Muziek / Algemeen / Hoe spectaculair zijn de '80s?
zoeken in:
0
Ace
geplaatst: 6 maart 2006, 15:11 uur
Ik denk dat je allerlei theorieën kan bedenken met betrekking tot de 80's, maar dat alles nog steeds valt of staat met de persoonlijke smaak van de luisteraar. Neem nu het voorbeeld Genesis. Voor Shappy de reden dat de 80's wel degelijk wat voorstellen, voor mij één van de argumenten dat 80 procent van de exponenten van dat decenium prut zijn. Als je niet van progrock en het genre wat ik simpelweg 'back-to-the-eighties'-rommel noem houdt, ben je na een band of 5 wel klaar met de 80's. Maar goed, misschien ben ik wel kortzichtig... Zou ook kunnen natuurlijk 

0
geplaatst: 6 maart 2006, 15:11 uur
Ach ik vind de jaren 80 over het algemeen helemaal niks. De sound die het heeft...nee niet voor mij. Geef mij maar jaren 60 en 70..en wat dingen uit de jaren 90 en verder 2000+
Overigens neem ik Yes, Genesis en andere progrock/symfobands uiteraard serieus. Wat jij zegt dat niemand dat meer doet, omdat alles zo electronisch is natuurlijk een zinloos argument. Dan kan je alles wel wegvagen.
Overigens neem ik Yes, Genesis en andere progrock/symfobands uiteraard serieus. Wat jij zegt dat niemand dat meer doet, omdat alles zo electronisch is natuurlijk een zinloos argument. Dan kan je alles wel wegvagen.
0
geplaatst: 6 maart 2006, 15:22 uur
Progrock is iets wat zich voornamelijk in de jaren 70 afspeelde, met bands als yes en rush enzo..
Maar de 80s hadden véél te bieden hoor. Hiphop is toen ontstaan en was ook meteen op zijn best (public enemy, nwa, ice T, run dmc, epmd, etc..). Speed/trash/death metal en eigenlijk de moderne vorm van metal was ook voornamelijk iets dat tijdens de jaren 80 gebeurde (metallica, slayer, iron maiden). Daarnaast had je nog de opkomst van new wave/ gothic en uiteindelijk indie/alternative (echo & the bunnymen, the smiths, the cure, joy division, bauhaus t/m husker du, mudhoney, my bloody valentine, sonic youth, cocteau twins, pj harvey, nick cave, the pixies, R.E.M).
Als je van blues of soul houdt waren de jaren 80 misschien mager, voor de rest was het juist een fontijn van nieuwe stijlen en goede bands, die nog steeds courant zijn en worden gewaardeerd!
Maar het heeft allemaal uiteindelijk altijd met smaak te maken. Ik ben alleen bang dat de meeste jaren 80-kritikasters zich niet al te best hebben verdiept in het decennium en niet echt weten wat ze nu zitten af te kraken. Kwaliteit was er genoeg namelijk
Maar de 80s hadden véél te bieden hoor. Hiphop is toen ontstaan en was ook meteen op zijn best (public enemy, nwa, ice T, run dmc, epmd, etc..). Speed/trash/death metal en eigenlijk de moderne vorm van metal was ook voornamelijk iets dat tijdens de jaren 80 gebeurde (metallica, slayer, iron maiden). Daarnaast had je nog de opkomst van new wave/ gothic en uiteindelijk indie/alternative (echo & the bunnymen, the smiths, the cure, joy division, bauhaus t/m husker du, mudhoney, my bloody valentine, sonic youth, cocteau twins, pj harvey, nick cave, the pixies, R.E.M).
Als je van blues of soul houdt waren de jaren 80 misschien mager, voor de rest was het juist een fontijn van nieuwe stijlen en goede bands, die nog steeds courant zijn en worden gewaardeerd!
Maar het heeft allemaal uiteindelijk altijd met smaak te maken. Ik ben alleen bang dat de meeste jaren 80-kritikasters zich niet al te best hebben verdiept in het decennium en niet echt weten wat ze nu zitten af te kraken. Kwaliteit was er genoeg namelijk

0
Ace
geplaatst: 6 maart 2006, 15:24 uur
Ach, ik weet er ook wel goede bands uit voort kwamen... Er staan zelfs twee jaren 80 iconen in mijn top-10 

0
geplaatst: 6 maart 2006, 15:27 uur
O zal best kwaliteit zijn, maar al die bands hebben wel een bepaald soort jaren '80 sound. En die staat mij niet aan. Heeft inderdaad niks met de kwaliteit te maken. Joy Division..mij doe je er geen plezier mee. Anderen wel..prima! De sound van de jaren 60 en 70 spreken mij veel meer aan. Ook niet alles, uiteraard.
Ook Genesis is een progrock/symfo band die met name in de jaren 70 dat soort muziek maakte.
Ook Genesis is een progrock/symfo band die met name in de jaren 70 dat soort muziek maakte.
0
geplaatst: 6 maart 2006, 15:32 uur
Tja, ik vind de jaren 70 weer helemaal niets. Ik houd niet van disco (zwak uitgedrukt!) en van de laffe popmuziek van bands als superramp, the eagles of elo ook zeker niet 
Symforock/progrock.. je hoort er weinig meer van (behalve dream theater). Maar als jij je lekker voelt bij bands met 3 nummers per cd die bol staan van orgelgepiel, oeverloze gitaarsolo's en zweverige baardmannen, prima hoor! Hoe complexer hoe beter toch?

Symforock/progrock.. je hoort er weinig meer van (behalve dream theater). Maar als jij je lekker voelt bij bands met 3 nummers per cd die bol staan van orgelgepiel, oeverloze gitaarsolo's en zweverige baardmannen, prima hoor! Hoe complexer hoe beter toch?

0
geplaatst: 6 maart 2006, 15:33 uur
Joy Division is ook een jaren '70 band hoor. Closer kwam dan misschien begin 1980 uit, al hun andere werk daardoor al.
0
shappy1010
geplaatst: 6 maart 2006, 15:33 uur
Ace schreef:
Ik denk dat je allerlei theorieën kan bedenken met betrekking tot de 80's, maar dat alles nog steeds valt of staat met de persoonlijke smaak van de luisteraar. Neem nu het voorbeeld Genesis. Voor Shappy de reden dat de 80's wel degelijk wat voorstellen, voor mij één van de argumenten dat 80 procent van de exponenten van dat decenium prut zijn. Als je niet van progrock en het genre wat ik simpelweg 'back-to-the-eighties'-rommel noem houdt, ben je na een band of 5 wel klaar met de 80's. Maar goed, misschien ben ik wel kortzichtig... Zou ook kunnen natuurlijk

Neehoor juist prima argument. Maar hetzelfde zou je ook wel een beetje op de 90's kunnen toepassen, als je toen niet van Grunge hield of House kon je het ook wel schudden. Denk in dat opzicht dat de 90's voor mij de minste periode waren (zeker als toetsenist zijnde) de piano is tenminste nu weer terug in de muziek.
0
DutchViking
geplaatst: 6 maart 2006, 15:50 uur
De jaren ’80 zijn voor mij absoluut niet inferieur aan de jaren ’60 of ’70. In ieder decennium zijn nieuwe muziekstromingen geïntroduceerd. Ik vind het jammer dat veel mensen jaren ‘80-muziek associëren met foute synthesizerpop of gedateerde hardrock. Er is zo veel moois gemaakt in dat decennium. Foute kapsels of foute kleding neem ik voor lief, dat heeft voor mij niets met de muziek te maken.
In de jaren ’70 had je bands als Earth, Wind & Fire, Blondie en ABBA, die toch ook niet bepaald bekend stonden om hun diepgang. En ook de jaren ’60 kende dat soort artiesten. Uiteraard zijn veel bands uit die periode baanbrekend geweest, maar dat geldt ook zeker voor veel jaren ‘80-bandjes.
Ik luister onder meer naar metal, een genre dat vooral in de jaren ’80 op gang kwam (Metallica, Slayer, Iron Maiden etc.) en waar in de jaren ’90 substromingen uit voortkwamen. Rotzooi werd er altijd al gemaakt, dat is niet iets wat uitsluitend voor de jaren ’80 gold.
Persoonlijk spreekt mij de tweede helft van de jaren ’90 het allerminst aan (en dan met name de periode 1995-1999). Gitaarsolo’s waren voor veel hardrock- en metalbands ‘not done’ meer en de muziek mocht eigenlijk niet vrolijk of positief klinken. Echt goede platen uit die periode kan ik op één hand tellen. Iedereen was uitgekeken op de sound van bands als Guns n Roses, Metallica en Iron Maiden, zo leek het. Gelukkig is metal een genre dat altijd in ontwikkeling is en na enkele donkere jaren leeft ‘ouderwetse’ heavy metal tegenwoordig weer wat meer en zijn er weer nieuwe subgenres geïntroduceerd.
Het is denk ik ook voor ieder genre verschillend, ik als metalfan kan in ieder geval niet om de jaren '80 heen, een periode waarin bijzonder veel hardrock- en metalklassiekers zijn uitgebracht.
In de jaren ’70 had je bands als Earth, Wind & Fire, Blondie en ABBA, die toch ook niet bepaald bekend stonden om hun diepgang. En ook de jaren ’60 kende dat soort artiesten. Uiteraard zijn veel bands uit die periode baanbrekend geweest, maar dat geldt ook zeker voor veel jaren ‘80-bandjes.
Ik luister onder meer naar metal, een genre dat vooral in de jaren ’80 op gang kwam (Metallica, Slayer, Iron Maiden etc.) en waar in de jaren ’90 substromingen uit voortkwamen. Rotzooi werd er altijd al gemaakt, dat is niet iets wat uitsluitend voor de jaren ’80 gold.
Persoonlijk spreekt mij de tweede helft van de jaren ’90 het allerminst aan (en dan met name de periode 1995-1999). Gitaarsolo’s waren voor veel hardrock- en metalbands ‘not done’ meer en de muziek mocht eigenlijk niet vrolijk of positief klinken. Echt goede platen uit die periode kan ik op één hand tellen. Iedereen was uitgekeken op de sound van bands als Guns n Roses, Metallica en Iron Maiden, zo leek het. Gelukkig is metal een genre dat altijd in ontwikkeling is en na enkele donkere jaren leeft ‘ouderwetse’ heavy metal tegenwoordig weer wat meer en zijn er weer nieuwe subgenres geïntroduceerd.
Het is denk ik ook voor ieder genre verschillend, ik als metalfan kan in ieder geval niet om de jaren '80 heen, een periode waarin bijzonder veel hardrock- en metalklassiekers zijn uitgebracht.
0
geplaatst: 6 maart 2006, 15:52 uur
Voor een mooi pleidooi kan ik iedereen aanraden Any Way The Wind Blows te kijken 

0
shappy1010
geplaatst: 6 maart 2006, 15:55 uur
orbit schreef:
Maar als jij je lekker voelt bij bands met 3 nummers per cd die bol staan van orgelgepiel, oeverloze gitaarsolo's en zweverige baardmannen, prima hoor! Hoe complexer hoe beter toch?
Maar als jij je lekker voelt bij bands met 3 nummers per cd die bol staan van orgelgepiel, oeverloze gitaarsolo's en zweverige baardmannen, prima hoor! Hoe complexer hoe beter toch?

Tja ze noemen het niet voor niks muzikantenmuziek, muziek door en voor muzikanten...
0
geplaatst: 6 maart 2006, 15:59 uur
shappy1010 schreef:
Tja ze noemen het niet voor niks muzikantenmuziek, muziek door en voor muzikanten...
Zou best kunnen, voor de reguliere muziekliefhebber die iets wil horen met lekkere hooks dat swingt, rockt of lekker loopt is het in ieder geval niet bedoelt

0
tondeman
geplaatst: 6 maart 2006, 16:13 uur
hoe spectaculair zijn de eighties? als je van slechte kapsels en foute rock bands houdt waren ze geweldig!
0
geplaatst: 6 maart 2006, 16:17 uur
shappy1010 schreef:
Het enige wat ik jammer vind is dat de 80's echt het laatste tijdperk was waarin we grote bands als Queen, U2, Genesis etc. zagen. Nu lijkt de muziekscene erg versnipperd, en iedereen is snel verzadigd en gaat na een album of 2 weer opzoek naar de volgende band.
Het enige wat ik jammer vind is dat de 80's echt het laatste tijdperk was waarin we grote bands als Queen, U2, Genesis etc. zagen. Nu lijkt de muziekscene erg versnipperd, en iedereen is snel verzadigd en gaat na een album of 2 weer opzoek naar de volgende band.
Queen en Genesis hebben hun beste werk in de jaren '70 afgeleverd en ik heb liever dat bands voortijdig uit elkaar vallen dan dat ze tot in den treure platen blijven maken waar niemand, behoudens enige verstokte fans, meer naar wilt luisteren. Verder vond ik de jaren '80 spectaculair klote: te veel fout synthezizer gepiel, lelijke drumcoputer beats om nog maar te zwijgen over de oerlijke kleding- en haardracht.
0
geplaatst: 6 maart 2006, 16:52 uur
Jaren 70: pislelijke hammondorgel-gejammer
Zwetende kalende mannen met ongewassen lang haar en bakkebaarden en negers met afrokapsels in glitterpakjes... nee dát was het toppunt van esthetiek!
Zwetende kalende mannen met ongewassen lang haar en bakkebaarden en negers met afrokapsels in glitterpakjes... nee dát was het toppunt van esthetiek!
0
tondeman
geplaatst: 6 maart 2006, 17:14 uur
nog altijd beter dan zogenaamde rocksterren in spandex pakjes en synthesizers. 

0
geplaatst: 6 maart 2006, 17:16 uur
orbit schreef:
Zwetende kalende mannen met ongewassen lang haar en bakkebaarden en negers met afrokapsels in glitterpakjes... nee dát was het toppunt van esthetiek!Dat is wel een heel bekrompen beeld van de jaren 70, tuurlijk zijn dat beelden die iedereen wel herkent, maar het is niet zo dat er niks goeds uit de jaren 70 kwam, neem deze jongen of deze. Het is dus niet per definitie zo dat de jaren 70 minder zijn. Ik vind het zelf bijvoorbeeld een decennium met veel mooie platen.
Zo is geen enkel decennium echt minder te noemen, het is allemaal gewoon anders en als het je smaak niet is dan mag je het minder vinden. Zo vind ik dat de jaren 80 mij inderdaad minder genoegen bieden dan andere decennia, maar dat is een persoonlijke mening. Neemt niet weg dat er ook in de jaren 80 mooie dingen zijn gemaakt (Hoogtepunt is Stop Making Sense).
In rock-opzicht is de jaren 80 voor mij dus echt een minder decennium.
Voor muziek die ik interessant vind zijn de jaren 90 dan weer veel beter, met bands als Slint, Mogwai, Godspeed You! Black Emperor en Tortoise (meer voorbeelden mogelijk
orbit schreef:
De hele progrockmeuk van begin jaren '70 (Yes, Genesis, Jethro Tull, ELO, ELP, het King Crimson van die tijd), dat wordt tegenwoordig toch niet meer serieus genomen?
De hele progrockmeuk van begin jaren '70 (Yes, Genesis, Jethro Tull, ELO, ELP, het King Crimson van die tijd), dat wordt tegenwoordig toch niet meer serieus genomen?
Mag ik vragen waar je dat op baseert?
orbit schreef:
(echo & the bunnymen, the smiths, the cure, joy division, ... my bloody valentine,... the pixies, R.E.M).
(echo & the bunnymen, the smiths, the cure, joy division, ... my bloody valentine,... the pixies, R.E.M).
Kan ik allemaal zeker waarderen, maar daar blijft het voor mij wel ongeveer bij. Daarom vind ik het een minder decennium, omdat ik in andere decennia meer kan vinden.
PS. Orbit, probeer deze eens
0
geplaatst: 6 maart 2006, 17:34 uur
Dat is wel een heel bekrompen beeld van de jaren 70, tuurlijk zijn dat beelden die iedereen wel herkent, maar het is niet zo dat er niks goeds uit de jaren 70 kwam, neem deze jongen of deze. Het is dus niet per definitie zo dat de jaren 70 minder zijn. Ik vind het zelf bijvoorbeeld een decennium met veel mooie platen.
Zo is geen enkel decennium echt minder te noemen, het is allemaal gewoon anders en als het je smaak niet is dan mag je het minder vinden. Zo vind ik dat de jaren 80 mij inderdaad minder genoegen bieden dan andere decennia, maar dat is een persoonlijke mening. Neemt niet weg dat er ook in de jaren 80 mooie dingen zijn gemaakt (Hoogtepunt is Stop Making Sense).
Voor muziek die ik interessant vind zijn de jaren 90 dan weer veel beter, met bands als Slint, Mogwai, Godspeed You! Black Emperor en Tortoise (meer voorbeelden mogelijk
Kijk dan even naar mijn theorie eerder in dit topic, waarin ik al aangeef dat de 80s waarschijnlijk voor de liefhebbers van traditionele rock/blues minder boeiend was. Maar ik vind dat een beetje bekrompen, en het is zeker NIET zo dat de jaren 80 dus slechter was! Dat is nogal smaak-afhankelijk. Ouwe rock is niet beter dan wave of metal
Dat zijn bijna geheel andere genres!Het beeld dat iedere band in de jaren 80 een poedelkapsel had en foeilelijke kleuren is net zo waar/nietwaar als het beeld wat ik over de jaren 70 beschrijf, dus...
Mag ik vragen waar je dat op baseert?
Op het gegeven dat vrijwel geen enkele normale muziekluisteraar daar nog naar luistert, maar voornamelijk gitaarfanaten en ouwe hippies. Van anderen hoor ik er namelijk nooit iets over

Kan ik allemaal zeker waarderen, maar daar blijft het voor mij wel ongeveer bij. Daarom vind ik het een minder decennium, omdat ik in andere decennia meer kan vinden.
Maargoed, nogmaals: kan je je er niet in vinden prima! De futiele pogingen van mensen om daarmee het tijdperk als zijnde slecht (als een soort gegeven) aan te duiden storen mij gewoon erg. Daarmee geven mensen alleen maar aan een zeer bekrompen beeld van muziek te hebben!
-->The Chameleons is erg goed!!

0
geplaatst: 8 maart 2006, 00:16 uur
Ik probeer niet de 80's af te doen als zijnde een minder decennium, zoals je het nu verwoordt ben ik het met je eens en is er dus geen enkel probleem..
..en je zult hier wel meer fans van Progrock vinden dan alleen gitaarfanaten en ouwe hippies
..en je zult hier wel meer fans van Progrock vinden dan alleen gitaarfanaten en ouwe hippies

0
geplaatst: 8 maart 2006, 00:29 uur
The Scientist schreef:
Ik probeer niet de 80's af te doen als zijnde een minder decennium, zoals je het nu verwoordt ben ik het met je eens en is er dus geen enkel probleem..

0
geplaatst: 8 maart 2006, 09:54 uur
orbit schreef:

haha hoe mooi kortzichtig! Hij is wel leuk, dat geef ik je mee!Ik blijf er bij voor mij liever geen eighties..brr AOR

Veel metal enz.. enz..niks voor mij.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 10:20 uur
orbit schreef:
Zwetende kalende mannen met ongewassen lang haar en bakkebaarden en negers met afrokapsels in glitterpakjes... nee dát was het toppunt van esthetiek!Persoonlijk vind ik afrokapsels supercool ....
0
shappy1010
geplaatst: 8 maart 2006, 11:38 uur
tomthumb schreef:
Queen en Genesis hebben hun beste werk in de jaren '70 afgeleverd en ik heb liever dat bands voortijdig uit elkaar vallen dan dat ze tot in den treure platen blijven maken waar niemand, behoudens enige verstokte fans, meer naar wilt luisteren.
Queen en Genesis hebben hun beste werk in de jaren '70 afgeleverd en ik heb liever dat bands voortijdig uit elkaar vallen dan dat ze tot in den treure platen blijven maken waar niemand, behoudens enige verstokte fans, meer naar wilt luisteren.
Dat is apart. Ik dacht altijd dat Genesis en Queen op hun grootst waren in de jaren 80. Die verstokte fans waren volgens mij toen degene die juist wegbleven.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 12:00 uur
Genesis maakte inderdaad pas hits (top40) in de jaren 80. Maar kijken we puur naar muzikaal hoogstaande muziek, dan kun je niet anders zeggen dat de jaren 70, stukken beter zijn.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 12:15 uur
tomthumb schreef:
Persoonlijk vind ik afrokapsels supercool ....
(quote)
Persoonlijk vind ik afrokapsels supercool ....
Ik ook!
0
shappy1010
geplaatst: 8 maart 2006, 12:17 uur
HiLL schreef:
Genesis maakte inderdaad pas hits (top40) in de jaren 80. Maar kijken we puur naar muzikaal hoogstaande muziek, dan kun je niet anders zeggen dat de jaren 70, stukken beter zijn.
Sympfonische rock was toen gewoon populairder. Inderdaad muzikaal hoogstaander, en leuk voor de kenners, maar hoeveel mensen kennen het nou nog in deze tijd?
0
geplaatst: 8 maart 2006, 12:21 uur
De geboorte van de hip-hop en de dansbare electronische muziek.
Veel heb ik niet met de 80s, maar muzikaal is er toch een hoop in goeie zin veranderd. Leve de revolutie dan maar.
Veel heb ik niet met de 80s, maar muzikaal is er toch een hoop in goeie zin veranderd. Leve de revolutie dan maar.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 12:50 uur
shappy1010 schreef:
Sympfonische rock was toen gewoon populairder. Inderdaad muzikaal hoogstaander, en leuk voor de kenners, maar hoeveel mensen kennen het nou nog in deze tijd?
(quote)
Daar kan jij je nog vies in vergissen beste man. Er zijn heel veel prog/symforock sites te vinden op het wereld wijde web.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 12:56 uur
shappy1010 schreef:
[
Dat is apart. Ik dacht altijd dat Genesis en Queen op hun grootst waren in de jaren 80. Die verstokte fans waren volgens mij toen degene die juist wegbleven.
[
Ik had het dus over hun beste werk, niet over hun populariteit. Dit geldt overigens voor veel bands.
0
geplaatst: 8 maart 2006, 13:20 uur
HiLL schreef:
Daar kan jij je nog vies in vergissen beste man. Er zijn heel veel prog/symforock sites te vinden op het wereld wijde web.
Het wereld wijde web: domein van de nerds en geeks

* denotes required fields.