Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
4
geplaatst: 18 oktober 2025, 20:00 uur
Eergisteren overleed de Duitse saxofonist Klaus Doldinger. Hij was een veelzijdig man: componeerde de filmsoundtracks van Das Boot en The Neverending Story, de tunes van de tv-series Tatort en Ein Fall für Zwei en reclamemuziek voor b.v. Frau Antje. Daarnaast was hij de leider van de jazzgroep Passport.
Doldinger is 89 jaar geworden.
Doldinger is 89 jaar geworden.
1
geplaatst: 18 oktober 2025, 20:57 uur
gaucho schreef:
R.I.P. Ace. Iemand van wie ik het niet zo zag aankomen. Maar het lijkt dan ook het directe gevolg van een noodlottige val.
R.I.P. Ace. Iemand van wie ik het niet zo zag aankomen. Maar het lijkt dan ook het directe gevolg van een noodlottige val.
Ace is twee keer gevallen. Één keer in de studio en toen kon weer naar huis maar daar is hij ook van de trap gevallen. Deze val is hem fataal geworden.
4
geplaatst: 18 oktober 2025, 21:03 uur
RIP Klaus Doldinger
De soundtrack van Das Boot is echt verschrikkelijk goed!
De soundtrack van Das Boot is echt verschrikkelijk goed!
0
geplaatst: 18 oktober 2025, 22:45 uur
Ook niet de eerste de beste. Flink wat albums van Passport zijn de moeite waard. Ik heb ook nog ergens een solo-album van hem van later datum. Meer elektronica, maar in dat genre ook een geslaagde opname.
R. I. P. Klaus Doldinger.
R. I. P. Klaus Doldinger.
0
geplaatst: 18 oktober 2025, 23:23 uur
Rust in vrede Kluas Doldinger en heel veel dank voor de mooie muziek di u achter heb gelaten heeft.
0
geplaatst: 19 oktober 2025, 08:24 uur
Gisteren is Limp Bizkit-bassist Sam Rivers overleden. Dat Rivers bassist zou worden van een nu-metalband was bij zijn eerste muzikale stappen nog niet direct zichtbaar: hij startte op de tuba in een schoolband. In 1994 richtte hij, nu wel als bassist, samen met Fred Durst Limp Bizkit op. In 2015 verliet Rivers tijdelijk de band, na leverproblemen als gevolg van overmatig drankgebruik. Na drie jaar keerde hij met een nieuwe lever terug. Hij was naast Limp Bizkit ook actief als producer voor lokale bands uit Jacksonville.
Sam Rivers werd 48 jaar oud.
Sam Rivers werd 48 jaar oud.
1
geplaatst: 19 oktober 2025, 08:59 uur
Op 14 oktober overleed Dick Hauser. In 1971 richtte hij samen met zijn broer Rob het Nederlandse Hauser Kamerorkest op. Drie jaar later groeide dat door naar de muziektheatergroep Hauser Orkater, een gezelschap dat absurdisme vermengde met popmuziek.
Na het stoppen van Hauser Orkater was Dick ook nog actief in muziektheatergezelschap De Horde en als docent, regisseur, schrijver, filmer, adviseur, bestuurder en coach. Hij werkte onder meer voor het Zeeland Nazomerfestival, De Kleine Komedie, Joop van den Ende, en verschillende omroepen. Tussen 1984 en 1989 was hij directeur van het Shaffy Theater.
Dick Hauser is 73 jaar geworden.
Na het stoppen van Hauser Orkater was Dick ook nog actief in muziektheatergezelschap De Horde en als docent, regisseur, schrijver, filmer, adviseur, bestuurder en coach. Hij werkte onder meer voor het Zeeland Nazomerfestival, De Kleine Komedie, Joop van den Ende, en verschillende omroepen. Tussen 1984 en 1989 was hij directeur van het Shaffy Theater.
Dick Hauser is 73 jaar geworden.
0
geplaatst: 19 oktober 2025, 11:30 uur
jordidj1 schreef:
RIP Sam Rivers
RIP Sam Rivers
Jeetje, ook weer zo jong. Maar 7 jaar ouder dan dat ik ben. Wat is dat toch nog met die artiesten uit de jaren 90/00 die nu bij bosjes kijken te vallen?
R.I Op Sam Rivers
0
geplaatst: 19 oktober 2025, 19:30 uur
Lees nu pas over Klaus Doldinger.
Een uitstekend muzikant die zowel solo als met Passport prachtige muziek heeft gemaakt.
R.I.P.
Een uitstekend muzikant die zowel solo als met Passport prachtige muziek heeft gemaakt.
R.I.P.
3
geplaatst: 20 oktober 2025, 12:21 uur
Gisteren is de Amerikaanse bassist Anthony Jackson overleden, een grootheid op de bas. Jackson startte begin jaren '70 als sessiemuzikant bij Philadelphia Allstar Records. Zo is hij te horen op Me and Mrs. Jones van Billy Paul en speelt hij een fantastische baslijn in For the love of money van the O'Jays. Omdat hij tegen de beperkingen van een viersnarige bas opliep liet hij een zessnarige basgitaar ontwikkelen, een instrument waarop hij vanaf 1982 bijna altijd speelde. Jackson maakte opnamen met o.a. Patti Austin, Michel Camilo, Garland Jeffeys, Roberta Flack, Grover Washington jr., Hiromi Uehara, Lee Ritenour, Chaka Khan en Will Downing.
Anthony Jackson is 73 jaar oud geworden.
Anthony Jackson is 73 jaar oud geworden.
6
geplaatst: 20 oktober 2025, 12:36 uur
Anthony Jackson, tjongejonge, dat was me er eentje op de bas. Zijn naam zou een 'household name' moeten zijn bij muziekliefhebbers. Maar hoe gaat dat met studiomusici die zelden of nooit onder eigen naam platen maken en uitbrengen... ze blijven hoofdzakelijk bekend bij een selecte groep liefhebbers die zich daarin verdiept.
Dat basloopje van For the love of money is inderdaad iconisch. Maar de man heeft zoveel fantastische dingen neergelegd op platen van een grote hoeveelheid pop-, soul-, jazz- en funkartiesten: Steely Dan (Gaucho), Donald Fagen (The nightfly), Chaka Khan, Al diMeola, Paul Simon, Lee Ritenour, George Benson, Chick Corea, Randy Crawford, Al Jarreau, Quincy Jones etc. Op zijn Wiki-pagina staan (bijna) alle sessies.
Weer een grootheid op zijn instrument toegevoegd aan 'the great gig in the sky'... Hoe enorm groot zijn invloed was op de evolutie van het basspel lees je hier en hier.
R.I.P. Anthony Jackson.
Dat basloopje van For the love of money is inderdaad iconisch. Maar de man heeft zoveel fantastische dingen neergelegd op platen van een grote hoeveelheid pop-, soul-, jazz- en funkartiesten: Steely Dan (Gaucho), Donald Fagen (The nightfly), Chaka Khan, Al diMeola, Paul Simon, Lee Ritenour, George Benson, Chick Corea, Randy Crawford, Al Jarreau, Quincy Jones etc. Op zijn Wiki-pagina staan (bijna) alle sessies.
Weer een grootheid op zijn instrument toegevoegd aan 'the great gig in the sky'... Hoe enorm groot zijn invloed was op de evolutie van het basspel lees je hier en hier.
R.I.P. Anthony Jackson.
0
geplaatst: 22 oktober 2025, 20:46 uur
Vorige week dinsdag overleed Milleke Fingertips, de bijnaam van Emile De Somer. Milleke was de wasbordspeler/ percussionist van zijn Belgische landgenoot Ferre Grignard in diens succesvolle jaren. Daarna werd hij lichtkunstenaar en werkte hij met hologrammen en laserinstallaties.
Milleke Fingertips (wat een geweldige artiestennaam trouwens) is 86 jaar geworden.
Milleke Fingertips (wat een geweldige artiestennaam trouwens) is 86 jaar geworden.
0
geplaatst: 23 oktober 2025, 15:17 uur
R.I.P. Dave Ball
De man achter de muziiek van Soft Cell en The Grid is slechts 66 geworden.
De man achter de muziiek van Soft Cell en The Grid is slechts 66 geworden.
0
geplaatst: 23 oktober 2025, 15:24 uur
, dat is schrikken, RIP - ze waren bezig met een nieuw Soft Cell album.Edit: lees net dat die plaat een aantal dagen geleden afgerond is en Ball hem nog heeft mogen horen en er enorm trots op was.
2
geplaatst: 23 oktober 2025, 15:53 uur
En de man achter de laatste, geweldige plaat van Gavin Friday 

0
geplaatst: 23 oktober 2025, 16:50 uur
4
geplaatst: 23 oktober 2025, 16:51 uur
RIP DAVE
Dave Ball van Soft Cell en daarbuiten is niet meer. Dit komt behoorlijk hard binnen want deze synthesizer pionier was een held van mij. Een man met een unieke sound. Een toetsenist die de elektronische muziek soul gaf. Mijn favoriete compositie van Ball zat verborgen op de b-kant van de Soft Cell single What.
anekdote: Ik had het singletje en toen mijn moeder het b-kantje hoorde, moest ik het voor haar opnemen. So bezat volgens haar het perfecte ritme voor haar aerobic lessen.
Dave Ball van Soft Cell en daarbuiten is niet meer. Dit komt behoorlijk hard binnen want deze synthesizer pionier was een held van mij. Een man met een unieke sound. Een toetsenist die de elektronische muziek soul gaf. Mijn favoriete compositie van Ball zat verborgen op de b-kant van de Soft Cell single What.
anekdote: Ik had het singletje en toen mijn moeder het b-kantje hoorde, moest ik het voor haar opnemen. So bezat volgens haar het perfecte ritme voor haar aerobic lessen.
0
geplaatst: 23 oktober 2025, 17:54 uur
Ah, ik luister nu naar een speciale NPO Radio 5 uitzending over de Firato en hoor in het nieuws dat Dave Ball van Soft Cell overleden is. Daar schrik ik van. Volgende week komt mijn favoriete Soft Cell album 'The Art of Falling Apart' uit in een 6CD-box. Kijk ik enorm naar uit. Dave Ball werd maar 66 jaar...
Ik kwam hier om te lezen over Dave Ball en zie opeens dat ook Klaus Doldinger vorige week overleden is. Wist ik nog niet, niets over gehoord in de media. Zijn muziek voor de films Never Ending Story en Das Boot is geweldig. RIP Dave en Klaus.
Ik kwam hier om te lezen over Dave Ball en zie opeens dat ook Klaus Doldinger vorige week overleden is. Wist ik nog niet, niets over gehoord in de media. Zijn muziek voor de films Never Ending Story en Das Boot is geweldig. RIP Dave en Klaus.
0
geplaatst: 24 oktober 2025, 01:15 uur
RIP Dave Ball. Danceteria, hun letterlijke zwanezwang, net op tijd afgerond.
* denotes required fields.