte, gebruikte Dolly deze gebeurtenis als inspiratie voor het nummer Jolene. Zo zie je maar dat je weinig hoeft te doen om een plekje in de muziekgeschiedenis te verwerven.

Queer-anthem 'Jolene', om precies te zijn.

chartsmaster schreef:
Gisteren overleed bassist Bob Rupe. Hij speelde in de tweede helft van de jaren '90 bij Cracker en was ook actief in Sparklehorse, Gutterball en the Silos. Daarnaast verdiende Rupe z'n sporen als producer. Hij is 68 jaar oud geworden.
(embed)

Kende de naam niet, maar blijkbaar wel veel naar geluisterd, m.n. via Cracker en Sparklehorse. R.I.P.

herman schreef:
[...]Bob Rupe[...]
Kende de naam niet, maar blijkbaar wel veel naar geluisterd, m.n. via Cracker en Sparklehorse. R.I.P.

Als je de link volgt (en de inhoud klopt), krijg je weer een heel ander beeld van hem

Leuk om iets meer van hem te weten te komen. Blijkbaar was David Lowery ook niet de enige link tussen beide bands.

herman schreef:
Leuk om iets meer van hem te weten te komen.

Ik zie dat een gedeelte van de comments op de Reddit-pagina inmiddels is gewist. Daarin stond oorspronkelijk dat de echte naam van Bob Rupe Bob Rupersberg is, dat hij een veroordeelde zedendelinquent was en dat hij zelfmoord heeft gepleegd op de dag dat hij zich in de gevangenis moest melden. Dat van die echte naam en van die veroordeling kan ik elders wel vinden, maar of het hier om één en dezelfde persoon gaat vind ik nergens bevestigd. En toeval bestaat.

Oooh, dat stond er ook niet toen ik keek inderdaad. Ja, dat werpt een heel ander licht op de persoon (als het om dezelfde gaat). Ik kom ook de naam Robert tegen met die langere achternaam. Die wordt duidelijk gekoppeld aan die bands. Maar ja, best mogelijk dat er meer mensen zijn met die naam. Ik zie er sowieso ook al eentje die in 2020 is overleden.

@psv eindhoven.

Fake news!
PSV leeft nog, maar ligt aan de beademing

Op 4 maart is Judith de Leeuw overleden. De Leeuw startte op 1 juni 1963 als dj bij Radio Veronica en naam de radionaam Anuschka aan, waarbij ze zich vernoemde naar de single Wie kust Anuschka?! van Fred van Amstel; het werd haar herkenningstune. Op Radio Veronica presenteerde ze Jukebox, Koffietijd en Muziek bij de Lunch. In 1964 nam ze eenmalig een single op, 'Anuschka'/ 'De laatste bloemen'. Judith de Leeuw/ Anuschka is 88 jaar oud geworden.

Gisteren overleed DJ Funk, de Chicago dj wiens echte naam Charles Chambers was. Onder de naam DJ Funk bouwde Chambers in de jaren '90 een naam op in de Chicago house-scene, door te pionieren met ghettohouse. Zijn album 'Booty house anthems' uit 1999 verkocht ruim een miljoen exemplaren. Chambers overleed op 54-jarige leeftijd aan kanker.

Overleden op 3 maart: Jeffrey Runnings, de zanger/ bassist van de postpunkband For Against. De groep was, in wijzigende samenstelling al veertig jaar actief. Runnings nam daarnaast twee soloalbums op; het tweede moet later dit jaar nog uit gaan komen.
Runnings, die leed aan kanker, is 61 jaar oud geworden.

Nou, nog eentje dan. Soulzanger Randy Brown is er ook niet meer. Brown nam tussen 1978 en 1981 vijf albums op, gevuld met smooth soul. Hij scoorde met drie singles hits in de Billboard R&B-lijst. De eerste van die drie was in 1978 'I wanna make love to you' (#22).
Brown is 72 jaar oud geworden.

chartsmaster schreef:
Gisteren overleed DJ Funk, de Chicago dj wiens echte naam Charles Chambers was. Onder de naam DJ Funk bouwde Chambers in de jaren '90 een naam op in de Chicago house-scene, door te pionieren met ghettohouse. Zijn album 'Booty house anthems' uit 1999 verkocht ruim een miljoen exemplaren. Chambers overleed op 54-jarige leeftijd aan kanker.
(embed)

Waar staat dat van die mijloen albums? Ik had er nog nooit van gehoord, maar het zou best kunnen, ghetto house vind ik niet veel aan dus kan zijn dat ik het helemaal gemist heb.

trebremmit schreef:
Waar staat dat van die mijloen albums? Ik had er nog nooit van gehoord, maar het zou best kunnen, ghetto house vind ik niet veel aan dus kan zijn dat ik het helemaal gemist heb.

Het staat op zijn wikipagina, wat mij betreft een betrouwbare bron.

Nee, helaas: er komt er toch nog eentje bij vandaag. Eerder vandaag overleed Brian James, de oprichter, gitarist en songschrijver van the Damned. Nadat hij in een aantal Londense punkbandjes had gespeeld werd Brian James in 1976 een van de oprichters van the Damned. Met die band nam hij de eerste twee albums op; het materiaal werd bijna compleet door hem geschreven. Eind 1977 stapte hij op, speelde in nog een handvol bands en begon in 1982 de Lords of the New Church. In die band speelde hij tot 1989 en ook daarvoor schreef hij het belangrijkste songmateriaal, waaronder de single Method to my Madness. James nam vanaf de jaren '90 een aantal soloalbums op en was actief in diverse bands. Hij is 70 jaar oud geworden.
Ook deze Damned-classic is van zijn hand:

Oef, daar heb ik wel een tijdje veel naar geluisterd. Eerste plaat is geweldig, met New Rose en deze Neat Neat Neat als uitschieters. Die laatste is voor mij wel een van de drie, vier allerbeste punknummers uit die tijd.

trebremmit schreef:
(quote)

Is een mixalbum met voornamelijk eigen werk. Heb wel eens wat van hem geluisterd, maar het was ook niet mijn ding. Ghetto house sowieso ook niet, alleen Cajmere's Percolator vind ik echt tof.

Inmiddels is er meer duidelijkheid over de gebeurtenissen in huize Hackman.
Korte samenvatting:
- Betsy Arakawa is gestorven aan een virusinfectie
- een week later is Gene Hackman gestorven aan hartfalen i.c.m. dementie (maar wschl had ie gewoon niets meer te eten of te drinken)
- de dode hond had ook geen eten of drinken meer
- de twee levende honden konden via de achterdeur naar buiten (en zijn dus ook geen verdachten meer)

Acteur Gene Hackman en zijn vrouw overleden binnen week na elkaar door ziekte

Afgelopen vrijdag overleed D'Wayne Wiggins. Hij was in 1986 een van de oprichters van de R&B-/ New Jack Swing-groep Tony! Toni! Toné! Naast zanger/ gitarist Wiggins bestond het trio uit zijn broer Raphael Saadiq en hun neef Timothy Riley. De band scoorde met 'If I had no loot' één hit in onze Lage Landen. In de Billboard Hot 100 werd tien keer gescoord en in de Amerikaanse R&B-lijst stonden ze zelfs vijf keer op #1.
Na de successen van Tony! Toni! Toné! werkte Wiggins met succes als producer (Destiny's Child, Keyshia Cole, Alicia Keys) en bracht hij een soloalbum uit. In 2023 ondernam hij met Tony! Toni! Toné! nog een reünietour in de originele bezetting.
D'Wayne Wiggins overleed op 64-jarige leeftijd aan blaaskanker.

Naar nu pas bekend is geworden is op 27 januari drummer Aaron Rossi overleden. Rossi drumde in Prong van 2005 tot 2009 en van 2018 tot 2021 (album: 'Power of the damager'). In Ministry drumde hij in 2008 en van 2011 tot 2016 (album: From beer to eternity).
Rossi overleed aan een hartaanval en is 44 jaar jong gebleven.

DKs
Juul1998B schreef:
@psv eindhoven.

Off topic, zit geen muziek in PSV.
Wel in Arsenal, maar die leven nog.

Eergisteren overleed Stedman Pearson, een van de vijf leden van de Britse familiegroep Five Star. Stedman was de oudste van de vijf Pearsons (drie zussen en twee broers), die samen de Britse groep vormden. Pearson deed de achtergrondzang en hield zich daarnaast bezig met het ontwerpen van de outfits. Ondanks de miljoenensuccessen van de groep eindigde hun succesvolle carrière in een faillissement. Stedman ging door met een limousineservice en werd daarna dansleraar.
Stedman Pearson is zestig jaar oud geworden.

Met Five Star heb ik altijd wel wat gehad.
R.i.P. Stedman...zo jong nog.

Ik heb als kind nog eens Five Star geplaybackt net 4 anderen op de basisschool. Het was Rain or Shine en dat was maar goed ook want dansen heb ik nooit gekund. Ik was ook bruin geschminkt, Dat zou je in 2025 ook minder snel doen. Ik was dus of Stedman of zijn broer ooit voor een minuut of vier. Buiten dat is Five Star jeugdsentiment natuurlijk. Kan me nog herinneren dat ze hetzelfde deden als later MC Hammer. Hun leven aanpassen aan het succes en rijk en luxe leven, Toen het succes vrij snel stopte kreeg de familie financiële problemen door hun hoge uitgaven en gingen ze failliet zoals hierboven ook al staat.

Hoeveel gewetens had Zuid-Afrika eigenlijk wel niet tijdens de apartheid?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:43 uur

geplaatst: vandaag om 06:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.