MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2018

zoeken in:
De reden dat Radio 10 en Radio Veronica niet meetellen is dat ze wel heel erg nihil huidige muziek draaien. Radio 2 heeft volgens mij nog een playlist met huidige muziek, naast alle classics die ze draaien, maar bij Radio 10 en Radio Veronica hoor je, als je mazzel hebt, een huidig hitje.

Djadja is overigens gewoon een dikke zomerhit. Verbazingwekkend dat hier nog geen enkel radio station is opgedoken.

Wel grappig, ik kom er nu achter dat Zedd’s Happy Now en Guetta’s Don’t Leave Me Alone door precies hetzelfde team is geschreven: Sarah Aarons, Noonie Bao, en LotusIV, met die laatste ook als producer. Ik ben wel benieuwd of Guetta en Zedd dan alleen nog wat aanpassingen doen zodat het hun sound krijgt. Ik had ook een video gezien over de totstandkoming van The Middle van Zedd, ook met een grote rol voor songschrijver Sarah Aarons, en toen kreeg Zedd eigenlijk een numer aangeboden dat al haast af was.

Arrie schreef:
Wel grappig, ik kom er nu achter dat Zedd’s Happy Now en Guetta’s Don’t Leave Me Alone door precies hetzelfde team is geschreven: Sarah Aarons, Noonie Bao, en LotusIV, met die laatste ook als producer. Ik ben wel benieuwd of Guetta en Zedd dan alleen nog wat aanpassingen doen zodat het hun sound krijgt. Ik had ook een video gezien over de totstandkoming van The Middle van Zedd, ook met een grote rol voor songschrijver Sarah Aarons, en toen kreeg Zedd eigenlijk een numer aangeboden dat al haast af was.

Las ook dat de demo van The Middle ingezongen is door andere Bebe Rexha (gelekt), Demi Lovato, Camila Cabello, Anne-Marie, Tove Lo, Carly Rae Jepsen en Charli XCX. Hij was pas tevreden toen Maren Morris het nummer inzong.

Ja klopt. Nouja, deels. Demi Lovato zou het volgens mij wel gaan uitbrengen maar ging op dat moment voor Sorry Not Sorry. Misschien waren er nog een paar van zulke gevallen.

catdog schreef:

Djadja is overigens gewoon een dikke zomerhit. Verbazingwekkend dat hier nog geen enkel radio station is opgedoken.

Aya Nakamura - Djadja is ook nog nergens te bekennen in de nieuwste Mega Top 50 ? Het verbaast me niks dat 3fm hem nog geen enkele keer heeft gespeeld. FunX zit intussen al op 6-7 keer per dag.

Sinds juni 2016 worden ook de streamingsdata van YouTube meegeteld bij de samenstelling[6]. Streaming, downloads en Airplay worden ieder voor een derde meegeteld.

Gegeven het feit dat Djadja in de Single Top 100 al op #5 staat en de factor airplay volgens 3fm bij hun eigen lijst 'maar' voor 1/3 meetelt vind ik het alsnog vreemd dat ie deze week nog niet populair genoeg is. Krijgen al die andere hits dan zoveel meer airplay?

Miljonair (#1 op Spotify) krijgt ook vrijwel alleen airplay op FunX, maar staat daarentegen wel op de 14e plek in de Top 40 én Mega Top 50. Het zal toch niet zo zijn dat de betaalde downloads bij Miljonair het verschil maken t.o.v. Djadja?

Miljonair is wat radiogevoeliger. Het is niet alleen Djadja hoor, we hadden al wat andere nummers genoemd waarbij hetzelfde het geval was, zoals Drama en Hoe Je Bent.

En nog steeds behalve FunX op geen enkele andere playlist te bekennen. Wat een drama mainstreamradiolandschap hebben wij toch ook.

SLAM! heeft hem nu inmiddels wel een paar keer gedraaid. Zou goed kunnen dat ze 'm vanaf het weekend in de playlist opnemen. Is nog maar een kleine aantal streams verwijderd van Miljonair inmiddels.

EDIT: Wat zeg ik? Ze staat vandaag zelfs bovenaan de Spotify charts met 2000 meer streams dan Miljonair.

Maar deze week nog niet in de Top 40. .Oh Radio Oh Radio..

One Kiss verbreekt het record: 16 weken op 1. Ik heb nog niet echt kunnen verklaren wat het geheim van die track is, waardoor het zó succesvol is.

Arrie schreef:
One Kiss verbreekt het record: 16 weken op 1. Ik heb nog niet echt kunnen verklaren wat het geheim van die track is, waardoor het zó succesvol is.

Denk dat het gewoon een combi is van de populariteit van Dua Lipa, het feit dat het elk radio station wel iets aankan met dit plaatje en het, ondanks dat het niet origineel is, niet klinkt als de gemiddelde Dance-plaat in de charts.

Hoor het er zelf ook niet in. Ging overigens ook snel vervelen. Volgende week dan In My Feelings op #1?

Plus trouwens de 90s-vibe. Net als Bruno Mars verwijst Calvin vaak terug naar de 90s (of 80s), waardoor dertigers en veertigers er ook raad mee kunnen en een gevoel van herkenning hebben. Dan bereik je toch een groter publiek.

Frank voor Klank schreef:
Maar deze week nog niet in de Top 40. .Oh Radio Oh Radio..

Het is gewoon een veredelde airplay Top 40 geworden. Geen airplay betekent nul kans op een notering in de lijst, hoeveel streams je ook scoort. Lachwekkend dat ze hiermee wegkomen. Met de belachelijk grote invloed die airplay dezer dagen heeft kun je de lijst gewoon nauwelijks serieus meer nemen als het gaat om representativiteit.

De vraag is niet waarom ie (nog) niet in de Top 40 staat maar waarom de radio hem zo laat oppikt. Afgelopen dagen was ie Grandslam bij SlamFM , wie volgt. In deTop 40 komt ie wel in.
Maar ja als je de lijst toch niet serieus neemt en anti-airplay bent waarom wordt ie dan hier behandeld ? Kies dan een streaminglijst. De single top 100 of die van Spotify of de eigen Streaminglijst van de Top 40 .Scheelt weer een hoop voorspelbare ergenis.

Frank voor Klank schreef:

Maar ja als je de lijst toch niet serieus neemt en anti-airplay bent waarom wordt ie dan hier behandeld ? Kies dan een streaminglijst. De single top 100 of die van Spotify of de eigen Streaminglijst van de Top 40 .Scheelt weer een hoop voorspelbare ergenis.

Volgens mij heb ik dat al meerdere malen uitgelegd, maar ik krijg het haast het idee dat je mijn berichten niet leest. En niet voor de eerste keer.

Ten eerste wordt de Top 40 in Nederland nog altijd gezien als dé lijst met autoriteit in Nederland. Ook loopt ie al meer dan vijftig jaar en heeft daarmee een behoorlijk archief opgebouwd. Ik weet dat in het verleden ook niet alles even netjes verliep, maar de Top 40 is nog steeds de hitlijst waar vooral aan wordt gerefereerd, en als ik voor mezelf spreek, ook de lijst die ik zelf het beste ken, qua geschiedenis. Ik vind het daarom erg jammer dat ze er zo'n zooitje van maken.

Ten tweede: volgens mij is er niemand die zegt dat ie volledig anti-airplay is. Er wordt alleen gezegd dat de rol van airplay veel te groot is. In de Billboard heeft de airplay ook een redelijk grote rol, maar tegelijkertijd kan je ook op één binnenkomen met nauwelijks airplay. Het is geen vereiste. Als iets kapot gestreamd wordt, komt het in de lijst. Ik denk dat met de regelgeving van de Billboard Djadja er al in had gestaan. Maar nee hoor: de radiozenders moeten eerst het nummer omarmen, anders gaat het feest niet door.

En tenslotte: waarom hebben we het er toch over als we het niet serieus nemen? Omdat we er dus zo van balen dat ze er de laatste tijd naar ons idee een potje van maken, en graag verbetering zien! Eigenlijk is dit hetzelfde punt als in de eerste alinea: de Top 40 is een instituut in Nederland.

En bovendien: we willen niet per se een streaminglijst of airplaylijst. We willen een lijst die alles meeneemt, en daarmee tot een lijst komt die Nederland mooi representeert. Dat lijkt echt minder en minder de opzet van de Top 40 te worden. Het is nu grotendeels een 538-lijst geworden. Overigens was in de jaren '00 de balans óók zoek, toen kindermuziek en volkszangers het buitenproportioneel goed deden. Dit kwam doordat het publiek daarvan nog het meeste singles kocht, en singlesverkoop nog vrij zwaar meetelde. Maar nu kunnen die twee soorten muziek überhaupt niet meer de lijst in komen, terwijl het publiek toch niet ineens verdwenen zal zijn. Vind ik ook jammer.

Zoals ik al eerder zei: commerciële belangen lijken te veel mee te spelen, wat niet zou moeten voor een stichting.

Dan moet je de stichting Nederlandse Top 40 benaderen en dit alles voorleggen.

Goed idee, misschien stuur ik ze weleens een mailtje!

Ik sluit me aan bij wat Arrie al gezegd heeft

Leuk bedacht al die alternatieve hitlijsten die allemaal over een andere factor gaan, maar ik volg het liefst één lijst die het beste beeld geeft wat nú populair is in Nederland. Het is teleurstellend dat de Top 40 de laatste 10 jaar enorm langzaam is geworden, vele grote hits er in verhouding tot vroeger veel te lang in blijven staan (met dank aan de radiostations die er tot vervelens toe maar geen afstand van willen doen) en dat artiesten nu volledig afhankelijk van de commerciële radio zijn geworden voor het scoren van een hitsong. Dat zou juist het tegenovergestelde moeten zijn in het internettijdperk, waarin steeds meer mensen hun favoriete nummers voornamelijk streamen. Met de komst van de mp3-speler/smartphone heeft de radio op het vlak van muziekconsumptie steeds meer moeten inleveren. Daarom zou de samenstelling van hun playlist minder een graadmeter moeten zijn voor wat leeft binnen de samenleving. Verder zijn het slechts een handjevol mensen die invloed kunnen uitoefenen op de playlist, waardoor dj's en platenmaatschappij eigenhandig een nummer richting de Top 40 kunnen brengen. Verre van natuurlijk. Het lijkt er inderdaad op dat er grote commerciële belangen mee gemoeid zijn, en dat ze daarom ook nooit duidelijkheid zullen willen geven over de precieze weging.

Maar als nummers die al weken op de hoogste posities van de Single Top 100 staan (o.a. Drama en Djadja) niet eens laag in de Top 40 kunnen (binnen)komen klopt er gewoon iets niet aan de huidige samenstellingscriteria. Dat kan een kind zien. Ik zeg nergens dat grote streaming-/downloadhits ook automatisch altijd hoog in de Top 40 moeten noteren, maar dat ze niet mogen ontbreken in de populairste NLse hitlijst die pretendeert de meest betrouwbare en representatieve te zijn staat buiten kijf.

Radio Djadja; In de Mega Top 50 knalt ze dit weekend naar de top 3.

Wel fijn dat Imagine dragons na een aantal acceptabele singles weer met een clusterfuck aan slechte ideeën komt. Kan ik ook weer zonder schaamte een hekel aan ze hebben..

Week 34:

#24. Dynoro & Gigi D'Agostino - In My Mind
#34. Wulf - Watch Me Go

Djadja stijgt door naar #1.

Gigi D'Agostino leeft nog?!

NewYorkCityLight schreef:
Gigi D'Agostino leeft nog?!

Exact mijn gedachte.

Dynoro heeft gewoon een stukje L’amour Toujours gebruikt. Ik denk dat Gigi het alleen toestond als zijn eigen naam erbij zou komen te staan, maar ik denk niet dat ie zelf muzikaal/productioneel iets (nieuws) heeft bijgedragen.

Het is overigens een cover van Ivan Gough & Feenixpawl - In My Mind, wat een jaar of vijf geleden een klein hitje was.

Dus eigenlijk gewoon een mash-up

Ja, dat dus.

Leuk trouwens om weer eens een Franstalige nummer 1 te hebben. De laatste keer was Alors On Danse van Stromae. En of we eerder een artiest geboren in Mali op 1 hebben gehad, vraag ik me af... Mory Kanté komt wel uit de buurt, maar die komt ut Guinee.

catdog schreef:

Djadja stijgt door naar #1.

Volledig terecht, wel een week of twee te laat.

Ik heb het nummer net voor het eerst beluisterd en ik vind het echt een heel verrassende nummer 1.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:11 uur

geplaatst: vandaag om 20:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.