menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
En dan die boze reacties richting Nederland weer. Volgend jaar moet het in Litouwen plaatsvinden. Tuurlijk

(nu denk ik sowieso dat we 2021 ook wel kunnen vergeten, maar dat is weer een andere discussie)

aERodynamIC schreef:
En dan die boze reacties richting Nederland weer. Volgend jaar moet het in Litouwen plaatsvinden. Tuurlijk

(nu denk ik sowieso dat we 2021 ook wel kunnen vergeten, maar dat is weer een andere discussie)

Ja echt jammer blijft dat... Het afgelaste Songfestival heeft niets met de Nederlandse organisatie te maken, maar enkele gekkies blijven hen toch de schuld geven. Gewoon negeren. De meeste mensen zien de situatie wel gewoon goed in.

En ja, daar ben ik eigenlijk ook wel een beetje bang voor. Wie weet hoe lang corona nog blijft hangen, en we hebben met meer dan 40 landen te maken. Zo'n jaar gaat snel voorbij, en met alle voorbereidingen die al moeten worden getroffen maanden van tevoren terwijl het probleem nog niet is opgelost is ook weer zo'n risico.

Vooralsnog denk ik dat het in 2021 gewoon door gaat, maar helemaal gerust ben ik er ook niet op...

aERodynamIC schreef:
Een leuk initiatief, met een slecht resultaat voor Nederland:

Eurovision Home Contest: And the winner is Lithuania! - ESCToday.com

Toch wel wat verrassingen te bespeuren. Verder natuurlijk niet representatief (Bulgarije niet eens in de finale???).
Leuk initiatief inderdaad! De uitslag is waarschijnlijk verre van representatief, maar dat mag de pret niet drukken.

Of Litouwen gewonnen zou hebben? Ik weet het niet. Ik vind On Fire pas leuk sinds ik de studioversie heb gehoord, de live-uitvoering tijdens de nationale voorronde maakte nauwelijks indruk op me.

1973:

- Luxemburg wint met Tu te reconnaîtras van Anne-Marie David en daarmee is Luxemburg na Spanje het tweede land dat twee jaar achtereen wint, sowieso is dit de 4e winst voor het land
-Spanje scoort een grote songfestival hit met Eres tú van Mocedades
-Cliff Richard keert terug met Power to all our friends en wint weer niet
-België eindigt op de laatste plaats (17e) met Baby, baby van Nicole & Hugo
-Nederland wordt 14e (Ben Cramer met De Oude Muzikant)

Dit jaar heb ik niet heel veel nummers die me echt iets doen en welke ook onbekend zijn gebleven, deze uit Monaco vind ik nog wel aardig. Winnaar Luxemburg en Spanje daarentegen zijn en blijven ook voor mij klassiekers.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=nRAstKmJn2Q

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

16. België: Hooverphonic - Release Me

https://www.youtube.com/watch?v=lAqjksxc4iA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Toen bekend werd dat Hooverphonic België zou vertegenwoordigen was ik gelijk enthousiast, maar ik besefte ineens wel dat ik deze band alleen tot aan Jackie Cane uit 2002 volgde en daarna niet meer.

En toen kwam het nummer uit en was ik lichtlijk teleurgesteld. Ja, het is een mooi nummer, maar niet de klapper waar ik op hoopte. Iets te simpel, iets te repeterend.
Uiteindelijk bleef het nummer in dit deelnemersveld overeind en volgend jaar zijn ze er weer bij, misschien met een nummer dat het net even wat beter doet, want 17e bij de bookmakers is niet echt een klapper. In diverse polls zweeft het nummer meestal ook tussen de 12e en 20e plaats.

Nederland zakt een beetje...

Top 41:

1. Litouwen
2. Slovenië
3. Nederland
4. Azerbeidzjan
5. Australië
6. Italië
7. België
8. Duitsland
9. Rusland
10. Zweden

11. Spanje
12. Verenigd Koninkrijk
13. Noord-Macedonië
14. Ierland
15. Wit-Rusland
16. Frankrijk

De zangeres heeft best een fijn stemgeluid, zacht en een beetje hees. Het liedje zelf vind ik saai. Vrij eentonig (de titel wordt echt véél te vaak herhaald, het refrein zit er ramvol mee) en melodieus ook gewoon niet interessant. Voor België is het een zegen dat het festival dit jaar niet doorgaat, zo hoeven ze niet mee te maken hoe Hooverphonic sneuvelt in de halve finale.

1. Ierland
2. Australië
3. Italië
4. Litouwen
5. Slovenië
6. Duitsland
7. Spanje
8. Rusland
9. Noord-Macedonië
10. Verenigd Koninkrijk

11. Nederland
12. Zweden
13. Azerbeidzjan
14. Wit-Rusland
15. België
16. Frankrijk

1973:

Israël: Ilanit - Ey Sham

https://www.youtube.com/watch?v=6N8SwfYRGWU

Dit jaar zijn vooral de top-3 liedjes klassiekers geworden. Het debuut van Israël greep toen net naast een podiumplaats, maar heb ik ook altijd zeer kunnen waarderen.

Ik was al vanaf de bekendmaking van Hooverphonic als Belgische inzending gelijk heel benieuwd naar het nummer. Eerder werkte Hooverphonic al mee aan het nummer van Sennek (2017), wat een van mijn favorieten was dat jaar, maar jammer genoeg om zeep werd geholpen met het live optreden.

En toen was daar Release Me en ik vond het gelijk al een heel prettig liedje. Geen klapper, niet iets wat mee had gedaan om de prijzen, maar wel heel erg binnen mijn eigen persoonlijke straatje. Ik vind het nog altijd een fijn nummer, maar hoop dat Hooverphonic voor volgend jaar een nummer selecteert dat wat kansrijker is, want ik betwijfel of Release Me wel de finale had gehaald.

Top 41:

1. Nederland
2. Litouwen
3. Italië
4. Rusland
5. België
6. Slovenië
7. Duitsland
8. Australië
9. Azerbeidzjan
10. Zweden

11. Spanje
12. Noord-Macedonië
13. Verenigd Koninkrijk
14. Ierland
15. Wit-Rusland
16. Frankrijk

1974:

-de bekendste winnaars aller tijden: ABBA
-Griekenland deed voor het eerst mee
-Nederland scoort één van zijn grootste successen met een tweede plaats voor Mouth & MacNeal met I See a Star
-België gedeelde 9e plaats (Jacques Hustin - Fleur de liberté)

En daar was ze weer: Gigliola Cinquetti maar nu met Si. Veel minder bekend dan haar winnende nummer, maar minstens net zo mooi, of misschien wel mooier.

https://www.youtube.com/watch?v=EWrtN6LBJtk

17. Cyprus: Sandro - Running

https://www.youtube.com/watch?v=Jl_qEw_4OK0

En de 12 punten van Griekenland gaan dit jaar niet naar Cyprus.... tja, ook alleen maar omdat dit nummer niet opgevoerd gaat worden, anders waren die 12 punten wel weer verzekerd.

Maar goed ook, want Running is weer zon nikserig onopvallend nummer waar je niks op tegen kunt hebben, maar wat ook niet echt weet op te vallen. Ook typisch zo'n nummer waarvan niet te voorspellen valt of het de finale zou halen ja of nee, en als dat het wel doet dan weet je dat het geen potten gaat breken. Doet het bij mij dus ook niet. Sorry Sandro.

Top 41:

1. Litouwen
2. Nederland
3. Slovenië
4. Azerbeidzjan
5. Australië
6. Italië
7. België
8. Duitsland
9. Rusland
10. Zweden

11. Cyprus
12. Spanje
13. Verenigd Koninkrijk
14. Noord-Macedonië
15. Ierland
16. Wit-Rusland
17. Frankrijk

Gast
geplaatst: vandaag om 15:46 uur

geplaatst: vandaag om 15:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.