MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
herman schreef:
Ik hoor net dat uit de stoplichten bij Ahoy songfestivalmuziek komt.

Sowieso is het Songfestival hier wel te zien in het straatbeeld, met billboards, songfestivaltrams, e.d.

Waterloo ja. Ik heb ze zelf nog niet gezien.

Dit schijnen ze in Stockholm ooit ook gedaan te hebben en toen met Euphoria.

Het begint nu wel op gang te komen in de stad ja. Jammer dat we geen fans uit andere landen in het straatbeeld gaan zien en ook geen feesten. Was toch wel uniek geweest om zo dichtbij mee te kunnen maken. Blijft balen.

Vandaag horen we of er nu wel of geen beperkt publiek aanwezig mag zijn.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Waterloo ja. Ik heb ze zelf nog niet gezien.

Dit schijnen ze in Stockholm ooit ook gedaan te hebben en toen met Euphoria.

Het begint nu wel op gang te komen in de stad ja. Jammer dat we geen fans uit andere landen in het straatbeeld gaan zien en ook geen feesten. Was toch wel uniek geweest om zo dichtbij mee te kunnen maken. Blijft balen.

Vandaag horen we of er nu wel of geen beperkt publiek aanwezig mag zijn.

Ja ik zag op Twitter al wat leuke plaatjes uit Rotterdam!

Ik ben wel een beetje zenuwachtig voor de "uitslag" vandaag. Mocht er beperkt publiek aanwezig mogen zijn, dan ga ik wel voor kaartjes hoor. Ik ga dan alleen niet heel veel hoop hebben dát het ook daadwerkelijk lukt, want de kans is dan een stuk kleiner natuurlijk

Aoibhin schreef:
Ja ik zag op Twitter al wat leuke plaatjes uit Rotterdam!

Klopt, je ziet nu steeds meer in beeld komen. Leuk hoor.

Ik ben wel een beetje zenuwachtig voor de "uitslag" vandaag. Mocht er beperkt publiek aanwezig mogen zijn, dan ga ik wel voor kaartjes hoor. Ik ga dan alleen niet heel veel hoop hebben dát het ook daadwerkelijk lukt, want de kans is dan een stuk kleiner natuurlijk

Ik ben ook wel nerveus: allereerst of het wel doorgaat en dan nog zijn we er niet. Ik wil graag mijn kaartjes weer terug. Was er nogal blij mee en het zou juist nu het zo uitgekleed is toch iets extra's geven in het jaar dat het zo dichtbij is allemaal.

Juist de zaterdag familyshow is gaaf om mee te maken. Overdag de generale en 's avonds de show voor de buis (want nu zullen er zeker geen feesten in de stad met grote schermen zijn waar ik op hoopte).

15. Cyprus: Elena Tsagrinou - El Diablo
Top 40-materiaal. Althans: qua stijl, niet qua niveau. Ik vind dit een soort goedkope versie van Dua Lipa. Ik vind het behoorlijk inspiratieloos en hier en daar een tikje irritant, maar op zich ligt het helemaal niet slecht in het gehoor.

16. Noorwegen: TIX - Falling Angel
Deze vleugels vind ik mooier dan die van Roko, maar dat doet natuurlijk niet ter zake. Het gaat om meer dan alleen de act. Dit liedje had niet misstaan op een album van - pak 'm beet - Take That. Beetje klef en cliché, maar stiekem houd ik er wel van.

17. Kroatië: Albina - Tick-Tock
Ik heb zo'n voorgevoel dat deze zangeres live compleet de mist in gaat. Gebeurt dat, dan is ze kansloos voor de finale. Zo niet, dan wordt het nog steeds spannend, want ik ga hiervan niet rechtop in mijn stoel zitten. Nogal standaard en met een flauw refreintje.

18. België: Hooverphonic - The Wrong Place
België stuurt ook een andere artiest. Of nee, wacht... Nou ja, ze sturen in ieder geval een heel ander nummer dat me beter weet te boeien, maar ik vind 'm wel wat vlak. Ik merk amper dat het refrein is begonnen zeg maar. Ik vrees dat dit een grijze muis wordt en heb sterke twijfels of dit überhaupt de halve finale overleeft.

19. Israël: Eden Alene - Set Me Free
Set Me Free klinkt veel meer westers dan Feker Libi. Er zit gelukkig nog steeds een soort Oosterse twist in die dit liedje onderscheid van de meer mainstream popsongs, maar het liedje is wat minder uitgesproken dan die van vorig jaar. Mij bevalt-ie wel.

20. Roemenië: ROXEN - Amnesia
Dit is er eentje voor de wat alternatievere muziekfans, vandaar dat ik 'm zo goed vind waarschijnlijk. Ik word meteen gepakt door de melodielijnen, ook al zijn ze niet eens zo opvallend of uitgesproken - en vooral door dat hese randje rond haar stem. Ellie Goulding anyone?

21. Oekraïne: Go_A - SHUM
Dat stemgeluid gaat toch niemand trekken? En die compositie gaat toch niemand volgen? Het is een gewaagde inzending aan alle kanten. Bij Solovey sloeg de balans bij mij over naar de negatieve kant - irritatie nam de overhand - deze keer valt het kwartje de goede kant op: ik ben fan! Spannende ondertoon, stevig geluid, al wordt het tempo naar het einde toe iets teveel opgevoerd. Ik had het liever iets trager en stemmiger gehoord.

22. Malta: Destiny - Je Me Casse
Slim hoor, die opvallende break. Er breekt ineens een soort Caro Emerald-geluid door. Ik kan niet zeggen dat ik er kapot van ben en vind het ook wat ongepast en gezocht overkomen: gimmick-y. Maar soit, verder is het een goed en slim liedje en dit zal best goed gaan scoren, maar mijn ding is het niet helemaal.

Op volgorde:

1. Roemenië
2. Israël
3. Oekraïne
4. Noorwegen
5. België
6. Kroatië
7. Malta
8. Cyprus

DPG Media Privacy Gate - ad.nl

En nu weer proberen de kaarten terug te scoren

Ik zit alle posts van aERodynamIC terug te lezen met de videoclips erbij en ik heb telkens het idee dat de inzendingen van vorig jaar gewoon écht op het Songfestival hebben gestaan. Heel apart, maar dat dit zo in mijn systeem. Gekke gedachte ook dat wij die nummers allemaal goed kennen, terwijl het gros van Europa en Australië ze niet kent en ook nooit zal gaan kennen.

aERodynamIC schreef:
Land: IJsland
Artiest: Daði Freyr
Nummer: 10 Years

De gunfactor is heel hoog, ook van mijn kant, maar het nieuwe is er al een beetje vanaf.
Voor ons is het nieuwe er misschien vanaf, maar het grootste deel van de Songfestivalkijkers krijgt voor het eerst met deze artiest te maken en heeft ook de inzendingen van vorig jaar niet meegekregen. (Hoewel IJsland een klein hitje heeft gescoord, dus dat ligt misschien iets anders.)

Voor Litouwen kan hetzelfde gelden: voor ons is het nieuwe eraf, maar wie weet ervaart het grote publiek dit jaar wel het verrassingseffect dat wij vorig jaar ervaren hebben. Ik zou het beide landen enorm gunnen.

Coming up next:

23. San Marino: Senhit & Flo Rida - Adrenalina
Flo Rida? Verrassend, het is zelfs de echte en geen San Marinese rippoff. Het liedje is wat minder verrassend: Fuego-vibes en waarom ook niet? Ik hoor liever iets originelers zoals Senhits liedje van vorig jaar, maar ik snap de keuze wel.

24. Estland: Uku Suviste - The Lucky One
Oerdegelijk allemaal, maar ik hoor niets en dan ook echt helemaal niets dat mij triggert om dit liedje nog een keer op te zetten. Een soort ultieme grijze muis.

25. Tsjechië: Benny Cristo - omaga
omaga wat een lekker ritme! Het pakt me meteen en houdt mij drie minuten lang bij de les. Ik word er ook vrolijk van zonder dat er een opgeklopte blijheid in het liedje zit. Heel fijn deze, maar minder edgy dan Benny's liedje van vorig jaar en daarom misschien wat te flets voor het grote publiek.

26. Griekenland: Stefania - Last Dance
"Last dance, last dance, oowohohoo." Serieus, is dat je refrein? Dat vind ik nogal een zwaktebod. Over de gehele linie was Superg!rl wat platter, maar wel op alle fronten aanstekelijker. Instrumentaal is deze nieuwe wat spannender, maar de kans op succes is een stuk kleiner geworden.

27. Oostenrijk: Vincent Bueno - Amen
Zo, dit is even heel wat anders dan Alive van vorig jaar. Logisch ook dat artiesten zich van twee kanten proberen te laten zien, het is uitstekende zelfmarketing. Dat verstilde begin met dat krachtige refrein erachteraan kan live wel eens indruk gaan maken. Van de andere kant hoor ik na die eerste minuut alleen maar een herhaling van zetten en mis ik een stukje verrassing.

28. Polen: RAFAƁ - The Ride
Pure dance met een zanger waarvan je nu al hoort dat hij niet veel in zijn mars heeft: je weet gewoon dat dit live gaat tegenvallen, maar verdorie: ik vind dit lekker! Prima zanglijnen, prima synths, prima zonnebril.

29. Moldavië: Natalia Gordienko - SUGAR
Veel slechter dan vorig jaar kan het niet toch? Nou, Natalia doet een verdomd goede poging! Vervelende stem, vervelend sfeertje, muzikaal is het verder 'wel oké'. Geen laaiende enthousiasme van mij dus en ik zal de enige niet zijn.

30. IJsland: Daði Freyr - 10 Years
Huh? Doet Daði tóch weer mee? Ik ben er blij mee en gun het hem van harte, want Thing About Things had het festival van mij mogen (en kunnen) winnen. Ik heb 10 Years al even in een Spotify-lijstje met nieuwe muziek staan en had geen idee dat dit hun nieuwe ESC-inzending was. Weer een heerlijk liedje, misschien iets minder sterk dan die van vorig jaar, maar wel met een leukere clip. Big smile hier!

Op volgorde:

1. IJsland
2. Tsjechië
3. Polen
4. Oostenrijk
5. Griekenland
6. San Marino
7. Estland
8. Moldavië

En toen werd het 1975 waar Stockholm de gasstad was na de winst van ABBA. Teach-In zou voor Nederland gaan met Ding-a-Dong (we kennen ook de Nederlandstalige versie Dingedong wel).
Getty Kaspers was op vakantie in Tunesië en las daar dat haar band mee zou doen aan het Songfestival. Zelf wist ze van niks.
Een paar maanden later mochten ze als eerste de avond openen en met succes. Het klokje dat aan het einde kapot gaat was onderdeel van de act en Nederland won voorlopig voor de laatste keer en had daarmee vier overwinningen op naam staan.

Den Haag organiseerde het in 1976 en daar mocht Sandra Reemer terugkeren met The Party's Over Now. Ze eindigde op een nette negende plaats.

In 1977 was het Heddy Lester die De Mallemolen zong. Ze was toen nog vrij onbekend in ons land, maar dat was na die deelname helemaal anders. Helaas werd ze twaalfde van de achttien landen, maar haar nummer werd toch een evergreen.

NL-top:

1. Lenny Kuhr - de Troubadour (1969)
2. Heddy Lester - De Mallemolen (1977)
3. Teach-In - Ding-A-Dong (1975)
4. Saskia en Serge - Tijd (1971)
5. Mouth and MacNeal - I See a Star (1974)
6. Annie Palmen - Een Speeldoos (1963)
7. Teddy Scholten - Een Beetje (1959)
8. Sandra & Andres - Als het Om de Liefde Gaat (1972)
9. De Spelbrekers - Katinka (1962)
10. Hearts of Soul - Waterman (1970)

11. Sandra Reemer - The Party's Over Now (1976)
12. Ben Cramer - De Oude Muzikant (1973)
13. Corry Brokken - Net Als Toen (1957)
14. Conny Vandenbos - 'T Is Genoeg (1965)
15. Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven (1964)
16. Corry Brokken - Voorgoed Voorbij (1956)
17. Milly Scott - Fernando en Filippo (1966)
18. Ronnie Tober - Morgen (1968)
19. Corry Brokken - Heel de Wereld (1958)
20. Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding (1968)

21. Greetje Kaufeld - Wat een Dag (1961)
22. Jetty Paerl - De Vogels van Holland (1956)
23. Rudi Carrell - Wat een Geluk (1960)

Onweerwolf
Dinge-A-Dong, inmiddels toch wel wat verguisd, enerzijds vanwege het feit dat het een simpel nummer is en anderzijds, vast en zeker, omdat het na de winst 20 jaar lang is doodgedraaid op de radio. Het is echter een onwaarschijnlijke oorwurm en daarom een sterk nummer waar ik alleen maar waardering voor kan hebben. een terechte winnaar ook, al vind ik Monaco uit dat jaar nog net iets sterker.

Ook de tweede poging van mevrouw Reemer vond ik niet zo geslaagd, net als de eerste. Ze komt echter nog met een derde poging en toen was het drie keer is scheepsrecht, althans voor mij.

De Mallemolen is dan wel weer een mooie inzending. Lief liedje, zo'n echte ouderwetse met kop en staart, sterk gezongen (mooie modulatie), prima tekst en arrangement.

NL-top:

01. [1969] Lenny Kuhr - De Troubadour
02. [1975] Teach-In - Ding-A-Dong
03. [1962] De Spelbrekers - Katinka
04. [1977] Heddy Lester - De Mallemolen
05. [1971] Saskia & Serge - De Tijd
06. [1974] Mouth & MacNeal - I See A Star
07. [1963] Annie Palmen - Een Speeldoos
08. [1959] Teddy Scholten - Een Beetje
09. [1965] Conny Vandenbos - Het Is Genoeg
10. [1957] Corry Brokken - Net Als Toen

11. [1956] Corry Brokken - Voorgoed Voorbij
12. [1956] Jetty Paerl - De Vogels Van Holland
13. [1967] Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding
14. [1966] Milly Scott - Fernando En Philippo
15. [1958] Corry Brokken - Heel De Wereld
16. [1970] Hearts Of Soul - Waterman
17. [1973] Ben Cramer - De Oude Muzikant
18. [1964] Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven
19. [1976] Sandra Reemer - The Party's Over
20. [1972] Sandra & Andres - Als Het Om De Liefde Gaat

21. [1968] Ronnie Tober - Morgen
22. [1960] Rudi Carrell - Wat Een Geluk
23. [1961] Greetje Kauffeld - Wat Een Dag

Onweerwolf
Omdat Zwitserland dit jaar voor het eerst sinds jaren weer eens bovenaan in de polls staat ook van dat land eens even mijn top 10 aller tijden.

Voor een ESC land dat al vanaf het begin meedoet, drietalig is en gewoon de bakermat van het festival mag worden genoemd valt de score toch wel wat tegen. De top 3 vind ik geweldig en daarna komen er nog een hele reeks prima nummers maar je zou toch iets meer verwachten.

Plaats. [Jaar] Artiest - Titel (Einduitslag)

01. [2007] DJ Bobo - Vampires Are Alive (34)

02. [1988] Céline Dion - Ne Partez Pas Sans Moi (1)

03. [1981] Peter, Sue & Marc - Io Senza Te (4)

04. [2019] Luca Hänni - She Got Me (4)
05. [2012] Sinplus - Unbreakable (27)
06. [2015] Mélanie René - Time To Shine (40)
07. [2013] Takasa - You And Me (31)
08. [1990] Egon Egemann - Musik Klingt In Die Welt Hinaus (11)
09. [2006] six4one - If We All Give A Little (16)
10. [1980] Paola - Cinéma (4)

Ik werk in Rotterdam (althans, daar staat het kantoor, ik werk thuis ) en ik maakte altijd regelmatig een wandelingetje in mijn pauze. Jammer dat ik deze sfeer niet echt kan proeven, want ze kleden het leuk aan.

De laatste serie:

31. Servië: Hurricane - LOCO LOCO
Het blijft een vreselijk platte act, maar dit liedje vind ik gelukkig niet zo irritant als Hasta La Vista van vorig jaar. Nog steeds niet mijn ding, maar wel aanstekelijk en zeker niet minder goed dan vergelijkbare poppy inzendingen die ik al voorbij heb horen komen.

32. Georgië: Tornike Kipiani - You
Die rijmelarijtjes van vorig jaar konden écht niet. Dit jaar is het helaas niet veel beter. Daarnaast is het allemaal vrij saai en is de ontknoping iets te veel volgens het boekje.

33. Albanië: Anxhela Peristeri - Karma
Nee! Een andere zangeres! En ik vond Arilena vorig jaar nog wel zo goed. Gelukkig tapt Albanië ieder jaar uit hetzelfde vaatje en sturen ze weer zo'n fijne powerballad, deze keer met iets meer Balkan-bloed erin. Dit soort bombast ligt mij wel.

34. Portugal: The Black Mamba - Love Is On My Side
De eerste minuut is veelbelovend. De sympathie druipt er aan alle kanten vanaf. jammer dat het liedje daarna een beetje op repeat blijft staan, waardoor het toch wat saai wordt. Niettemin: origineel liedje. Met wat sympathy votes moet dit net aan de finale kunnen halen.

35. Bulgarije: VICTORIA - Growing Up Is Getting Old
Met een titel die akelig veel lijkt op mijn favoriete nummer aller tijden heb je mijn aandacht meteen te pakken. Totaal andere muziek natuurlijk, maar ook dit kan ik wel waarderen. Fijne stem, ontspannen sfeer, alleen blijven plakken doet het nog niet echt.

36. Finland: Blind Channel - Dark Side
Ik houd wel van stevige muziek, maar ik moet dit niet langs dezelfde kwaliteitsmeetlat gaan leggen als de muziek waar ik doorgaans naar luister, want dan komt Blind Channel er bekaaid vanaf. Dit is ook echt wel een stukje zwakker dan bv. Viszlat Nyar. Ach, op het Songfestival vind ik dit 'tegengeluid' altijd wel fijn en ik kan het waarderen.

37. Letland: Samanta Tina - The Moon Is Rising
Tsja, wat moeten we hier nu mee? Het hele nummer voelt nogal ongemakkelijk op de een of andere manier. Slecht is het niet, maar... raar. Die akelige, schelle stem trek ik niet al te best, dus ik geef deze voorlopig het nadeel van de twijfel.

38. Zwitserland: Gjon's Tears - Tout l’Univers
Mooi hoor! Vooral wanneer die drums invallen wordt het eventjes echt indrukwekkend. Als hij die hoge noten live goed weet te raken maken die extra veel indruk en dan kan dit serieus hoge ogen gaan gooien. Ik ben enthousiast, maar ik vind er eigenlijk iets teveel iets te verstilde momentjes in zitten. Daar zal een goede staging nodig zijn om ook op die momenten de aandacht te grijpen.

39. Denemarken: Fyr Og Flamme - Øve Os På Hinanden
Is dit een grap? Ik heb in ieder geval hardop zitten lachen. Alles hieraan is fout: de kapsels, de kleding, het decor, de dansmoves, de opgeklopte vrolijkheid, alles. Ik ga ervan uit dat ze hier bewust één grote gimmick van gemaakt hebben. Stiekem wel een geinig liedje, maar dit moet je niet te vaak horen denk ik.

Op volgorde van leuk naar niet zo leuk:

1. Zwitserland
2. Albanië
3. Finland
4. Denemarken
5. Bulgarije
6. Portugal
7. Letland
8. Servië
9. Georgië

Deze reactie op YouTube bij het liedje van Denemarken:
This song is great, people are only hating because it's different. Can see this being popular with the UK televoters
Ach gut, die arme Britten.

Harmony vertegenwoordigde ons land in 1978 met 't Is OK. In de voorronde zongen ze twee nummers, deze en Bim Bam Bom, waarvan iedereen dacht dat dat zou winnen. Op het festival zelf werden ze 13e.

Het jaar erna mocht Sandra Reemer weer, maar nu onder de naam Xandra met Colorado. Ik weet nog dat er ooit een programma was waar mensen op straat geïnterviewd werden en liedjes mochten zingen uit het Songfestival, waaronder Colorado. Dat werd Kale Kale Cadeau, en sindsdien komt dit telkens naar boven als ik dit nummer hoor helaas. Ze werd overigens twaalfde.

De jaren '80 begonnen goed met een vijfde plaats voor Maggie MacNeal's Amsterdam. Een bijzonder jaar voor mij, omdat het voor het eerst was dat ik mee mocht kijken en doorkreeg wat het Songfestival was. Ik vond Amsterdam een leuk liedje en de winnaar (Johnny Logan) te gek. Overigens leek het er bij de eerste punten al op dat Nederland wel eens zou kunnen gaan winnen, want van de eerste drie landen krijgt Maggie gelijk de volle 12 punten.

Ook bijzonder: in 1980 werd het voor de laatste keer in Nederland gehouden, dit omdat Israël het niet twee keer achter elkaar wilde organiseren (het land won twee keer op rij). Nederland wilde het wel organiseren, maar dan goedkoop: ze gebruikten een deel van het decor van vier jaar daarvoor en er werd geen voorronde gehouden. Maggie werd direct gekozen en was aanwezig bij het moment welk liedje zou gaan. Ze hield haar mond bij Amsterdam en dat werd gekozen. Toen bleek dat ze dat zelf had geschreven. Nog steeds een vrij populair nummer onder de fans.

NL-top:

3. Teach-In - Ding-A-Dong (1975)
4. Maggie MacNeal - Amsterdam (1980)
5. Saskia en Serge - Tijd (1971)
6. Mouth and MacNeal - I See a Star (1974)
7. Annie Palmen - Een Speeldoos (1963)
8. Teddy Scholten - Een Beetje (1959)
9. Sandra & Andres - Als het Om de Liefde Gaat (1972)
10. Xandra - Colorado (1979)

11. De Spelbrekers - Katinka (1962)
12. Harmony - 't Is OK (1978)
13. Hearts of Soul - Waterman (1970)
14. Sandra Reemer - The Party's Over Now (1976)
15. Ben Cramer - De Oude Muzikant (1973)
16. Corry Brokken - Net Als Toen (1957)
17. Conny Vandenbos - 'T Is Genoeg (1965)
18. Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven (1964)
19. Corry Brokken - Voorgoed Voorbij (1956)
20. Milly Scott - Fernando en Filippo (1966)

21. Ronnie Tober - Morgen (1968)
22. Corry Brokken - Heel de Wereld (1958)
23. Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding (1968)
24. Greetje Kaufeld - Wat een Dag (1961)
25. Jetty Paerl - De Vogels van Holland (1956)
26. Rudi Carrell - Wat een Geluk (1960)

In 1981 ging Linda Williams voor Nederland met Het Is een Wonder. Niemand kent haar echt, maar haar baas gelooft in haar. Ze doet het goed met een negende plaats als resultaat. Haar platenbaas heeft grote plannen voor haar, maar hij wordt vermoord in november, later dat jaar. Linda trekt zich daarna terug uit de schijnwerpers. Tot op de dag van vandaag is de moord niet opgelost en kennen wij Linda van dit ene nummer.

Bill van Dijk ging in 1982. Dat vond het publiek niet zo leuk, want iedereen dacht dat The Millionaires zouden gaan winnen met Fantasy Island. Ze scoorden er een hit mee en Bill niet. Ook op het festival werd het geen succes met een 16e plaats (van de 18). Zullen we zijn dansje ook maar snel vergeten?!

In 1983 gebeurde iets soortgelijks waar Bernadette met 1 punt verschil won van Vulcano's Een Beetje van Dit. Ook daar was niet iedereen blij mee. Vulcano scoorde een dikke hit, maar Bernadette deed het niet slecht met Sing Me a Song dat uiteindelijk 7e werd.

NL-top:

3. Bernadette - Sing Me a Song (1983)
4. Teach-In - Ding-A-Dong (1975)
5. Maggie MacNeal - Amsterdam (1980)
6. Saskia en Serge - Tijd (1971)
7. Mouth and MacNeal - I See a Star (1974)
8. Annie Palmen - Een Speeldoos (1963)
9. Teddy Scholten - Een Beetje (1959)
10. Sandra & Andres - Als het Om de Liefde Gaat (1972)

11. Xandra - Colorado (1979)
12. De Spelbrekers - Katinka (1962)
13. Harmony - 't Is OK (1978)
14. Hearts of Soul - Waterman (1970)
15. Sandra Reemer - The Party's Over Now (1976)
16. Ben Cramer - De Oude Muzikant (1973)
17. Corry Brokken - Net Als Toen (1957)
18. Conny Vandenbos - 'T Is Genoeg (1965)
19. Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven (1964)
20. Corry Brokken - Voorgoed Voorbij (1956)

21. Milly Scott - Fernando en Filippo (1966)
22. Ronnie Tober - Morgen (1968)
23. Corry Brokken - Heel de Wereld (1958)
24. Linda Williams - Het Is een Wonder (1981)
25. Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding (1968)
26. Bill van Dijk - Jij en Ik (1982)
27. Greetje Kaufeld - Wat een Dag (1961)
28. Jetty Paerl - De Vogels van Holland (1956)
29. Rudi Carrell - Wat een Geluk (1960)

Onweerwolf
stoepkrijt schreef:
Deze reactie op YouTube bij het liedje van Denemarken:
(quote)
Ach gut, die arme Britten.

Het nummer is gewoon 100% en opzettelijk retro. Precies de sound van het ESC in de late '70's, 80's en vroege 90's.

Ik hou wel van deze poging en hoop dat er mee inzendingen gaan komen in de toekomst die teruggrijpen op die oude sound.

Het is alleen jammer dat het nummer verder gewoon niet zo sterk is.

Onweerwolf
Ik blijf Eric weer behoorlijk volgen in mijn oordeel. Maggie, Xandra en Bernadette zijn allemaal prima en halen de Top 10. Ik heb geen vreemde associaties bij Colorado dus die krijgt hier geen aftrekpunten en alleen maar waardering vanwege het feit dat gewoon een origineel en verfrissend nummer is. Harmony is wel aardig maar komt niet verder dan ergens in het midden en de inzendingen van Linda en Bill hadden we zeker zonder gekund.

NL-top:

03. [1980] Maggie MacNeal - Amsterdam
04. [1979] Xandra - Colorado
05. [1962] De Spelbrekers - Katinka
06. [1977] Heddy Lester - De Mallemolen
07. [1971] Saskia & Serge - De Tijd
08. [1974] Mouth & MacNeal - I See A Star
09. [1983] Bernadette - Sing Me A Song
10. [1963] Annie Palmen - Een Speeldoos

11. [1959] Teddy Scholten - Een Beetje
12. [1965] Conny Vandenbos - Het Is Genoeg
13. [1957] Corry Brokken - Net Als Toen
14. [1956] Corry Brokken - Voorgoed Voorbij
15. [1956] Jetty Paerl - De Vogels Van Holland
16. [1978] Harmony - 't Is Ok
17. [1967] Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding
18. [1966] Milly Scott - Fernando En Philippo
19. [1958] Corry Brokken - Heel De Wereld
20. [1970] Hearts Of Soul - Waterman

21. [1973] Ben Cramer - De Oude Muzikant
22. [1964] Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven
23. [1976] Sandra Reemer - The Party's Over
24. [1972] Sandra & Andres - Als Het Om De Liefde Gaat
25. [1968] Ronnie Tober - Morgen
26. [1981] Linda Williams - Het Is Een Wonder
27. [1960] Rudi Carrell - Wat Een Geluk
28. [1982] Bill Van Dijk - Jij En Ik
29. [1961] Greetje Kauffeld - Wat Een Dag

Als ik Bernadette nu vergelijk met Vulcano wint zij het toch wel. Toen vond ik Vulcano ook veel leuker, maar een hekel aan Sing Me a Song heb ik nooit gehad, integendeel.

In 1984 ging Maribelle naar Luxemburg. Daar stond ze dan in haar 'bonbon-jurk' Ik Hou van Jou te zingen. Ze deed al eens eerder mee aan een voorronde, maar haalde het toen niet.
Het nummer eindigde op een gedeelde 13e plaats van de 19. Toch is het een klassieker geworden omdat het nummer vele malen is gecoverd door verschillende artiesten.

In 1985 deed Nederland voor de eerste keer niet mee, omdat het op 4 mei viel en dat vond men niet gepast. Ik vond het toen best raar om te kijken naar het festival zonder de spanning voor je eigen land te voelen. Of ik het nummer nu slecht of goed vind: ik voel altijd een bepaalde spanning als Nederland aan de beurt is, en een soort opluchting als het goed is gegaan.

Frizzle Sizzle gaat in 1986 met Alles Heeft een Ritme waarmee ze 13e worden (van de 20). Ik weet nog dat ik er toen hoge verwachtingen van had en best teleurgesteld was dat ze niet echt hoog wisten te eindigen.

In 1987 mocht Marga Bult onder de naam Marcha gaan met Rechtop in de Wind. Ze eindigt op een gedeelde 5e plaats in het jaar waar Johnny Logan voor de tweede keer won.

NL-top:

3. Maribelle - Ik Hou van Jou (1984)
4. Bernadette - Sing Me a Song (1983)
5. Teach-In - Ding-A-Dong (1975)
6. Maggie MacNeal - Amsterdam (1980)
7. Saskia en Serge - Tijd (1971)
8. Frizzle Sizzle - Alles Heeft een Ritme (1986)
9. Marcha - Rechtop in de Wind (1987)
10. Mouth and MacNeal - I See a Star (1974)

11. Annie Palmen - Een Speeldoos (1963)
12. Teddy Scholten - Een Beetje (1959)
13. Sandra & Andres - Als het Om de Liefde Gaat (1972)
14. Xandra - Colorado (1979)
15. De Spelbrekers - Katinka (1962)
16. Harmony - 't Is OK (1978)
17. Hearts of Soul - Waterman (1970)
18. Sandra Reemer - The Party's Over Now (1976)
19. Ben Cramer - De Oude Muzikant (1973)
20. Corry Brokken - Net Als Toen (1957)

21. Conny Vandenbos - 'T Is Genoeg (1965)
22. Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven (1964)
23. Corry Brokken - Voorgoed Voorbij (1956)
24. Milly Scott - Fernando en Filippo (1966)
25. Ronnie Tober - Morgen (1968)
26. Corry Brokken - Heel de Wereld (1958)
27. Linda Williams - Het Is een Wonder (1981)
28. Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding (1968)
29. Bill van Dijk - Jij en Ik (1982)
30. Greetje Kaufeld - Wat een Dag (1961)

31. Jetty Paerl - De Vogels van Holland (1956)
32. Rudi Carrell - Wat een Geluk (1960)

Onweerwolf
Ah, de mid-80's, er zijn weinig muziektijdperken die zo gedateerd klinken als die periode. Gelukkig mag je daar als ESC-fan gewoon van houden. Veel van mijn 'guilty pleasures' komen dan ook uit deze periode en ook de Nederlandse inzendingen zijn hier alle 3 prima (en het wordt zo nog veel beter). Vooral Rechtop in De Wind vind ik een goed nummer, geschreven door Peter Koelewijn, die na zijn matige schreeuwrockertijd uit de 60's aardig wat prima nummers wist te pennen.

NL-top:

03. [1980] Maggie MacNeal - Amsterdam
04. [1987] Marcha - Rechtop In De Wind
05. [1979] Xandra - Colorado
06. [1962] De Spelbrekers - Katinka
07. [1977] Heddy Lester - De Mallemolen
08. [1971] Saskia & Serge - De Tijd
09. [1974] Mouth & MacNeal - I See A Star
10. [1983] Bernadette - Sing Me A Song

11. [1986] Frizzle Sizzle - Alles Heeft Een Ritme
12. [1984] Maribelle - Ik Hou Van Jou
13. [1963] Annie Palmen - Een Speeldoos
14. [1959] Teddy Scholten - Een Beetje
15. [1965] Conny Vandenbos - Het Is Genoeg
16. [1957] Corry Brokken - Net Als Toen
17. [1956] Corry Brokken - Voorgoed Voorbij
18. [1956] Jetty Paerl - De Vogels Van Holland
19. [1978] Harmony - 't Is Ok
20. [1967] Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding

21. [1966] Milly Scott - Fernando En Philippo
22. [1958] Corry Brokken - Heel De Wereld
23. [1970] Hearts Of Soul - Waterman
24. [1973] Ben Cramer - De Oude Muzikant
25. [1964] Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven
26. [1976] Sandra Reemer - The Party's Over
27. [1972] Sandra & Andres - Als Het Om De Liefde Gaat
28. [1968] Ronnie Tober - Morgen
29. [1981] Linda Williams - Het Is Een Wonder
30. [1960] Rudi Carrell - Wat Een Geluk

31. [1982] Bill Van Dijk - Jij En Ik
32. [1961] Greetje Kauffeld - Wat Een Dag

Onweerwolf ben jij je lijst weer opnieuw aan het opbouwen nu je de 'oude posities' niet meer gebruikt?

Zelf doe ik dat wel, eens kijken of het erg gaat afwijken of niet.

Ik gok nu toch meer en meer op Frankrijk voor de winst. Het nummer had ik al hoog zitten, maar stijgt weer in mijn lijst, zeker ook als ik de versie uit de nationale voorronde zie.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Onweerwolf ben jij je lijst weer opnieuw aan het opbouwen nu je de 'oude posities' niet meer gebruikt?

Zelf doe ik dat wel, eens kijken of het erg gaat afwijken of niet.

mijn lijst verandert voortdurend. Elke keer dat ik ESC nummers draai scoor ik ze en de ranking is gebaseerd op al die scores door de jaren heen gemiddeld met het zwaartepunt op de meest recente scores.

aERodynamIC schreef:
Ik gok nu toch meer en meer op Frankrijk voor de winst. Het nummer had ik al hoog zitten, maar stijgt weer in mijn lijst, zeker ook als ik de versie uit de nationale voorronde zie.

(embed)
Pfoe, die komt even goed binnen zo. Ik vond het sowieso al een mooi nummer, maar dit krijgt live nog wel een flinke boost. Datzelfde denk ik overigens van Zwitserland, hoewel ik daar nog geen live-versie van gehoord heb.

Sowieso zit ik in kamp Frankrijk/Zwitserland als we het over de grote favorieten hebben. Italië zit er in de polls heel dicht tegenaan, maar daar heb ik zo mijn twijfels bij, al hoop ik van harte dat het waar is.

Ik teken voor de Alpen 2022, maakt me niet uit waar.

stoepkrijt schreef:
Pfoe, die komt even goed binnen zo. Ik vond het sowieso al een mooi nummer, maar dit krijgt live nog wel een flinke boost.

Ik heb die uitzending met een hal oog gevolgd en in het begin kreeg ze niet eens zo veel punten van de jury (Duncan Laurence zette haar op zijn tweede plaats), maar ik vond dit zo ongelooflijk sterk, ook hoe het belicht werd... wel enorm afgekeken van Arcade, dat wel. Gelukkig kwam het al snel goed.

Datzelfde denk ik overigens van Zwitserland, hoewel ik daar nog geen live-versie van gehoord heb.

Zeker een kanshebber, afhankelijk van hoe het live gaat. Eerst dacht ik: kan niet want te veel Arcade part 2, maar in het verleden zagen we wel vaker van die jaren achter elkaar dat de nummers op elkaar leken (Diggi Loo, La Det Swinge en de Ierse jaren).

Italië zit er in de polls heel dicht tegenaan, maar daar heb ik zo mijn twijfels bij, al hoop ik van harte dat het waar is.

Mag van mij winnen, want persoonlijke favoriet, maar Frankrijk en Litouwen zitten daar wat mij betreft heel dicht bovenop, dus dit jaar geen uitgesproken persoonlijke favoriet. Italië winnen? Ik zou het te gek vinden.

Malta zou me verder ook niet verbazen. Het zal wel tussen deze landen gaan. Noorwegen, Finland, Litouwen, IJsland, Bulgarije en Litouwen schuren er tegenaan.

aERodynamIC schreef:
Frankrijk en Litouwen zitten daar wat mij betreft heel dicht bovenop [...] Litouwen, [...] en Litouwen schuren er tegenaan.
Wat denk jij, zou Litouwen ook een kansje maken?

stoepkrijt schreef:
(quote)
Wat denk jij, zou Litouwen ook een kansje maken?

Ik hoop het wel, ik gun het ze als land (zou de eerste overwinning zijn, net als IJsland of Malta) en ik vind het gewoon een heerlijk nummer. Maar ik denk dat ze vorig jaar meer kans hadden gehad. Zelfde verhaal voor IJsland (ik hoop stiekem toch wel dat zij winnen, want weer eens een ander soort nummer).

Ik zei dus dat Litouwen samen met Frankrijk en Italië tot mijn persoonlijke favoriet behoort. In dat tweede stuk de landen waarvan ik denk dat ze kans maken naast Frankrijk / Zwitserland en daar dus ook Litouwen (staat er een beetje warrig zo)

Onweerwolf
Ik kan me niet voorstellen dat Finland kanshebber is. San Marino is hierboven niet genoemd en die zie ik wel echt nog meedoen in de top 10.

Italië heeft de laatste jaren zoveel goede nummers gebracht.. als ze nu zouden winnen zou ik dat echt een deceptie vinden.

En Zweden mensen, jullie onderschatten Zweden dit jaar. Tusse klinkt precies als de immens (terecht) populaire The Weeknd met een nummer dat wellicht niet hemelschrijend geniaal is maar wel meteen in je hoofd zit. 10 jaar geleden won Azerbeidzjan onverwachts ook met zo'n soort nummer, maar dan een duet-ballad.

Maar goed, La France heeft de beste papieren inderdaad.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.