Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
2
geplaatst: 14 maart 2025, 17:53 uur
Sofia Gubaidulina is gegaan en daarmee gaat er een héle grote.
Ga zelf maar googlen.
Ga zelf maar googlen.
0
geplaatst: 14 maart 2025, 23:33 uur
Ik begrijp dat je een liefhebber bent.
Lijkt me dan mooi als je zelf wat vertelt.
0
geplaatst: 14 maart 2025, 23:49 uur
Arrie schreef:
(quote)
Een liefhebber? Dat valt wel mee. Ooit bij een performance van Gidon Kremer aanwezig geweest en waarschijnlijk speelde hij wel iets van haar hand. Maar het overlijden van de grootste Russische componist sinds Sjostakovitsj (daar schijnt consensus over te zijn) verdient het wel om hier gemeld te worden. Vandaar mijn post.
0
geplaatst: 17 maart 2025, 14:07 uur
Rob de Nijs overleden. Veel mooie liedjes gemaakt. R.I.P.
Rob de Nijs op 82-jarige leeftijd overleden | Sterren | Telegraaf.nl
Rob de Nijs op 82-jarige leeftijd overleden | Sterren | Telegraaf.nl
4
geplaatst: 17 maart 2025, 14:15 uur
Maar ik wilde alleen, aan het strand wat wandelen, zomaar nergens heen...
R.I.P. Rob de Nijs
R.I.P. Rob de Nijs
2
geplaatst: 17 maart 2025, 14:16 uur
Heeft mooie psychedelische muziek gemaakt.
Bye bye Rob de Nijs
Bye bye Rob de Nijs
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 maart 2025, 14:25 uur
Dat zat er natuurlijk ook al even aan te komen.
Was afgelopen week voor het werk op reis en een van de jongelingen confronteerde de internationale collega's met Banger Hart (toch ook alweer ruim een kwarteeuw oud). Met mijn kenmerkende eerbied vroeg ik "is die man nog niet dood?"
Tja, nu wel dus. R.I.P. Rob de Nijs
Was afgelopen week voor het werk op reis en een van de jongelingen confronteerde de internationale collega's met Banger Hart (toch ook alweer ruim een kwarteeuw oud). Met mijn kenmerkende eerbied vroeg ik "is die man nog niet dood?"
Tja, nu wel dus. R.I.P. Rob de Nijs
8
geplaatst: 17 maart 2025, 14:30 uur
Wat verdrietig.
Voor hem het beste denk ik, want wat was dat triest om te zien hoe moeilijk hij het had.
Leuke, sympathieke man. Hij volgde mij (destijds) op Twitter, en ik had regelmatig een leuk gesprek met hem over muziek. Hij volgde me vanwege mijn Prince posts, en hij was groot liefhebber. Heb ik altijd leuk gevonden. Gewoon lekker de mens de Nijs, en niet de artiest.
Rust in vrede!
Voor hem het beste denk ik, want wat was dat triest om te zien hoe moeilijk hij het had.
Leuke, sympathieke man. Hij volgde mij (destijds) op Twitter, en ik had regelmatig een leuk gesprek met hem over muziek. Hij volgde me vanwege mijn Prince posts, en hij was groot liefhebber. Heb ik altijd leuk gevonden. Gewoon lekker de mens de Nijs, en niet de artiest.
Rust in vrede!
0
geplaatst: 17 maart 2025, 14:42 uur
Al eens aangestipt in het topic je muzikale reis is deze cover van The Cascades het eerste dat ik me herinner van Rob de Nijs - vóór Jan Klaassen en De Pieper - met The Lords:
Weer een deel van je jongenstijd pleite - R.I.P. Rob de Nijs
Weer een deel van je jongenstijd pleite - R.I.P. Rob de Nijs
0
geplaatst: 17 maart 2025, 14:44 uur
Het zat er aan te komen, maar dan nog komt dit behoorlijk binnen.
Een legendarisch artiest en je hoeft geen fan te zijn om te concluderen wat een groot vakman hij was.
Rust zacht Rob de Nijs.
Een legendarisch artiest en je hoeft geen fan te zijn om te concluderen wat een groot vakman hij was.
Rust zacht Rob de Nijs.
0
geplaatst: 17 maart 2025, 15:13 uur
En de dood was zoiets als de poes van m'n grootje
R.I.P. Rob de Nijs
Rob de Nijs, wie is er niet groot mee geworden.
R.I.P. Rob de Nijs
Rob de Nijs, wie is er niet groot mee geworden.
0
geplaatst: 17 maart 2025, 15:15 uur
2
geplaatst: 17 maart 2025, 15:29 uur
Ja, dat zat er aan te komen. Toch verdrietig, want per saldo een van de kwalitatief betere zangers van het Nederlandse lied. Met een enorme staat van dienst, want hij heeft het heel lang volgehouden, vanaf begin jaren zestig als ik het goed heb. Alleen dat al dwingt respect af; hij was toch een beetje de Nederlandse tegenhanger van Cliff Richard.
Zijn muziek ligt niet direct in mijn voorkeursgenres, maar ik heb toch een aantal platen en (verzamel-)CD's van hem. Goede stem, uitstekend performer en door de bank genomen sterke liedjes (al waren dat vaak wel teksten en composities van anderen).
Een van zijn betere liedjes, waarvan de titel onbedoeld ook een beetje past bij dit verdrietige nieuws:
R.I.P. Rob de Nijs
Zijn muziek ligt niet direct in mijn voorkeursgenres, maar ik heb toch een aantal platen en (verzamel-)CD's van hem. Goede stem, uitstekend performer en door de bank genomen sterke liedjes (al waren dat vaak wel teksten en composities van anderen).
Een van zijn betere liedjes, waarvan de titel onbedoeld ook een beetje past bij dit verdrietige nieuws:
R.I.P. Rob de Nijs
0
geplaatst: 17 maart 2025, 16:18 uur
Het zat er natuurlijk al wel een tijdje aan te komen, maar daarmee is wel een van de grotere Nederlandse zangers heengegaan.
R.I.P. Rob
R.I.P. Rob
1
geplaatst: 17 maart 2025, 16:42 uur
Wat een prachtig liedje! Kende ik nog niet: Het singlehoesje is al even fraai. Uitgebracht onder de naam Rob de Neys.
Best een obscuur liedje, denk ik? 't Haalde ook niet het 5-cd boxje 'Rob 100 - Het Mooiste En Het Beste Van Rob De Nijs'. Oh, 't staat wel op de bonus dvd van '40 Jaar Hits', zie ik nu. Die blijk ik zelfs gesigneerd door Rob en wel te hebben.
Zijn mooiste LP vond ik zijn samenwerking met De Groot & Nijgh op 'In de Uren van de Middag'. Niet onverwacht en ook al had ik verder niet zo veel met zijn muziek van de laatste veertig jaar, toch spijtig van zijn verlies en hoe hij zijn laatste jaren heeft moeten doorbrengen.
Ik had in muzikaal opzicht meer met Sofia Gubaidulina, dat deed mij meer. Ook al was zij al dik in de 90, dus ook haar heengaan was geen verrassing. Een jaar of twintig geleden voor het eerst met haar muziek in aanraking gekomen en sindsdien mijn favoriete vrouwelijke modern klassieke componist, ook al is mijn kennis en oeuvre van haar werk zeer bescheiden ('t zegt wrs meer over de dunne spoeling van vrouwelijke componisten).
Dit was (het eerste deel van het) het eerste stuk dat ik van haar hoorde.
Best een obscuur liedje, denk ik? 't Haalde ook niet het 5-cd boxje 'Rob 100 - Het Mooiste En Het Beste Van Rob De Nijs'. Oh, 't staat wel op de bonus dvd van '40 Jaar Hits', zie ik nu. Die blijk ik zelfs gesigneerd door Rob en wel te hebben.
Zijn mooiste LP vond ik zijn samenwerking met De Groot & Nijgh op 'In de Uren van de Middag'. Niet onverwacht en ook al had ik verder niet zo veel met zijn muziek van de laatste veertig jaar, toch spijtig van zijn verlies en hoe hij zijn laatste jaren heeft moeten doorbrengen.
Ik had in muzikaal opzicht meer met Sofia Gubaidulina, dat deed mij meer. Ook al was zij al dik in de 90, dus ook haar heengaan was geen verrassing. Een jaar of twintig geleden voor het eerst met haar muziek in aanraking gekomen en sindsdien mijn favoriete vrouwelijke modern klassieke componist, ook al is mijn kennis en oeuvre van haar werk zeer bescheiden ('t zegt wrs meer over de dunne spoeling van vrouwelijke componisten).
Dit was (het eerste deel van het) het eerste stuk dat ik van haar hoorde.
1
geplaatst: 17 maart 2025, 16:59 uur
EvilDrSmith schreef:
Best een obscuur liedje, denk ik?
(quote)
Wat een prachtig liedje! Kende ik nog niet: Het singlehoesje is al even fraai. Uitgebracht onder de naam Rob de Neys.
Best een obscuur liedje, denk ik?
Nouja, het was wel op Toppop, maar het zal niet bij zijn vijftig bekendste liedjes horen. Maar wel bij zijn duurste singles.
Uit dezelfde tijd (en met dezelfde alias) een Duitstalig nummer dat door Amerkaanse soul beïnvloed lijkt te zijn:
En nog eentje, ook leuk, meer beat:
5
geplaatst: 17 maart 2025, 17:15 uur
Het was geen Toppop, Poek, maar een clipje uit een programma dat Moef Ga Ga heette. Toppop begon pas in 1970.
In 1968 is er een Moef Ga Ga aflevering gedraaid in een afbraakwijk in Amsterdam en alle clips uit die aflevering bestaan nog omdat buitenopnames op film zijn opgenomen en niet op herbruikbare, en dus wisbare, ampexbanden.
Behalve Rob's filmpje kun je ook nog aardige clips vinden op YT van o.a. The Golden Earring(s), Arthur Conley en Manfred Mann.
In 1968 is er een Moef Ga Ga aflevering gedraaid in een afbraakwijk in Amsterdam en alle clips uit die aflevering bestaan nog omdat buitenopnames op film zijn opgenomen en niet op herbruikbare, en dus wisbare, ampexbanden.
Behalve Rob's filmpje kun je ook nog aardige clips vinden op YT van o.a. The Golden Earring(s), Arthur Conley en Manfred Mann.
0
geplaatst: 17 maart 2025, 17:24 uur
RIP Rob de Nijs.
Voor mij vooral bekend als Bertram Bierenbroodspot.
Dat waren nog eens TV-rollen.
Bijbehorende solo-singles in die tijd als Jan Klaassen de Trompetter, Dag Zuster Ursula, Mirella, Hé Speelman, Malle Babbe en Zet een kaars voor je raam.
Het zal de leeftijd geweest zijn, gevallen voor andere muziek, ik ben hem feitelijk uit het oog verloren na de eenmalige opleving Zondag (1980).
Maar voor altijd in het hart, dat spreekt voor zich.
Voor mij vooral bekend als Bertram Bierenbroodspot.
Dat waren nog eens TV-rollen.
Bijbehorende solo-singles in die tijd als Jan Klaassen de Trompetter, Dag Zuster Ursula, Mirella, Hé Speelman, Malle Babbe en Zet een kaars voor je raam.
Het zal de leeftijd geweest zijn, gevallen voor andere muziek, ik ben hem feitelijk uit het oog verloren na de eenmalige opleving Zondag (1980).
Maar voor altijd in het hart, dat spreekt voor zich.
1
geplaatst: 17 maart 2025, 20:09 uur
Een zanger waar ik altijd sympathie voor had, het was ook één van de favorieten van mijn ma. Ze woonde in de jaren '80 een optreden van hem bij en liet een LP door hem signeren.
R.I.P. Rob De Nijs
R.I.P. Rob De Nijs
5
geplaatst: 17 maart 2025, 20:37 uur
De Nijs. Goede zanger die veel te danken heeft aan zijn samenwerking met Boudewijn de Groot en de beste tekstschrijver van liedjes in het Nederlands ooit Lennaert Nijgh. Schreef zelfs nauwelijks, maar had een zeer goede neus voor samenwerkingen en verkende stiekem allerlei genres. Banger Hart is 90's dancepop bijvoorbeeld, waarom ook niet. En ik post hier een guilty pleasure. De Nijs in de jaren 80 en dat is te horen. De speelse tekst over een freind with benefits is van Nijgh, maar De Nijs rapt ook een beetje. In 1984. Geen grote hit. Ik snap dat niet.
0
Onweerwolf
geplaatst: 17 maart 2025, 20:57 uur
Leuk nummer inderdaad. Rob doet hier een beetje denken aan Falco.
* denotes required fields.