Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
0
geplaatst: 20 april 2024, 13:27 uur
Noorwegen stuurde vorig jaar zeer publieksvriendelijke danspop, het jaar daarvoor was het Give that Wolf a Banana, een niet helemaal gelukte poging om viraal te gaan. Daarvoor was het Fallen Angel, een nummer dat zorgvuldig balanceerde op een randje tussen serieus en over de top. Daarvoor wonnen ze de publieksjury met Keiino dat alles heeft wat een massa eurovisiefans wil. En daarvoor was het Rybak op herhaling. De laatste keer dat Noorwegen niet een expliciet publieksnummer had was in 2017 toen ze een wat degelijke radiopopsong stuurden. Maar ook dit jaar is het weer heel erg een publieksnummer waar de jury waarschijnlijk niet veel mee kan. Het haalt op zijn sloffen de finale. Eindigt daar door de jury in de middenmoot. Vervolgens gaat Noorwegen weer ergens in de 2025 cyclus de jury ter discussie stellen zoals ze tegenwoordig elk jaar doen. Dit jaar komen ze met een nummer dat rock combineert met folky invloeden, als een toegankelijker en wat minder uitgesproken variant op wat bands uit Scandinavie wel meer maken. Ik heb er zelf niet zoveel mee, al heb ik er ook niks op tegen.
1. Zwitserland
2. Portugal
3. Litouwen
4. Italië
5. Griekenland
6. Kroatië
7. Armenië
8. Verenigd Koninkrijk
9. Slovenië
10. Polen
11. Frankrijk
12. Spanje
13. Oostenrijk
14. België
15. Estland
16. Servië
17. Luxemburg
18 Oekraïne
19. Ierland
20. Noorwegen
21. Albanie
22. Tsjechië
23. Moldavië
24. Zweden
25 Australië
26. Azerbeidzjan
27. Georgië
28. Cyprus
29. Malta
30. Denemarken
31. San Marino
32. Israel
33. Letland
34. IJsland
35. Duitsland
36. Finland
1. Zwitserland
2. Portugal
3. Litouwen
4. Italië
5. Griekenland
6. Kroatië
7. Armenië
8. Verenigd Koninkrijk
9. Slovenië
10. Polen
11. Frankrijk
12. Spanje
13. Oostenrijk
14. België
15. Estland
16. Servië
17. Luxemburg
18 Oekraïne
19. Ierland
20. Noorwegen
21. Albanie
22. Tsjechië
23. Moldavië
24. Zweden
25 Australië
26. Azerbeidzjan
27. Georgië
28. Cyprus
29. Malta
30. Denemarken
31. San Marino
32. Israel
33. Letland
34. IJsland
35. Duitsland
36. Finland
0
geplaatst: 20 april 2024, 14:24 uur
Israël
Ik vind het een mooie ballad. Het is misschien allemaal al eens gedaan, maar ik vind de zanglijnen erg fraai en je voelt de urgentie waarmee het nummer wordt gebracht (waarmee ik overigens geen mening over de inhoud van de songtekst wil impliceren).
Noorwegen
Dit komt voor mij ook wel in de buurt van muziek die ik zelf op zou kunnen zetten (op een dag dat ik de bombast aankan), maar het nummer weet mij niet helemaal te pakken. Het nummer opent met een mooi couplet, maar het vervolg ervaar ik vooral als een grote vocale uitbarsting zonder veel afwisseling. Het is ook wel lastig om veel meer dan dat in drie minuten te stoppen.
1. Italië
2. Armenië
3. Griekenland
4. Litouwen
5. Slovenië
6. Servië
7. Israël
8. Zwitserland
9. Noorwegen
10. Azerbeidzjan
11. Cyprus
12. Kroatië
13. San Marino
14. Luxemburg
15. Polen
16. Portugal
17. Oostenrijk
18. België
19. Georgië
20. Albanië
21. Estland
22. Denemarken
23. Ierland
24. Frankrijk
25. Spanje
26. Oekraïne
27. Letland
28. Verenigd Koninkrijk
29: Tsjechië
30. Duitsland
31. Malta
32. Australië
33. Moldavië
34. Zweden
35. Finland
36. IJsland
Ik vind het een mooie ballad. Het is misschien allemaal al eens gedaan, maar ik vind de zanglijnen erg fraai en je voelt de urgentie waarmee het nummer wordt gebracht (waarmee ik overigens geen mening over de inhoud van de songtekst wil impliceren).
Noorwegen
Dit komt voor mij ook wel in de buurt van muziek die ik zelf op zou kunnen zetten (op een dag dat ik de bombast aankan), maar het nummer weet mij niet helemaal te pakken. Het nummer opent met een mooi couplet, maar het vervolg ervaar ik vooral als een grote vocale uitbarsting zonder veel afwisseling. Het is ook wel lastig om veel meer dan dat in drie minuten te stoppen.
1. Italië
2. Armenië
3. Griekenland
4. Litouwen
5. Slovenië
6. Servië
7. Israël
8. Zwitserland
9. Noorwegen
10. Azerbeidzjan
11. Cyprus
12. Kroatië
13. San Marino
14. Luxemburg
15. Polen
16. Portugal
17. Oostenrijk
18. België
19. Georgië
20. Albanië
21. Estland
22. Denemarken
23. Ierland
24. Frankrijk
25. Spanje
26. Oekraïne
27. Letland
28. Verenigd Koninkrijk
29: Tsjechië
30. Duitsland
31. Malta
32. Australië
33. Moldavië
34. Zweden
35. Finland
36. IJsland
0
geplaatst: 20 april 2024, 16:16 uur
Die Noorse inzending dit jaar, joh, die is goooooeeeeeeeee-aaaahoooeeed! Ooeeeoooeeehoehoe! Eh èh èh. Eeheyhey hoawoawoa ho-ho-hoooooo. Aah hoooeee yeah yeah oooh ooohoohohowaaoohh etc. Nee, maar serieus: tof nummer, dijk van een zangeres, dikke drumfills, ik luister er graag naar.
1. Israël
2. Italië
3. Noorwegen
4. Australië
5. Spanje
6. Armenië
7. Oostenrijk
8. Cyprus
9. San Marino
10. Georgië
11. Portugal
12. Slovenië
13. Denemarken
14. Kroatië
15. Griekenland
16. Zwitserland
17. Estland
18. Servië
19. België
20. Albanië
21. Finland
22. Frankrijk
23. Malta
24. Polen
25. Ierland
26. Azerbeidzjan
27. Litouwen
28. Luxemburg
29. Zweden
30. Oekraïne
31. Duitsland
32. Verenigd Koninkrijk
33. Tsjechië
34. Letland
35. Moldavië
36. IJsland
1. Israël
2. Italië
3. Noorwegen
4. Australië
5. Spanje
6. Armenië
7. Oostenrijk
8. Cyprus
9. San Marino
10. Georgië
11. Portugal
12. Slovenië
13. Denemarken
14. Kroatië
15. Griekenland
16. Zwitserland
17. Estland
18. Servië
19. België
20. Albanië
21. Finland
22. Frankrijk
23. Malta
24. Polen
25. Ierland
26. Azerbeidzjan
27. Litouwen
28. Luxemburg
29. Zweden
30. Oekraïne
31. Duitsland
32. Verenigd Koninkrijk
33. Tsjechië
34. Letland
35. Moldavië
36. IJsland
2
geplaatst: 20 april 2024, 21:48 uur
Noorwegen, ik ben wel fan van dit nummer van Gåte. Bijzonder stemgeluid en lekker sfeertje. Ze bestaan trouwens (met een hele lange tussenpauze) al 25 jaar. Zangeres Gunnhild stapte in de band wat heavy progressive rock maakte toen ze slechts 13 jaar oud was.
https://www.progarchives.com/progressive_rock_discography_band/570050087_l.jpg
Via een omweg met meer Noorse volkscultuur erin komen ze met Ulveham. De track kan zo in een aftiteling van een viking film.
01. Italië
02. Armenië
03. Oostenrijk
04. Noorwegen
05. Spanje
06. Litouwen
07. Georgië
08. Griekenland
09. Slovenië
10. Kroatië
11. Zwitserland
12. Servië
13. Oekraïne
14. België
15. Estland
16. Portugal
17. Luxemburg
18. Frankrijk
19. Tsjechië
20. Azerbeidzjan
21. Zweden
22. Verenigd Koninkrijk
23. Ierland
24. Denemarken
25. Israël
26. Polen
27. Letland
28. Finland
29. Moldavië
30. Malta
31. Cyprus
32. Albanië
33. Duitsland
34. Australië
35. San Marino
36. IJsland
https://www.progarchives.com/progressive_rock_discography_band/570050087_l.jpg
Via een omweg met meer Noorse volkscultuur erin komen ze met Ulveham. De track kan zo in een aftiteling van een viking film.
01. Italië
02. Armenië
03. Oostenrijk
04. Noorwegen
05. Spanje
06. Litouwen
07. Georgië
08. Griekenland
09. Slovenië
10. Kroatië
11. Zwitserland
12. Servië
13. Oekraïne
14. België
15. Estland
16. Portugal
17. Luxemburg
18. Frankrijk
19. Tsjechië
20. Azerbeidzjan
21. Zweden
22. Verenigd Koninkrijk
23. Ierland
24. Denemarken
25. Israël
26. Polen
27. Letland
28. Finland
29. Moldavië
30. Malta
31. Cyprus
32. Albanië
33. Duitsland
34. Australië
35. San Marino
36. IJsland
2
geplaatst: 21 april 2024, 11:50 uur
Deze alternatieve versie van Doomsday Blue vind ik persoonlijk een stuk beter te verteren dan het origineel:
2
geplaatst: 21 april 2024, 11:53 uur
https://postimg.cc/PLP9Fqrf
37. Nederland
Eerste deelname: 1956
Aantal deelnamen: 63
Aantal gewonnen: 5
Hoogste positie: 1ste (1957, 1959, 1969, 1975, 2019)
Laagste positie: laatste (1958, 1962, 1963, 1968, 2011 HF)
Is er voor ons land ooit een jaar geweest waar de voorpret zó groot was als nu met Joost? Ik denk dat zelfs 2019 hierbij verbleekt. Ja, Duncan stond op 1 bij de bookmakers en Nederland maakte kans om na zoveel jaar weer eens te winnen. Dat was al geweldig en nerveus makend. Duncan bleek een aimabele kerel te zijn die positief opviel tijdens het hele traject naar de halve finale toe.
Maar de gekte rondom Joost is enorm: kinderen die weglopen met hem, zijn grote groep fans die door het dolle zijn (en dat al waren voordat hij überhaupt mee zou doen) en zelfs bejaarden proberen te hakken.
En dan heb je nog de mensen die niks met het Songfestival hebben, maar nu zeker gaan kijken vanwege Joost.
Zijn pr machine is momenteel goed op gang gekomen. Zo is ie weer met Käärijä op stap geweest (deed ie ook al voordat bekend werd dat hij ons land zou gaan vertegenwoordigen) en vandaag koppen de kranten: Songfestivalact Joost Klein wordt ‘fysiek onmogelijk’: ‘Nieuwe vorm van de maanlanding’.
Het zal allemaal wel meevallen, want vorig jaar zou het ook magisch worden waardoor we alles zouden vergeten... maar toch... we hebben het nu wel over Joost en zijn team.
Ik heb niks met gabber en ik heb niks met die happy hardcore. Ik was er al te oud voor in die tijd denk ik. Het is niet echt 'mijn tijd'. En toch heeft Joost me weten te veroveren. Dat deed ie al met zijn verschenen muziek uit het verleden die ik ben gaan beluisteren en hier gebeurt iets bijzonders: ik hoor meer mensen dit zeggen: 'ik heb niks met die muziek, maar dit vind ik leuk'.
Alle ingrediënten om Europapa tot een groot succes te maken zijn er. In feite heeft Joost al gewonnen met alle records die hij nu verbroken heeft. De organisatie heeft hem bewust als laatste geplaatst om op te treden en volgens Joost moeten we klaar zijn voor de 'Boom Boom'.
De finale haalt ie met gemak nu de televoters het voor het zeggen hebben. De bookmakers hebben hem niet voor niets op 3 staan waarmee ze denken dat hij grote kans maakt te winnen.
Zelf zie ik dat niet gebeuren, tenzij dat optreden inderdaad heel bijzonder gaat worden. Waarom denk ik dan toch dat winst lastig gaat worden?
Bijna iedereen moet er een beetje inkomen met dit nummer en besef dat velen het nummer maar 1 keer gaan meemaken (want halve finales worden niet altijd bekeken). De muziekstijl is bij ons bekend, maar in veel landen een stuk minder. Velen zien het dan ook als een 'fun act' en ze missen de boodschap in het nummer, en niet alleen vanwege de taal.
Maar het grootste probleem zit hem in het feit dat de jury's niet voor nummers als die van Joost gaan. Dat is nu al te zien aan polls waar jury's zijn en Joost ongeveer 14e is geworden. Ook de typische Songfestivalfan moet niet veel hebben van dit soort nummers.
Hij zal punten krijgen, maar het is niet genoeg om een enorm aantal punten binnen te harken waarmee je gaat winnen.
En dan de televoters: ja, die zullen op hem stemmen, vooral in de tweede halve finale. Maar in de finale zal hij die punten moeten gaan verdelen met Kroatië, het land dat een beetje hetzelfde verhaal kent.
In dat geval vechten twee honden om een been en gaat een derde er mee heen. Ik denk daarom dat Zwitserland de beste kaarten heeft. Die gaat winnen zoals Duncan dat deed: niet eerste worden bij de jury (dat zou Italië kunnen worden), niet eerste bij de televote, maar in de breedte wel genoeg om de winst te pakken. En ook Zwitserland schijnt iets bijzonders te gaan doen op het podium.
Is dat erg? Nee. Ik denk dat de voorpret dit jaar al zo groot was dat niemand dat nog afneemt en Joost zou best wel eens een Songfestival klassieker kunnen gaan worden zoals Dancing Lasha Tumbai van Verka Serduchka dat nog steeds is.
Mocht ie winnen dan is dat geweldig natuurlijk en ik sluit het ook niet voor 100 procent uit, met misschien een zeer bijzondere staging, maar dat winnaars-gevoel hebben we in 2019 gehad en dat neemt ook niemand meer af. Het gaat genieten worden van een feestje met Joost.
Verwachting: door naar de finale en daar 3e - 10e plaats.
Mijn top 37:
1. Nederland
2. Kroatië
3. Italië
4. Zwitserland
5. Litouwen
6. Oekraïne
7. Noorwegen
8. Israël
9. Griekenland
10. Spanje
11. Estland
12. Oostenrijk
13. Slovenië
14. België
15. Zweden
16. Frankrijk
17. Portugal
18. Armenië
19. Polen
20. San Marino
21. Verenigd Koninkrijk
22. Denemarken
23. Servië
24. Ierland
25. Azerbeidzjan
26. Luxemburg
27. Malta
28. Albanië
29. Australië
30. Letland
31. Tsjechië
32. Georgië
33. Cyprus
34. Duitsland
35. Moldavië
36. Finland
37. IJsland
37. Nederland
Eerste deelname: 1956
Aantal deelnamen: 63
Aantal gewonnen: 5
Hoogste positie: 1ste (1957, 1959, 1969, 1975, 2019)
Laagste positie: laatste (1958, 1962, 1963, 1968, 2011 HF)
Is er voor ons land ooit een jaar geweest waar de voorpret zó groot was als nu met Joost? Ik denk dat zelfs 2019 hierbij verbleekt. Ja, Duncan stond op 1 bij de bookmakers en Nederland maakte kans om na zoveel jaar weer eens te winnen. Dat was al geweldig en nerveus makend. Duncan bleek een aimabele kerel te zijn die positief opviel tijdens het hele traject naar de halve finale toe.
Maar de gekte rondom Joost is enorm: kinderen die weglopen met hem, zijn grote groep fans die door het dolle zijn (en dat al waren voordat hij überhaupt mee zou doen) en zelfs bejaarden proberen te hakken.
En dan heb je nog de mensen die niks met het Songfestival hebben, maar nu zeker gaan kijken vanwege Joost.
Zijn pr machine is momenteel goed op gang gekomen. Zo is ie weer met Käärijä op stap geweest (deed ie ook al voordat bekend werd dat hij ons land zou gaan vertegenwoordigen) en vandaag koppen de kranten: Songfestivalact Joost Klein wordt ‘fysiek onmogelijk’: ‘Nieuwe vorm van de maanlanding’.
Het zal allemaal wel meevallen, want vorig jaar zou het ook magisch worden waardoor we alles zouden vergeten... maar toch... we hebben het nu wel over Joost en zijn team.
Ik heb niks met gabber en ik heb niks met die happy hardcore. Ik was er al te oud voor in die tijd denk ik. Het is niet echt 'mijn tijd'. En toch heeft Joost me weten te veroveren. Dat deed ie al met zijn verschenen muziek uit het verleden die ik ben gaan beluisteren en hier gebeurt iets bijzonders: ik hoor meer mensen dit zeggen: 'ik heb niks met die muziek, maar dit vind ik leuk'.
Alle ingrediënten om Europapa tot een groot succes te maken zijn er. In feite heeft Joost al gewonnen met alle records die hij nu verbroken heeft. De organisatie heeft hem bewust als laatste geplaatst om op te treden en volgens Joost moeten we klaar zijn voor de 'Boom Boom'.
De finale haalt ie met gemak nu de televoters het voor het zeggen hebben. De bookmakers hebben hem niet voor niets op 3 staan waarmee ze denken dat hij grote kans maakt te winnen.
Zelf zie ik dat niet gebeuren, tenzij dat optreden inderdaad heel bijzonder gaat worden. Waarom denk ik dan toch dat winst lastig gaat worden?
Bijna iedereen moet er een beetje inkomen met dit nummer en besef dat velen het nummer maar 1 keer gaan meemaken (want halve finales worden niet altijd bekeken). De muziekstijl is bij ons bekend, maar in veel landen een stuk minder. Velen zien het dan ook als een 'fun act' en ze missen de boodschap in het nummer, en niet alleen vanwege de taal.
Maar het grootste probleem zit hem in het feit dat de jury's niet voor nummers als die van Joost gaan. Dat is nu al te zien aan polls waar jury's zijn en Joost ongeveer 14e is geworden. Ook de typische Songfestivalfan moet niet veel hebben van dit soort nummers.
Hij zal punten krijgen, maar het is niet genoeg om een enorm aantal punten binnen te harken waarmee je gaat winnen.
En dan de televoters: ja, die zullen op hem stemmen, vooral in de tweede halve finale. Maar in de finale zal hij die punten moeten gaan verdelen met Kroatië, het land dat een beetje hetzelfde verhaal kent.
In dat geval vechten twee honden om een been en gaat een derde er mee heen. Ik denk daarom dat Zwitserland de beste kaarten heeft. Die gaat winnen zoals Duncan dat deed: niet eerste worden bij de jury (dat zou Italië kunnen worden), niet eerste bij de televote, maar in de breedte wel genoeg om de winst te pakken. En ook Zwitserland schijnt iets bijzonders te gaan doen op het podium.
Is dat erg? Nee. Ik denk dat de voorpret dit jaar al zo groot was dat niemand dat nog afneemt en Joost zou best wel eens een Songfestival klassieker kunnen gaan worden zoals Dancing Lasha Tumbai van Verka Serduchka dat nog steeds is.
Mocht ie winnen dan is dat geweldig natuurlijk en ik sluit het ook niet voor 100 procent uit, met misschien een zeer bijzondere staging, maar dat winnaars-gevoel hebben we in 2019 gehad en dat neemt ook niemand meer af. Het gaat genieten worden van een feestje met Joost.
Verwachting: door naar de finale en daar 3e - 10e plaats.
Mijn top 37:
1. Nederland
2. Kroatië
3. Italië
4. Zwitserland
5. Litouwen
6. Oekraïne
7. Noorwegen
8. Israël
9. Griekenland
10. Spanje
11. Estland
12. Oostenrijk
13. Slovenië
14. België
15. Zweden
16. Frankrijk
17. Portugal
18. Armenië
19. Polen
20. San Marino
21. Verenigd Koninkrijk
22. Denemarken
23. Servië
24. Ierland
25. Azerbeidzjan
26. Luxemburg
27. Malta
28. Albanië
29. Australië
30. Letland
31. Tsjechië
32. Georgië
33. Cyprus
34. Duitsland
35. Moldavië
36. Finland
37. IJsland
0
geplaatst: 21 april 2024, 12:00 uur
Vanaf maandag ga ik de halve finales opnieuw langs (inclusief de finalisten die dan optreden) en dan post ik mijn favoriete nummer van dat land door de jaren heen.
As ik er drie op een dag doe halen we dat voordat de echte week begint. Hopelijk doen de liefhebbers ook dan weer mee.
As ik er drie op een dag doe halen we dat voordat de echte week begint. Hopelijk doen de liefhebbers ook dan weer mee.
1
geplaatst: 21 april 2024, 12:46 uur
Waar vorig jaar alles mis leek te gaan wat mis kon gaan, daar lijkt dit jaar alles goed te gaan. Ik roep al een paar jaar dat ik zin heb in een fun inzending omdat we dat al heel lang niet gedaan hebben. Maar ik was er ook bang voor. Voor je het weet zit je opgescheept met iets als Sieneke of nog veel erger: iets als De Toppers.
Het werd dus Joost. Die ik vaag kende als online fenomeen en artiest op festivals die bezig was met een campagne om mee te doen. Ik was gepast sceptisch, maar eigenlijk meteen om toen ik het nummer hoorde, Dit is fun, dit is echt, dit is fris en dit is niet leeg. En gelukkig radicaal anders dan wat we de laatste tijd hebben gedaan. Het bewijst ook dat het selectiesysteem werkt en dat we nog steeds kunnen leren van fouten. Europapa is een gigantische hit en is over heel Europa na Italie het meest gestreamde nummer van dit jaar. We staan ook nog eens op 3 in de odds. Denk ik dat we gaan winnen? Nee. Ik denk dat het geen jurynummer is. Alhoewel: Dat was Finland ook niet maar de jury gaf toch genoeg punten om heel ruim tweede te worden en een Loreen die alles opzuigt lijkt dit jaar te ontbreken. Dus als het toch lukt is het op die manier Een heel erg dominante winst bij het publiek zodat een wat mindere, maar toch goede juryscore wordt opgevangen. Dus ik denk van niet, maar sluit het niet eens 100% uit en denk ook dat Zwitserland de beste papieren heeft.
De voorpret met Joost was in elk geval heel leuk en ik geniet van zijn mediagevoel. Neem ook het wegkoppen van de oproep om niet mee te doen ivm Israel. Bovendien heeft hij heel nadrukkelijk eigen mensen. Dus niet Hans Pannecoucke of iemand anders die al heel veel gestaged heeft wat meer een meer een fenomeen wordt maar Donny Ronny (voorheen Stefano Keizers) met wie hij ook bij optredens werkt. Vooralsnog hoop ik op een fijne plek in de top 10 (en vooral niet weer elfde) en dat verwacht ik wel. Maar zelfs al lukt dat niet. Dan nog hebben we een heerlijk jaar.
1. Zwitserland
2. Portugal
3. Litouwen
4. Nederland
5. Italië
6. Griekenland
7. Kroatië
8. Armenië
9. Verenigd Koninkrijk
10. Slovenië
11. Polen
12. Frankrijk
13. Spanje
14. Oostenrijk
15. België
16. Estland
17. Servië
18. Luxemburg
19 Oekraïne
20. Ierland
21. Noorwegen
22. Albanie
23. Tsjechië
24. Moldavië
25. Zweden
26 Australië
27. Azerbeidzjan
28. Georgië
29. Cyprus
30. Malta
31. Denemarken
32. San Marino
33. Israel
34. Letland
35. IJsland
36. Duitsland
37. Finland
Reken in de komende dagen op verschuivingen.
Het werd dus Joost. Die ik vaag kende als online fenomeen en artiest op festivals die bezig was met een campagne om mee te doen. Ik was gepast sceptisch, maar eigenlijk meteen om toen ik het nummer hoorde, Dit is fun, dit is echt, dit is fris en dit is niet leeg. En gelukkig radicaal anders dan wat we de laatste tijd hebben gedaan. Het bewijst ook dat het selectiesysteem werkt en dat we nog steeds kunnen leren van fouten. Europapa is een gigantische hit en is over heel Europa na Italie het meest gestreamde nummer van dit jaar. We staan ook nog eens op 3 in de odds. Denk ik dat we gaan winnen? Nee. Ik denk dat het geen jurynummer is. Alhoewel: Dat was Finland ook niet maar de jury gaf toch genoeg punten om heel ruim tweede te worden en een Loreen die alles opzuigt lijkt dit jaar te ontbreken. Dus als het toch lukt is het op die manier Een heel erg dominante winst bij het publiek zodat een wat mindere, maar toch goede juryscore wordt opgevangen. Dus ik denk van niet, maar sluit het niet eens 100% uit en denk ook dat Zwitserland de beste papieren heeft.
De voorpret met Joost was in elk geval heel leuk en ik geniet van zijn mediagevoel. Neem ook het wegkoppen van de oproep om niet mee te doen ivm Israel. Bovendien heeft hij heel nadrukkelijk eigen mensen. Dus niet Hans Pannecoucke of iemand anders die al heel veel gestaged heeft wat meer een meer een fenomeen wordt maar Donny Ronny (voorheen Stefano Keizers) met wie hij ook bij optredens werkt. Vooralsnog hoop ik op een fijne plek in de top 10 (en vooral niet weer elfde) en dat verwacht ik wel. Maar zelfs al lukt dat niet. Dan nog hebben we een heerlijk jaar.
1. Zwitserland
2. Portugal
3. Litouwen
4. Nederland
5. Italië
6. Griekenland
7. Kroatië
8. Armenië
9. Verenigd Koninkrijk
10. Slovenië
11. Polen
12. Frankrijk
13. Spanje
14. Oostenrijk
15. België
16. Estland
17. Servië
18. Luxemburg
19 Oekraïne
20. Ierland
21. Noorwegen
22. Albanie
23. Tsjechië
24. Moldavië
25. Zweden
26 Australië
27. Azerbeidzjan
28. Georgië
29. Cyprus
30. Malta
31. Denemarken
32. San Marino
33. Israel
34. Letland
35. IJsland
36. Duitsland
37. Finland
Reken in de komende dagen op verschuivingen.
0
geplaatst: 21 april 2024, 12:56 uur
Voorspelling die ik deed:
Door
Griekenland
Zwitserland
Oostenrijk
Armenie
Belgie
Estland
Israel
Noorwegen
Nederland
Niet door:
Malta
Albanie
Tsjechië
Denemarken
Letland
San Marino
Georgie
Wederom een afvaller te veel. Ik zet Georgie bij de finalisten.
Door
Griekenland
Zwitserland
Oostenrijk
Armenie
Belgie
Estland
Israel
Noorwegen
Nederland
Niet door:
Malta
Albanie
Tsjechië
Denemarken
Letland
San Marino
Georgie
Wederom een afvaller te veel. Ik zet Georgie bij de finalisten.
0
geplaatst: 21 april 2024, 13:10 uur
starbright boy schreef:
Het werd dus Joost. Die ik vaag kende als online fenomeen en artiest op festivals die bezig was met een campagne om mee te doen. Ik was gepast sceptisch, maar eigenlijk meteen om toen ik het nummer hoorde, Dit is fun, dit is echt, dit is fris en dit is niet leeg.
Het werd dus Joost. Die ik vaag kende als online fenomeen en artiest op festivals die bezig was met een campagne om mee te doen. Ik was gepast sceptisch, maar eigenlijk meteen om toen ik het nummer hoorde, Dit is fun, dit is echt, dit is fris en dit is niet leeg.
Herkenbaar

Alhoewel: Dat was Finland ook niet maar de jury gaf toch genoeg punten om heel ruim tweede te worden en een Loreen die alles opzuigt lijkt dit jaar te ontbreken. Dus als het toch lukt is het op die manier Een heel erg dominante winst bij het publiek zodat een wat mindere, maar toch goede juryscore wordt opgevangen.
Finland was enig in z'n soort vorig jaar en kon dus veel punten krijgen vanuit de televoting en daarbij was de jury hem niet heel slecht gezind zoals in het geval van Noorwegen 2019. Dit jaar zijn er meer soortgelijke acts, wat ook te verwachten was. Dat gaat Joost toch nekken dan, want hij zal de punten moeten verdelen. Ik verwacht echt niet dat Kroatië ineens niks gaat krijgen van de televoters, in principe scoort dat land overal nog steeds beter dan Nederland, zelfs in fanpolls waar Joost het een stuk minder doet. at zegt wel iets. Maar op het Songfestival heb je altijd verrassingen dus wie weet. Wij zien alles nu door een gekleurde bril omdat we al deze leuke dingen rondom Joost van dichtbij meemaken. In het buitenland, behalve België en de Duitstalige landen, ontgaat iedereen dat.
Daarom dicht ik Zwitserland meer kansen toe zoals Duncan die kreeg in 2019. Een vergelijkbaar verhaal.
Maar ik moet eerlijk zeggen: het zou me ook niet verbazen als we weer op die rottige 11e plek eindigen, en dan zijn we toch teleurgesteld

En dit is toch geweldig! Hij breekt hier de tent af:
0
Onweerwolf
geplaatst: 21 april 2024, 14:10 uur
Noorwegen
De Noorse inzending hoorde bij het eerste handjevol inzendingen dat bekend werd en ik heb dit vanaf dag 1 een goede inzending en ook een mogelijke outsider gevonden. Deze band speelt heel goed in op de inmiddels toch weer populair aan het wordende female fronted metal trend met een prima liedje dat een goede hook en een prettig popvibe heeft en een folky inslag die haast wel een beetje aan Myrkur doet denken maar dan een stuk minder extreem. Het nadeel voor mij is ook gelijk dat deze inzending geen rafelrandjes kent en dat vind ik jammer maar begrijpelijk. De houdbaarheidsdatum zal daardoor niet eeuwig zijn. Wel is dit een stuk minder plat dan de inzending van vorig jaar die ook zeker wel overeenkomsten met deze vertoont.
01. Litouwen
02. Noorwegen
03. Kroatië
04. Griekenland
05. Australië
06. Portugal
07. Spanje
08. Frankrijk
09. Oostenrijk
10. België
11. Zwitserland
12. Italië
13. Estland
14. Zweden
15. Slovenië
16. Armenië
17. Ierland
18. Azerbeidzjan
19. Verenigd Koninkrijk
20. Oekraïne
21. Georgië
22. Luxemburg
23. San Marino
24. Servië
25. Albanië
26. Polen
27. Finland
28. Moldavië
29. Denemarken
30. Duitsland
31. Tsjechië
32. Letland
33. IJsland
34. Israël
35. Cyprus
36. Malta
De Noorse inzending hoorde bij het eerste handjevol inzendingen dat bekend werd en ik heb dit vanaf dag 1 een goede inzending en ook een mogelijke outsider gevonden. Deze band speelt heel goed in op de inmiddels toch weer populair aan het wordende female fronted metal trend met een prima liedje dat een goede hook en een prettig popvibe heeft en een folky inslag die haast wel een beetje aan Myrkur doet denken maar dan een stuk minder extreem. Het nadeel voor mij is ook gelijk dat deze inzending geen rafelrandjes kent en dat vind ik jammer maar begrijpelijk. De houdbaarheidsdatum zal daardoor niet eeuwig zijn. Wel is dit een stuk minder plat dan de inzending van vorig jaar die ook zeker wel overeenkomsten met deze vertoont.
01. Litouwen
02. Noorwegen
03. Kroatië
04. Griekenland
05. Australië
06. Portugal
07. Spanje
08. Frankrijk
09. Oostenrijk
10. België
11. Zwitserland
12. Italië
13. Estland
14. Zweden
15. Slovenië
16. Armenië
17. Ierland
18. Azerbeidzjan
19. Verenigd Koninkrijk
20. Oekraïne
21. Georgië
22. Luxemburg
23. San Marino
24. Servië
25. Albanië
26. Polen
27. Finland
28. Moldavië
29. Denemarken
30. Duitsland
31. Tsjechië
32. Letland
33. IJsland
34. Israël
35. Cyprus
36. Malta
3
geplaatst: 21 april 2024, 14:58 uur
Nederland
Wat was ik teleurgesteld toen ik hoorde dat Joost Klein Nederland zou vertegenwoordigen op het songfestival. Ik snapte dat we iets heel anders moesten gaan doen dan vorig jaar, dat dachten we wel vaker, en dan kwamen we met bijvoorbeeld Sieneke. Ik dacht dat we wederom een totaal verkeerde keuze hadden gemaakt. Dit gevoel werd niet minder toen ik de muziek van Joost eens goed ging beluisteren.
Toen Europapa werd vrijgegeven was ik nog nog steeds niet helemaal overtuigd. Ik vond het nummer wel veel beter dan wat ik tot dan toe van Joost Klein had gehoord en was in ieder geval blij dat het geen nieuwe Sieneke, De Toppers of die flop van vorig jaar zou worden.
In de loop van de tijd gebeurde er het een en ander en werd ik steeds enthousiaster over deze inzending. Joost blijkt een heel sympathieke gozer die je wel wat gunt en ook de ontvangst van het nummer zorgde ervoor dat ik de inzending meer ben gaan waarderen. Hoe een ander het nummer ontvangt maakt het natuurlijk niet meteen beter, maar ik zag hoeveel lol je ermee kunt hebben en ben dat daardoor zelf ook meer gaan ervaren.
Op mijn werk (op een woongroep met mensen met een ernstig verstandelijke beperking) wordt het nummer regelmatig opgezet. Veel van mijn collega's kunnen het nummer meezingen en doen dat dan ook hartstochtelijk. Heel af en toe doe ik eraan mee. De bewoners kunnen het niet meezingen, maar ook zij lijken er vrolijk van te worden.
Als een nummer zoveel positiviteit met zich meebrengt kan ik er moeilijk negatief over blijven. En dan blijkt Joost live ook nog eens ijzersterk. Zoals anderen al eerder beseften: het is genieten dit jaar.
Succes Joost!
1. Italië
2. Armenië
3. Nederland
4. Griekenland
5. Litouwen
6. Slovenië
7. Servië
8. Israël
9. Zwitserland
10. Noorwegen
11. Azerbeidzjan
12. Cyprus
13. Kroatië
14. San Marino
15. Luxemburg
16. Polen
17. Portugal
18. Oostenrijk
19. België
20. Georgië
21. Albanië
22. Estland
23. Denemarken
24. Ierland
25. Frankrijk
26. Spanje
27. Oekraïne
28. Letland
29. Verenigd Koninkrijk
30: Tsjechië
31. Duitsland
32. Malta
33. Australië
34. Moldavië
35. Zweden
36. Finland
37. IJsland
Wat was ik teleurgesteld toen ik hoorde dat Joost Klein Nederland zou vertegenwoordigen op het songfestival. Ik snapte dat we iets heel anders moesten gaan doen dan vorig jaar, dat dachten we wel vaker, en dan kwamen we met bijvoorbeeld Sieneke. Ik dacht dat we wederom een totaal verkeerde keuze hadden gemaakt. Dit gevoel werd niet minder toen ik de muziek van Joost eens goed ging beluisteren.
Toen Europapa werd vrijgegeven was ik nog nog steeds niet helemaal overtuigd. Ik vond het nummer wel veel beter dan wat ik tot dan toe van Joost Klein had gehoord en was in ieder geval blij dat het geen nieuwe Sieneke, De Toppers of die flop van vorig jaar zou worden.
In de loop van de tijd gebeurde er het een en ander en werd ik steeds enthousiaster over deze inzending. Joost blijkt een heel sympathieke gozer die je wel wat gunt en ook de ontvangst van het nummer zorgde ervoor dat ik de inzending meer ben gaan waarderen. Hoe een ander het nummer ontvangt maakt het natuurlijk niet meteen beter, maar ik zag hoeveel lol je ermee kunt hebben en ben dat daardoor zelf ook meer gaan ervaren.
Op mijn werk (op een woongroep met mensen met een ernstig verstandelijke beperking) wordt het nummer regelmatig opgezet. Veel van mijn collega's kunnen het nummer meezingen en doen dat dan ook hartstochtelijk. Heel af en toe doe ik eraan mee. De bewoners kunnen het niet meezingen, maar ook zij lijken er vrolijk van te worden.
Als een nummer zoveel positiviteit met zich meebrengt kan ik er moeilijk negatief over blijven. En dan blijkt Joost live ook nog eens ijzersterk. Zoals anderen al eerder beseften: het is genieten dit jaar.
Succes Joost!
1. Italië
2. Armenië
3. Nederland
4. Griekenland
5. Litouwen
6. Slovenië
7. Servië
8. Israël
9. Zwitserland
10. Noorwegen
11. Azerbeidzjan
12. Cyprus
13. Kroatië
14. San Marino
15. Luxemburg
16. Polen
17. Portugal
18. Oostenrijk
19. België
20. Georgië
21. Albanië
22. Estland
23. Denemarken
24. Ierland
25. Frankrijk
26. Spanje
27. Oekraïne
28. Letland
29. Verenigd Koninkrijk
30: Tsjechië
31. Duitsland
32. Malta
33. Australië
34. Moldavië
35. Zweden
36. Finland
37. IJsland
4
Onweerwolf
geplaatst: 21 april 2024, 16:23 uur
Nederland
Wat mij boven alles opvalt aan Europapa is simpelweg het talent voor kunst dat Joost hier tentoonstelt. Ik vind de inhoud van deze inzending echt heel erg goed, vooral ook tekstueel en thematisch. Daarnaast is het nummer zelf enorm catchy (een onderschatte skill) en kan ik in tegenstelling tot het veel genoemde "het is niet mijn genre maar .." wel echt gewoon al sinds mijn jeugd genieten van de betere Eurohouse en daar past deze inzending prima bij. Ik leerde Joost kennen omdat de NOS ooit eens een bericht schreef over een rare gast met een hit in Duitsland genaamd "Friesenjung" en omdat ik wel geïntrigeerd was heb ik dat beluisterd en wat ik toen letterlijk dacht is "dat doet die gast goed", precies wat hij zelf over Stromae zegt en dat vind ik gaaf. Toen hij voor ESC werd bevestigd wist ik meteen dat het wel eens heel tof kon worden en dat is wat mij betreft gewoon uitgekomen. Vanaf de eerste luisterbeurt was ik overtuigd en dat ben ik nog steeds. Dit is de beste inzending van dit jaar en dat is toch vrij bijzonder want het feit dat ik de Nederlandse inzending het beste vind van het jaar kwam slechts drie keer eerder voor:
1962: De Spelbrekers - Katinka
1980: Maggie MacNeal - Amsterdam
1990: Maywood - Ik Wil Alles Met Je Delen
En daarmee heb ik het ook maar 1x bewust meegemaakt. Dat maakt deze editie wel weer speciaal voor mij. Ik hoop bijna nooit dat Nederland wint. Dat was in 2019 wel zo omdat Nederland toen mijn #2 was en mijn #1 (Portugal) in de halve finale bleef steken, maar Nederland echt als favoriet is verfrissend. Ik moet wel zeggen dat ik vooralsnog deze editie niet heel sterk vind, ook niet heel slecht maar wel licht underwhelming en in andere jaren had Europapa meer concurrentie gehad in mijn ranking.
Gaan we winnen? We maken serieus kans. Er wordt veel gezegd dat de jury dit gaat laten liggen maar de jury liet Israël 2018 ook winnen en ik zie daarin wel de hoop dat een nummer als Europapa dan ook kan slagen. Ik ben er nog niet helemaal uit zelf. Ik denk dat een podium met Zwitserland, Kroatië en Nederland goed denkbaar is maar in welke volgorde en gaat wellicht een van die drie floppen voor een outsider of dark horse? Het zou best wel eens spannend kunnen worden.
01. Nederland
02. Litouwen
03. Noorwegen
04. Kroatië
05. Griekenland
06. Australië
07. Portugal
08. Spanje
09. Frankrijk
10. Oostenrijk
11. België
12. Zwitserland
13. Italië
14. Estland
15. Zweden
16. Slovenië
17. Armenië
18. Ierland
19. Azerbeidzjan
20. Verenigd Koninkrijk
21. Oekraïne
22. Georgië
23. Luxemburg
24. San Marino
25. Servië
26. Albanië
27. Polen
28. Finland
29. Moldavië
30. Denemarken
31. Duitsland
32. Tsjechië
33. Letland
34. IJsland
35. Israël
36. Cyprus
37. Malta
Wat mij boven alles opvalt aan Europapa is simpelweg het talent voor kunst dat Joost hier tentoonstelt. Ik vind de inhoud van deze inzending echt heel erg goed, vooral ook tekstueel en thematisch. Daarnaast is het nummer zelf enorm catchy (een onderschatte skill) en kan ik in tegenstelling tot het veel genoemde "het is niet mijn genre maar .." wel echt gewoon al sinds mijn jeugd genieten van de betere Eurohouse en daar past deze inzending prima bij. Ik leerde Joost kennen omdat de NOS ooit eens een bericht schreef over een rare gast met een hit in Duitsland genaamd "Friesenjung" en omdat ik wel geïntrigeerd was heb ik dat beluisterd en wat ik toen letterlijk dacht is "dat doet die gast goed", precies wat hij zelf over Stromae zegt en dat vind ik gaaf. Toen hij voor ESC werd bevestigd wist ik meteen dat het wel eens heel tof kon worden en dat is wat mij betreft gewoon uitgekomen. Vanaf de eerste luisterbeurt was ik overtuigd en dat ben ik nog steeds. Dit is de beste inzending van dit jaar en dat is toch vrij bijzonder want het feit dat ik de Nederlandse inzending het beste vind van het jaar kwam slechts drie keer eerder voor:
1962: De Spelbrekers - Katinka
1980: Maggie MacNeal - Amsterdam
1990: Maywood - Ik Wil Alles Met Je Delen
En daarmee heb ik het ook maar 1x bewust meegemaakt. Dat maakt deze editie wel weer speciaal voor mij. Ik hoop bijna nooit dat Nederland wint. Dat was in 2019 wel zo omdat Nederland toen mijn #2 was en mijn #1 (Portugal) in de halve finale bleef steken, maar Nederland echt als favoriet is verfrissend. Ik moet wel zeggen dat ik vooralsnog deze editie niet heel sterk vind, ook niet heel slecht maar wel licht underwhelming en in andere jaren had Europapa meer concurrentie gehad in mijn ranking.
Gaan we winnen? We maken serieus kans. Er wordt veel gezegd dat de jury dit gaat laten liggen maar de jury liet Israël 2018 ook winnen en ik zie daarin wel de hoop dat een nummer als Europapa dan ook kan slagen. Ik ben er nog niet helemaal uit zelf. Ik denk dat een podium met Zwitserland, Kroatië en Nederland goed denkbaar is maar in welke volgorde en gaat wellicht een van die drie floppen voor een outsider of dark horse? Het zou best wel eens spannend kunnen worden.
01. Nederland
02. Litouwen
03. Noorwegen
04. Kroatië
05. Griekenland
06. Australië
07. Portugal
08. Spanje
09. Frankrijk
10. Oostenrijk
11. België
12. Zwitserland
13. Italië
14. Estland
15. Zweden
16. Slovenië
17. Armenië
18. Ierland
19. Azerbeidzjan
20. Verenigd Koninkrijk
21. Oekraïne
22. Georgië
23. Luxemburg
24. San Marino
25. Servië
26. Albanië
27. Polen
28. Finland
29. Moldavië
30. Denemarken
31. Duitsland
32. Tsjechië
33. Letland
34. IJsland
35. Israël
36. Cyprus
37. Malta
0
geplaatst: 22 april 2024, 08:22 uur
Ook ik zit in de hoek normaal-gesproken-vind-ik-dit-niks-maar-dit-vind-ik-leuk, als het op de Nederlandse inzending aankomt. Het nummer is catchy en vrolijk. Het heeft op het eerste gehoor de schijn van een kermisinzending à la Finland maar heeft ook een diepere laag die het na meerdere luisterbeurten interessant houdt. Het enige wat ik me nog afvraag is: hoort die outro op YouTube nu bij het nummer of niet? Bij Spotify schittert dat deel namelijk door afwezigheid. Het zou jammer zijn als dat emotionele eind weggelaten zou worden, want volgens mij valt er voor veel mensen dáár pas het kwartje dat Europapa meer is dan pure fun.
1. Israël
2. Italië
3. Nederland
4. Noorwegen
5. Australië
6. Spanje
7. Armenië
8. Oostenrijk
9. Cyprus
10. San Marino
11. Georgië
12. Portugal
13. Slovenië
14. Denemarken
15. Kroatië
16. Griekenland
17. Zwitserland
18. Estland
19. Servië
20. Albanië
21. België
22. Finland
23. Frankrijk
24. Malta
25. Polen
26. Ierland
27. Azerbeidzjan
28. Litouwen
29. Luxemburg
30. Zweden
31. Oekraïne
32. Duitsland
33. Verenigd Koninkrijk
34. Tsjechië
35. Letland
36. Moldavië
37. IJsland
1. Israël
2. Italië
3. Nederland
4. Noorwegen
5. Australië
6. Spanje
7. Armenië
8. Oostenrijk
9. Cyprus
10. San Marino
11. Georgië
12. Portugal
13. Slovenië
14. Denemarken
15. Kroatië
16. Griekenland
17. Zwitserland
18. Estland
19. Servië
20. Albanië
21. België
22. Finland
23. Frankrijk
24. Malta
25. Polen
26. Ierland
27. Azerbeidzjan
28. Litouwen
29. Luxemburg
30. Zweden
31. Oekraïne
32. Duitsland
33. Verenigd Koninkrijk
34. Tsjechië
35. Letland
36. Moldavië
37. IJsland
2
geplaatst: 22 april 2024, 12:31 uur
Nederland, een nummer speciaal gemaakt voor het ESC bestaande uit een concert van Joost Klein binnen 3 minuten. Waarschijnlijk het meest intelligente nummer wat er bestaat waar happy hardcore in zit. Ook ik vind het kunst wat bovendien bij heel veel mensen in de smaak valt. Nu de jury nog. De inzendingen van Italië en Armenië zal ik zeker vaker terugluisteren dan Europapa. Toch kan ik er niet omheen. Een hymne voor Europa die zelfs eurosceptische mensen kunnen waarderen. Het verenigd inwoners van Nederland en waarschijnlijk ook Europa. Grote klasse en zeker kans op winst.
01. Nederland
02. Italië
03. Armenië
04. Noorwegen
05. Oostenrijk
06. Spanje
07. Litouwen
08. Georgië
09. Griekenland
10. Slovenië
11. Kroatië
12. Zwitserland
13. Servië
14. Oekraïne
15. België
16. Estland
17. Portugal
18. Luxemburg
19. Frankrijk
20. Tsjechië
21. Azerbeidzjan
22. Zweden
23. Verenigd Koninkrijk
24. Ierland
25. Denemarken
26. Israël
27. Polen
28. Letland
29. Finland
30. Moldavië
31. Malta
32. Cyprus
33. Albanië
34. Duitsland
35. Australië
36. San Marino
37. IJsland
01. Nederland
02. Italië
03. Armenië
04. Noorwegen
05. Oostenrijk
06. Spanje
07. Litouwen
08. Georgië
09. Griekenland
10. Slovenië
11. Kroatië
12. Zwitserland
13. Servië
14. Oekraïne
15. België
16. Estland
17. Portugal
18. Luxemburg
19. Frankrijk
20. Tsjechië
21. Azerbeidzjan
22. Zweden
23. Verenigd Koninkrijk
24. Ierland
25. Denemarken
26. Israël
27. Polen
28. Letland
29. Finland
30. Moldavië
31. Malta
32. Cyprus
33. Albanië
34. Duitsland
35. Australië
36. San Marino
37. IJsland
0
Onweerwolf
geplaatst: 22 april 2024, 15:57 uur
Voorspelling 2e Semi:
Door:
Armenië *
België **
Estland *
Georgië *
Griekenland
Nederland **
Noorwegen **
Oostenrijk **
Tsjechië *
Zwitserland **
** Zeker door
* Vermoedelijk door
Niet door:
Albanië *
Denemarken *
Israël **
Letland *
Malta **
San Marino **
** zeker niet door
* Vermoedelijk niet door
Al gun ik het San Marino meer dan Tsjechië maar die twee inzendingen zitten in elkaars vaarwater en het publiek zal vast voor Tsjechië gaan. Overigens zie ik ipv Tsjechië ook Albanië, Denemarken of Letland wel als 10e per ongeluk doorgaan.
Door:
Armenië *
België **
Estland *
Georgië *
Griekenland
Nederland **
Noorwegen **
Oostenrijk **
Tsjechië *
Zwitserland **
** Zeker door
* Vermoedelijk door
Niet door:
Albanië *
Denemarken *
Israël **
Letland *
Malta **
San Marino **
** zeker niet door
* Vermoedelijk niet door
Al gun ik het San Marino meer dan Tsjechië maar die twee inzendingen zitten in elkaars vaarwater en het publiek zal vast voor Tsjechië gaan. Overigens zie ik ipv Tsjechië ook Albanië, Denemarken of Letland wel als 10e per ongeluk doorgaan.
1
geplaatst: 22 april 2024, 17:48 uur
Karl schreef:
Het enige wat ik me nog afvraag is: hoort die outro op YouTube nu bij het nummer of niet? Bij Spotify schittert dat deel namelijk door afwezigheid.
Het enige wat ik me nog afvraag is: hoort die outro op YouTube nu bij het nummer of niet? Bij Spotify schittert dat deel namelijk door afwezigheid.
Als je het op iTunes koopt zijn het twee losse nummers. Op de officiële Eurovision Song Contest cd staat het outro er ook niet bij, maar het schijnt wel dat hij het op het grote podium gewoon gaat doen. Op de party in Stockholm deed ie het wel en het kan net binnen de tijd.
1
geplaatst: 22 april 2024, 18:18 uur
Om tot aan de eerste halve finale nog even in de Songfestival sfeer te blijven loop ik alle landen nog eens na en post mijn favoriete inzending per land. Hopelijk lukt het jullie om ook mee te doen en zo niet: veel plezier met het wellicht ophalen van herinneringen.
Met drie landen per dag zijn we ruim op tijd klaar
1. Cyprus 1997
Ach de jaren waar nog een orkest meedeed. Heerlijk was dat. De dirigent die opkwam, het stokje ging omhoog en beginnen maar. Die versies waren ook heel anders dan de studioversies. Ik mis dat toch wel.
Mana Mou van Hara & Andreas Konstantinou is niet alleen mijn favoriete inzending uit Cyprus, maar behoort sowieso tot mijn allergrootste favoriete inzendingen op het festival ooit. Mooier kan ik niet beginnen.
2. Servië 2007
Ik weet nog dat toen ik de cd in 2007 binnen had ik vaak op de hometrainer zat en ik dit nummer een aantal keer achter elkaar draaide. Ik ging er echt sneller door fietsen
Wat hoopte ik dat Marija Šerifović zou gaan winnen, en gelukkig: dat deed ze ook!
3. Litouwen 2021
Arm Litouwen. Kanshebber in 2021 voor de winst (met IJsland) maar dat feest ging niet door. Wel mocht The Roop het jaar daarop weer gaan. Gelukkig maar. Ik heb de band in mijn armen gesloten en ben ze gaan volgen, tot op de dag van vandaag. Is Discotheque minder dan On Fire? Misschien, maar ik heb aan beide nummers enorm veel plezier beleefd. Voor mij is The Roop dan ook verantwoordelijk voor de beste inzending uit dit land.
Met drie landen per dag zijn we ruim op tijd klaar

1. Cyprus 1997
Ach de jaren waar nog een orkest meedeed. Heerlijk was dat. De dirigent die opkwam, het stokje ging omhoog en beginnen maar. Die versies waren ook heel anders dan de studioversies. Ik mis dat toch wel.
Mana Mou van Hara & Andreas Konstantinou is niet alleen mijn favoriete inzending uit Cyprus, maar behoort sowieso tot mijn allergrootste favoriete inzendingen op het festival ooit. Mooier kan ik niet beginnen.
2. Servië 2007
Ik weet nog dat toen ik de cd in 2007 binnen had ik vaak op de hometrainer zat en ik dit nummer een aantal keer achter elkaar draaide. Ik ging er echt sneller door fietsen

Wat hoopte ik dat Marija Šerifović zou gaan winnen, en gelukkig: dat deed ze ook!
3. Litouwen 2021
Arm Litouwen. Kanshebber in 2021 voor de winst (met IJsland) maar dat feest ging niet door. Wel mocht The Roop het jaar daarop weer gaan. Gelukkig maar. Ik heb de band in mijn armen gesloten en ben ze gaan volgen, tot op de dag van vandaag. Is Discotheque minder dan On Fire? Misschien, maar ik heb aan beide nummers enorm veel plezier beleefd. Voor mij is The Roop dan ook verantwoordelijk voor de beste inzending uit dit land.
1
Onweerwolf
geplaatst: 22 april 2024, 18:33 uur
Cyprus:
1994 Evridiki - Ime Anthropos Ki Ego
3 jaar eerder dan de favoriet van Eric (ook goed, mijn #9) : een prachtige, dramatische en archetypische ethnoballad. Om van te smullen
Servië
2022 Konstrakta - In Corpore Sano
Eén van de sterkste zogenaamde groeidiamanten voor mij. Deze is na het festival helemaal een klassieker geworden hier. Steengoede inzending. Eric's favoriet staat bij mij op #3
Litouwen
2021 The Roop - Discoteque
Hier ga ik mee met Eric.
Mijn nummer 2 komt uit 2007 en vermeld ik dan bij deze hier maar: 4Fun - Love Or Leave
Een wellicht wat zangerige maar smaakvol gebrachte ballad. Litouwen stuurde jarenlang ouderwets klinkende inzendingen in en meestal vond ik het saai maar deze is toch wel erg goed, ook vanwege de Spaanse gitaar.
1994 Evridiki - Ime Anthropos Ki Ego
3 jaar eerder dan de favoriet van Eric (ook goed, mijn #9) : een prachtige, dramatische en archetypische ethnoballad. Om van te smullen
Servië
2022 Konstrakta - In Corpore Sano
Eén van de sterkste zogenaamde groeidiamanten voor mij. Deze is na het festival helemaal een klassieker geworden hier. Steengoede inzending. Eric's favoriet staat bij mij op #3
Litouwen
2021 The Roop - Discoteque
Hier ga ik mee met Eric.
Mijn nummer 2 komt uit 2007 en vermeld ik dan bij deze hier maar: 4Fun - Love Or Leave
Een wellicht wat zangerige maar smaakvol gebrachte ballad. Litouwen stuurde jarenlang ouderwets klinkende inzendingen in en meestal vond ik het saai maar deze is toch wel erg goed, ook vanwege de Spaanse gitaar.
1
geplaatst: 22 april 2024, 18:40 uur
Ah Evridiki, prachtig ja.
Konstrakta: iets te veel voor het hoofd dan voor het hart voor mij. Wel uniek en 'verantwoord'
In mijn keuzes ga ik proberen dat te vermijden, waardoor er misschien wat vaak kitsch voorbij gaat komen terwijl mijn hoofd voor een ander nummer zou gaan.
4Fun is typisch zo'n inzending waarvan ik denk: wat was dat ook al weer. Nu ik het zo weer voorbij zie komen vind ik het zeker mooi, maar ben het straks weer vergeten denk ik. Het viel me sowieso op dat de keuze niet reuze was uit Litouwen.
Konstrakta: iets te veel voor het hoofd dan voor het hart voor mij. Wel uniek en 'verantwoord'
In mijn keuzes ga ik proberen dat te vermijden, waardoor er misschien wat vaak kitsch voorbij gaat komen terwijl mijn hoofd voor een ander nummer zou gaan.4Fun is typisch zo'n inzending waarvan ik denk: wat was dat ook al weer. Nu ik het zo weer voorbij zie komen vind ik het zeker mooi, maar ben het straks weer vergeten denk ik. Het viel me sowieso op dat de keuze niet reuze was uit Litouwen.
3
geplaatst: 22 april 2024, 19:40 uur
Of ik dit tempo bij ga houden durf ik niet te zeggen, en mijn songfestivalgeheugen gaat niet zo ver terug, dus ik ga voor: wat ik herken 
Cyprus
Eleni Foureira - Fuego
Simpel: dit is een banger. Te licht voor een winnaar? Wellicht. Maar liever deze dan de kip uit Israël, die keus is snel gemaakt.
Servië
Hurricane - Loco loco
Botoxpop op z'n best. Dit nummer en de act was véél beter dan het had moeten zijn. Een onverwachte favoriet van 2021. (Molitva is trouwens onoverwinnelijk in de Servische toplijstjes, Konstrakta was ook super!)
Litouwen
Ieva Zasimauskaitè - When we're old
Ik herken maar weinig uit de lijst Litouwse inzendingen, dus het zal mijn land wel niet zijn. Maar van deze herinner ik me nog wel dat ik het heel lief vond.

Cyprus
Eleni Foureira - Fuego
Simpel: dit is een banger. Te licht voor een winnaar? Wellicht. Maar liever deze dan de kip uit Israël, die keus is snel gemaakt.
Servië
Hurricane - Loco loco
Botoxpop op z'n best. Dit nummer en de act was véél beter dan het had moeten zijn. Een onverwachte favoriet van 2021. (Molitva is trouwens onoverwinnelijk in de Servische toplijstjes, Konstrakta was ook super!)
Litouwen
Ieva Zasimauskaitè - When we're old
Ik herken maar weinig uit de lijst Litouwse inzendingen, dus het zal mijn land wel niet zijn. Maar van deze herinner ik me nog wel dat ik het heel lief vond.
0
geplaatst: 22 april 2024, 19:55 uur
Eens dat Eleni een leukere winnaar was geweest dan de kip uit Israël. Maar ben die dansbops elk jaar nu wel weer zat 

2
geplaatst: 22 april 2024, 21:11 uur
Als ik mijn absolute favorieten zou kiezen zouden hier voor Serviè Konstrakta of Marija Sertovich staan. Beide favorieten van me in dat jaar en dat geldt ook voor Discotheque van The Roop. Maar die zijn allemaal al genoemd en ik ga daarom gewoon voor wat diepere cuts. Ik ga dus liedjes noemen die ik goed vond en die nog niet genoemd zijn en het is helemaal leuk als ze ook nog eens een beetje vergeten zijn.
Voor Cyprus (wat meestal mijn land niet echt is) ga ik voor een totaal vergeten nummer dat de finale niet haalde en waarvan de uitvoering op het festival ook niet zo goed was. Maar ik post stiekem de studioversie om een hele kleine bijdrage te leveren dit aan de totale vergetelheid te ontfrutselen. Ik heb een groot zwak voor Cyprus 2009, Christina Metaxa met Firefly.
Voor Servie pak ik als Alternatief Luke Black van vorig jaar:
En voor Litouwen de tweede inzending van Donny Montell die ik veel leuker vind dat de eerste
Voor Cyprus (wat meestal mijn land niet echt is) ga ik voor een totaal vergeten nummer dat de finale niet haalde en waarvan de uitvoering op het festival ook niet zo goed was. Maar ik post stiekem de studioversie om een hele kleine bijdrage te leveren dit aan de totale vergetelheid te ontfrutselen. Ik heb een groot zwak voor Cyprus 2009, Christina Metaxa met Firefly.
Voor Servie pak ik als Alternatief Luke Black van vorig jaar:
En voor Litouwen de tweede inzending van Donny Montell die ik veel leuker vind dat de eerste
2
geplaatst: 23 april 2024, 17:56 uur
4. Ierland 1970
Oh dat oppermachtige Ierland in de jaren '90. Aardige nummers allemaal, maar ik had er niet heel veel mee. Toen niet en nu niet.
Dat ligt heel anders voor het zoete liedje van Dana, All Kinds of Everything, uit 1970, het jaar waar ik in geboren ben. Voor mijn tijd dus.
Nog steeds één van de betere winnaars ooit wat mij betreft.
5. Verenigd Koninkrijk 1998
Het was een bijzonder jaar, dat 1998. Nederland die het enorm goed deed in de vorm van Edsilia (in een tussenstand stonden we opeens op de eerste plaats). En Dana International als uiteindelijke winnaar. Een transgender die won. Zeker in die tijd bijzonder.
Maar Imaani is verantwoordelijk voor mijn favoriete nummer Where Are You. Edsilia vond het ook een goed nummer en heeft haar dochter naar Imaani vernoemd. Toch moet ik eerlijk zijn: Katrina & The Waves beschouw ik met hun winnende Love Shine a Light ook als favoriet. Ze delen de eerste plaats maar, alleen vandaag kies ik voor Imaani.
6. Oekraïne 2021
Oekraïne scoort altijd goed en deed dat in 2021 ook met Go_A die gelukkig terug mocht keren toen in 2020 hun Solovey niet kon worden opgevoerd door de afgelasting van het festival. Ik vind Shum nog een tandje beter en zelfs de leukste inzending uit dit land.
Extra leuk dat ik Go_A live in Ahoy dit nummer heb kunnen zien opvoeren tijdens de generale repetitie op zaterdagmiddag, de finaledag, en dat was drie minuten een waar feest, dat kan ik verzekeren.
Oh dat oppermachtige Ierland in de jaren '90. Aardige nummers allemaal, maar ik had er niet heel veel mee. Toen niet en nu niet.
Dat ligt heel anders voor het zoete liedje van Dana, All Kinds of Everything, uit 1970, het jaar waar ik in geboren ben. Voor mijn tijd dus.
Nog steeds één van de betere winnaars ooit wat mij betreft.
5. Verenigd Koninkrijk 1998
Het was een bijzonder jaar, dat 1998. Nederland die het enorm goed deed in de vorm van Edsilia (in een tussenstand stonden we opeens op de eerste plaats). En Dana International als uiteindelijke winnaar. Een transgender die won. Zeker in die tijd bijzonder.
Maar Imaani is verantwoordelijk voor mijn favoriete nummer Where Are You. Edsilia vond het ook een goed nummer en heeft haar dochter naar Imaani vernoemd. Toch moet ik eerlijk zijn: Katrina & The Waves beschouw ik met hun winnende Love Shine a Light ook als favoriet. Ze delen de eerste plaats maar, alleen vandaag kies ik voor Imaani.
6. Oekraïne 2021
Oekraïne scoort altijd goed en deed dat in 2021 ook met Go_A die gelukkig terug mocht keren toen in 2020 hun Solovey niet kon worden opgevoerd door de afgelasting van het festival. Ik vind Shum nog een tandje beter en zelfs de leukste inzending uit dit land.
Extra leuk dat ik Go_A live in Ahoy dit nummer heb kunnen zien opvoeren tijdens de generale repetitie op zaterdagmiddag, de finaledag, en dat was drie minuten een waar feest, dat kan ik verzekeren.
2
Onweerwolf
geplaatst: 23 april 2024, 18:41 uur
Ierland
1994 Paul Harrington & Charlie McGettigan - Rock 'n' Roll Kids
Dana staat bij mij op #2. Mijn favoriete Ierse inzending is er echter eentje die ook won maar niet zo geliefd is. What can I say; ik vind dit gewoon een heerlijk nummer. Goede tekst, goed gezongen, gaat me ook na al die jaren niet vervelen al zakt het langzaam in mijn Top 100 AT. Ik heb deze ook nog origineel op CD single, als een van de weinige ESC inzendingen.
Verenigd Koninkrijk
2006 Daz Sampson - Teenage Life
Ik vind het Verenigd Koninkrijk maar een saai land als het op ESC begrippen aankomt. Slechts 4 a 5 inzendingen van de 65 maken kans op een plekje in mijn Top 250 Aller Tijden. Imaani staat op #6 en hangt er net buiten maar zou in de toekomst weer eens binnen kunnen komen. Mijn Britse nummer 1 is dan wel weer een van de allergaafste culthits ooit uit de geschiedenis van het festival: de onvolprezen Daz Sampson. Als je deze niet snapt dan wordt het moeilijk denk ik. Another Brick in the Wall maar dan op de coolst mogelijk manier vertolkt en op een manier waarbij niet keihard meezingen onmogelijk is.
Oekraïne
2004 Ruslana - Wild Dances
In 2004 wist ik na 1x alle nummers beluisteren met 100% zekerheid dat Oekraïne ging winnen. Zelden was ik er zo van overtuigd, ondanks het feit dat ik de terechte nummer 2 ook erg goed vond en vind. Maar Ruslana was echt een gevalletje kwam, zag en overwon. Inmiddels is deze inzending wel lichtelijk gedateerd maar destijds was het echt heel erg origineel en verfrissend. Ik vind het nog steeds een heerlijke plaat, ook na honderden keren te hebben gehoord. Go_A is mijn nummer 4. Ook een goede inzending maar de legendarische status die Shum inmiddels op MusicMeter krijgt deel ik vooralsnog niet.
1994 Paul Harrington & Charlie McGettigan - Rock 'n' Roll Kids
Dana staat bij mij op #2. Mijn favoriete Ierse inzending is er echter eentje die ook won maar niet zo geliefd is. What can I say; ik vind dit gewoon een heerlijk nummer. Goede tekst, goed gezongen, gaat me ook na al die jaren niet vervelen al zakt het langzaam in mijn Top 100 AT. Ik heb deze ook nog origineel op CD single, als een van de weinige ESC inzendingen.
Verenigd Koninkrijk
2006 Daz Sampson - Teenage Life
Ik vind het Verenigd Koninkrijk maar een saai land als het op ESC begrippen aankomt. Slechts 4 a 5 inzendingen van de 65 maken kans op een plekje in mijn Top 250 Aller Tijden. Imaani staat op #6 en hangt er net buiten maar zou in de toekomst weer eens binnen kunnen komen. Mijn Britse nummer 1 is dan wel weer een van de allergaafste culthits ooit uit de geschiedenis van het festival: de onvolprezen Daz Sampson. Als je deze niet snapt dan wordt het moeilijk denk ik. Another Brick in the Wall maar dan op de coolst mogelijk manier vertolkt en op een manier waarbij niet keihard meezingen onmogelijk is.
Oekraïne
2004 Ruslana - Wild Dances
In 2004 wist ik na 1x alle nummers beluisteren met 100% zekerheid dat Oekraïne ging winnen. Zelden was ik er zo van overtuigd, ondanks het feit dat ik de terechte nummer 2 ook erg goed vond en vind. Maar Ruslana was echt een gevalletje kwam, zag en overwon. Inmiddels is deze inzending wel lichtelijk gedateerd maar destijds was het echt heel erg origineel en verfrissend. Ik vind het nog steeds een heerlijke plaat, ook na honderden keren te hebben gehoord. Go_A is mijn nummer 4. Ook een goede inzending maar de legendarische status die Shum inmiddels op MusicMeter krijgt deel ik vooralsnog niet.
0
geplaatst: 23 april 2024, 19:39 uur
Paul Harrington & Charlie McGettigan vind ik dan weer één van de saaiste winnaars ooit, maar wel heel degelijk. Zo'n nummer waar ik niet gek op ben maar waar ik helemaal geen hekel aan heb (ik vind de Olsen Brothers dan wel heel vervelend).
Elk jaar draai ik echt alle edities in chronologische volgorde en ik ben nu bij 2012 aangekomen. Door de eerste edities ben je snel heen, maar dit zijn nu de jaren met de dubbel-cd's.
Daz Sampson kwam vrij recent dus voorbij en daar heb ik niet veel mee.
Wild Dances is voor mij ook een gevalletje gedeelde eerste plaats. Misschien dat ik deze keer Musicmeter correct bezig was en voor Go_A koos
Maar ik beloof dat ik dat met bijvoorbeeld België straks zeker niet ga doen 
Elk jaar draai ik echt alle edities in chronologische volgorde en ik ben nu bij 2012 aangekomen. Door de eerste edities ben je snel heen, maar dit zijn nu de jaren met de dubbel-cd's.
Daz Sampson kwam vrij recent dus voorbij en daar heb ik niet veel mee.
Wild Dances is voor mij ook een gevalletje gedeelde eerste plaats. Misschien dat ik deze keer Musicmeter correct bezig was en voor Go_A koos
Maar ik beloof dat ik dat met bijvoorbeeld België straks zeker niet ga doen 
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 april 2024, 19:48 uur
The Olsen Brothers vind ik nog wel acceptabel. Een mindere winnaar maar niet echt slecht. Dat vind ik wel van Tanel Padar en Marie N uit die periode. Vooral die eerste is echt bagger.
2
geplaatst: 23 april 2024, 20:13 uur
Ach ja, Ierland. In hun eerste jaren vooral vrij ouderwets. Later kraakten ze het songfesival en wonnen ze als eerste land twee keer met dezelfde artiest en als enige vier keer in vijf jaar. Recent maken ze er een puinhoop van. Ik had Dana kunnen kiezen, maar die is al genoemd. Met Rock N Roll Kids heb ik niet zoveel, maar Aero en ik zitten ook daar op een lijn. Ik heb er niets op tegen terwijl ik Olsen Brothers wel echt vervelend vind. Er is best wel wat seventieskitsch van ze dat ik best graag mag horen en de tweede Logan en eerste Linda Martin vind ik ook niet veel mis mee. Uiteindelijk twijfelde ik tussen Happy Man van Cathal Dunne uit 1979 en Lipstick van Jedward uit 2011. Ik kies voor Jedward. Het was het jaar dat wij de 3js hadden. . Wat was ik jaloers op Ierland toen. Dat is daarna nooit meer gebeurd
Over de heel geschiedenis is de UK wellicht mijn minst favoriete big five land. Vooral omdat de andere vier landen echt een aardig aantal serieuze persoonlijke favorieten hebben en de UK veel minder. Imaani vond ik in 1998 erg goed, maar daar heb ik nu minder mee. En Daz Sampson is een stevige guilty pleasure (die zo heb ik gemerkt, veel Britten indelen bij hun slechtste inzendingen). Ik kies voor iets ouds namelijk Katy Kirby. Tweede in 1965 net I Belong. Dat is zo'n nummer dat ik steeds mooier vind. Als we France Gall (die won) mogen geloven was ze wel een enorme bitch. Zij beweerde dat Kirby haar een klap in haar gezicht gaf omdat ze gewonnen had en dat had ze zelf moeten zijn. Zowel Kirby als Gall zijn overleden. Dus ze kunnen het niet meer uitvechten. Eervolle vermelding nog voor Clodagh Rogers met Jack In The Box, ook al zo'n stijger de laatste jaren. Vooral ook inclusief optreden. Waarbij ze gek getimed stilstaan en bewegen afwisselt.
Voor Oekraine heb ik Ruslana als heel trendsettend ervaren. Je zag nog zeker een jaar of 10 sporen daarvan in andere inzendingen. Ik heb hem altijd goed kunnen hebben, maar een favoriet werd het nooit. Omdat Goa al geweest is kies ik voor 1944 van Jamala. Dat was tevens een beetje een ommekeer voor ze. Van geproduceerde pop, naar eenb wat neer eigenzinnige stijl. Al is Verka natuurlijk ook eurovisieroyalty geworden. En Tick Tock had the man in the Hamsterwheel.
Over de heel geschiedenis is de UK wellicht mijn minst favoriete big five land. Vooral omdat de andere vier landen echt een aardig aantal serieuze persoonlijke favorieten hebben en de UK veel minder. Imaani vond ik in 1998 erg goed, maar daar heb ik nu minder mee. En Daz Sampson is een stevige guilty pleasure (die zo heb ik gemerkt, veel Britten indelen bij hun slechtste inzendingen). Ik kies voor iets ouds namelijk Katy Kirby. Tweede in 1965 net I Belong. Dat is zo'n nummer dat ik steeds mooier vind. Als we France Gall (die won) mogen geloven was ze wel een enorme bitch. Zij beweerde dat Kirby haar een klap in haar gezicht gaf omdat ze gewonnen had en dat had ze zelf moeten zijn. Zowel Kirby als Gall zijn overleden. Dus ze kunnen het niet meer uitvechten. Eervolle vermelding nog voor Clodagh Rogers met Jack In The Box, ook al zo'n stijger de laatste jaren. Vooral ook inclusief optreden. Waarbij ze gek getimed stilstaan en bewegen afwisselt.
Voor Oekraine heb ik Ruslana als heel trendsettend ervaren. Je zag nog zeker een jaar of 10 sporen daarvan in andere inzendingen. Ik heb hem altijd goed kunnen hebben, maar een favoriet werd het nooit. Omdat Goa al geweest is kies ik voor 1944 van Jamala. Dat was tevens een beetje een ommekeer voor ze. Van geproduceerde pop, naar eenb wat neer eigenzinnige stijl. Al is Verka natuurlijk ook eurovisieroyalty geworden. En Tick Tock had the man in the Hamsterwheel.
1
Onweerwolf
geplaatst: 23 april 2024, 21:09 uur
I belong vind ik ook wel leuk, Is mijn #15 van het VK maar ook stijgende en zekere hun leukste inzending van voor de 70's, uitgezonderd die van 1961.
Die Cathal Dunne moest ik wel even opzoeken. Staat 50e in mijn Ierland lijst.
De beste man heeft slechts 817 scrobbles in totaal. Waarvan 3,5% van Eric en ondergetekende zijn. Moet wel een van de minste bekende ESC artiesten ooit zijn.
Die Cathal Dunne moest ik wel even opzoeken. Staat 50e in mijn Ierland lijst.

De beste man heeft slechts 817 scrobbles in totaal. Waarvan 3,5% van Eric en ondergetekende zijn. Moet wel een van de minste bekende ESC artiesten ooit zijn.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.