MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Doe ik een eerste wilde zaterdag gok, nog voor de loting, dus niet zozeer mijn smaak, maar een voorspelling van de uitslag:
1. Frankrijk (de winnaar)
2. Zwitserland (verliest met een klein verschil, minder dan 15 punten)
3. Bulgarije (top 3 zit dicht op elkaar, deze heeft net wat minder jurysteun)
4. Italie (dit rocknummer krijgt wel jurypunten)
5. IJsland (top 3 publiek)
6. Malta (publieksscore valt licht tegen)
7. Oekraïne (scoort overal goed)
8. Rusland (top 3 publiek, 17e jury)
9. Litouwen (hoge punten uit scandinavie)
10. Griekenland (veelal 4, 5 ,6 punten van heel veel landen)
11. San Marino (meer publiek)
12. Portugal (meer jury)
13. Servie (publieksdingetje)
14. Noorwegen (doet het beter dan veel mensen denken)
15. Cyprus (de tegenvallende fan favourite)
16. Israel (de invloed van het geweld in positieve en negatieve zin wordt overschat)
17. Azarbeidzjan (verwante landen geven punten en publieksjury's uit landen met een grote Turkse gemeenschap ook)
18. Zweden (de jury redt dit van erger maar ook daar doet Zweden het minder dan normaal)
19. België (doet het overall gewoon matig)
20. Nederlandn (west europese jurys geven punten maar flopt bij het publiek)
21. Finland (hier is publiek voor maar niet zoveel dat het hoger komt. De jury heeft dit op 26)
22. Spanje (sprokkelt hier en daar een puntje)
23. Albanie (beetje uit oost europa)
24. Duitsland (jury slacht deze af en ook niet veel van het publiek)
25 Moldavie (ook wat oosteuropese stemmen
26. UK (in beide lijstje bijna onderaan, in totaal helemaal)

Dit is mijn lijstje van de finalisten.

1. Oekraïne
2. IJsland
3. Litouwen
4. Frankrijk
5. Zwitserland
6. Italië
7. Rusland
8. Finland
9. België
10. Portugal
11. Bulgarije
12. Malta
13. Azerbeidzjan
14. Cyprus
15. Nederland
16. Israël
17. San Marino
18. Griekenland
19. Zweden
20. Noorwegen
21. Duitsland
22. Engeland
23. Spanje
24. Servië
25. Albanië
26. Moldavië

Ik vond zeker Frankrijk en Zwitserland erg indrukwekkend vanavond.

Het nummer van Servië nogmaals beluisterd en man wat zit daar een energie in. En pakkend. Geweldig. Wel jammer dat de instrumental na het eind van het eerste refrein niet meer terugkomt.

Onweerwolf
Oehhh, IJsland en Zwitserland hebben beide in de eerste helft geloot. Dat vergroot de kansen van Frankrijk enorm.

Mijn gut feeling zegt nu helemaal Frankrijk. Parijs 2022 dus (of misschien wel Lyon of Bordeaux). Ik geloof niet meer in Malta en Italië heb ik nooit als winnaar gezien (wel als top 5).

Ik denk dat het oostblok Frankrijk minder gaat waarderen. Italië gaat in ieder land punten opleveren. Ik denk dat heel de Europa snakt naar een feestje ipv ontroerende nummers. Daarnaast zit niemand meer te wachten op cliché pop met een aantrekkelijke dame in een zilver pakje of lingerie. Oekraïne maakt een goede kans voor het podium en misschien wel de hoogste trede. Italië nogsteeds voor mij de kanshebber. Malta geloof ik niet in.

Djarune schreef:
Ik denk dat het oostblok Frankrijk minder gaat waarderen. Italië gaat in ieder land punten opleveren. Ik denk dat heel de Europa snakt naar een feestje ipv ontroerende nummers. Daarnaast zit niemand meer te wachten op cliché pop met een aantrekkelijke dame in een zilver pakje of lingerie. Oekraïne maakt een goede kans voor het podium en misschien wel de hoogste trede. Italië nogsteeds voor mij de kanshebber. Malta geloof ik niet in.

Dit denk ik ook. Al zou ik zelf hartstikke tevreden zijn als Frankrijk wint

Onweerwolf
Ik zit nog altijd op Frankrijk. Ik denk dat Zwitserland er ondanks de eerste helft nog wel dicht bij in de buurt komt. Oekraïne zie ik ook wel stunten en misschien Litouwen toch. (Als de producers Litouwen bij de laatste 5 van de avond zetten dan moet je serieus opletten, zo niet dan wordt het hem niet) IJsland is denk ik een beetje gezien nu en Malta ook. Italië zou ik erg jammer en onbegrijpelijk vinden. Die hadden in 2015, 2017, 2018 en 2019 veel betere inzendingen dus dit jaar horen die echt niet de winst te pakken. Maar goed, zolang het maar niet Bulgarije wordt.

Ik zou balen als het Malta wordt, van de favorieten heb ik daar verreweg het minste mee. Al is de inzending wel veel beter dan die uit 2020. Italie gaat te weinig jurystemmen krijgen (wel veel meer dan dat andere rocknummer), zelfde probleem zit bij Oekraine en nog veel meer bij Rusland en ook die zie ik daarom niet winnen. Ik vind Frankrijk ook zeker niet typsch west europees. Dat heb ik wel heel erg bij de Nederlandse inzending (hooguit de Baltische staten, die meer als Scandinavie stemmen dan als Oost europa)

De startvolgorde is bekend:

1. Cyprus
2. Albanië
3. Israël
4. België
5. Rusland
6. Malta
7. Portugal
8. Servië
9. Verenigd Koninkrijk
10. Griekenland
11. Zwitserland
12. IJsland
13. Spanje
14. Moldavië
15. Duitsland
16. Finland
17. Bulgarije
18. Litouwen
19. Oekraïne
20. Frankrijk
21. Azerbeidzjan
22. Noorwegen
23. Nederland
24. Italië
25. Zweden
26. San Marino

Ik denk dat uit deze startvolgorde al een paar gokjes kan maken voor de uitslagen in de eerste en tweede halve finale:
-Zwitserland heeft de tweede halve finale gewonnen, met IJsland niet ver daarachter.
-Malta scoorde lager dan verwacht, maar nog altijd goed voor top 3 in de eerste semi.
-De winnaar van die semi staat in de tweede helft en is waarschijnlijk Litouwen of Oekraïne.
-België heeft een zeer anonieme startplek verkregen en is dus, zoals eerder werd verwacht, waarschijnlijk ternauwernood doorgegaan.

Djarune schreef:
Daarnaast zit niemand meer te wachten op cliché pop met een aantrekkelijke dame in een zilver pakje of lingerie.

Bijna elk land dat een dergelijke act heeft is toch door naar de finale?? Ok, misschien gaan ze niet winnen, maar blijkbaar zitten er nog genoeg mensen op te wachten

esteban schreef:
(quote)

Wat Release Me betreft, ben ik het eens. Maar wanneer het over Wrong Place gaat, absoluut niet.

Haha voor mij precies andersom, Release Me vond ik wel goed, maar dit is echt heel erg matig

Zwitserland zou ik een stuk beter vinden als het niet een kopie van 'Arcade zou zijn.

Italië en Oekraïne vind ik echt geweldig. Bulgarije daar net achter. Litouwen en Ijsland ook erg fijn. Sowieso een mooi deelnemersveld. Erg benieuwd naar zaterdag. Met hopelijk een bloedspannende uitslag.

Ik heb gisteren gekeken en me ondertussen vermaakt met de commentaren hier.

Er was 1 hele positieve uitschieter : Portugal . Ook Ijsland, San Marino en Griekenland waren leuk.
Ik heb nog niet alles gehoord, maar ook Frankrijk bevalt me goed. Ik lees dat Italië favoriet is. Het is niet mijn ding, maar ik begrijp het wel. Dat nummer zit prima in elkaar.

Ben benieuwd zaterdag, hopelijk zorgt Portugal voor een positieve verrassing.

Dan waag ik ook maar een voorspelling. Frankrijk en Italie gaan niet winnen, de Big 5 hebben het nu eenmaal altijd een stuk moeilijker door ontbreken in de halve finales. Oekraïne wint met grote meerderheid de thuisstemmen. Litouwen gaat verrassen (staat op 12 bij de bookies). Mensen willen weer een feestje en een aantal andere 80's/disco nummers (Australie, Denemarken) zijn gesneuveld. België de grote underdog, top 10 zit er wel in (toch weer totaal anders dan de rest, +Europese Hooverphonic-fans, bandgevoel wat eerder is genoemd). Servie verwacht ik ook hoger door YouTube-views.

1. Oekraïne
2. Frankrijk
3. Italië
4. Zwitserland
5. IJsland
6. Litouwen
7. Malta
8. Finland
9. België
10. Cyprus
11. Portugal
12. Servië
13. Bulgarije
14. Rusland
15. San Marino
16. Zweden
17. Israel
18. Nederland
19. Griekenland
20. Noorwegen
21. Azerbaijan
22. Moldavie
23. Albanie
24. Spanje
25. Duitsland
26. UK

Voorspelling.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Oekraïne
4. Zwitserland
5. IJsland
6. Litouwen
7. Malta
8. Cyprus
9. Portugal
10. Rusland
11. Griekenland
12. Noorwegen
13. Finland
14. Azerbaijan
15. Bulgarije
16. San Marino
17. Servië
18. Zweden
19. Israel
20. België
21. Nederland
22. UK
23. Moldavië
24. Duitsland
25. Spanje
26. Albanië

De startvolgorde is de doodsteek voor Malta. Die krijgen niet die positie bij een top 3 semi. Ik denk dat Zwitserland en IJsland (en dus niet Bulgarije) 1 en 2 waren gisteren. Ook de Belgen kunnen elke illusie begraven, dit is een plek voor een land dat net aan door was. De tweede helft is daar iets minder expliciet n af te lezen, maar tocht lijkt me dat Litouwen en Oekraine het niet top deden in de semi's. San marino als afsluiter is logisch, Flo Rida geef je laat weg. Ik denk dat Noorwegen een verrassing was in de semi's. En daar die plek aan te danken heeft. Arm Albanie die al voor de tweede keer op rij de plek 2 krijgt. Misschien dat Zweden meer handjes op elkaar kreeg dan ik me voorstellen kan.

edit: odds bij Malta zijn ingestort. Gisteren na de show 18% , nu 12.

Onweerwolf
NewYorkCityLight schreef:
Zwitserland zou ik een stuk beter vinden als het niet een kopie van 'Arcade zou zijn.

Dus bijvoorbeeld als het een kopie van Frans Bauer was?

Moldavie gisteren door is toch wel de grootste verrassing van beide semi's, want het optreden was echt niet goed. juryshow was beter.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
Moldavie gisteren door is toch wel de grootste verrassing van beide semi's, want het optreden was echt niet goed. juryshow was beter.

Dat en het feit dat Eefje en die 'breakbeat' meneer echt gênant slecht waren.

Eefje

Onweerwolf schreef:
Maar goed, zolang het maar niet Bulgarije wordt.

Dat is niet lief

Onweerwolf
Joy4ever schreef:
(quote)

Dat is niet lief

Ja sorry, ik heb geen ocean of emotion.

Ben zelf niet heel actief hier in dit topic maar echt wel een groot liefhebber van het songfestival en zojuist de recap gekeken van de aanstaande finale en ik kan niets anders concluderen dat ik het een geweldige finale vind. Alleen Spanje, België en Nederland komen niet boven de ondergrens uit, de rest is gewoon (ruim) voldoende tot zeer goed!

Tot dinsdag alleen op Spotify kennis gemaakt van de deelnemers en zodoende was afgelopen dinsdagmiddag live in ahoy mijn eerst visuele kennismaking met de acts en daar maakte Rusland gigantisch veel indruk op mij met hun performance. Ik was aanvankelijk behoorlijk teleurgesteld in Rusland dit jaar omdat ik dat land altijd hoog waardeer. Maar hun performance en ook doordat de achtergrond zang stond veel sterker in de mix stond was ik helemaal flabbergasted. Ze zullen het niet winnen maar gewoon wel weer een topact.

Daarentegen was tot deze week Oekraïne ver weg mijn persoonlijjke favoriet. E.e.a. ook door de allereerste versie van hun nummer die ik veel eerder dit jaar hoorde en die nog meer alternatief (lees: meer folk) was dan de huidige versie. Maar goed, ondanks het disco sausje dat er subtiel overheen is gesprenkeld nog steeds een geweldig nummer.

Verder ben ik zeer te spreken over Portugal, Finland, Frankrijk, Ijsland, Israel, Azerbadjan, Bulgarije, Italië, Zwitserland Noorwegen.
Wie gaat er winnen? durf geen serieuze voorspelling te doen, maakt mij niet uit ook. Als een van bovenstaande artiesten wint ben ik tevreden.
Gevoelsmatig denk ik dat het tussen Frankrijk en Finland gaat. Frankrijk gaat concurrentie ondervinden van Zwitserland en Finland van Italië. Overige favorieten zitten elkaar in de weg, behalve Oekraine maar ja dat is wel een love or hate nummer merk ik in mijn sociale omgeving. Als alle lovers dan wel hun stem uit brengen kunnen ze winnen maar ja????

Ik hoop echt dat vanaf nu er geen "positieve" afvallers meer bijkomen en alles gewoon goed gaat zaterdag. Dan wordt het een top avond!
aERodynamIC en overige die morgen in Ahoy zitten veel plezier!

Resume:
Cyprus - Knallende opening van de avond
Albania - verlengstuk van opening, blijft knallen zowel door de speakers als in beeld!
Israel - apotheose openings drieluik, zangeres heeft bij mij een hoge gunfactor, vraag me niet waarom...
Belgium - even bijkomen van de start en snel door naar...
Russia - mooi, mooi, mooi....
Malta - machtige stem!
Portugal - prachtige compostie en sfeer, misschien is de stem net iets te "zeurderig" voor veel mensen?
Serbia - flitsende meidenact, geen topnummer maar wel leuk om te kijken
United Kingdom - voor UK begrippen geen verkeerd nummer maar heeft niets dat je pakt en gaat dus ook niet boven drijven
Greece - alles goed behalve de compostie die hebben ze de computer laten genereren lijkt het, jammer, hoge gunfactor voor meisje!
Switzerland - adembenemend!
Iceland - toppertje!
Spain - doet me niets
Moldova - hoefde van mij niet in de finale maar nu ze er toch sta blijf ik wel kijken
Germany - geinig, maar ook niet meer dan dat
Finland - YES, turn up the volume!!!
Bulgaria - gewoon heel mooi
Lithuania - prima!
Ukraine - puntje op de bank nummetje, zo anders...
France - prachtig, moet het publiek meeslepen in de zaal, kan niet anders...
Azerbaijan - bombastisch en aantrekkelijk, ik hou ervan
Norway - mooi toch, favoriet van mijn dochter dus ook een beetje van mij.
The Netherlands - even plassen
Italy - Turn up the volume part 2
Sweden - vertrouwd
San Marino - spetterend einde (als of er over nagedacht is)

Kortom, Nederland heeft een dijk van een finale!

Onweerwolf
Tijd voor de jaarlijkse MusicMeter ESC poll met Scorewiz.

Op Scorewiz kun je zelf je punten (12-10-8-7-6-5-4-3-2-1) invullen en na afloop kun je een animatie zien van een ESC scoreboard waarin ieders punten één voor één worden opgeteld.

Je hebt tot morgen 18:00 de tijd om je punten in te vullen. Zorg wel dat je het in één keer goed doet want aanpassen kan niet en de website is niet al te stabiel dus doe het met beleid. Zorg tevens dat je als naam je exacte MusicMeter username invult, zodat iedereen weet waar de punten vandaan komen.

Voor de duidelijkheid; het gaat om je persoonlijke smaak, dus niet om je voorspelling voor de winst.

Uitslag 2013 (17 stemmers)
Uitslag 2014 (23 stemmers)
Uitslag 2015 (14 stemmers)
Uitslag 2016 (18 stemmers)
Uitslag 2017 (18 stemmers)
Uitslag 2018 (22 stemmers)
Uitslag 2019 (24 stemmers)

En hier de link voor dit jaar: Voting MusicMeter ESC 2021

Tags voor eerdere deelnemers:

123poetertjes
aERodynamIC
Aoibhin
Arrie
Ataloona
Ayreonfreak
catdog
El Ninjo
Emile93
FinisTerra
Gretz
Hedser
Joy4ever
JSPR_G
kaj_666
Karl
L_T_B
laxus11
madmadder
Martial
Môrthul
Mrs. Walker
musicfriek
NewYorkCityLight
nico1616
Nicolage Rico
Onweerwolf
Poek
Porcupine Head
ranboy
remcodulac
Rudi S
SanderT
Sgt. Revolver
SirNoodle
staralfur
starbright boy
stoepkrijt
Svendra
Teunnis
thelion
Urbanoetang
vigil

Heb je nog nog niet eerder meegedaan, dan ben je natuurlijk van harte welkom om dit jaar wél mee te doen.

PS: Je mag bij deze verkiezing gerust op je eigen land stemmen.

Wil je liever van bovenstaand taglijstje worden verwijderd stuur me dan even een pm.

Reactie van mijn vrouw bij Servië: "allejezus wat tacky, en moet je die botoxlippen zien"!
Ja, die gaan ver komen.

Ingestuurd Onweerwolf!

Jammer dat het niveau van 2019 dit jaar bij lange na niet gehaald wordt.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:49 uur

geplaatst: vandaag om 04:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.