MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
En ook bij Donovan, op wiens Essence to essence (1973) ik hem voor het eerst hoorde. R.I.P. Danny Thompson.

Nog even aandacht voor de 'kleinere namen' die we in september zijn kwijtgeraakt:

- 31 aug: de Duitse trashmetalzanger Atomic Steif (Sodom, Holy Moses) (57 jaar)
- 3 sep: bluegrass-violiste Sue Cunningham (57 jaar)
- 4 sep: steelgitarist Robby Turner (Chris Stapleton, Waylon Jennings) (63 jaar)
- 5 sep: de Amerikaanse zanger Josef Marc (the Hitmakers)
- 5 sep: de Amerikaanse punkzanger/ bassist Bruce Loose (Fliipper) (66 jaar)
- 8 sep: Pretty Things-drummer Viv Prince (84 jaar)
- 10 sep: Monkees-componist Bobby Hart ('Last train to Clarksville', 'Theme from the Monkees') (86 jaar)
- 10 sep: Enya-producer Nicky Ryan (79 jaar)
- 11 sep: de Britse soul-dj Chris Hill (81 jaar)
- 13 sep: de Amerikaanse producer Sidney 'Omen' Brown (Beyoncé, Drake, Ludacris) (49 jaar)
- 14 sep: de Braziliaanse componist Hermeto Pascoal (89 jaar)
- 15 sep: filmcomponist Joel Moss ('Footloose', 'Sleepless in Seattle') (79 jaar)
- 16 sep: de Colombiaanse zangers B. King en Regio Clown (31 en 35 jaar, vermoord in Mexico)
- 17 sep: de Amerikaanse muziekpubliciste Kim Fowler, die werkte met o.a. Dolly Parton en Shania Twain (58 jaar)
- 18 sep: de Amerikaanse videoregisseur Diane Martel (o.a. 'Blurred lines') (63 jaar)
- 18 sep: de Amerikaanse componist Brett James (57 jaar) (vliegtuigongeluk, componist van 'Jesus, take the wheel'...)
- 19 sep: de Amerikaanse jazzpianist Mike Wofford, die o.a. speelde met Dizzy Gillespie, Ella Fitzgerald en Sarah Vaughan, maar ook met John Lennon, B.B. King en Donna Summer (87 jaar)
- 19 sep: de Australische zanger Chris Doheny van de band Geisha (64 jaar)
- 22 sep: de Chicago-housezanger Ron Carroll (57 jaar)
- 23 sep: de Duitse rockabillygitarist Randy Richter
- 23 sep: de Amerikaanse jazzklarinettist Bob Draga (78 jaar)
- 24 sep: de Amerikaanse harmonicaspeler Will Scarlett (Hot Tuna) (77 jaar)
- 26 sep: de Amerikaanse jazzpianist Jim McNeely (76 jaar)
- 26 sep: U2-coverband-bassiste en U2-fanclubboegbeeld Margreet Zegelaar
- 27 sep: Steve Whalley, zanger van o.a. Slade (1992-2005) (74 jaar)
- 27 sep: NOS-radiomaker Herman van der Velden (83 jaar)
- 27 sep: One Direction-choreograaf Paul Roberts (52 jaar)
- 27 sep: de organist van Westminister Abbey Martin Neary, die de uitvaart van prinses Diana begeleidde (85 jaar)
- 29 sep: Liverpool poet en Grimms-bandlid Brian Patten (79 jaar)
- 30 sep: de Spaanse zanger Pablo Guerrero (78 jaar)
- 30 sep: violist en orkestleider Tata Mirando (92 jaar)
- 1 okt: Yardbirds-gitarist/ bassist Chris Dreja (80 jaar)
- Jolanda Philippi, zangeres aan de Costa Brava ('het is pas een feest als Jolanda is geweest')
- Punkgitariste Gwen Duke (the Legionaires Disease)

Een indrukwekkende lijst met voornamelijk onbekende namen, in elk geval voor mij. Alleen Chris Dreja zegt me nog wel wat. En natuurlijk Herman van der Velden, muzieksamensteller voor Radio Tour de France en Langs de Lijn.
Mooi vak moet dat zijn geweest. Ik lees dan ook met enige spijt de laatste alinea van dat NOS-artikel uit de link: "Van der Velden ging in 2004 met pensioen. Daarmee kwam ook het tijdperk ten einde van de echte muzieksamenstellers bij de radio waarbij makers zich volledig richtten op het samenstellen van de perfecte muziekselectie."
Dat vak bestaat eigenlijk niet meer in een tijdperk waarin iedereen zijn eigen playlist kan samenstellen. Ook bij de radio heb je ze kennelijk niet meer. Dat wreekt zich, want op een enkele uitzondering na merk je toch dat er betrekkelijk weinig historische muziekkennis is bij het gros van de radio-dj's. En dat terwijl je juist in het internettijdperk zoveel informatie gewoon kan opzoeken (maar wel even moet checken en dubbelchecken).

Herman van der Velden heeft in elk geval nog de eer gehad dat zijn hoofd prijkt op de hoesfoto van een dubbel-LP die hij zelf mocht samenstellen.

Herman vd Velden, een naam die ik minimaal honderden keren gehoord moet hebben. Blijkbaar stond zijn hoofd ooit op de hoes van een LP en had ik kunnen zien hoe hij er uit zag want dat was het mooie aan radio vroeger (mijmer de mijmer), je hoorde een hoop namen maar wist nooit hoe ze er uitzagen. Meestal hadden ze een typisch radiohoofd zoals dat toen heette

R.I.P. Herman van der Velden

vigil schreef:
want dat was het mooie aan radio vroeger (mijmer de mijmer), je hoorde een hoop namen maar wist nooit hoe ze er uitzagen. Meestal hadden ze een typisch radiohoofd zoals dat toen heette

Ik heb er kennelijk ook een. Ik heb dat tenminste wel eens te horen gekregen toen de functies verdeeld werden bij de streekomroep waar ik vele jaren geleden voor werkte. Ben dus vertrouwd met de term. Voor mij geen probleem overigens - ik maak veel liever radio dan tv.

Ik ken tata mirando ook nog. Die maakte wat toen zigeunermuziek heette. Mijn vader hiad er platen em cds van. Ik.moet zeggen dat ik niet wist dat mirando nog leefde.

En Ron Carroll is in dit topic toch al voorbij gekomen (helaas).

RIP Soo Catwoman, punkicoon...

Reddit - The heart of the internet

Rust zacht Patricia Routledge

Keeping Up Appearances was een groot deel van mijn jeugd en ik geniet nu nog steeds van die humor. Wat een geweldige vrouw die is heengegaan.

(Jammer van de video- en geluidskwaliteit, maar wilde dit fragment toch delen )

Vorig jaar nog de dvd-box van Hetty Wainthroppe Investigates gekocht waarin ze een privédetective speelt, en waarin Dominic Monaghan (Lost, Lord of the Rings) zijn allereerste acteerwerk had.

"Bouquet residence, lady of the house speaking"
RIP Patricia Routledge.

Wat hebben we gelachen om Hyacinth. Gelukkig weer te zien op de golden oldies zender ONS.
Mooie leeftijd behaald, dat zeker.

R.I.P. Patricia Routledge.

'You remember, it's my sister Violet, with the large house and the room for a pony.'

Lange Polle van Triggerfinger is overleden

Zingende tandarts De Aal op 30-09 overleden.

Oei, Lange Polle slechts 66 jaar!

R.I.P. Monsieur Paul

gaucho schreef:
Ik lees dan ook met enige spijt de laatste alinea van dat NOS-artikel uit de link: "Van der Velden ging in 2004 met pensioen. Daarmee kwam ook het tijdperk ten einde van de echte muzieksamenstellers bij de radio waarbij makers zich volledig richtten op het samenstellen van de perfecte muziekselectie."
Dat vak bestaat eigenlijk niet meer in een tijdperk waarin iedereen zijn eigen playlist kan samenstellen. Ook bij de radio heb je ze kennelijk niet meer. Dat wreekt zich, want op een enkele uitzondering na merk je toch dat er betrekkelijk weinig historische muziekkennis is bij het gros van de radio-dj's.
De afgelopen zomer vond ik de samenstelling van Radio Tour de France wat beter dan voorheen.

Zo'n internationale sport als wielrennen vráágt om een internationale muziekkeus met als startpunt Franse pop, in plaats van vooral Angelsaksische artiesten. In juli had ik het idee dat dat inderdaad het geval was, alsof er meer zorg aan was besteed.

En Polle: heb Triggerfinger tweemaal live gezien, hij was het robuuste anker van de groep tijdens die optredens.

Dit leek me nog even een hele mooie toevoeging om Mrs. Bouquet te herdenken

Een maand voordat ze 95 werd schreef Patricia Routledge dit, ze stierf gisteren op 96 jarige leeftijd.

“Ik word komende maandag 95 jaar. Toen ik jonger was, maakte ik me vaak zorgen dat ik niet goed genoeg was - dat ik nooit meer gecast zou worden, dat ik mijn moeder zou teleurstellen. Maar deze dagen beginnen in vrede en eindigen in dankbaarheid. ”

In mijn veertiger jaren begon mijn leven eindelijk logisch te worden. Daarvoor had ik gestaag opgetreden - provinciale podia, radio's, West End producties - maar voelde me een beetje verloren. Ik zocht naar iets in mezelf, een thuis dat ik nog niet had gevonden.

Op mijn 50e nam ik een tv-rol die velen van jullie me later zouden kennen door: Hyacinth Bucket van Keeping Up Appearances. Ik dacht dat het maar een kleine rol zou zijn, een kort moment. Ik had nooit verwacht dat het over de hele wereld geliefd zou worden. Dat personage leerde me om mijn eigenaardigheden te omarmen en rustig iets diep in me te genezen.

Op mijn 60e begon ik Italiaans te leren - niet voor mijn carrière, maar gewoon om opera in zijn moedertaal te kunnen zingen. Ik leerde de zachte kunst om alleen te leven zonder eenzaamheid, elke avond hardop poëzie voor te lezen - niet om perfecte dictie, maar om mijn geest te kalmeren.
Op mijn 70e keerde ik terug naar het Shakespeareaans theater, een plek waarvan ik ooit dacht ouder te worden. Deze keer was er niets te bewijzen. Met kalmte stapte ik op die legendarische planken. Het publiek voelde die rust. Ik was gestopt met optreden; ik was gewoon.

Op mijn 80e ontdekte ik aquarelschilderij. Ik schilderde bloemen uit mijn tuin, nostalgische hoeden uit mijn jeugd, en gezichten die op de Londense ondergrond stonden - elk schilderij was een stille herinnering die tastbaar werd gemaakt.

Nu, op mijn 95e, schrijf ik brieven met de hand. Ik leer het simpele plezier van het bakken van roggebrood. Ik adem nog steeds elke ochtend diep in. Lachen blijft kostbaar, al voel ik niet langer de behoefte om anderen aan het lachen te maken. Stilte is zoeter dan ooit.
Ik schrijf dit vandaag om iets eenvoudigs en waar te delen:
Ouder worden is geen laatste daad - het kan het meest voortreffelijke hoofdstuk van het leven zijn als je jezelf weer laat bloeien.
Laat de komende jaren je schatjaren zijn.
Je hoeft niet perfect, beroemd of aanbeden te zijn.
Je hoeft alleen aanwezig te zijn - volledig - voor het leven dat van jou is.

Met warmte en zachte liefde,

Patricia Routledge

Nou, Patricia was op haar 95e in elk geval nog helder van geest. Mooi dat ze zo door de decennia van haar leven is gewandeld. Al vraag ik me af wat ze bedoelt met de ‘Londense ondergrond’. Of zou dat een foutje van de vertaalmachine zijn geweest?

gaucho schreef:
Al vraag ik me af wat ze bedoelt met de ‘Londense ondergrond’. Of zo dat een foutje van de vertaalmachine zijn geweest?

The London Underground oftewel the Tube, de metro.

Casartelli (moderator)
gaucho schreef:
Of zo dat een foutje van de vertaalmachine zijn geweest?
Er stonden nog wel wat meer struikelaars in een verder mooi stuk. Dit soort bijdragen houd ik toch altijd maar in het achterhoofd als mij op het werk weer eens voorgehouden wordt dat je zo veel tijd kunt besparen door AI je mails / teksten te laten schrijven.

Bedankt voor het delen jerome988. Ik heb wel even het Engelse origineel erbij gezocht en die vind ik nog een stuk mooier: Growing old…oops up! – JAYSPEAK

Ike Turner jr. is overleden. Het nu.nl-artikel in de link heeft een nogal misleidende kop. Ike Turner jr. was de zoon van muzikaal genie Ike Turner en de geadopteerde zoon van Tina Turner. De moeder van Ike jr. was Lorraine Taylor. Met haar is Ike sr. nooit getrouwd geweest (wat best bijzonder is, want Ike sr. is veertien keer getrouwd geweest). Ike jr. is actief geweest als muzikant, producer en studiotechnicus, maar leefde al jaren buiten het bereik van de spotlights.
Ike jr. is (daarin is de kop van het artikel dan wel weer juist) 67 jaar oud geworden.

starbright boy schreef:
Ik ken tata mirando ook nog. Die maakte wat toen zigeunermuziek heette. Mijn vader hiad er platen em cds van. Ik.moet zeggen dat ik niet wist dat mirando nog leefde.

Tata betekent 'vader' en Mirando is de artiestennaam van de familie. Adolfs vader, Joseph Weiss, was in de jaren '50 en '60 de eerste Tata Mirando, bekend van radio-optredens en van de plaatopnamen van jouw vader. Joseph overleed in 1967. Na de dood van zijn vader nam zoon Adolf de naam Tata over.

Gisteren was de uitvaart van Adolf. Toevallig liep ik langs de kerk toen de traditionele koets voor de kerkdeuren stond. Later zag ik de stoet langsrijden richting begraafplaats Moscowa, waar een mooi familiegraf is ingericht.

Dave 'Blockhead' Wright is overleden. Wright was aanvankelijk de lichtman van skaband the Beat, maar toen de originele toetsenist ziek werd stapte Wright op het podium achter de piano, om daar (tussen 1980 en 1983) niet meer weg te gaan. Na het uiteenvallen van the Beat was hij midden jaren '80 lid van de groep Two Nations (die ik dan nog ken van Any luck). In de jaren daarna werkte hij in een afkickkliniek.
Dave 'Blockhead' Wright is 82 jaar oud geworden.
In onderstaande clip bespeelt hij de harp.

Op 2 oktober overleed Stephen Caldwell, de basstem van de vocal group the Orlons. Het kwartet uit Philadelphia had in 1962/63 drie achtereenvolgende Amerikaanse top 5-hits, met The Wah-watusi (#2), Don't hang up (#4) en South Street (#3). Daarna werden de hits allengs kleiner, totdat the Beatles de groep compleet wegvaagden. Daarna werkte Stephen Caldwell dertig jaar lang voor de vakbond voor buschauffeurs. In 1988 richtte Caldwell de groep opnieuw op; hij bleef tot aan zijn dood optreden. Hij is 82 jaar oud geworden.

Gisteren is jazzdrummer Hans van Oosterhout overleden. Van Oosterhout was een veelgevraagd muzikant, die met tientallen namen heeft samengespeeld (o.a. Toots Thielemans, Dee Dee Bridgewater, Gino Vannelli, John Scofield). Hij was daarnaast hoofdvakdocent aan de conservatoria van Rotterdam en Tilburg. In 1998 werd hij door het Belgium Jazz Magazine verkozen tot beste jazzdrummer ter wereld.
Van Oosterhout leed aan de ziekte van Parkinson. Hij is 60 jaar oud geworden.

Vandaag is Kayak-zanger Edward Reekers overleden. Reekers, in de jaren '70 zelf al Kayak-fan, kwam in 1978 bij de groep, toen zanger Max Werner wilde gaan overstappen op de drums. Reekers zong de grootste hit van de band, 'Ruthless queen'.
Toen Kayak in 1982 stopte werd Reekers stemacteur in reclamespotjes. Daarnaast sprak hij ook nagesynchroniseerde films in, waaronder de Harry Potter- reeks en een aantal Disneyfilms.
Reekers bracht ook een viertal soloalbums uit en zong op albums van Ayreon.
Reekers, die twee maanden terug bekendmaakte uitgezaaide longkanker te hebben, is 68 jaar oud geworden.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:59 uur

geplaatst: vandaag om 03:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.