Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
0
geplaatst: afgelopen zondag om 12:40 uur
Eerder deze maand overleed gitarist Greg Brown. Brown was in 1991 een van de oprichters van de band Cake uit Sacramento. Hij speelde gitaar op de eerste twee albums van de band, waaronder hun doorbraak 'Fashion Nugget', met daarop o.a. de hits The distance en Frank Sinatra. Daarna stapte hij uit de band en begon de groep Deathray. Drie jaar geleden bracht hij een solo-EP uit.
Volgens zijn oude Cake-collega's overleed Brown na een kort ziekbed.
Volgens zijn oude Cake-collega's overleed Brown na een kort ziekbed.
0
geplaatst: afgelopen maandag om 18:22 uur
De Amerikaanse soulzanger Garland Green is overleden. In 1969 bereikte Green met 'Jealous kind of fellow' een 20e plaats in de Billboard Hot 100; de single werd een millionseller. Green bleek een one hit wonder.
Garland Green is 83 jaar oud geworden.
Garland Green is 83 jaar oud geworden.
4
geplaatst: afgelopen maandag om 18:34 uur
chartsmaster schreef:
Eerder deze maand overleed gitarist Greg Brown. Brown was in 1991 een van de oprichters van de band Cake uit Sacramento.
Eerder deze maand overleed gitarist Greg Brown. Brown was in 1991 een van de oprichters van de band Cake uit Sacramento.
Koffie met Cake vrees ik

0
geplaatst: afgelopen maandag om 19:42 uur
Best nog wel een aardige grote naam toch, de band Cake?
Vooral bekend van het album Fashion Nugget (1996)
Leuke, sterke singles.
Greg Brown verliet in 1998 de band maar heeft dus wel degelijk zijn stempel gedrukt op het succes van de groep.
R.I.P. Greg Brown.
Vooral bekend van het album Fashion Nugget (1996)
Leuke, sterke singles.
Greg Brown verliet in 1998 de band maar heeft dus wel degelijk zijn stempel gedrukt op het succes van de groep.
R.I.P. Greg Brown.
2
geplaatst: afgelopen maandag om 21:00 uur
Afgelopen zaterdag overleed Ebo Taylor. De Ghanese gitarist, bandleider en producer was zes decennia lang een leidende figuur voor de highlife- en afrobeat-muziek. Taylor is 90 jaar oud geworden.
0
geplaatst: afgelopen maandag om 22:34 uur
Grote naam wel, ken niet veel van hem maar Heaven is wel een heerlijk nummer!
Mooie leeftijd gehaald en carriere gehad.
Mooie leeftijd gehaald en carriere gehad.
1
geplaatst: afgelopen dinsdag om 06:56 uur
Ebo Taylor is een held, ja. Heeft gelukkig ook een respectabele leeftijd mogen halen. R.I.P.
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 08:58 uur
Op 26 januari overleed zanger/ gitarist/ songschrijver Danny Coughlan. Voor mij geen bekende naam; zo te zien heeft hij twee albums opgenomen. In 2012 bracht de Londenaar onder het pseudoniem Crybaby een titelloos album uit. In 2018 werkte hij samen met Tracyanne Campbell van het wellicht wat bekendere Camera Obscura en noemden ze zich eenvoudigweg Tracyanne & Danny. Een album met fijne muziek, al kom ik daar nu pas achter.
Danny Coughlan was al anderhalf jaar ziek en overleed in een hospice. Hij is 55 jaar oud geworden.
Danny Coughlan was al anderhalf jaar ziek en overleed in een hospice. Hij is 55 jaar oud geworden.
1
geplaatst: afgelopen dinsdag om 15:47 uur
Producer, arrangeur, bandleider, gitarist en zanger. Ebo Taylor's stempel op de West-Afrikaanse muziek 70 is vergelijkbaar met die van Fela.
1
geplaatst: afgelopen dinsdag om 15:54 uur
Venceremos schreef:
Producer, arrangeur, bandleider, gitarist en zanger. Ebo Taylor's stempel op de West-Afrikaanse muziek 70 is vergelijkbaar met die van Fela.
Het zal dan ook geen toeval zijn dat die twee hebben samengespeeld in de '60's, toen ze allebei in Londen bivakkeerden.
0
geplaatst: afgelopen woensdag om 14:49 uur
3
geplaatst: afgelopen donderdag om 14:42 uur
Gisteren overleed de literaire grootheid Cees Nooteboom. Bijna zeventig jaar geleden won hij voor zijn debuutroman, 'Philip en de anderen', de Anne Frank-prijs. Daar kwamen later onder meer nog -ik noem er maar een paar- de Jan Campertprijs, de Ferdinand Bordewijkprijs, de Multatuliprijs, de Constantijn Huygensprijs, de P.C. Hooftprijs en de Prijs der Nederlandse Letteren bij voor zijn romans, poëzie en reisverhalen.
Daarnaast schreef Nooteboom ook songteksten. Hij had tussen 1965 en 1979 een relatie met zangeres Liesbeth List. Voor haar vertaalde hij songs uit het Frans en het Grieks (Mikis Theodorakis). Het bekendst is wellicht zijn vertaling van 'Paroles paroles' in Gebabbel, gebabbel; in de jaren '90 een hit geworden in de versie van Paul de Leeuw en Willeke Alberti. 'By the time I get to Phoenix' werd dankzij Nooteboom Tegen de tijd dat 'k bij Parijs ben voor Gerard Cox.
Nooteboom woonde afwisselend in Amsterdam en (voornamelijk) Menorca. Op dat eiland overleed hij op 92-jarige leeftijd.
Daarnaast schreef Nooteboom ook songteksten. Hij had tussen 1965 en 1979 een relatie met zangeres Liesbeth List. Voor haar vertaalde hij songs uit het Frans en het Grieks (Mikis Theodorakis). Het bekendst is wellicht zijn vertaling van 'Paroles paroles' in Gebabbel, gebabbel; in de jaren '90 een hit geworden in de versie van Paul de Leeuw en Willeke Alberti. 'By the time I get to Phoenix' werd dankzij Nooteboom Tegen de tijd dat 'k bij Parijs ben voor Gerard Cox.
Nooteboom woonde afwisselend in Amsterdam en (voornamelijk) Menorca. Op dat eiland overleed hij op 92-jarige leeftijd.
0
geplaatst: afgelopen donderdag om 14:57 uur
Op 20 januari is de Duitse zanger Wolfgang Heichel overleden. Heichel maakte tussen de start in 1979 en het uiteenvallen in 1985 deel uit van de Duitse hitparadegroep Dschinghis Khan. Met hen brak hij door op het Eurovisie Songfestival, waar de groep een vierde plaats behaalde in 1979 met 'Dschinghis Khan'. Ook Moskau en 'Klabautermann' (in Nederland een hit als Kaboutertjes) behaalden goede noteringen in de hitlijsten.
Wolfgang Heichel werd 75 jaar oud.
Wolfgang Heichel werd 75 jaar oud.
2
geplaatst: afgelopen donderdag om 15:56 uur
Opeens is deze post weer actueel:
Slowgaze schreef:
Erg jammer [dat Ron Brandsteder blijkbaar zo ziek was]; heb hem toevallig ooit kort ontmoet en ik vond hem een heel sympathieke kerel; heb daarna nog jarenlang in literaire kringen verteld dat ik Ron Brandsteder een sympathiekere BN'er vond om te ontmoeten dan Cees Nooteboom, maar dat werd me niet altijd in dank afgenomen.
Erg jammer [dat Ron Brandsteder blijkbaar zo ziek was]; heb hem toevallig ooit kort ontmoet en ik vond hem een heel sympathieke kerel; heb daarna nog jarenlang in literaire kringen verteld dat ik Ron Brandsteder een sympathiekere BN'er vond om te ontmoeten dan Cees Nooteboom, maar dat werd me niet altijd in dank afgenomen.
1
geplaatst: afgelopen donderdag om 16:00 uur
Nog een muzieklink: in het artikel van de NOS over zijn overlijden werd er zowaar nog een MuMe-lid genoemd. En nee, het was niet Slowgaze met bovenstaande annekedote.
1
geplaatst: afgelopen donderdag om 17:33 uur
R.I P. Wolfgang Heichel.
Heeft toch maar mooi mijn weeklijsten 1979 gehaald met zijn groep.
Heeft toch maar mooi mijn weeklijsten 1979 gehaald met zijn groep.
2
geplaatst: afgelopen donderdag om 18:37 uur
Verdorie, thomzi50, natuurlijk. Dat had ik kunnen weten.
* denotes required fields.