MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2018

zoeken in:

Week 35:

#32. Marshmello feat. Bastille - Happier
#35. Michael Schulte - You Let Me Walk Alone

En dan heb je ineens 4 maanden na dato alsnog een songfestival plaat in de lijst...

Een plaat die Q music de afgelopen 4 maanden ook al totaal kapot heeft gedraaid. Is hij nu alsnog door de andere zenders opgepakt?

Klopt, 538 heeft m nu officieel op de playlist en in de airplay chart stijgt ie naar #9. Verassend hoeveel tracks overigens in die lijst staan die allang over hun houdbaarheid heen zijn. En van Djadja en In My Feelings geen spoor te bekennen...

Zelfs de Albert Heijn waar ik altijd kom heeft hem op de playlist gezet.

Hoe lang geleden zou het zijn dat er een Eurovisi-track binnenkwam die niet de winnaar of de Nederlandse inzending was? En ik vraag me ook af of het ooit eerder is gebeurd dat de winnaar niet binnenkwam maar een andere inzending wel (weer los van de Nederlandse).

Ik vind het in ieder geval vrij opmerkelijk dat een Eurovisie-track zo omarmd wordt door de radio. Hoeveel mensen hebben op dit moment nog door dat dat het een Songfestival-liedje is? Ik heb het gevoel dat die associatie er ook vanaf is gegaan.

George Ezra naar de eerste plaats trouwens! Jammer, ik vind Djadja leuker.

Arrie schreef:

Ik vind het in ieder geval vrij opmerkelijk dat een Eurovisie-track zo omarmd wordt door de radio. Hoeveel mensen hebben op dit moment nog door dat dat het een Songfestival-liedje is? Ik heb het gevoel dat die associatie er ook vanaf is gegaan.
Ik heb het idee dat Q music al vanaf het begin heeft geprobeerd om de songfestivalassociaties weg te werken. Het leek er een beetje op alsof het nummer werd neergezet als te goed voor het songfestival en al vrij snel ging het al helemaal niet met over het songfestival.

Arrie schreef:

Mij zei het in ieder geval niks meer, maar na herbeluistering ben ik daar ook niet heel rouwig om.

Week 36:

#11 Frenna & Lil Kleine - Verleden Tijd
#29 Silk City & Dua Lipa - Electricity
#34 Fais - Make Me Do

Verleden Tijd is een cover van Abel - Onderweg. Opvallend hoge binnenkomst voor een plaat die haast volledig leunt op streams. Het zijn dan ook wel behoorlijk wat streams.

Silk City is de samenwerking van Diplo (Major Lazer) en Mark Ronson.

Tenenkrommende cover, though.

Ik was niet voorbereid op zo'n enorme overdosis aan autotune.

Het origineel blijft een sympathiek nummer. De cover doet me niks.

Ik vind hem ook niet zo sterk. Electricity is wel een erg fijne binnenkomer!

Electricity is fijn! (Tot nu toe alle singles van Silk City) Stukken beter dan One Kiss.

Verleden Tijd... mwah, vind dat ze er niet iets heel boeiends van hebben gemaakt. De vele streams zullen wel te danken zijn aan t feit dat iedereen ineens t origineel helemaal geweldig vind (wat ik zelf overigens altijd al een zeiknummer heb gevonden).

Grappig feitje: Onderweg kwam ook binnen op #11 en steeg de volgende week naar #1. Zal t Frenna en Lil Kleine ook lukken?

Fais zijn we volgende maand weer vergeten.

Fais? Oh ja die was ook nog binnengekomen.

Week 38:

#26. Noah Kahan feat. Julia Michaels - Hurt Somebody [RE-ENTRY]
#31. Niall Horan - Flicker
#37. Dean Lewis - Be Alright

Wat een week

Overigens Frenna & Lil Kleine op #1, en maken dus dezelfde sprong als Abel.

Goh, een re-entry! Dat gebeurt niet vaak meer.

Onweerwolf
Arrie schreef:
En ik vraag me ook af of het ooit eerder is gebeurd dat de winnaar niet binnenkwam maar een andere inzending wel (weer los van de Nederlandse).

In ieder geval in 1991. Winnares Carola kwam met 'Fångad av en stormvind' niet verder dan de tipparade terwijl runner-up Amina met 'Le Dernier qui a parlé...' een klein hitje scoorde.

Frankly Top 40 facts op vrijdag .
Het leek inderdaad even "Verleden Tijd" dat er een Nederlandstalige hit op 1 stond. Na de enorme Bløf-hit Zoutelande rappen Frenna & Lil' Kleine hun "Onderweg"-cover naar de top en doen meteen de Abel-sprong. Lil Kleine heeft nu zelfs een nr 1 hit meer dan zijn hoppende maatje maar Ronnie Flex is vanaf deze week wel de succesvolste Nederhopper allertijden en pakt die titel van Ali B af. De klapperr van de week is er eentje die nu echt op stoom komt. Hurt Somebody van Noah Kahan & Julia Michels hebben een re-entry en scoren nu volledig in de breedte .Niall Horan heeft nu een handvol hits in de Top 40 en Australie krijgt steeds meer hit-status met Dean Lewis erbij. Landgenote Sia passeert nu Britney Spears in het algemene vrouwenklassement.
Martin Garrix maakt zich op voor een volgende top 10 hit en behoort vanaf deze week bij de 20 grootste Nederlandse hitmakers .In het klassement duwt hij de 20 jaar-jubilerende Ilse DeLange de top 20 uit.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind dit alweer een fijn nummer van Niall. ?

Mag je gerust zeggen. Horan brengt prettige singles uit. Slow Hands bovenal. Top 2000 liedjes

En weeral hoor ik t er niet in. Enkel On the Loose vond ik wel leuk, en dat is, natuurlijk, ook weer zijn kleinste hit gebleken.

Verrassende binnenkomst van 'Flicker'. Alweer de vijfde binnenkomst van zijn debuutalbum. Volgens Wikipedia is 'Flicker' trouwens helemaal geen single (geweest), en 'Seeing Blind' wel. Is dit weer een gevalletje van enkel een single in Nederland?

Ik ben ook een Niall fanboy maar deze is wel mijn minst favoriete tot nu toe. Het leunt toch gevaarlijk tegen Ed Sheeran aan.

NewYorkCityLight schreef:
Verrassende binnenkomst van 'Flicker'. Alweer de vijfde binnenkomst van zijn debuutalbum. Volgens Wikipedia is 'Flicker' trouwens helemaal geen single (geweest), en 'Seeing Blind' wel. Is dit weer een gevalletje van enkel een single in Nederland?

Ik ben ook een Niall fanboy maar deze is wel mijn minst favoriete tot nu toe. Het leunt toch gevaarlijk tegen Ed Sheeran aan.

Ik weet niet hoe het met andere landen zit maar in Nederland pushen de labels, of de radiostations, vaak nog voor een landelijke single, om de artiest relevant te houden, en om een extra opvulling op de zenders te hebben.

Eerder gevalletjes zijn bijv. Homesick van Dua Lipa, Revenge van P!nk, Legendary Lovers van Katy Perry en Everglow van Coldplay

Als ik het goed lees vinden ze daar dat streams teveel meetellen? En hoe gaan ze tot een top 50 komen als de playlist slechts uit 20 nummers bestaat?

Ze doen maar. Die lijst van 538 kan me gestolen worden. Op de Top 40 zou het in principe geen invloed moeten hebben.

De Top 40 wordt vanaf januari 2019 gepresenteerd op Q Music .

Gast
geplaatst: vandaag om 17:10 uur

geplaatst: vandaag om 17:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.