MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2018

zoeken in:
Radio 538, dat de hitlijst momenteel uitzendt, stopt ermee. De zender begint een eigen 'vernieuwde en gemoderniseerde' hitlijst

Nog meer eenheidsworst dus Ik mag hopen dat Radio 538 zwaar verlies gaat lijden nu ze de Top 40 hebben afgedankt.

Arrie schreef:
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind dit alweer een fijn nummer van Niall. ?

Je bent niet alleen... op de een of andere manier vind ik al zijn singles wel lekker. Slow Hands is nog de minste.

Ik begreep dat Q-music in de samenstelling van de de top 40 nu ook stemmen van de luisteraars wil laten meewegen. Kan dat zomaar? Daar wordt de lijst dan ook niet beter op...

herman schreef:
(quote)

Ik begreep dat Q-music in de samenstelling van de de top 40 nu ook stemmen van de luisteraars wil laten meewegen. Kan dat zomaar? Daar wordt de lijst dan ook niet beter op...

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. De Top 40 verhuist inderdaad naar Q Music. 538 heeft de Top 40 dus afgestoten en wil daarvoor in de plaats een eigen lijst uitzenden, en in die lijst worden stemmen van de luisteraars meegewogen. Dat is dus in de eigen lijst van 538, niet in de Top 40.

Arrie schreef:
(quote)

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. De Top 40 verhuist inderdaad naar Q Music. 538 heeft de Top 40 dus afgestoten en wil daarvoor in de plaats een eigen lijst uitzenden, en in die lijst worden stemmen van de luisteraars meegewogen. Dat is dus in de eigen lijst van 538, niet in de Top 40.

De Top 40 citeert op haar site Dave Minneboo, zendermanager van Q-Music: "De Top 40 is de enige échte hitlijst die de tand des tijds altijd heeft weten te doorstaan door constant te vernieuwen. Dit zetten we bij Qmusic dan ook door. De Top 40 wordt samengesteld door te kijken naar onder andere airplay op alle radiozenders en streamingcijfers. Bovendien hebben we bij Qmusic toegang tot 674.000 Q-members."

Wat kan die laatste zin anders betekenen dan dat Q-Music de voorkeuren van hun members wil laten meewegen? We zullen het wel zien.

ranboy schreef:
(quote)

De Top 40 citeert op haar site Dave Minneboo, zendermanager van Q-Music: "De Top 40 is de enige échte hitlijst die de tand des tijds altijd heeft weten te doorstaan door constant te vernieuwen. Dit zetten we bij Qmusic dan ook door. De Top 40 wordt samengesteld door te kijken naar onder andere airplay op alle radiozenders en streamingcijfers. Bovendien hebben we bij Qmusic toegang tot 674.000 Q-members."

Wat kan die laatste zin anders betekenen dan dat Q-Music de voorkeuren van hun members wil laten meewegen? We zullen het wel zien.

Geen idee wat Minneboo daarmee bedoelt, maar in principe zenden zij als radiozender de lijst slechts uit, en is het Stichting Top 40 die bepaalt over de samenstelling. Het lijkt me sterk dat zij de luisteraars van één specifiek radiostation bij de samenstelling van de lijst gaan betrekken. Minneboo heeft het ook over vernieuwing van de lijst, ik ben benieuwd waar hij daarmee op doelt. Het lijkt me niet de bedoeling dat Q Music zich met de samenstelling gaat bemoeien.

Ik denk dat Minneboo bedoelt dat de Q member de Top 40 makkelijker kan bereiken. De samenstelling wordt vooralsnog niet gewijzigd. Q heeft nu wel de vrijheid in de keuze van de alarmschijf en de dancesmash (die gaat ook mee) die kan heel anders zijn dan de meer voorspelbare keuze van 538. De invloed van de Q member zou natuurlijk wel via de factor Social media kunnen gebeuren voor zowel Top 40 als tipparade.

Arrie schreef:
Minneboo heeft het ook over vernieuwing van de lijst, ik ben benieuwd waar hij daarmee op doelt. Het lijkt me niet de bedoeling dat Q Music zich met de samenstelling gaat bemoeien.

Ik hoop het niet, maar wellicht hebben ze zoiets kunnen bedingen in het contract?

Q-Music heeft zijn eigen lijst (de Q 25) die door luisteraars wordt samengesteld. Het lijkt mij vrij logisch dat deze dan ophoudt met bestaan en dat dat tijdslot wordt ingevuld met de Top 40. Ik hoop dan niet dat het systeem van die lijst overgaat in de top 40...

Youngblood van 5 Seconds of Summer heeft wel een interessant positieverloop. Hij was tot de 11e plek gestegen, zakte vervolgens weg naar de 28e plek, schijnbaar op weg naar de uitgang, maar nu is ie weer in de lift, en inmiddels teruggestegen naar de 14e plaats. Grappig, zulke dingen zie je niet vaak meer. Toevallig is het trouwens ook uitgegroeid tot één van mijn favoriete hits van het jaar.

En om nog wat positiefs over Verleden Tijd te zeggen: ze hebben in Anna Nooshin wel een waardige vervanger gevonden voor Birgit.

Youngblood vind ik echt verschrikkelijk

Die nieuwe van DJ Snake samen met Ozuna, Cardi B en Selena Gomez mag wel in de lijst

Arrie schreef:
En volgens mij is dat hit nr. 42 van David Guetta, wat betekent dat ie ondertussen erg dicht bij het record van Normaal komt, namelijk: 46 hits zonder een nummer 1-hit te scoren.

Inmiddels nr. 44!

Brengt Shawn Mendes een leuke track uit, wordt de hitversie zo’n stomme Zedd-remix.

Maar wel een leuk rijtje.

Jammer dat IJskoud lang niet zo leuk is als Diamant.

En wat is Goodbye trouwens erg zeg. Jason Derulo heeft toch best wat leuke hits gehad, maar dit...

Trouwens, wat betreft FISHER. Het was voor mij nog een onbekende naam dus ik ging eens Googlen wie het precies is. Blijkbaar een bekende surfer uit Australië die is gaan dj’en. Maar ik kwam ook deze thread tegen op Reddit, waar vrijwel niemand gelooft dat FISHER zijn eigen muziek produceert, en meerdere mensen denken dat Chris Lake erachter zit. Oftewel: waarschijnlijk een ghostproducer-verhaal, iets dat de laatste tijd steeds meer naar voren komt. Deze man is (als het waar is natuurlijk) lang niet de enige die gebruik maakt van ghostproducers. Ik vind het wel zonde.

Wel een leuk nummer overigens hoor dat Losing It.

En Goodbye is gewoon tof

Arrie schreef:
Oftewel: waarschijnlijk een ghostproducer-verhaal, iets dat de laatste tijd steeds meer naar voren komt. Deze man is (als het waar is natuurlijk) lang niet de enige die gebruik maakt van ghostproducers. Ik vind het wel zonde.
Zelfs de NOS had daar een tijdje terug een artikel over:
Een deel van de grote dj's 'bestelt' zijn muziek bij anderen | NOS

Wow, nu eindelijk komt New Light toch nog binnen?

Onweerwolf
Hoe dienen we die 'X' die ik steeds vaker tegenkom eigenlijk uit te spreken?

Onweerwolf schreef:
Hoe dienen we die 'X' die ik steeds vaker tegenkom eigenlijk uit te spreken?

Versus? And? Plus?

Iks? Keer?

En hoe spreek je Axwell /\ Ingrosso nou uit?

Tweederde Swedish House Mafia lijkt me?

Axwell Matterhorn Ingrosso

Haha, die video van John Mayer is toch wel leuk gedaan

Gast
geplaatst: vandaag om 15:25 uur

geplaatst: vandaag om 15:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.