MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2018

zoeken in:

Sheppard komt nu pas binnen? Dat nummer wordt al minstens 3 maanden non stop gedraaid op Q music.

Joren999 schreef:
Sheppard komt nu pas binnen? Dat nummer wordt al minstens 3 maanden non stop gedraaid op Q music.

Komt door extra promo van de NOS dankzij het WK. Het is daar nu het thema-nummer.

Ah ja, daar had ik niet aan gedacht inderdaad. Vind het wel een oprecht, vrolijk nummer, niets bijzonders maar wel aardig.

Het is wel knap hoe goed Kygo blijft scoren door telkens hetzelfde te doen.

Ach, dat doet een Kensington ook en die verkopen onderhand ook de Arena uit.

Ik heb met beiden helemaal niets overigens.

Drake feat. Michael Jackson de nieuwe Alarmschijf. Met de hoge streams erbij zou dit weleens een toekomstige nr 1 hit kunnen worden Iemand moet dat kussende duo toch kunnen verslaan ?

Dat zou een leuke nummer 1-hit zijn.

Coming Home klinkt trouwens echt als tig andere nummers. Ik vind er weinig oprechts aan, aangezien het echt lijkt geschreven te zijn als een grootse meezinger. Kan me wel voorstellen dat je dat kan hebben als je Pompeii ook kan hebben.

De NOS meldde dat Traag van Bizzey de Nederlandstalige plaat op YouTube met de meeste views is (73 miljoen, Zoutelande heeft er bijv. maar 12 miljoen). Wel grappig: de track heeft nooit de Top 40 gehaald.

Daar zijn ook wel een aantal redenen voor. Het heeft ten eerste nooit airplay gekregen, maar is ook veel meer een clubtrack. En niet alleen Nederlandse clubs, het is uiteindelijk de hele wereld over gegaan. Bovendien was het nogal een groeier. Bizzey kwam weliswaar uit Yellow Claw, maar had solo nog niet echt een grote naam, en het bleek uiteindelijk een track met een lange adem, die maar gedraaid blééf worden, in plaats van een korte hype.

Heeft toch wel iets aparts dat zo’n enorme hit toch niet de Top 40 haalt. Is airplay dan een te grote factor? Dat gevoel heb ik soms wel. Bizzey’s nieuwste track wordt weer massaal gestreamd maar blijft ook in de tipparade hangen...

Stiekem vind ik dit wel extra leuk omdat ik nog bij Bizzey thuis ben geweest om hem te interviewen. ?

Arrie schreef:
Heeft toch wel iets aparts dat zo’n enorme hit toch niet de Top 40 haalt. Is airplay dan een te grote factor? Dat gevoel heb ik soms wel. Bizzey’s nieuwste track wordt weer massaal gestreamd maar blijft ook in de tipparade hangen...

Dit. 538 heeft op oogluikende wijze veel te veel invloed gekregen op de samenstelling van de Top 40. Zonder support van 538 is er geen grote Top 40-hit meer mogelijk.

Slechts 23 van de 50 nummers in de Spotify Top 50 Nederland zijn ook in de Top 40 te vinden. Niet toevallig allemaal nummers met regelmatige airplay. Ik vind dit aantal echt bizar weinig. De Top 40 is allesbehalve representatief meer vandaag de dag.

Arrie schreef:
Coming Home klinkt trouwens echt als tig andere nummers. Ik vind er weinig oprechts aan, aangezien het echt lijkt geschreven te zijn als een grootse meezinger. Kan me wel voorstellen dat je dat kan hebben als je Pompeii ook kan hebben.

Ik dacht even dat je het over het over 'Home' van Dotan had. Diezelfde beschrijving is daarop van toepassing, lijkt mij.

Dat je met zo'n inspiratieloos geval weg kan komen.. Echt verschrikkelijk :/

Ik vind hem wel oké eigenlijk, best aardig geproduceerd.

Vind m ook niet verkeerd. Best leuk gevonden. Alleen jammer van Conor.

Joren999 schreef:
(quote)

Dat je met zo'n inspiratieloos geval weg kan komen.. Echt verschrikkelijk :/

Vind het ook een verschrikkelijk zielloos/zouteloos nummer. Lang leve de recycle cultuur.

Dance Lover schreef:
(quote)

Vind het ook een verschrikkelijk zielloos/zouteloos nummer. Lang leve de recycle cultuur.

Helemaal mee eens, ik krijg echt gigantische uitslag van al die tropical-house-covers-van-bekende-hits-acts als Kris Kross Amsterdam (zelfs de naam is gejat), Lucas & Steve en Jonas Blue. Kunnen ze nou echt niets beters bedenken?

Mwah, eigentijdse covers van oude hits is van alle tijden, dat gebeurt al zo lang. Meestal wat inspiratieloos, maar als het een beetje leuk is aangepakt, kan ik het wel hebben. Sex van Kris Kross Amsterdam vond ik niet zo boeiend, Fast Car en Up Till Dawn (On the Move) evenmin, maar La Colegiala kon ik bijvoorbeeld wel weer waarderen (toevallig eveneens met The Boy Next Door). Het wisselt een beetje maar het kan vest leuk zijn om een bekende track in een ander jasje te horen.

Ze zijn weer merkwaardig bezig bij de Top 40. In My Feelings van Drake is één van de meest gestreamde nummers van het moment, maar hij is nergens te bekennen in de Streaming Top 40 (of de Tipparade). Ik vermoed dat dit is omdat het een albumtrack is, en dus geen officiele single. Echter, naar mijn mening zou dit niet moeten uitmaken, want het is nou eenmaal een waanzinnig populair nummer. Bovendien is het onderscheid tussen singles en niet-singles steeds vager, dus ik vind niet dat ze daar krampachtig aan vast moeten houden.

In My Feelings staat op nummer 1 in de VS, en vrijdag waarschijnlijk ook in Engeland, maar vanwege de vage regels van de Top 40 wordt ie hier gewoon uit de lijst geweerd, zo lijkt het.

In My Feelings was afgelopen week niet aangemeld bij de radio want geen officiele single .De vraag is of ie er in komt. Ik zeg het nogmaals. De Top 40 lijst is geen streaminglijst .Een single moet bij de radio bekend zijn. Als je het daar niet mee eens bent kies je toch een andere lijst ? De single top 100 of beter gezegd tracks top 100 . Die is voor de muziekindustrie. De top 40 is voor radio en muziekindustrie.

Frank voor Klank schreef:
In My Feelings was afgelopen week niet aangemeld bij de radio want geen officiele single .De vraag is of ie er in komt. Ik zeg het nogmaals. De Top 40 lijst is geen streaminglijst .Een single moet bij de radio bekend zijn. Als je het daar niet mee eens bent kies je toch een andere lijst ? De single top 100 of beter gezegd tracks top 100 . Die is voor de muziekindustrie. De top 40 is voor radio en muziekindustrie.

Ik heb het nu niet over de Top 40 zelf, maar over hun ‘Streaming Top 40’. Dat is dus wel een streaminglijst. Puur streaming. En geen In My Feelings.

Verder is Top 40 landelijk de hitlijst met de grootste naam, ook met dank aan de lange geschiedenis (al sinds 1965 loopt ie). Als je aan een Nederlandse hitlijst denkt, denk je aan de Top 40. Naar mijn mening is die er niet zozeer voor de radio of de industrie, maar in de eerste plaats voor het publiek. Daar zullen ze zelf anders over denken, maar ik ben niet van de radio of van de industrie: ik wil graag een lijst zien die de 40 populairste nummers van Nederland op de juiste manier laat zien. Omdat ze inmiddels ook een heel hitdossier aan statistieken hebben opgebouwd, is het fijn als als dat doorgaat, en niet ineens meerdere enorme hits helemaal de lijst niet inkomen. Ik ben van mening dat Stichting Top 49 zo correct mogelijk de muzieksmaak van het Nederlandse volk moet representeren in die 40 liedjes. Helaas is dat al een tijdlang niet meer het geval. Airplay heeft inderdaad een erg grote rol gekregen, waardoor ook meteen de muziekindustrie en de radiobazen een grote invloed hebben op de lijst. Het is toch krom dat een nummer qua streaming misschien wel met afstand het meest gedraaide nummer van Nederland kan zijn, maar toch de nationale hitlijst niet haalt omdat de ‘industrie’ en de ‘radio’ besluit er geen aandacht aan te vestigen. Dat laatste is hun goed recht, begrijp me niet verkeerd, maar het zou niet zó’n grote invloed moeten hebben op de nationale hitlijst. Die zou bovendien onafhankelijk moeten zijn, en of dat zo is? Er is nog wel wat voor te zeggen om airplay niet mee te rekenen maar de lijst zou toch wel te halen moeten zijn zonder airplay.

Maar wat mij betreft laten we massaal de Top 40 vallen als de autoritaire hitlijst, want zelfs de Mega Top 50 lijkt eerlijker tot stand te komen.

En daarbij: ze mogen best bepaalde regels aanhouden bij het maken van de lijst, maar dan wil ik graag transparantie. Vertel ons hoe de lijst tot stand komt. Billboard Hot 100 heeft ook allerlei regels om de lijst te manuleren, maar daar schrijven ze ook over, en ze beargumenteren waarom ze die keuzes maken. Bij de Top 40 is het altijd weer gokken waarom iets gebeurt. Bovendien: bij een gebrek aan transparantie vertrouw ik het voor geen meter meer.

De Mega Top 50 is veel meer willekeur dan de Top 40 kan ik je verzekeren, daar rommelen ze maar wat aan met de regels. (wel Jett rebel doen? ja doe maar joh ) De Top 40 wordt in eerste instantie gemaakt voor de doelgroep en dat is de jongerenmassa in samenwerking met de radioindustrie en die stations testen alles op doelgroep.Afgeven op airplay is goedkope demagogie en achterhaald . radioplays horen bij een commerciele hitlijst die op een zender als 538 wordt uitgezonden. Daarnaast vallen mensen op een site als deze niet eens onder de doelgroep. een hitlijst als de Top 40 samenstellen is altijd veel moeilijker dan een lijst als de single top 100 die kun je achteroverleunend samenstellen.

en wat de Streaming Top 40 betreft. De lijst van deze week betrof de datagegevens (Soundaware) van afgelopen week dus voor de In mY feelings challenge. Daarnaast worden ook videostreams in de lijst meegewogen.

Mega Top 50 is inderdaad vooral dubieus in alle 3FM Megahitjes die ze binnenlaten, zij laten weer hun eigen airplay te veel meerekenen. Maar dat is ook wel beter geworden, want een aantal jaar geleden kwam letterlijk elke 3FM Megahit de lijst binnen. Verder doet Mega Top 50 tenminste aan re-entries en zijn ze wat minder gefocust op dat elke hit een heel logisch verloop moet hebben, wat nou eenmaal niet elke hit heeft. En zij laten van die streamingknallers zonder airplay, zoals Antwoord, Sofiane en Drama van Boef, wél de lijst in. Ik heb dus wel degelijk het idee dat de lijst bij 3FM beter klopt. Los van de 3FM-hitjes hebben ze een betere balans tussen airplay en streaming, en ze lijken het verloop minder te manipuleren.

Ik vind niet dat een lijst die toch gezien wordt als dé nationale hitlijst zich moet richten op een doelgroep. Dat is misschien het probleem: ik zou graag zien dat er een lijst is die echt dé nationale hitlijst is, volledig onafhankelijk en niet gericht op een specifieke doelgroep. Amerika en Engeland hebben allebei maar één hitlijst, die die rol als nationale hitlijst beter vervullen, maar in Nederland ligt dat dus lastiger.

Ik gaf trouwens aan dat er best wat valt te zeggen voor het meerekenen van airplay (gebeurt in de VS ook) maar dat de rol té groot is. Ik weet niet waarom dat meteen demagogie is?

Je stipt al meteen een groot probleem aan. Je noemt de Top 40 commercieel. Dat zou naar mijn mening niet moeten (want dan ga je inderdaad de lijst manipuleren naar je eigen belangen), en is ook vreemd: de lijst wordt samengesteld door Stichting Top 40. Een stichting is normaal gesproken niet commercieel. Het lijkt me ook niet zonder reden dat er een stichting achter zit, maar als ik jou mag geloven, wordt daar een beetje mee gerommeld aangezien ze dus wél commercieel zijn?

De Top 40 zou je in principe ook redelijk achteroverleunend moeten kunnen samenstellen als je een,aal heb bepaald wat er meetelt en hoe zwaar het meetelt. Je bepaalt dat er zoveel procent Spotify is, zoveel procent YouTube, zoveel airplay van die zender, zoveel van die, etc. etc. Die criteria moet je wellicht eens in de zoveel tijd wat aanpassen. Maar als je de criteria heb bepaald, komt daar vanzelf een lijst uitrollen. Die zou niet meer aangepast moeten worden (wat ze gezien de verlopen van de hits wel doen).

En wat het streaming betreft: Miljonair kwam precies zeven dagen geleden uit. Toen was de In My Feelings-challenge ook al bezig. Miljonair haalt het echter wel. Puur door de extra YouTube-views. Lijkt me vreemd. want Don’t Matter to Me staat ook gewoon in de Streaming Top 40 zonder een YouTube-clip. Daar kan het probleem dus niet zitten. Ik denk nog steeds dat het eraan ligt dat het geen officiele single is.

Edit: Besef wel: 538 zendt de Top 40 weliswaar uit, maar Stichting Top 40 stelt hem samen. Die zou er niets mee te maken moeten hebben dat 538 als zender een jongerenpubliek heeft. 538 zou geen enkele vinger in de pap mogen hebben.

De Mega Top 50 kan zich veel meer vrijheid permitteren.(NPO) en natuurlijk is de Top 40 veel commercieler omdat het een populair instituut is Elke kwartaal wordt er gemonitord over de samenstellingscriteria De Hot 100 van Billboard is veel meer van invloed op de internationale muziekindustrie dus die moeten wel openheid garanderen.. De re-entry regel in de Top 40 geldt alleen voor hits die echt een nieuwe kans krijgen en niet voor een paar weekjes. Daar valt statistisch gezien wel wat voor te zeggen. (Take Me To Church bv )
De Top 40 heeft dus ook een hele andere methodiek dan de Mega Top 50 . Dat Antwoord of een andere kortstondige streaminghit van Boef de top 40 niet haalt heeft niets met manipulatie te maken.Een hit moet in de breedte scoren.
Ik vind de lijst ook niet altijd OK . Hij is mij te traag en ook wel voorspelbaar. Anderzijds vind ik hem statistisch gezien wel de beste die we hebben ongeacht de harde spelregels.

de Streaming Top 40 is een ander verhaal . Die wordt in zijn geheel door Soundaware samengesteld. .

Ik snap de Top 40 vaak wel, al ben ik het er vaak ook niet mee eens. Ik snap dan sommige 'sprongetjes' in de lijst dan weer niet. 'Pull Up' van Dyna die deze week bijv. dan weer stijgt in de lijst? Op basis waarvan? Er is letterlijk 0,0 met die track gebeurd afgelopen week en is volgens mij qua prestatie alleen maar achteruit gegaan. Toch presenteert de Top 40 'm dus nu als een populairdere Neder-Hop track dan 'Hoe Je Bent' of 'Drama' wat ik dus echt onzin vind. Die staan al weken bovenaan de streaminglijsten.

Tsja, Frank, dit is een eindeloze discussie, want wij hebben zo’n ander beeld van wat en hoe een hitlijst zou moeten zijn.

Is ook niet erg maar ik loop al wat jaartjes mee;-)

@ Catdog Op basis van streaming-ranking zou je dat wel denken maar het totale streamingpercentage was afgelopen week toch gelijk gebleven .Daarnaast heeft de track geplust op airplay.(bovenal Slam) De hitverloop van een top 40 notering wordt helemaal nagetrokken totdat de rek er echt uit is.

Iedereen die zich een klein beetje verdiept heeft in de verdachte patronen van de afgelopen jaren ziet dat 538 en de muziekindustrie steeds meer invloed lijken heb hebben gekregen op de samenstelling. De Stichting Top 40 hoeft zich naar buitenaf nergens voor te verantwoorden en zodoende gaat het helemaal de verkeerde komt. Zolang ze geen extreem goed verkopende of veelvuldig airplaygenerende singles uit de lijst laten kan de stichting met vrijwel elke manipulatie gewoon weg komen. Want nergens staat vastgelegd wat de precieze samenstellingscriteria zijn, en dus kan manipulatie ook niet 100% hard gemaakt worden. Als het zouden willen kunnen ze die criteria elke week aanpassen, naar gelang de wensen van 538 of de muziekbusiness. Alles bij elkaar opgeteld is de Top 40 gewoon een vage, onbetrouwbare en langzame lijst geworden die zeker niet meer representatief is voor de Nederlandse bevolking.

Beïnvloeding en manipulatie van de hitlijsten is van alle tijden, en gebeurt nu zeker ook nog, daar ben ik 100% van overtuigd. Er zijn simpelweg teveel belangen in het spel. Een (grote) top 40-hit kan veel artiesten maken of breken. Voor veel commerciële platenmaatschappijen zijn de Top 40-hits het enige wat telt. Jammer dat er geen mogelijkheden zijn voor een diepgravend onderzoek naar de belangenverstrengeling tussen Stichting Top 40, Radio 538 en de grootste platenmaatschappijen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:38 uur

geplaatst: vandaag om 23:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.