MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Gisteren is Chuck Negron overleden. Negron was in 1967 een van de oprichters van de Amerikaanse band Three Dog Night. De band scoorde maar liefst elf Amerikaanse top 10 hits en stond op #1 in de Billboard Hot 100 met Mama told me not to come (niet door Negron gezongen), 'Joy to the world' en Black and white. Three Dog Night verkocht zo'n 60 miljoen platen, maar toen de groep in 1976 uit elkaar ging had Negron al wel een heroïneverslaving ontwikkeld. Daar kwam hij pas in 1991 definitief vanaf, waarna hij nog een aantal soloalbums opnam en een autobiografie schreef, 'Three Dog Nightmare'.
Chuck Negron is 83 jaar oud geworden.

Sterkte en veel kracht en liefde met je nabestaanden gewenst na dit verschrikkelijke verlies, Martijn.
Kl*tekanker...

Veel sterkte Martijn!

R.I.P. Chuck Negron. Aan sommige singletjes van Three Dog Night heb ik veel plezier beleefd, met name aan hun feestelijke cover van Leo Sayers The show must go on. Geweldige titel heeft hij trouwens voor zijn autobiografie gekozen.

Gecondoleerd Martijn!

Wat verdrietig, Martijn. Veel sterkte!

Gecondoleerd Martijn, sterkte.

Afgelopen dinsdag is zanger en fotograaf LaMonte McLemore overleden. McLemore werkte vanaf eind jaren '50 als fotograaf; iets wat hij zijn hele werkzame leven is blijven doen. Hij maakte fotoreportages voor de bladen Harper's Bazaar, Jet, Ebony, Playboy en People en was als fotograaf verantwoordelijk voor de albumhoes van het debuutalbum van Stevie Wonder. Daarnaast zijn zijn foto's gebruikt voor albums van Marvin Gaye en Al Wilson.
In 1963 was McLemore een van de oprichters van een vocal group die aanvankelijk the Hi-Five's heette, daarna the Vocals, vervolgens the Versatiles en uiteindelijk the 5th Dimension. De groep scoorde vanaf 1966 negenentwintig hits in de Billboard Hot 100, waaronder de nummer 1-hits Aquarius/ Let the sunshine in en Wedding bell blues (allebei in 1969). One less bell to answer kwam in 1970 tot #2 en Stoned soul picnic in 1968 tot #3. McLemore (de lange slanke man in de clips) zong bij de groep tot 2006.
Lamonte LcLemore is 90 jaar oud geworden.

Nieuws voor de Eurovisie-volgers: gisteren is de Maltese zangeres Helen Micallef overleden. Micallef nam in 1972 samen met Joe Cutajar namens Malta deel aan het Eurovisie Songfestival. Het liedje 'L-imħabba' was in de Maltese nationale voorronde solo gezongen door Joe. Helen werd daar derde met een ander liedje. Voor het ESC werd besloten hen samen te voegen tot een duo. Dat had niet het beoogde succes; Helen & Joseph eindigden als achttiende en laatste en kregen van tien van de zeventien jury's het minimum puntental. Het was het jaar dat Vicky Leandros namens Luxemburg won met 'Après toi.
De broer van Helen, Renato Micallef, nam in 1975 deel aan het Eurovisie Songfestival en deed het beter dan zijn zus: hij eindigde als twaalfde in een veld van negentien.
Helen Micallef is 75 jaar oud geworden.

Op 2 februari overleed de Amerikaanse zanger Jimmy Moschello. Hij zong bas en bariton in de doo-wop groep the Elegants. De groep werd in Amerika een onvervalste one hit wonder: in de Billboard scoorden ze in 1958 als enige notering een nummer 1-hit met 'Little star'.
Joe Moschello is 88 jaar geworden.

Minder dan een week geleden poste ik nog dit zelfcitaat uit mijn top 100:

99. Bobby Vee (1961)/The Elegants (1958) – Little Star

Prehistorische populaire muziek boeit mij weinig. Neem de eerste lijstjes van Singles Top 20 Per Jaar - Jaarlijstjes [Overzichtstopic] - MusicMeter.nl
Bij de oude singles (t/m 1950) staan er wel nummers/artiesten in die ik wel aardig vind (b.v. Lead Belly, Hank Williams, John Lee Hooker en Muddy Waters) maar die top 50 als playlist beluisteren zou ik vervelend vinden. Eerste helft jaren ‘50 zijn Folsom Prison Blues, Mannish Boy en Why Do Fools Fall in Love (32 maar?) leuk, maar ook nog diverse vervelende nummer. 1956-1958 begint het interessant te worden en vanaf 1959-1961 deed ik met veel plezier mee.

Toch is er een genre dat typisch jaren ‘50 is en ik desondanks goed vind: doo-wop. Niet zo heel gek, want ik hou van harmonieuze zang en van het gebruik van woordloze vokalen (let op, dat komt nog vaak terug in mijn top 100). Je zou de doo-wop een mannelijke tegenhanger kunnen noemen van de 60’s girlgroups. Kijk maar naar de namen: The Earls, The Chimes, The Mystics, The Regents, The Del-Vikings. Het genre begon in de Afro-Amerikaanse bevolking, maar werd niet snel daarna ook populair onder Italiaans-Amerikanen (voor beide groepen was het een voordeel dat je geen instrumenten hoefde te kopen en het dus goedkoop was). Tot de laatste groep behoorde ook The Elegants, die begonnen met een knaller: hun nummer Little Star werd een nummer-1-hit. Hoewel ze nog lang bleven bestaan, kwamen ze daarna nooit in de buurt van dat succes.

Maar eigenlijk staat hun versie er voornamelijk in als excuusjarenvijftignummer, want de versie van Bobby Vee (geboren als Robert Velline) vind ik nog iets mooier. Hij was een Amerikaanse tienerster die begin jaren ‘60 heel popualair was, niet alleen in de VS, maar ook in het VK. Het begin van zijn carriére is een voorbeeld van “de een zijn dood...”: op 3 februari 1959 overleed de muziek, maar de tour(nee) wacht op niemand en dus werden er invallers gezocht. Een groep met de 15-jarige Bobby Vee mocht Buddy Holly vervangen. Dat was een succes, Vee mocht met zijn groep (toen nog The Shadows genoemd) een plaatje opnemen, regionale radiostations pikten het op, hij kreeg een platencontract en scoorde vervolgens tientallen hits in (vooral de eerstste helft van) de jaren ‘60 zoals Rubber Ball, Devil and Angel en The Nights Has a Thousand Eyes.

En wat doe je als platenmaatschappij als je opeens een tienerster hebt: zoveel mogelijk uitmelken. In 1961 bracht Vee maar liefst vier albums uit (en ook nog drie in 1962 en drie in 1963). En dan krijg je dus (ondanks dat hij ook wel zelf nummers schreef) albums als “Bobby Vee Sings Hits of the Rockin’ 50’s” en daar staat Little Star op. En gelukkig kwam dat ook op een verzamelcd dat ik ooit kocht.

En dat kinderliedje werd dus veruit mijn favoriete nummer van het album. Woohoohoowoohoo reddede teh toeoeoe, meer is er niet nodig om mij te bekoren.

De versie van Bobby Vee heeft het helaas niet gerede in Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys! - MusicMeter.nl

R.I.P. Jimmy Moschello

Gisteren is de Delftse drummer Carry Janssen overleden. Janssen was in 1965, samen met o.a. Peter Tetteroo en Polle Eduard, een van de oprichters van de Tee Set. Hij is te horen op hun eerste vier hitsingles: Early in the morning, Believe what I say, Please call me en 'Don't you leave'. In 1967 wordt Janssen echter uit de groep gezet. In latere jaren drumt Janssen bij de band van zijn vroegere Tee Set-maat Polle Eduard. Op diverse Tee Set-reünies is hij ook nog van de partij.
Carry Janssen leed de laatste jaren aan dementie; hij is 77 jaar oud geworden.

Eergisteren overleed de Vlaamse acteur François Beukelaers. Beukelaers acteerde in een vijftiental speelfilms, van de hoofdrol in de gevierde film Brussels by night tot een rolletje in 'Flodder 3'. Daarnaast was hij te zien in een paar dozijn tv-series. In 1985 stond hij in tutu model voor de hoes van het vierde en laatste album van T.C. Matic, Yé Yé. Als Frank Montezuma bracht Beukelaers in 1985 een eenmalige single uit.
François Beukelaers is 88 jaar oud geworden.

dix
chartsmaster schreef:
Voor het ESC werd besloten hen samen te voegen tot een duo. Dat had niet het beoogde succes; Helen & Joseph eindigden als achttiende en laatste en kregen van tien van de zeventien jury's het minimum puntental.

Zo zeg, dat is echt serieus slecht, eigenlijk een misdaad tegen de menselijkheid. Je zou er haast een zesdaagse oorlog om starten.

Afgelopen donderdag is Fred Smith overleden. Smith was bassist in de band Angel and the Snake, die daarna van naam veranderde in Blondie and the Banzai babes, om dat uiteindelijk af te korten tot Blondie. Smith speelde een jaar in de band van/ met Debbie Harry en Chris Stein, maar vertrok in 1975 naar Television, als opvolger van Richard Hell.
Naast bassist was Fred Smith ook succesvol als wijnmaker. Vanaf 1999 produceerde hij samen met zijn vrouw onder de naam Cereghino Smith ambachtelijke wijn; aanvankelijk vanuit hun appartement in New York, maar later pakten ze de zaken wat groter aan.
Fred Smith is 77 jaar oud geworden.
Dit is een van mijn all time favourites:

dix schreef:

Zo zeg, dat is echt serieus slecht, eigenlijk een misdaad tegen de menselijkheid. Je zou er haast een zesdaagse oorlog om starten.

Dan mag je nog niet klagen als je in de top 20 eindigt

Brad Arnold van 3 Doors Down is overleden. 47 jaar. Leed al een tijdje aan nierkanker.

Toch enkele leuke nillies-klassiekers voortgebracht. R.I.P.

Casartelli (moderator)
Kryptonite de klassieker en een paar aardige kielzognummers van de eerste twee albums. En 47 is nog erg jong.

R.I.P. Brad Arnold

Een helaas toepasselijke dan maar, om nog eens te bekijken en te beluisteren.

Casartelli schreef:
Kryptonite de klassieker en een paar aardige kielzognummers van de eerste twee albums. En 47 is nog erg jong.

R.I.P. Brad Arnold

Ja, dit!
R.I.P. Brad Arnold

Kryptonite vorig jaar weer vaak gedraaid, leuk nummer blijft dat. Wel jong gegaan, hij was niet veel ouder ik.

Here without you is ook wel n toepasselijke..

Gecondoleerd Martijn Jonkers. Heel veel sterkte gewenst.

Ook jong, R.I.P. Brad Arnold

Gecondoleerd nog Martijn, veel sterkte..

-

RIP Brad Arnold

Veel sterkte Martijn Jonkers

R.I.P. Brad Arnold

Veel sterkte gewenst Martijn Jonkers

Gecondoleerd martijn

Gast
geplaatst: vandaag om 12:53 uur

geplaatst: vandaag om 12:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.