Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
11
geplaatst: 13 mei 2025, 21:16 uur
Vannacht is mijn vriend Leo Wernaerts overleden. In de jaren 80 en 90 speelde hij onder de naam Leo Low bas en synthesizer in diverse Amsterdamse New Wave bands zoals Blackout, Moscow Tops, Electric Party, Bombay Rains, Circus Of Habits, 16 Orange Beats, Gold From Nowhere, Romeo Flowers, Orange Beats, The Dandelions. Ook speelde hij bas in de Rolling Stones cover band The Catstones.
Leo is slechts 66 geworden.
RIP Leo
Leo is slechts 66 geworden.
RIP Leo
0
geplaatst: 16 mei 2025, 09:34 uur
Componist Charles Strouse is overleden - vooral bekend van de musical Annie, maar hij maakte nog veeel meer.
1
geplaatst: 19 mei 2025, 00:30 uur
Ik lees net dat Dale Henderson is overleden. Hij was oprichter en het enige nog overgebleven originele bandlid van Beowülf, een Venice Beach crossover thrash band. Denk aan generatie-, stijl- en stadsgenoten als Suicidal Tendencies en Excel. Hun tweede album 'Lost My Head... But I'm Back On The Right Track' (1988) stond jarenlang op mijn wenslijst, al sinds er een nummer van de plaat werd gedraaid bij VARA's Vuurwerk. De plaat kon ik echter nergens vinden en op cd was-ie niet verschenen. Uiteindelijk vond ik die plaat op de platenbeurs op Wacken Open Air, ik vermoed rond het jaar 2000, voor ƒ75,-. Dat was voor mij destijds, met afstand, de hoogste prijs die ik betaalde voor een lp. Maar eindelijk had ik 'em!
Tot op de dag van vandaag is dit album, toch een gewaardeerde cultplaat in de crossover thrashkringen, gek genoeg nooit op cd verschenen, of op vinyl heruitgebracht.
Dale Henderson mocht niet oud worden. Hij overleed door complicaties bij een longontsteking (Jan 8, 1966 - May 14, 2025).
https://scontent.fgrq1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/494359916_1248515783498627_2552757261353992659_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=YF4snyZkfSAQ7kNvwGe_OYQ&_nc_oc=AdnlBvt2kR78HM3DobQIzIwESrUm3ixJTm0FnhuAMWbj1tjAXVblfsN4xzawRQ031S0&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fgrq1-2.fna&_nc_gid=jLmjy7IV8gBhRMa3lHxkhw&oh=00_AfIzlsaPcbQ9Ll_OIJs7BJAF5yvZn_WucuOyBoVKk9pKSQ&oe=683023C0
Tot op de dag van vandaag is dit album, toch een gewaardeerde cultplaat in de crossover thrashkringen, gek genoeg nooit op cd verschenen, of op vinyl heruitgebracht.
Dale Henderson mocht niet oud worden. Hij overleed door complicaties bij een longontsteking (Jan 8, 1966 - May 14, 2025).
https://scontent.fgrq1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/494359916_1248515783498627_2552757261353992659_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=YF4snyZkfSAQ7kNvwGe_OYQ&_nc_oc=AdnlBvt2kR78HM3DobQIzIwESrUm3ixJTm0FnhuAMWbj1tjAXVblfsN4xzawRQ031S0&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fgrq1-2.fna&_nc_gid=jLmjy7IV8gBhRMa3lHxkhw&oh=00_AfIzlsaPcbQ9Ll_OIJs7BJAF5yvZn_WucuOyBoVKk9pKSQ&oe=683023C0
1
geplaatst: 19 mei 2025, 10:43 uur
EvilDrSmith schreef:
Ik lees net dat Dale Henderson is overleden. Hij was oprichter en de enige nog overgebleven origineel bandlid van Beowülf
Ik lees net dat Dale Henderson is overleden. Hij was oprichter en de enige nog overgebleven origineel bandlid van Beowülf
Beowülf bracht tussen 1988 en 2011 zes albums uit. Na veertien jaar release-stilte staat het zevende album, 'The Blood Iz On Your Handz', voor later dit jaar op de releaselijst. En blijkbaar komt er volgend jaar ook nog een achtste album uit, 'Praize the Lowered'.
Henderson was duidelijk nog niet van plan om te gaan..
0
geplaatst: 20 mei 2025, 19:31 uur
Afgelopen donderdag overleed roots reggaezanger Junior Byles. Begin jaren '70 wist Byles aardig naam te maken, maar door mentale problemen ging het vanaf 1975 bergafwaarts met hem. Vooral de dood van Haile Selassie viel hem zwaar. Byles probeerde in de jaren daarna af en toe een comeback te maken, maar werd evengoed zwervend en bedelend door de straten van Kingston aangetroffen. Hij is 77 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 21 mei 2025, 20:59 uur
Op 17 mei is songschrijver Roger Nichols overleden. Hij brak door als componist met 'It's only just begun', een millionseller voor the Carpenters, die hij aanvankelijk alleen als reclametune had bedoeld. The Carpenters scoorden daarna ook met zijn composities Rainy days and Mondays en I won't last a day without you. Paul Anka scoorde een #1-hit in de adult contemporary-lijst met Times of your life en Three Dog Night scoorde een top 10-hit met zijn Out in the country.
Nichols speelde viool, gitaar, bas en piano en bracht zelf ook albums uit, als Roger Nichols & the Small circle of friends. Hij is 84 jaar oud geworden.
Nichols speelde viool, gitaar, bas en piano en bracht zelf ook albums uit, als Roger Nichols & the Small circle of friends. Hij is 84 jaar oud geworden.
1
geplaatst: 21 mei 2025, 23:43 uur
Ik hoorde net via een video op YouTube dat Michael B. Tretow is overleden op woensdag 20 mei 2025. Voor velen werd hij als het 5e lid van ABBA gezien. Hij zat achter de knoppen als technicus bij de meeste albums van ABBA, ook heeft hij een paar albums geproduceerd. Regelmatig was hij te zien in allerlei documentaires over de groep uit Zweden.
Ook heeft hij als solo-artiest een paar albums uitgebracht. Hij werd 80 jaar.
Ook heeft hij als solo-artiest een paar albums uitgebracht. Hij werd 80 jaar.
1
geplaatst: 22 mei 2025, 12:28 uur
Ja, dat is wel een grote naam, in elk geval een naam die me is bijgebleven omdat hij steevast op de hoezen van Abba-LP's voorkwam. Als producer en technicus dus. Moeilijk vast te stellen in hoeverre hij het definitieve geluid van Abba mede heeft bepaald - de ideeën over hoe het zou moeten klinken kwamen ongetwijfeld van Bjorn en Benny - maar die albums zijn allemaal wel mooi vastgelegd. Al is het geluid van de albums tot en met Voulez-vous ietwat in elkaar gedrukt; het had wel wat weidser mogen klinken van mij.
Niettemin: een man die zijn stempel heeft gedrukt op tijdloze muziek, die ook nu nog miljoenen mensen aanspreekt. Dan heb je toch iets goed gedaan in je leven.
R.I.P. Michael B. Tretow. Toch een beetje de George Martin van Abba, volgens mij.
Niettemin: een man die zijn stempel heeft gedrukt op tijdloze muziek, die ook nu nog miljoenen mensen aanspreekt. Dan heb je toch iets goed gedaan in je leven.
R.I.P. Michael B. Tretow. Toch een beetje de George Martin van Abba, volgens mij.
0
geplaatst: 23 mei 2025, 22:16 uur
1
geplaatst: 23 mei 2025, 23:23 uur
Minneapolis schreef:
Geen muziek, wel kunst: R.I.P. Sebastião Salgado, geweldig documentaire fotograaf.
Geen muziek, wel kunst: R.I.P. Sebastião Salgado, geweldig documentaire fotograaf.
Geen muziek, wel sleeve-art
0
geplaatst: 24 mei 2025, 00:01 uur
Ooit zijn tentoonstelling Genesis gezien in het Fotomuseum. Maakte echt diepe indruk, toevallig moest ik er eerder deze week nog aan denken.
Dit artwork is overigens ook van hem:
Oded Tzur - Isabela (2022) - MusicMeter.nl
Dit artwork is overigens ook van hem:
Oded Tzur - Isabela (2022) - MusicMeter.nl
1
geplaatst: 24 mei 2025, 23:39 uur
Greg 'Curly' Keranen is overleden. De krullenbol startte zijn muzikale carrière begin jaren '70 in the Rubinoos. In 1976 stapte hij over naar the Modern Lovers, de band rond Jonathan Richman.
0
geplaatst: 25 mei 2025, 23:27 uur
Afgelopen donderdag is Will Haak overleden. Haak speelde in twee tijdvakken in de Arnhemse hardrockgroep Fitzkin: eerst tussen 1982 en 1984, het jaar dat de band stopte. Daarna speelde Haak vanaf 2011, het jaar van de heroprichting, opnieuw bij de band.
Will Haak is 64 jaar oud geworden.
Will Haak is 64 jaar oud geworden.
2
geplaatst: 27 mei 2025, 10:16 uur
Eerder vandaag overleed Freddie Aguilar. De singer/ songwriter, afkomstig van de Filipijnen, was in Nederland een eendagsvlieg, maar op de Filipijnen een volksheld. Aguilar werd in de Lage Landen ontdekt door Pierre Kartner. 'Anak' ('zoon') is de eerste en enige hit in Nederland die gezongen is in het Tagalog; het behaalde in 1980 een top 5-notering. Kartner zelf scoorde nog een klein hitje met een Nederlandse vertaling.
In 1986 groeide Aguilars Bayan Ko op de Filipijnen uit tot een strijdlied voor de oppositie (de 'Cory rally' voor Corazon Aquino) tegen Ferdinand Marcos.
Freddie Aguilar is 72 jaar oud geworden.
In 1986 groeide Aguilars Bayan Ko op de Filipijnen uit tot een strijdlied voor de oppositie (de 'Cory rally' voor Corazon Aquino) tegen Ferdinand Marcos.
Freddie Aguilar is 72 jaar oud geworden.
2
geplaatst: 27 mei 2025, 10:34 uur
Eergisteren overleed Simon House. De geschoolde toetsenist/ violist nam eind jaren '60 twee albums op met de band High Tide en in 1972 twee met de Third Ear Band, maar verwierf bekendheid toen hij in 1974 deel ging uitmaken van Hawkwind. Hij verliet de band in 1978, maar zou in 1989 en 2001 nog twee keer terugkeren.
In 1978 stapte House over naar de liveband van David Bowie. Ook is hij te horen op diens album 'Lodger', met name op de single Boys keep swinging.
Simon House is 76 jaar oud geworden.
Hier heeft hij als violist een belangrijke rol in 'Warszawa':
In 1978 stapte House over naar de liveband van David Bowie. Ook is hij te horen op diens album 'Lodger', met name op de single Boys keep swinging.
2
geplaatst: 27 mei 2025, 23:27 uur
chartsmaster schreef:
Eergisteren overleed Simon House. De geschoolde toetsenist/ violist nam eind jaren '60 twee albums op met de band High Tide en in 1972 twee met de Third Ear Band, maar verwierf bekendheid toen hij in 1974 deel ging uitmaken van Hawkwind. Hij verliet de band in 1978, maar zou in 1989 en 2001 nog twee keer terugkeren.
(embed)
(embed)
Één van de fraaiste nummers van Simon House, is deze van z'n band High Tide:
1
geplaatst: 29 mei 2025, 19:31 uur
Vorige week donderdag is James Lowe overleden. Lowe was vanaf 1965 de zanger van de garageband the Electric Prunes. In de jaren '70 produceerde hij albums van Todd Rundgren, de Sparks en Grapefruit. Lowe is 81 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 30 mei 2025, 18:39 uur
Al Foster, drummer for Miles Davis and Sonny Rollins, has died
https://www.moderndrummer.com/wp-content/uploads/2018/08/Al-FOSTER.jpg
Speelde op heel wat fantastische Miles Davis albums.
https://www.moderndrummer.com/wp-content/uploads/2018/08/Al-FOSTER.jpg
Speelde op heel wat fantastische Miles Davis albums.
1
geplaatst: 30 mei 2025, 23:01 uur
Een voetnoot in de muziekgeschiedenis, maar een onuitwisbare indruk op tv: Loretta Swit is vandaag overleden. Die onuitwisbare indruk maakte ze in Nederland vooral in de rol van Hotlips in de tv-serie MASH. Ze is 87 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 30 mei 2025, 23:12 uur
Op 15 mei overleed Terry Draper. Hij was de drummer en (mede-)songschrijver van de Canadese progrockband Klaatu. In 1976 scoorden ze een hit met Calling occupants of interplanetary craft.
Draper is 73 jaar oud geworden.
Draper is 73 jaar oud geworden.
2
geplaatst: 31 mei 2025, 22:17 uur
Bassist Ben Peterzen van de band Tower.
Ik ontdekte het nummer See You Tonight ergens half/eind jaren 80 en het heeft toen nog een poos geduurd voor ik d bandnaam wist. Blijft een heerlijke single.
via facebook en daarvan gekopieerd:
Tower bassist Ben Peterzen plotseling overleden - Hitzound
Ik ontdekte het nummer See You Tonight ergens half/eind jaren 80 en het heeft toen nog een poos geduurd voor ik d bandnaam wist. Blijft een heerlijke single.
via facebook en daarvan gekopieerd:
Tower bassist Ben Peterzen plotseling overleden - Hitzound
1
geplaatst: 2 juni 2025, 21:00 uur
Droevig punknieuws: Colin Jerwood, oprichter en zanger van de Britse punkband Conflict, is overleden. De groep werd opgericht in 1981 en was altijd erg activistisch en uitgesproken over onderwerpen als anarchisme, dierenrechten, globalisering en de vredesbeweging.
Colin Jerwood is 63 jaar oud geworden.
Colin Jerwood is 63 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 3 juni 2025, 09:17 uur
Ach ja, Tower. Ik kende eerlijk gezegd alleen de naam van de zangeres, maar heb altijd wel een zwak voor die band gehad. Ook al maakten ze maar één LP en twee hitjes. Ik heb dat album - ook heel aardig trouwens - zelfs nog op CD. Hun geluid werd - ook in die link hierboven, die overigens bijne woordelijk van Wikipedia is overgenomen - altijd vergeleken met een kruising tussen ELO en Kim Wilde en zo klonk het ook. Al had de stém van Marian Pijnaker dan weer niet zo heel veel weg van die van Kim.
R.I.P. Ben Peterzen.
Klaatu uit Canada was trouwens ook zo'n bandje dat voor korte tijd interessant was, en vooral dankzij die ene hit: Calling occupants of interplanetary craft. Al mag die suite rond de Lighthouse keeper op hun tweede album er ook zijn.
R.I.P. Terry Draper.
R.I.P. Ben Peterzen.
Klaatu uit Canada was trouwens ook zo'n bandje dat voor korte tijd interessant was, en vooral dankzij die ene hit: Calling occupants of interplanetary craft. Al mag die suite rond de Lighthouse keeper op hun tweede album er ook zijn.
R.I.P. Terry Draper.
0
geplaatst: 3 juni 2025, 10:27 uur
Italian DJ and producer Manuel Fogliata, AKA Nuel, dies · News ⟋ RA
Ken hem van zijn samenwerking met Donato Dozzy op The Aquaplano Sessions. 45 jaar nog maar.
Ken hem van zijn samenwerking met Donato Dozzy op The Aquaplano Sessions. 45 jaar nog maar.
* denotes required fields.