Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2018
zoeken in:
0
geplaatst: 20 juli 2018, 17:16 uur
Frank voor Klank schreef:
Is ook niet erg maar ik loop al wat jaartjes mee;-)
Is ook niet erg maar ik loop al wat jaartjes mee;-)
Dat maakt je mening natuurlijk niet automatisch meer waard dan de mijne. Het welbekende autoriteitsargument...
0
geplaatst: 20 juli 2018, 17:18 uur
Arrie schreef:
Dat maakt je mening natuurlijk niet automatisch meer waard dan de mijne. Het welbekende autoriteitsargument...
(quote)
Ik maakte maar een grapje hoorr
0
geplaatst: 20 juli 2018, 17:19 uur
Manipulatie Manipulatie dat zou ik als ik nog een Morrissey fan was ook denken .
0
geplaatst: 20 juli 2018, 17:26 uur
Manipulatie Manipulatie dat zou ik als ik nog een Morrissey fan was ook denken .
Je zou ook een poging kunnen doen om de argumenten van Arrie en mij te verleggen in plaats van met nu zo'n goedkope ad hominem te komen. Het zal vast weer grappig bedoeld zijn, maar hier wordt de discussie inhoudelijk niet beter op...
0
geplaatst: 20 juli 2018, 17:31 uur
argumenteren? ik doe niet anders maar jouw waarheid is meteen eentje van 538 Top 40 manipulatie . . Beetje simpel
0
geplaatst: 20 juli 2018, 17:38 uur
Mijn mening is gebaseerd op een aantal overduidelijke voorbeelden die de afgelopen maanden/jaren zijn gepasseerd in dit topic. Enorme streaming/YouTube-hits die weken te laat in de Top 40 binnenkwamen, of gewoon helemaal werden genegeerd. Ik ben niet de enige die daar z'n vraagtekens bij plaatst.
Of het extreem 'logisch' verloop van monsterhits die zich allemaal volgens een vast patroon richting de uitgang begeven. Kan bijna geen toeval meer zijn dat daar in enige mate gesjoemeld wordt.
Zolang de Stichting Top 40 weigert openheid te geven in hun methodes hebben we alle recht om ze te verdenken van (bewuste) manipulatie.
Of het extreem 'logisch' verloop van monsterhits die zich allemaal volgens een vast patroon richting de uitgang begeven. Kan bijna geen toeval meer zijn dat daar in enige mate gesjoemeld wordt.
Zolang de Stichting Top 40 weigert openheid te geven in hun methodes hebben we alle recht om ze te verdenken van (bewuste) manipulatie.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 17:49 uur
Waarom zou daarmee gesjoemeld worden en wat is het belang ? je kunt je eerder afvragen of er niet met streaminghits gesjoemeld wordt, de ons kent ons nederhop. Het is airplay dan zal er wel gesjoemeld worden. Alle radio en streamingcijfers kun je nachecken . en wat is een extreem logisch verloop ?
Ik constateer hier alleen maar eigen waarheid bevindingen .
Feit is dat een hit in de top 40 in de breedte moet scoren. Rappers als Boef ed hebben de radio ook helemaal niet nodig da die veroveren hun eigen achterban al op eigen wijze want die voorbeelden zul je vast wel bedoelen.
Ik constateer hier alleen maar eigen waarheid bevindingen .
Feit is dat een hit in de top 40 in de breedte moet scoren. Rappers als Boef ed hebben de radio ook helemaal niet nodig da die veroveren hun eigen achterban al op eigen wijze want die voorbeelden zul je vast wel bedoelen.
1
geplaatst: 20 juli 2018, 17:58 uur
Het gaat er niet om of ze op de radio gedraaid worden. De radio mag ze negeren. Ze horen echter wel de Top 40 te halen.
En je gaat mij niet vertellen dat je het belang niet ziet... 538 zendt de lijst uit, dus het bepaalt wat 538 moet draaien en moet presenteren als ‘hun’ lijst (ook al is het niet echt ‘hun’ lijst). Dan willen ze inderdaad een lijst die aansluit op hun doelgroep en op wat ze normaal gesproken al draaien en is het wel erg prettig als ze de Boeven van de wereld lekker achterwege kunnen laten.
Wat betreft airplay gebeurt het al een eeuwigheid dat hits geplugd worden. Dat kan ook niet nieuw voor je zijn.
Op Spotify is er dan weer de invloed van playlists, dat geef ik meteen toe. Verder roep jij natuurlijk ook maar wat over sjoemelen met streamingcijfers, zonder verdere onderbouwing.
En je gaat mij niet vertellen dat je het belang niet ziet... 538 zendt de lijst uit, dus het bepaalt wat 538 moet draaien en moet presenteren als ‘hun’ lijst (ook al is het niet echt ‘hun’ lijst). Dan willen ze inderdaad een lijst die aansluit op hun doelgroep en op wat ze normaal gesproken al draaien en is het wel erg prettig als ze de Boeven van de wereld lekker achterwege kunnen laten.
Wat betreft airplay gebeurt het al een eeuwigheid dat hits geplugd worden. Dat kan ook niet nieuw voor je zijn.
Op Spotify is er dan weer de invloed van playlists, dat geef ik meteen toe. Verder roep jij natuurlijk ook maar wat over sjoemelen met streamingcijfers, zonder verdere onderbouwing.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 18:07 uur
538 is ook een klant van de lijst net zoals 3FM dat ook voor de Mega Top 50 is . De platenindustrie was ook een klant van de lijst toen ie nog bestond en toen werd er veel meer gerommeld Een objectieve hitlijst bestaat never nooit niet daar zitten altijd belangen bij. (In de spotifylijst nog meer) Nee ik roep niet zomaar wat .
Het prachtige boek Dutch Mountains van Peter Voskuil geeft enorm veel uitleg en laat een heel ander licht op de zaak schijnen. Maar toen hadden we nog een platenindustrie.
Het prachtige boek Dutch Mountains van Peter Voskuil geeft enorm veel uitleg en laat een heel ander licht op de zaak schijnen. Maar toen hadden we nog een platenindustrie.
1
geplaatst: 20 juli 2018, 18:12 uur
Ik snap heus wel dat er altijd belangen zijn en het nooit geheel objectief is. Maar ze zouden er op z’n minst naar moeten streven. Via wat transparantie zouden ze in ieder geval kunnen laten zien dat ze hun best doen voor een objectieve, onpartijdige lijst. Zolang ze dat niet doen, en er enorme hits de lijst niet weten te halen, blijf ik mijn twijfels hebben.
Bedankt voor de boekentip trouwens. Dat ga ik eens opzoeken.
Bedankt voor de boekentip trouwens. Dat ga ik eens opzoeken.
0
geplaatst: 27 juli 2018, 10:59 uur
0
geplaatst: 27 juli 2018, 12:44 uur
Nu 'Drama' en 'Hoe Je Bent' nog. Maar die zullen m niet meer worden denk ik

0
geplaatst: 27 juli 2018, 13:58 uur
Precies zoals ik al voorspelde dus. De run op de track (challenge) viel geheel in de meetweek. De videostreams ook. De track kwam ook niet eerst in de tipparade omdat die al enkele weken op de streamingcharts stond en geen officiele radiosingle was. Ik ben het wel eens dat de radioindustrie dominant is in de Top 40 maar dat zijn ook de spelregels. We hebben ook geen platenindustrie meer.
0
geplaatst: 27 juli 2018, 14:49 uur
Maar ja, hoeveel mensen luisteren er nog bewust naar de etherradio vraag ik me af waar ze feitelijk nul invloed hebben op de playlist? En zouden zij de nummers waarmee ze worden doodgegooid ook fysiek hebben aangeschaft in het singles/CD-tijdperk? Ik blijf hier van mening dat airplay een veel te dominante factor is als je het vergelijkt met streams. Het wordt op deze manier ook een vicieuze cirkel, want 538 en consorten kunnen braaf en veilig blijven programmeren zolang de nummers die weinig airplay genereren ook niet in de Top 40 belanden
0
geplaatst: 27 juli 2018, 20:19 uur
Precies zoals ik al voorspelde dus. De run op de track (challenge) viel geheel in de meetweek. De videostreams ook. De track kwam ook niet eerst in de tipparade omdat die al enkele weken op de streamingcharts stond en geen officiele radiosingle was. Ik ben het wel eens dat de radioindustrie dominant is in de Top 40 maar dat zijn ook de spelregels. We hebben ook geen platenindustrie meer.
Zoals ik al had aangetoond, viel de meetweek van een week eerder ook al tegelijk met de challenge. Miljonair kwam toen namelijk wél de streaming top 40 binnen, en toen Miljonair uitkwam, was de challenge al bezig. Het is echt niet logisch dat Drake nu ineens op 1 van de streaming top 40 binnenkomt.
Enne, videostreams? Drake heeft er geen video van uitgebracht (of tellen die door anderen geüploade audio’s ook mee?).
0
geplaatst: 27 juli 2018, 20:38 uur
Calvin en Dua trouwens alweer 14 weken op 1! Begin vorig jaar stond het record nog op 13, maar inmiddels zijn er alweer drie tracks voorbij gegaan. Opvallend.
0
geplaatst: 27 juli 2018, 21:32 uur
Ben m allang zat. T is dat Shape of You ook een week meer heeft, anders mocht Despacito t record wel houden van mij
0
geplaatst: 27 juli 2018, 21:39 uur
Ben sowieso nooit enthousiast over One Kiss geweest, en evenmin over Shape of You, Despacito mag ik nog steeds graag horen.
0
geplaatst: 27 juli 2018, 23:05 uur
Van Drake In My Feelings is wel een video die ook meeging in de challenge Op 10 binnengekomen in de youtube-chart afgelopen week die tellen mee voor de streaming top 40. Daardoor viel ie vorige week buiten de streaminglijst van Soundaware.Je kunt je riedeltje wel blijven afdraaien maar een echte chartwatcher knows the facts ;-
1
geplaatst: 27 juli 2018, 23:20 uur
Riedeltje? Ik vroeg gewoon wat je bedoelde met de video, en achter de rest sta ik nog steeds. Je wil zeggen dat jij niet telkens een bepaald riedeltje afdraait?
Ik denk dat je inderdaad zo'n video bedoelt waarbij het nummer is geüpload door een particulier account. Die had ik wel gezien in de YouTube Trending (twee stuks zelfs). Ik wist niet zeker of die meetelden voor de charts (logisch, want de Top 40 vertelt daar natuurlijk niets over).
Hoef je verder niet zo uit de hoogte te doen dat jij het als echte chartwatcher allemaal beter weet (waar je dan even een knipoog achter zet zodat je weer kan zeggen dat het een grapje was, maar ik vind je algemene toon sowieso nogal uit de hoogte, als ik heel eerlijk ben). Ik discussieer netjes met argumenten, waar jij lang niet altijd op in gaat en die nu ineens af worden gedaan als een riedeltje. Ik durf mezelf best een chartwatcher te noemen - al zou ik zo'n lelijk woord niet snel gebruiken
doe maar gewoon 'hitlijstenvolger'. Ik steek behoorlijk wat tijd in het volgen van de drie Nederlandse hitlijsten, de Billboard Hot 100 (en andere Billboardlijsten), de UK Charts, de Spotify-charts en de YouTube Trending. Het lijkt erop dat jij echt 'in het wereldje' zit waardoor je beter zicht hebt op de praktijken van de Top 40, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet echt overtuigd bent dat het klopt dat In My Feelings vorige week niet in de Streaming Top 40 stond, of dat het klopt dat Drama de lijst niet heeft gehaald.
Ik denk dat je inderdaad zo'n video bedoelt waarbij het nummer is geüpload door een particulier account. Die had ik wel gezien in de YouTube Trending (twee stuks zelfs). Ik wist niet zeker of die meetelden voor de charts (logisch, want de Top 40 vertelt daar natuurlijk niets over).
Hoef je verder niet zo uit de hoogte te doen dat jij het als echte chartwatcher allemaal beter weet (waar je dan even een knipoog achter zet zodat je weer kan zeggen dat het een grapje was, maar ik vind je algemene toon sowieso nogal uit de hoogte, als ik heel eerlijk ben). Ik discussieer netjes met argumenten, waar jij lang niet altijd op in gaat en die nu ineens af worden gedaan als een riedeltje. Ik durf mezelf best een chartwatcher te noemen - al zou ik zo'n lelijk woord niet snel gebruiken
doe maar gewoon 'hitlijstenvolger'. Ik steek behoorlijk wat tijd in het volgen van de drie Nederlandse hitlijsten, de Billboard Hot 100 (en andere Billboardlijsten), de UK Charts, de Spotify-charts en de YouTube Trending. Het lijkt erop dat jij echt 'in het wereldje' zit waardoor je beter zicht hebt op de praktijken van de Top 40, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet echt overtuigd bent dat het klopt dat In My Feelings vorige week niet in de Streaming Top 40 stond, of dat het klopt dat Drama de lijst niet heeft gehaald.
0
geplaatst: 28 juli 2018, 09:47 uur
In My Feelings heeft inderdaad geen officiele video maar ik bedoelde dus de streams van de video's die particulier zijn gemaakt ,die tellen ook. Hierin had ik wat duidelijker moeten zijn. Daar heb je zeker gelijk in.
Uit de hoogte , nee hoor ik kan alleen wat enthousiast raken over dingen waar ik nogal veel van afweet (zonder knipoog)
Ik volg de lijst nu zo'n 40 jaar. Niet permanent . (De jaren 90 bv was een verschrikking.) zit al tijden op allerlei chartforums, maar werk niet voor de lijst. Heb wel eens inzage gekregen van een marktonderzoekbureau toen CMO cijfers werden meegewogen. Een uit de hand gelopen hobby , ach iedereen heeft recht op zijn afwijking.
Ben onlangs begonnen om alle nr 2 hits eens van tekst en eigen bevindingen te voorzien. Niet alleen maar droge wiki-info . Misschien dat ik er een boek van ga maken.
Heb onlangs bij Omroep Max het idee geopperd voor een hitlijst voor 50 plussers maar dan met huidige tracks geen oldies.
Uit de hoogte , nee hoor ik kan alleen wat enthousiast raken over dingen waar ik nogal veel van afweet (zonder knipoog)
Ik volg de lijst nu zo'n 40 jaar. Niet permanent . (De jaren 90 bv was een verschrikking.) zit al tijden op allerlei chartforums, maar werk niet voor de lijst. Heb wel eens inzage gekregen van een marktonderzoekbureau toen CMO cijfers werden meegewogen. Een uit de hand gelopen hobby , ach iedereen heeft recht op zijn afwijking.
Ben onlangs begonnen om alle nr 2 hits eens van tekst en eigen bevindingen te voorzien. Niet alleen maar droge wiki-info . Misschien dat ik er een boek van ga maken.
Heb onlangs bij Omroep Max het idee geopperd voor een hitlijst voor 50 plussers maar dan met huidige tracks geen oldies.
0
geplaatst: 3 augustus 2018, 11:15 uur
0
geplaatst: 3 augustus 2018, 18:08 uur
Djadja al op #5 in de Single Top 100, naast een 3e plaats in de spotify charts. In de streaming Top 40 staat Aya Nakamura 15e, maar in de feitelijke lijst is ze nog nergens te bekennen. Het zoveelste bewijs dat de Stichting Top 40 er een puinhoop van maakt? Of zou airplay daadwerkelijk dubbel zo zwaar tellen?
Zeer opmkerlijk dat een #5-hit in de Single Top 100, die het ook erg goed doet op Spotify en YouTube, in de Top 40 nog gewoon laag in de tipparade blijft hangen .
Zeer opmkerlijk dat een #5-hit in de Single Top 100, die het ook erg goed doet op Spotify en YouTube, in de Top 40 nog gewoon laag in de tipparade blijft hangen .
0
geplaatst: 3 augustus 2018, 18:13 uur
Calvin evenaart gewoon het record van Edje en Luis, met een vijftiende week op 1! Ik gok dat ie er niet overheen gaat maar volgende week In My Feelings het overneemt. Daar is ook net een videoclip van verschenen.
0
geplaatst: 3 augustus 2018, 18:15 uur
En Tiesto haalt voor het eerst in meer dan tien jaar weer de top 3. Ook wel een beetje dankzij Post Malone natuurlijk.
0
geplaatst: 3 augustus 2018, 18:25 uur
Wordt trouwens hoog tijd dat er officiële luistercijfers van FunX beschikbaar komen en dat die radiozender ook gewoon wordt meegeteld met de airplay. FunX heeft een groter bereik dan 100%NL.
0
geplaatst: 3 augustus 2018, 18:28 uur
Gretz schreef:
Wordt trouwens hoog tijd dat er officiële luistercijfers van FunX beschikbaar komen en dat die radiozender ook gewoon wordt meegeteld met de airplay. FunX heeft een groter bereik dan 100%NL.
Goed punt. Kun je die luistercijfers van de verschillende radiostations trouwens eens linken, ben wel benieuwd! Is er een site die dat publiceert?
0
geplaatst: 3 augustus 2018, 18:34 uur
Arrie schreef:
Goed punt. Kun je die luistercijfers van de verschillende radiostations trouwens eens linken, ben wel benieuwd! Is er een site die dat publiceert?
(quote)
Hier staan de meest actuele luistercijfers van het NLO. 100% NL (3,9%). 3FM (3%) en SLAM (1,7%) hebben een schamel bereik als je het vergelijkt met de andere radiostations die de Top 40 meeneemt. De Top zegt zelf in de berekening rekening te houden met de luistercijfers, maar niemand die dit natuurlijk kan controleren. Zoals bekend nemen ze de airplay van Radio 538, NPO Radio 2, NPO 3FM, Sky Radio, Q Music, SLAM en 100%NL mee. Ik heb nog nooit een motivatie gelezen waarom Radio 10 en Radio Veronica niet zouden mogen meetellen. Neem gewoon alle landelijke radiostations mee, dat lijkt me het eerlijkste.
Wat betreft FunX lees ik dat er jaren plannen zijn om daar eens relevantie cijfers van inzichtelijk te maken, maar dat het nog steeds niet is gelukt. Andere marktonderzoeken geven aan dat hun bereik in de grote steden onder jongeren (15-35) tenminste 20% is. Dat zijn niet te onderschatten hoeveelheden luisteraars.
* denotes required fields.