Muziek / Nieuws / Record Store Day voor Vinylfreaks vooral leuk
zoeken in:
0
geplaatst: 22 april 2014, 22:00 uur
Ducoz schreef:
Ah oke, maar dat wil niet zeggen dat dat voor alles geld. Anders is dat ook een beetje neppen, toch?
Het geldt, zoals je ziet in de lijst, voor een deel van de releases. Een beetje vreemd is het wel, lekker meeliften op een speciale dag door platenlabels en niet duidelijk communiceren dat het ook regulier in de handel komt. Ik ben het met je eens dat dit afbreuk doet aan deze dag. Er wordt zo toch op een verkeerde manier schaarste gecreëerd wat onnodig leidt tot hogere prijzen, een imago waar RSD sowieso voor moet oppassen. Ah oke, maar dat wil niet zeggen dat dat voor alles geld. Anders is dat ook een beetje neppen, toch?
Bovendien heb ik vaak genoeg meegemaakt dat uitgaven binnen een paar weken / maanden toch wel makkelijk te krijgen zijn. Wat dat betreft is dit verschijnsel niet nieuw.
0
Sietse
geplaatst: 22 april 2014, 23:21 uur
JoostBo schreef:
(quote)
Geen paniek. Deze wordt op een later moment nog een keer uitgebracht... Zie deze lijst (PDF) en dan pagina 10. Zo druk maak ik me er niet over hoor. Heb hem ondertussen ook al op verschillende plekken online zien staan voor een niet al te slechte prijs.
0
geplaatst: 25 maart 2015, 10:03 uur
Weinig interessants ja.. Behalve dan die Red House Painters boxset 
En de Venetian Snares releases!
En Music for 18 Musicians misschien..

0
geplaatst: 25 maart 2015, 11:40 uur
Môrthul schreef:

Record Store Day - opgeblazen gedoe! RHP: limited edtion van 1500. Daarom: van de website van 4AD - lees de cursivering, niet nodig om je geld uit de zak te laten kloppen:
Update (26th Feb): Following Tuesday's news of the upcoming limited-edition Red House Painters boxset (in stores 18th April Worldwide ex. USA and 21st April in the US) and the overwhelming demand, we're pleased to confirm that we will now also be making all four records available individually on standard black vinyl. Full details, including release date and pre-order links, will be announced in the near future.
0
geplaatst: 25 maart 2015, 12:15 uur
Maar zo'n prachtige boxset is toch wel wat anders dan 4 losse platen 
Helaas is RSD wel redelijk overpriced ja, zou me niks verbazen als die box rond de 120 euro gaat kosten o.i.d. Dat heb ik er ook niet voor over maar is toch leuk om naar te kijken

Helaas is RSD wel redelijk overpriced ja, zou me niks verbazen als die box rond de 120 euro gaat kosten o.i.d. Dat heb ik er ook niet voor over maar is toch leuk om naar te kijken

0
geplaatst: 25 maart 2015, 12:17 uur
Mjuman schreef:
Record Store Day - opgeblazen gedoe!
Record Store Day - opgeblazen gedoe!
Niets aan toe te voegen.
Dit evenement is zijn doel volledig voorbij gestreefd.
0
geplaatst: 25 maart 2015, 13:13 uur
Voor mij hoeft RSD ook niet meer. Een aantal jaren terug stond ik paraat om het 'geweld' voor de deur van de platenzaak te trotseren, maar nu ben ik er wel klaar mee. Wat begon als een mooi initiatief om platenzaken in het bloemetje te zetten is het tegenwoordig een commerciële grap geworden waar het uitmelken van de vinylmania het belangrijkste doel is. Uiteraard is een grotere omzet de ultieme beloning voor platenzaken, maar ik heb het ondertussen gehad dat RSD niets meer biedt dan gekleurde 7"-inch platen en platen die er meer uitzien als bootlegs dan als officiële releases. RSD is de dag waarop de zwakte van vinyl het best te zien/voelen is.
0
geplaatst: 25 maart 2015, 17:05 uur
IllumSphere schreef:
....maar ik heb het ondertussen gehad dat RSD niets meer biedt dan gekleurde 7"-inch platen en platen die er meer uitzien als bootlegs dan als officiële releases. RSD is de dag waarop de zwakte van vinyl het best te zien/voelen is.
....maar ik heb het ondertussen gehad dat RSD niets meer biedt dan gekleurde 7"-inch platen en platen die er meer uitzien als bootlegs dan als officiële releases. RSD is de dag waarop de zwakte van vinyl het best te zien/voelen is.
Dat was anders niet zo op RSD 2014. Toen waren er een aantal originele mooie uitgaven. Dit jaar is het echt veel minder.
0
geplaatst: 26 maart 2015, 12:02 uur
west schreef:
Dat was anders niet zo op RSD 2014. Toen waren er een aantal originele mooie uitgaven. Dit jaar is het echt veel minder.
Ik vond vorig jaar de maxi-single van Bruce Springsteen met 4 nieuwe nummers wel aardig. Die was echter overal snel weg, diverse mensen hadden daar uren voor in de rij gelegen en misgegrepen.
Nu staat dat ding gewoon voor 12 Euro in de bakken.

0
geplaatst: 26 maart 2015, 12:39 uur
De echt leuke dingen zijn op de vingers van één hand te tellen. Er worden vaak releases gedaan onder het mom van een re-release die echter nooit in die vorm zijn verschenen - bijv de Factory sampler op 10"in een goudkleurige hoes een paar jaar geleden.
Een wel leuke release was een 12" met een deel van de Peel opnames van Dead Can Dance - die kon je anders alleen kopen als onderdeel van de peperdure vinylbox. Helaas is deel II van die Peel Sessions nooit separaat verschenen.
Nu ook weer die limited edition (1500) box van The Red House Painters: zal waarschijnlijk een aardige stuiver kosten en de lp's verschijnen daarna ook nog separaat
Bewust creëren van schaarste noem ik zoiets, voor the H3 folks onder ons. Alhoewel 4AD wel erg fraaie boxen creëert - denk aan Minotaur (limited edition) van The Pixies 
Een wel leuke release was een 12" met een deel van de Peel opnames van Dead Can Dance - die kon je anders alleen kopen als onderdeel van de peperdure vinylbox. Helaas is deel II van die Peel Sessions nooit separaat verschenen.
Nu ook weer die limited edition (1500) box van The Red House Painters: zal waarschijnlijk een aardige stuiver kosten en de lp's verschijnen daarna ook nog separaat
Bewust creëren van schaarste noem ik zoiets, voor the H3 folks onder ons. Alhoewel 4AD wel erg fraaie boxen creëert - denk aan Minotaur (limited edition) van The Pixies 
0
geplaatst: 26 maart 2015, 12:46 uur
Mij valt het ook erg tegen, dat de prijzen hoog zijn is (helaas) al jaren zo. Vanuit de lijst wil ik eigenlijk enkel de 7" van OMD met Julia Song. Deze is nooit op single verschenen en komt nu uit ivm de 30th anni van Junk Culture. Maar verder zullen er vast mooie items tussen staan en zal ik er doorheen bladeren maar veel aankopen zullen er niet tussen staan. Wat Running On Empty ook zegt is dat het veelal met dat LTD verhaal wel meevalt en kan je tot maanden later de releases overal kan vinden. Zelfs bij winkels die in 1ste instantie niet mee mogen doen (Media Martk e.d.) voor een voordeligere prix.
0
geplaatst: 26 maart 2015, 13:44 uur
Running On Empty schreef:
Ik vond vorig jaar de maxi-single van Bruce Springsteen met 4 nieuwe nummers wel aardig. Die was echter overal snel weg, diverse mensen hadden daar uren voor in de rij gelegen en misgegrepen.
(quote)
Ja, dat vind ook nergens op lijken, net als R.E.M. Unplugged. Die box met 2 concerten was heel limited en duur. In mei kwam 'ie ineens op 2cd, daarna op 2x 2LP en die zijn nu in de sale voor weinig.
Het zijn net banken die platenmaatschappijen.
0
geplaatst: 26 maart 2015, 15:00 uur
Ik schaar mij in de rij 'klagers' die ook niet meer aanhaakt bij RSD. Ik wilde een paar jaar geleden dolgraag die zogezegd limited 12" op blauw vinyl van Match of the day/Pigeons van Genesis wel hebben. Die waren echter kennelijk nooit gearriveerd in de winkel waar ik die dag binnenliep. Misgegrepen dus. Ik zag ze in de daaropvolgende maanden echter wel veelvuldig aangeboden worden op eBay, voor prijzen vanaf een eurootje of dertig. Ik houd het niet meer zo in de gaten, maar een tijdje terug gebeurde dat nog steeds, dus met dat 'limited' viel het waarschijnlijk wel mee.
Ik krijg echter vooral meer en meer de indruk dat mensen (handelaren en/of particulieren) die bijzondere items opkopen en er vervolgens flink geld voor vangen via veilingsites. Dan is bij mij de lol er wel af.
Ander nadeel: kennelijk zijn sommige items regiogebonden. Zo had ik twee jaar terug graag de hand willen leggen op de heruitgave van de LP Hard road van de Australische zanger Stevie Wright (ex-Easybeats). Maar daar bleek in NL niet aan te komen te zijn. Was voornamelijk verkrijgbaar 'down under', of voor heel veel geld te transporteren naar ons lage landje. Ook maar niet gedaan en me 'beholpen' met een verzamel-cd'tje van de man waar het merendeel van die nummers op stond.
Het enige item waar ik dit jaar interesse voor zou kunnen hebben is die 12" met extended mixen van de disco-hits van de Bee Gees. Ik zie hem internationaal aangeboden worden voor rond de 15 dollar (als reservering), en dat zou ik er nog voor over hebben ook, tenminste zonder extra verzendkosten. Misschien dat ik daarvoor nog ff binnenloop op RSD. Maar ik heb mijn hoop niet al te hoog opgeschroefd.
Ik krijg echter vooral meer en meer de indruk dat mensen (handelaren en/of particulieren) die bijzondere items opkopen en er vervolgens flink geld voor vangen via veilingsites. Dan is bij mij de lol er wel af.
Ander nadeel: kennelijk zijn sommige items regiogebonden. Zo had ik twee jaar terug graag de hand willen leggen op de heruitgave van de LP Hard road van de Australische zanger Stevie Wright (ex-Easybeats). Maar daar bleek in NL niet aan te komen te zijn. Was voornamelijk verkrijgbaar 'down under', of voor heel veel geld te transporteren naar ons lage landje. Ook maar niet gedaan en me 'beholpen' met een verzamel-cd'tje van de man waar het merendeel van die nummers op stond.
Het enige item waar ik dit jaar interesse voor zou kunnen hebben is die 12" met extended mixen van de disco-hits van de Bee Gees. Ik zie hem internationaal aangeboden worden voor rond de 15 dollar (als reservering), en dat zou ik er nog voor over hebben ook, tenminste zonder extra verzendkosten. Misschien dat ik daarvoor nog ff binnenloop op RSD. Maar ik heb mijn hoop niet al te hoog opgeschroefd.
0
geplaatst: 26 maart 2015, 15:03 uur
gaucho schreef:
Ik krijg echter vooral meer en meer de indruk dat mensen (handelaren en/of particulieren) die bijzondere items opkopen en er vervolgens flink geld voor vangen via veilingsites. .
Ik krijg echter vooral meer en meer de indruk dat mensen (handelaren en/of particulieren) die bijzondere items opkopen en er vervolgens flink geld voor vangen via veilingsites. .
Ja dat is zeker zo, om 10 uur niet meer te verkrijgen in een bepaalde stad maar wel in dezelfde stad op topprijzen via Marktplaats te koop....
0
geplaatst: 31 maart 2015, 16:31 uur
Inderdaad nauwelijks mooie releases. De week ervoor de platenbeurs in Utrecht pakken maar weer! Daar heb ik ook wel eens een paar RSD opgepikt een week van tevoren.
0
geplaatst: 31 maart 2015, 19:49 uur
Dat kan goed kloppen, grote leveranciers leveren vaak n week van te voren uit. Kleintjes als de Konkurrent doen dat in de week zelf.
0
geplaatst: 18 april 2015, 15:59 uur
Toch nog 2 leuke optredens kunnen meepikken (John Coffey en Rats on Rafts) en qua RSD uitgaven de Rats on Rafts single en de mono-versie van Strange Days van The Doors.
0
geplaatst: 18 april 2015, 20:55 uur
In Amersfoort een hele reeks artiesten gezien: DeWolff, TenTemPiés, Sue the Night, Yorick van Norden, Danny Vera, Douglas Firs, Giant Tiger Hooch en Mister & Mississippi. Veel geslaagde optredens, vooral die van TenTemPiés en DeWolff waren de moeite waard. Dit jaar geen platen gekocht, al die "exclusieve releases" halen de lol er wel van af. Gelukkig merk ik dat de platenzaken door veel bezoekers nog wel centraal worden gesteld.
0
geplaatst: 18 april 2015, 21:12 uur
Wat Record Store Day gezelligheid meegepakt en wat fijn geprijsde 2e hands plaatjes gekocht.
Niet van die belachelijk geprijsde RSD releases.
Niet van die belachelijk geprijsde RSD releases.

0
geplaatst: 18 april 2015, 22:11 uur
Via internet bij een echte platenzaak in Nederland alsnog aan the White Stripes coloured 2LP met een wel erg fraaie lenticular cover: THIRD MAN RECORDS PRESENTS FIRST COMMERCIAL VINYL RELEASE OF PIVOTAL WHITE STRIPES ALBUM FOR RECORD STORE DAY 2015 - thirdmanrecords.com
0
geplaatst: 19 april 2015, 18:25 uur
aERodynamIC schreef:
...en de mono-versie van Strange Days van The Doors.
...en de mono-versie van Strange Days van The Doors.
Kijk, die had ik eerst gemist. Alsnog via internet voor 21,95 op de kop getikt.

Ik heb het idee dat er op het laatst toch nog een aantal goede releases aan is toegevoegd.
0
geplaatst: 22 mei 2015, 14:27 uur
Ik laat mij telkens weer vangen aan RSD, Vorige RSD een blauwe vinyl van Slowdive gekocht,
dan nog The doors/Peter Lafarge split EP, en dan nog een 2xlp en 1 kant gegraveerd van Warpaint; en als klap op de vuurpijl Ride's OX4 : Echt wat je nodig hebt als je bijna elke Lp van een band hebt : een compilatie. Stom van mezelf, dat ik me steeds laat vangen aan "ltd edition", kleur of tadaaam : gegraveerd. Ze zouden het beter afschaffen, zou mijn vrouw gelukkig maken en mijn portefeuille ook....
dan nog The doors/Peter Lafarge split EP, en dan nog een 2xlp en 1 kant gegraveerd van Warpaint; en als klap op de vuurpijl Ride's OX4 : Echt wat je nodig hebt als je bijna elke Lp van een band hebt : een compilatie. Stom van mezelf, dat ik me steeds laat vangen aan "ltd edition", kleur of tadaaam : gegraveerd. Ze zouden het beter afschaffen, zou mijn vrouw gelukkig maken en mijn portefeuille ook....
0
buizen
geplaatst: 10 maart 2016, 09:48 uur
De releases voor RSD 2016 zijn inmiddels bekend. De ene nog gelimiteerder en kleurrijker dan de ander. Prefereer zelf liever een first pressing in mint staat verkerende tweedehands elpee uit de jaren '70 maar op RSD is er aan bijzondere releases toch altijd wel iets interessants te vinden.
Elk land toch een wat eigen lijst.
RECORD STORE DAY - News - recordstoreday.com
(hopelijk werkt de link want de site ligt er nogal eens uit).
Misschien op 16 april maar eens een kijkje nemen in Bremen, er zullen 'in store' optredens in een bekende grote platenzaak daar worden gegeven.
Elk land toch een wat eigen lijst.
RECORD STORE DAY - News - recordstoreday.com
(hopelijk werkt de link want de site ligt er nogal eens uit).
Misschien op 16 april maar eens een kijkje nemen in Bremen, er zullen 'in store' optredens in een bekende grote platenzaak daar worden gegeven.
0
geplaatst: 10 maart 2016, 10:05 uur
Zitten zeker mooie items bij, nog maar even de prijzen afwachten 

0
geplaatst: 10 maart 2016, 11:06 uur
Ik heb de prijzen inmiddels gezien en dat is janken geblazen.
3 dubbelaar van Bert Jansch +/- 88€
singletje Jason Molina 10/11€
Emmylou Harris - Wrecking Ball 35/40€
U doet maar..
3 dubbelaar van Bert Jansch +/- 88€
singletje Jason Molina 10/11€
Emmylou Harris - Wrecking Ball 35/40€
U doet maar..
0
geplaatst: 10 maart 2016, 11:14 uur
Balen ja. Want dat album van Emmylou Harris zou ik ook best op LP willen hebben. Maar om belachelijk veel geld neer te tellen voor een release die ik al heb als een (overigens prima klinkende) CD-versie gaat me echt te ver. Ook al is het album (in mijn ogen onnodig) uitgesmeerd over 3 LP's.
Ter completering van mijn collectie maxi-singles van Frankie Goes To Hollywood zie ik ook nog wel wat in die 12" van Rage hard. Maar met een beetje geluk vind je die tweedehands een stuk goedkoper. De 7" van Focus lijkt me ook leuk, maar ik vermoed dat ook die niet onder de 10 euro blijft.
Ter completering van mijn collectie maxi-singles van Frankie Goes To Hollywood zie ik ook nog wel wat in die 12" van Rage hard. Maar met een beetje geluk vind je die tweedehands een stuk goedkoper. De 7" van Focus lijkt me ook leuk, maar ik vermoed dat ook die niet onder de 10 euro blijft.
0
geplaatst: 10 maart 2016, 11:29 uur
Huh? Zie ik het nou goed dat die site van RSD met dat Disney-filmpje reclame maakt voor Crosley platenspelers?
Ik weet het, je kunt niet vroeg genoeg beginnen met een goede opvoeding, maar hiermee begint die speciale dag zijn doel toch wel heel erg voorbij te schieten. Ik vind dit eigenlijk gelijk staan aan hoogverraad...
Ik weet het, je kunt niet vroeg genoeg beginnen met een goede opvoeding, maar hiermee begint die speciale dag zijn doel toch wel heel erg voorbij te schieten. Ik vind dit eigenlijk gelijk staan aan hoogverraad...

* denotes required fields.