MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
2000:

-Denemarken won dankzij the Olsen Broters - Fly on the Wings of Love
-België werd laatst (Nathalie Sorce - Envie de vivre)
-Nederland werd 13e (Linda Wagemakers met No Goodbyes)
-Nederland onderbrak de uitzending door de vuurwerkramp in Enschede, wilde je toch verder kijken dan moest je uitwijken naar een buitenlandse zender
-Letland debuteert en word gelijk 3e (Brainstorm met My Star)

My Star van Brainstorm blijft een torenhoge favoriet van mij, maar die word vaker genoemd dus niet helemaal vergeten denk ik.
Dit liedje uit Roemenië was toch ook wel mooi.

1. Italië
2. Duitsland
3. Armenië
4. IJsland
5. Israël
6. Oekraïne
7. Albanië
8. Letland
9. Polen
10. Ierland

11. Bulgarije
12. Zweden
13. Rusland
14. San Marino
15. Australië
16. Wit-Rusland
17. België
18. Noorwegen
19. Malta
20. Spanje

21. Portugal
22. Nederland
23. Slovenië
24. Zwitserland ***
Dit is een heel degelijke inzending, hoor, maar het pakt me gewoon niet. Hetzelfde had ik vorig jaar met Duncan (al vond ik die wel beter dan deze), dus misschien ligt het aan de sfeer of het genre of zo.
25. Kroatië
26. Oostenrijk
27. Azerbeidzjan
28. Verenigd Koninkrijk
29. Finland
30. Denemarken

31. Noord-Macedonië
32. Roemenië
33. Litouwen
34. Servië
35. Tsjechië
36. Moldavië
37. Griekenland
38. Cyprus
39. Estland

40. Frankrijk
41. Georgië

2001:

-Estland won heel overwacht met een klein Nederlands/Arubaans tintje: Tanel Padar, Dave Benton & 2XL met Everybody
-Nederland opende de avond in het grote voetbalstadion, de grootste zaal ooit, en het leverde een gedeeld 18e plaats op: Michelle kon met haar Out on My Own weinig indruk maken met die startpositie
-België mocht niet meedoen door het slecht resultaat het jaar ervoor
-De presentatie was bijna volledig in rijm

De magere jaartjes braken toch wel aan. Dit Spaanse zomerfuifnummer kon ik toen wel goed smaken. Of het daar nog een hit is geweest? Geen flauw idee. Europa liep er verder niet warm voor, ook al deed het nummer het die avond niet slecht met een zesde plaats. Een zomerhit werd het niet.

2002:

-Een bijzonder jaar waar de favorieten hun rol niet waar wisten te maken en Letland er met de winst vandoor ging (Marie N met I Wanna)
-Letland had bijna niet meegedaan door het slechte resultaat het jaar ervoor, maar Portugal trok zich terug waardoor de Letten mee konden doen... met het meest perfecte resultaat voor het land ooit
-Nederland mocht niet meedoen door het slechte resultaat in 2001
-België werd 13e (Sergio and the Ladies met Sister)

België deed het misschien niet spectaculair, maar ik vind dit nummer nog steeds erg leuk.

2002

(Noord)(FYR)-Macedonië: Karolina - Od nas zavisi

Toen nog FYR, inmiddels Noord. Karolina zou in 2007 normaals haar land vertegenwoordigen, maar deze inzending vind ik in het wat zwakke jaar 2002 wel erg ondergewaardeerd met een 19e plek.

2003:

-Het jaar dat Turkije dankzij Sertab Erener voor het eerst won met Everyway That I Can
-België werd 2e dankzij Sanomi van Urban Trad
-Nederland eindigde op de 13e plaats (Esther Hart met One More Night)
-Oekraïne was er voor het eerst bij

Het jaar van Sertab en Urban Trad, die ik allebei top 3 waardig vind, maar deze was toch mijn nummer 1 dit jaar (werd 4e, maar is geen klassieker geworden).

2004:

-Oekraïne won gelijk al met hun tweede bijdrage ooit op het festival (Ruslana - Wild Dances)
-Er werd voor het eerst een halve finale georganiseerd. Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje werden automatisch gekwalificeerd voor de finale net als de eerste ten landen uit 2003.
-België werd teleurstellend gedeeld 22e: iedereen dacht dat Xandee hoog zou gaan scoren met 1 Life, maar dat viel vies tegen
-Nederland overleefde de halve finale, maar werd uiteindelijk 20e (Re-union met Without You), opvallend, want ze werden 6e in de halve finale.... hierna zou het jarenlang niet meer goedkomen met ons land

De Turken deden het weer goed (in eigen land deze keer) met een heerlijk nummer. Gek genoeg niet echt een klassieker geworden. Ik denk toch omdat we in de magere jaren zaten waar het festival niet erg serieus genomen werd en daar konden dit soort goede bijdragen blijkbaar niks aan veranderen.

2005:

-De eerste keer dat Griekenland won (Elena Paparizou - My Number One)
-Bulgarije en Moldavië debuteerden dit jaar
-Zowel Nederland als België kwamen niet door de halve finale. Dat Nuno Resende het met Le Grand Soir niet zou halen was wat te verwachten, voor Glennis Grace was het wat onverwachter, haar My Impossible Dream werd wel getipt om de finale te halen.

Het jaar van de trommels, maar deze uit Moldavië was op voorhand al mijn grote favoriet. Een beetje red Hot Chili Peppers, ik vond het wel een aangename frisse wind op het festival en het nummer deed het goed.
Maar ja, de jaren dat het festival toch steeds minder serieus werd genomen, in Nederland al helemaal niet meer, dus ondanks de hitpotentie van dit nummer werd het geen hit in Europa, alhoewel ik wel denk dat het er eentje is die wat makkelijker is bijgebleven dan voorgaande nummers die ik in dit kader gepost heb.

2005

Hongarije: NOX - Forogj, világ!

Na een pauze van zeven jaar keerde Hongarije weer terug naar het festival, en meteen met een nummer dat bij mij zeer in de smaak viel. De inzending werd slechts 12e van de 39 deelnemers en is door de jaren heen niet blijven hangen.

Inmiddels zijn er twee live versies uitgebracht van Grow, vooral die in Ahoy raakt me het meest.... inmiddels toch misschien wel mijn favoriete inzending van dit jaar.

In het Concertgebouw:

In Ahoy:

Het idee was om hem alleen en heel sober te laten beginnen en dan vervolgens bij de opbouw de backing vocals in het licht te laten komen.

Ik denk dat Grow wel eens hoger had kunnen scoren dan we allemaal verwacht hadden.

2006:

-Finland won voor het eerst met het opvallende Hardrock Hallelujah van Lordi, een band die altijd al zo optrad maar waarvan velen dachten dat het de overtreffende trap van gekkigheid was op het Songfestival
-Armenië was er voor het eerst bij en werd 8e
-Nederland wederom niet in de finale (Treble bleef steken in de halve finale)
-België haalde heel verrassend ook de finale niet, terwijl ze een sterke inzending hadden in de vorm van Je T'Adore van Kate Ryan

Lordi vond ik een terechte winnaar (was al ruim van tevoren fan van het nummer) en Bosnië had gewoon het mooiste nummer (Hari Mata Hari - Lejla) samen met Noorwegen (Christine Guldbrandsen - Alvedansen), maar Tina Karol uit Oekraïne had er eentje die misschien niet echt goed is, maar wel een soort guilty pleasure (ze werd 7e).

2006

Noorwegen: Christine Guldbrandsen - Alvedansen

Hierboven door aERodynamIC al even genoemd, maar een zeer ondergewaardeerde bijdrage van Noorwegen. Werd slechts 14e, maar stond bij mij in de top 5.

2007:

-Servië won met het schitterende Molitva van Marija Šerifović (al die tijd mijn favoriet dat jaar en het won terecht)
-Toch werd de nummer twee meer een Songfestival hit: Oekraïne met Dancing lasha tumbai van Vjerka Serdjoetsjka
-Nederland stuurde voor de tweede keer Edsilia, maar deze keer werd het een flop en alweer geen finale
-België deed het nog slechter in de halve finale dankzij The KMG's met Love Power, dus ook voor hen geen finale
-Vier landen hadden hun debuut; Servië (en gelijk winst), Georgië, Montenegro en Tsjechië
-Het was de laatste keer dat er 1 halve finale was, hierna zouden het er 2 worden

Ik ben al vanaf het debuut een fan van The Ark, en het Songfestival vond ik passend voor ze. Helaas hadden ze een wat te gemakkelijk nummer en ondanks dat ze in eigen land megapopulair waren deed het nummer het behoorlijk slecht (18e). Juist deze band had met een Songfestivalklassieker kunnen komen, maar helaas....

2007

Georgië: Sopho Khalvashi - Visionary Dream

Meerdere leuke nummers dit jaar, maar ik ga nu even voor het Georgische debuut. Door de jaren heen is dat land vaak met experimentele bijdrages gekomen en vaak genoeg sloegen ze er de plank mee mis. Niet voor de grote massa, maar dit nummer heb ik altijd bijzonder gevonden op een positieve manier.

2008:

-Het jaar dat Dima Bilan met Believe voor Rusland won en daarmee voor mij persoonlijk de slechtste winnaar ooit opleverde
-Hind lukte het niet om de finale te halen en daarmee bleef Nederland traditiegetrouw steken in de halve finale
-Ook België deed het weer niet best, net als Nederland: O Julissi van Ishtar was nu ook niet echt een klapper te noemen
-Azerbeidzjan debuteerde en ook San Marino was er voor het eerst bij

Ik heb het album van Boaz Mauda uit Israël nog gekocht, maar blijkbaar ben ik de enige die echt enthousiast was, want ondanks de 9e plaats hoorden we niks meer van Boaz. Jammer. Dat album is nog steeds fijn om te horen trouwens.

Een interessante uitslag van Eurovoix (Nederland werd daar vorig jaar eerste):

Eurojury 2020 Semi-Final Results Revealed - Eurovoix

Ik denk dat dit best wel eens dicht bij de uiteindelijke uitslag zou kunnen liggen. We zullen het uiteraard nooit weten, maar IJsland 2021 was wel een mogelijkheid.

2008

Vânia Fernandes - Senhora do mar

Een van mijn favorieten in 2008, maar zoals zoveel goede Portugese inzendingen wel buiten de top 10 gevallen en ook geen klassieker geworden.

aERodynamIC schreef:
Een interessante uitslag van Eurovoix (Nederland werd daar vorig jaar eerste):

Eurojury 2020 Semi-Final Results Revealed - Eurovoix

Ik denk dat dit best wel eens dicht bij de uiteindelijke uitslag zou kunnen liggen. We zullen het uiteraard nooit weten, maar IJsland 2021 was wel een mogelijkheid.

Overall inderdaad wel een uitslag die in de lijn der verwachting lag, met toch ook enkele verrassinkjes ertussen.

Bij Eurojury zie je ook vaak dat vooral de jury-uitslag (niet eens zozeer de televote, wat gewoon een van de vele fanpolls is) een goede voorspelling is van de echte jury-uitslag. Jury-favorieten die aanvankelijk nooit hoog stonden in polls en bookmakers komen daar vaak al bovendrijven.

2009:

-Noorwegen won met een monsterzege: Fairytale van Alexander Rybak is nog steeds wel een lieveling van velen, niet van mij. Ik heb er weinig mee.
-Nederland had er blijkbaar geen zin meer in en stuurde de Toppers met Shine. Uiteraard wederom geen finaleplek
-Ook België lukte het weer niet de finale te halen, maar ja ze stuurden Copycat van Copycat...

Yohanna was een persoonlijke favoriet en ze werd tweede. Geen hit geworden verder. Noa & Mira Awad werden 16e en ondanks de bekendheid van Noa werd het verder niets. Ik heb hun gezamenlijke album wel gekocht. Het album van Yohanna was ook goed te doen trouwens.

2MY
Oei, ik had verwacht dat er wel wat over eurostream gepalaverd zou worden...

Kijkt er niemand naar de eerste halve finale hier?

https://www.facebook.com/eurostream2020/videos/2627587994187887/

2MY schreef:

Jawel hoor, ook gestemd

2MY schreef:

Ik kon echt niet kijken. Belangrijke video-meeting.

Heb wel gestemd! En ga het ook weer terugkijken.

Donderdag en zaterdag kan ik wel live meekijken

2009

Bosnië & Herzegovina: Regina - Bistra Voda

Het land dat zo vaak met goede Balkan ballads kwam, maar deze lijkt echt compleet vergeten. Misschien wel mijn persoonlijke favoriet uit dit jaar.

2010:

-Duitsland won voor de 2e keer dankzij Lena met Satellite.
-Nederland stuurde Sieneke en zoals te verwachten stonden we weer niet in de finale.
-België deed het eindelijk weer beter: Tom Dice werd eerste in de eerste halve finale
en eindigde in de finale op een nette 6e plaats

België was mijn favoriet dit jaar, maar Israël vond ik ook geweldig. Ik was al bekend met Harel Skaat dus was erg blij dat hij ging (zelfde verhaal als in 2009).
Een vrij bekende artiest, maar hij werd slechts 14e en verder hoor je er niemand meer over. Misschien toch iets té zoet?! Of toch die mislukte uithaal?

2010

Finland: Kuunkuiskaajat - Työlki Ellää

Heb dit altijd een gezellig liedje gevonden; de wat kneuterige uitvoering past ook eigenlijk wel. Jammer genoeg haalde Finland net niet de finale met een 11e plek in de semi.

2011:

-Azerbeidzjan won voor de eerste keer dankzij Running Scared van Ell & Nikki
-Nederland haalde dankzij de 3J's met Never Alone één van de allerslechtste resultaten ooit met een laatste plaats in de tweede halve finale en daarmee het zevende jaar dat de finale niet gehaald werd
--Ook België slaagde er niet in maar werd in diezelfde finale 11e en miste op 1 punt de finale (Witloof Bay met With Love baby)

Een jaar waar Turkije eens niet de finale wist te halen, omdat het te veel rock was? Het nummer echt niet goed? Ik vond het wel wat hebben. Het zou de op één-na-laatste inzending van het land blijken te zijn.

aERodynamIC schreef:
2011:

-Azerbeidzjan won voor de eerste keer dankzij Running Scared van Ell & Nikki
-Nederland haalde dankzij de 3J's met Never Alone één van de allerslechtste resultaten ooit met een laatste plaats in de tweede halve finale en daarmee het zevende jaar dat de finale niet gehaald werd
--Ook België slaagde er niet in maar werd in diezelfde finale 11e en miste op 1 punt de finale (Witloof Bay met With Love baby)

Een jaar waar Turkije eens niet de finale wist te halen, omdat het te veel rock was? Het nummer echt niet goed? Ik vond het wel wat hebben. Het zou de op één-na-laatste inzending van het land blijken te zijn.

(embed)

Ik dacht het voor dat jaar nooit te kunnen zeggen, maar Turkije vond ik toen ook echt ondergewaardeerd. Hooguit was de act wel wat vreemd, maar het nummer had wat mij betreft wel in de finale moeten staan.

2011 Moet een van de eerste jaren zijn geweest waarin ik het Songfestival wat serieuzer begon te volgen. Nog niet met uitvoerig alles van tevoren beluisteren, bookies checken en lijstjes maken, maar blijkbaar wel met het kijken van op zijn minst één halve finale. Ik heb namelijk een enorme guilty pleasure die dat jaar de finale niet heeft gehaald: Angel in Disguise van Musiqq, de inzending van Letland. De looks van de zanger konden écht niet - zelfs voor een boyband is hij nog te glad - maar het liedje vind ik nog steeds heerlijk.

Rockefeller Street van Getter Jaani kan ik me ook nog goed herinneren. Die deed het goed bij de wedkantoren (oh, blijkbaar volgde ik die toen dus toch al), maar was volslagen kansloos in de finale. Toch wel een favorietje van me.

2011

IJsland: Sjonni's Friends - Coming Home

Ontzettend charmant liedje dit met een bijzondere achtergrond. Sjonni Brink zou dit zelfgeschreven nummer eigenlijk zingen in de IJslandse voorronde, maar overleed vlak daarvoor. Zijn vrienden hebben uiteindelijk in zijn plaats het nummer vertolkt en wonnen de voorronde ermee. Daarmee had het nummer al gelijk de sympathie achter zich, maar toch zat er niet meer in dan de 20e plaats in de finale. Ook buiten het sentiment om vind ik het een heel lief nummer en had ik het meer gegund.

Even tussendoor de actualiteit:

Geen grote evenementen zolang er geen vaccin is | NOS

Minister De Jonge schrijft in zijn brief aan de Kamer dat hij niet kan zeggen wanneer massale evenementen met een landelijke uitstraling weer mogelijk zijn. "We hopen natuurlijk dat er snel een vaccin is, maar een jaar of langer is reëel", meldt De Jonge aan de Kamer.

En dat betekent dat Rotterdam 2021 ook hoogst onzeker is

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:38 uur

geplaatst: vandaag om 05:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.