MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Onweerwolf
Mijn Turkije Top 34:

01. [2001] Sedat Yüce - Sevgiliye Son
02. [2009] Hadise - Düm Tek Tek
03. [1997] Şebnem Paker - Dinle
04. [2003] Sertab Erener - Every Way That I Can
05. [2004] Athena - For Real
06. [2010] maNga - We Could Be The Same
07. [1990] Kayahan - Gözlerinin Hapsindeyim
08. [2008] Mor Ve Ötesi - Deli
09. [1986] Klips Ve Onlar - Halley
10. [1999] Tuğba Önal & Grup Mistik - Dön Artik
11. [1987] Seyal Tanner & Lokomotif - Şarkım Sevgi Üstüne
12. [2005] Gülseren - Rimi Rimi Ley
13. [1980] Ajda Pekkan - Petrol
14. [2011] Yüksek Sadakat - Live It Up
15. [1998] Tüzmen - Unutamazsin
16. [1995] Arzu Ece - Sev!
17. [2007] Kenan Doğulu - Shake It Up Şekerim
18. [2002] Buket Bengisu & Group Safir - Leylaklar Soldu Kalbinde
19. [1996] Şebnem Paker - Beşinci Mevsim
20. [2000] Pınar Ayhan & The SOS - Yorgunum Anla
21. [1975] Semiha Yankı - Seninle Bir Dakika
22. [1984] Beş Yıl Önce, On Yıl Sonra - Halay
23. [1985] MFÖ - Didai Didai Dai
24. [1981] Modern Folk Trio & Aysegül - Dönme Dolap
25. [1993] Burak Aydos - Esmer Yarim
26. [2006] Sibel Tüzün - Süper Star
27. [1982] Neco - Hani
28. [1992] Aylin Vatankoş - Yaz Bitti
29. [1988] MFÖ - Sufi
30. [1978] Nilüfer & Nazar - Sevince
31. [1983] Çetin Alp & the Short Waves - Opera
32. [1991] İzel Çeliköz, Reyhan Karaca & Can Uğurluer - İki Dakika
33. [1989] Pan - Bana Bana
34. [2012] Can Bonomo - Love Me Back

Jammer dat het zo'n kutland is want In de breedte absoluut een van de sterkere landen.

Kom terug Turkije! (Maar alleen als je je gewoon gedraagt.)

Nog 2 weken te gaan om lekker te speculeren en zo.

Wat poll resultaten wellicht? Het altijd kritische en soms ronduit vervelende wiwibloggs:

Of de OGAE einduitslag:

1. Italië
2. Zwitserland
3. Nederland
2019 OGAE POLL – Results – OGAE International - ogaeinternational.org

En de INFE poll van ESCtoday:

1. Nederland
2. Zwitserland
3. Italië
INFE Poll 2019: Closing with the results from the Rest of the World - ESCToday.com

Dit is de Nederlandse jury:
Elise van der Horst
Holger Schwedt
Ruud de Wild
Henkjan Smits
Sabrina Starke
De onderste drie kennen we allemaal wel denk ik. Van der Horst is beter bekend als eliZe die in 2005 een flinke hit had met dit (wat overigens mid jaren '00 ook een prima songfestival-inzending had kunnen zijn) en daarvoor zat ze bij KInderen voor Kinderen waar ze onder andere dit liedje zong. Na 2005 had ze enkele kleine hitjes. Ik ben haar na die tijd uit het oog verloren en heel veel impact lijkt ze ook niet meer gehad te hebben.

Holger Schwedt is eigenaar van een studio in Baarn en producer voor een heleboel Nederlanse muziek. Blijkt veel te hebben gewerkt met Blof, maar deed ook de opname van You and Me van Joan Franka en verschillende opnames met The Voice-wnnaars. Verder veel typsiche Nederlandse radiofavorieten als Van Velzen, Miss Montreal, Di-Rect en Go Back To The Zoo.

Schwedt en De Wild waren beiden al eens eerder jurylid. Beiden in 2016. Omdat alle stemmen tegenwoordig openbaar zijn kunnen we zien wat ze goed vonden en wat niet. Schwedt zette in de finale Zweden (If I Were Sorry van Frans) op 1. De Wild zette dat op nummer 2. De Wild's favoriet was Loin d'Ici van Zoë voor Oostenrijk. Bij Schwedt stond dat op nummer 8. (Dat nummer deed het trouwens vrij aardig bij de Nederlandse jury, want het was verder echt een publieksfavoriet en geen jurynummer). Over winnaar 1944 waren ze verdeeld. De Wild moest er niet veel van hebben (nummer 22) en Schwedt zette het op nummer 2. Onderaan bij beide (en heel, heel veel juryleden uit allerlei landen dat jaar): Polen. Opvallend is dat dat ook het jaar was dat Sergey Lazarev voor het eerst deelnam. Die scoorde bij beide niet geweldig (De Wild 15e, Schwedt 19e). Raar is wat de Wild uitspookt met Kroatië. Op 1 in zijn halve finale lijstje en op 24 in zijn finalelijstje. Hij is de extreemste maar niet de enige die dat nummer blijkbaar ineens zat was of het finaleoptreden veel slechter vond. Het gaat van 12 jurypunten in de semi, naar helemaal niks in de finale.

Turkije

Persoonlijke favoriet: Athena - For Real (2004)

Door de jaren heen heeft Turkije best een aantal goede inzendingen gehad, alleen in de eerste decennia wist het nog niet veel vruchten af te werpen. Tot daar ineens de televoting werd geïntroduceerd, en wat een verrassing: gesteund door flink wat Turkse diaspora door heel Europa, was Turkije ineens een grootmacht op het festival. Hoe vaak Nederland wel niet de 12 punten heeft gegeven in de finale - ongeacht welk nummer er werd uitgevoerd... Het was ieder jaar weer plaatsvervangende schaamte.

Maar goed, Turkije is dus weg, want de jury's kunnen nu roet in het eten gooien en schijnbaar vindt Turkije het alleen leuk als ze op voorsprong staan. Blijf dan inderdaad maar lekker weg. Zoals ik al zei zit er qua muziek dan wel weer veel leuks tussen. Mijn favoriet is denk ik For Real van Athena; in 2004 hun host inzending.

starbright boy schreef:
Dit is de Nederlandse jury

Ik neem de juries niet erg serieus. Natuurlijk is het goed dat ze er weer zijn om wat tegenwicht aan televoting te bieden (wat gewoon niet helemaal eerlijk is met al die diaspora van verschillende landen), maar ook zij vertonen vaak raar stemgedrag en de eeuwige 12 punten van Griekenland voor Cyprus en andersom zal ook bij hen nooit veranderen. Dus tja.....

aERodynamIC schreef:
Nog 2 weken te gaan om lekker te speculeren en zo.

Wat poll resultaten wellicht? Het altijd kritische en soms ronduit vervelende wiwibloggs:

(embed)

Of de OGAE einduitslag:

1. Italië
2. Zwitserland
3. Nederland
2019 OGAE POLL – Results – OGAE International - ogaeinternational.org

En de INFE poll van ESCtoday:

1. Nederland
2. Zwitserland
3. Italië
INFE Poll 2019: Closing with the results from the Rest of the World - ESCToday.com

Wiwibloggs is inderdaad vaak vervelend, maar dit jaar kan ik ze uiteraard een stuk beter hebben

Die polls zijn inderdaad leuk om te volgen en tof om te zien dat voor het eerst in jaren Nederland zo goed bij zoiets scoort. Veel zegt het niet w.b. de einduitslag, maar het geeft wel aan dat het nummer leeft.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Ik neem de juries niet erg serieus. Natuurlijk is het goed dat ze er weer zijn om wat tegenwicht aan televoting te bieden (wat gewoon niet helemaal eerlijk is met al die diaspora van verschillende landen), maar ook zij vertonen vaak raar stemgedrag en de eeuwige 12 punten van Griekenland voor Cyprus en andersom zal ook bij hen nooit veranderen. Dus tja.....

Ik denk dat iedereen hier het daar wel over eens is Aero. De jury is bovendien vooral de laaste jaren ook nog eens veel conservatiever dan het publiek. Denk dat IJsland, Slovenië, Polen en Portugal het dit jaar allemaal van publieksstemmen zullen moeten hebben bijvoorbeeld. Terwijl je nu al kunt uittekenen dat Zweden als een malle gaat scoren bij de jury's en ik het bij het publiek nog maar moet zien.

Nederland gaf aan Turkije (in de finale):

2012: 8 (gemengd televoting/jury)
2011: Turkije miste de finale
2010: 8 (Turkije gaf 5 punten aan Sieneke, alleen Slovenië gaf meer!)
2009: 8
2008: 10 (dit was het laatste pure televotejaar, 12 ging naar Armenië)
2007: 12 (10 voor Armenie)
2006: 12 (10 voor Armenie)
2005: 12
2004: 12
2003: 12
2002: Nederland deed niet mee.
2001: 3
2000: 12 (dit was een jury door de vuurwerkramp)
1999: Niets
1998: 1 (Het eerste televotingjaar voor Nederland)

Het was inderdaad wel heel erg, Met vijf keer op een rij 12 naar Turkije. En daarna tot ze stopten sowieso veel.

Het lijkt erop dat twee dingen een rol spelen. In 2003 wint Sertab het songfestival. Het zou best eens kunnen dat dat nog redelijk natuurlijk verliep doordat Nederland dat echt een goed nummer vond. Het jaar erna lijkt het of de Turkse diaspora hun invloed ontdekt. Daarbij komt nog dat we vanaf 2005 de finale niet meer halen. Dat leidt tot flink dalende kijkcijfers daardoor waarschijnlijk minder bellers en meer diaspora-invloed. Dat is nu anders en zie je met die andere fanatieke groep in onder meer Nederland: Armenië. Omdat de kijkcijfers nu veel hoger zijn geven we daar steeds minder punten aan. In 2017 haalde Armenië zelfs de televotepunten niet eens meer. Het land werd pas 11e in onze televote-uitslag.

Voor het televote-tijdperk is mijn indruk dat Nederland wat vaker dan gemiddeld punten over heeft voor Turkije. Maar niet extreem.

starbright boy schreef:
(quote)

Ik denk dat iedereen hier het daar wel over eens is Aero. De jury is bovendien vooral de laaste jaren ook nog eens veel conservatiever dan het publiek. Denk dat IJsland, Slovenië, Polen en Portugal het dit jaar allemaal van publieksstemmen zullen moeten hebben bijvoorbeeld. Terwijl je nu al kunt uittekenen dat Zweden als een malle gaat scoren bij de jury's en ik het bij het publiek nog maar moet zien.

Ja, de jury is erg voorspelbaar de afgelopen jaren. En helaas worden eigenzinnige bijdragen vaak nogal afgestraft (want oh wee je zult toch maar dat jurylid zijn dat voor dat "rare" nummer heeft gestemd) en wordt middle-of-the-road en doorsnee gewaardeerd, zeker als het gepaard gaat met goede zang. Natuurlijk maakt de jury af en toe ook goede keuzes en het blijft gebonden aan smaak, maar wat mij betreft mag de tendens er wel af om afwijkende nummers als pure kermis te zien.

Over drie kwartier beginnen de eerste repetities van de eerste helft van semi 1. De live stream vanuit het perscentrum is hier te vinden:

Hier kan je al een beetje een indruk krijgen van de staging van de landen uit de eerste semi:

Semi-final 1: First rehearsals - eurovisionworld.com

Cyprus beheerst het trucje van uittrekkende kleding nog steeds (gaap) en die Tsjech moet maar geen sprongen maken want dat zingen is 'em niet...... kortom: het gaat nu echt beginnen

Onweerwolf
starbright boy schreef:

De onderste drie kennen we allemaal wel denk ik.

Sabrina Starke zei mij niets. Na googlen blijkt dat ze in 2014 meedeed aan Expeditie Robinson. Dat heb ik wel gezien maar ik kan mij haar niet herinneren. Qua muziek ken ik niets van haar.

Verder Ruud de Wild; ik snap dat niet zo goed. Die hoor ik tegenwoordig wel eens omdat hij ook delen van de Top 2000 presenteert maar daar klinkt hij vreselijk depri en ongeïnteresseerd in de muziek die hij draait.

Verder denk ik dat die juryleden in Nederland echt puur voor middelmaat en plastic gaan, zeker als 'die dikke van Idols' meedoet. Die vent heeft geen benul van kwaliteit. Dat is net zo iets als een autoverkoper vragen over de bouwkwaliteit van verschillende auto's of een verkoper bij de drogist om advies vragen over medicijnen.

Waar andere landen vaak artiesten importeren uit het buitenland zou Nederland de juryleden wel eens mogen importeren maar wellicht dat als we nu winnen dat er dan in de toekomst ook eens wat serieuze muziek mensen willen jureren. Stel je voor een jury die bestaat uit Boudewijn de Groot, Rob Stenders, Spinvis, Margriet Eshuijs & Liesbeth List.

Heb wel vertrouwen in Starke. Die is niet plastic. De rest, not so much.

Liesbeth List zal helaas niet meer gaan, daar gaat het niet erg goed mee.

Goed, omdat 2019 het jaar voor Nederland moet gaan worden (het nu al gewoon is), dit jaar maar eens de rehearsals 'bespreken'.

Deze eerste ronde krijgen we slechts een glimp te zien, maar toch.

Cyprus:

Tamta mag als eerste het podium betreden dit jaar. Ik vind de achtergrond er wel goed uitzien, maar weer zo'n Bucks Fizz 'ik trek je rokje uit' act is toch wel too much.

Tsjechië:

Het wordt geloof ik wel goed ontvangen daar. Ik vind de zang zwak (maar dit zijn uiteraard nog maar repetities en niet de echte beelden). Mwoah, ik weet niet. Ik vind er per luisterbeurt minder aan.

Finland:

Ah, het geld was op met zo'n producer, en de visuals zullen ook wel wat gekost hebben. Er was geen geld meer voor een outfit. Ach welja, trek je toch gewoon je spijkerbroek aan

Polen:

Ongetwijfeld een love-hate dit jaar. Ik vind het steeds leuker worden en de staging komt op mij sterk over zo. Gaat vast door naar de finale.

Slovenië:

Zo'n mooi nummer, maar zo sloom in beeld gebracht. Het meiske kijkt een beetje of ze het eng vindt allemaal. Dromerig? Ja, maar het komt niet echt zo over op mij. Qua nummer? Helemaal geweldig natuurlijk, nog steeds een persoonlijke favoriet.

Cyprus:

Ik vind het best een aardige staging, maar niet heel veel bijzonders. Het is heel erg wat je van dit nummer kan verwachten. Haar outfit vind ik niets, en die costume change is wel echt zo'n Eurovisie-cliché. Prima, maar ik denk dat veel mensen hier wat meer van hadden verwacht.

Tsjechië:

Ik vind juist dat deze staging een positieve verrassing is en ik begin deze inzending juist leuker vinden. Wij zien de camerabeelden uiteraard nog niet, maar van wat ik in het perscentrum heb gehoord is dat met die frames echt heel leuk in beeld gebracht.

Finland:

De staging lijkt enorm op die in de nationale finale, maar dan geüpgrade naar het Tel Aviv podium. Het is qua staging best aardig gedaan, maar het nummer wordt niet naar een hoger plan getild. En ik mag toch hopen dat dit nog niet zijn definitieve outfit is? Met al die hoge laarzen dit jaar zou je bijna gaan zeggen dat ze straks met zijn allen gaan laagwater-vissen of zo.

Polen:

Tijdens deze rehearsals ging van alles mis; de techniek deed het niet, ze waren niet in sync en het camerawerk was erg slecht van wat ik van de persmensen heb gehoord. Gelukkig werd het telkens weer wat beter en dit is ook waar de rehearsals voor zijn; om te oefenen en te verbeteren wat niet werkt. De staging ziet er voor zover ik kan zien verder wel goed uit!

Slovenië:

De staging is erg hetzelfde gelaten als in de nationale finale. De nieuwe achtergrond vind ik erg mooi en ook het Common Linnets-camerawerk past hier prima bij (al is het niet erg origineel meer natuurlijk). Qua uitstraling mag het nog wel wat beter, maar dit is nog maar een eerste repetitie en het zal wel beter worden in de loop van de week.

Onweerwolf
Ik ben het er grotendeels mee eens. Polen weet ik niet. Ik ben er niet zo zeker van dat die potten gaan breken. Ik denk dat het meer hate dan love is met dit nummer. Alhoewel ik zelf een beetje in het midden zit.

Slovenië heeft echt een waardeloze podiumact. Wat dom van ze.

Die meneer van Finland doet vast een gooi naar de Barbara Dex award met z'n broek.

Tsjechië roept een beetje hetzelfde gevoel op als vorig jaar Moldavië deed en die waren daar heel succesvol mee.

Montenegro:

Het is niks en het gaat ook niks worden ook. Gelukkig hebben ze dat gekke decor thuisgelaten en nu ingeruild voor een rommeltje op het podium en lelijke witte pakjes. Hebben we hier de nummer laatst te pakken?

Hongarije:

Ik twijfel nog steeds: vind ik Hongarije na Nederland nu het beste nummer hebben of Italië?! Blote voeten zijn en blijven een hit op het festival blijkbaar. Redelijk eenvoudig in beeld gebracht, nog steeds een prachtig nummer. Ik gun hem een enorm hoge notering, maar betwijfel of het gaat gebeuren. Finale is haalbaar.

De repetities van vandaag zijn klaar, de filmpjes van Wit-Rusland en Servië moeten nog online komen en de pers dacht er als volgt over:

72 Cyprus
67 Servië
58 Tsjechië
53 Hongarije
28 Wit-Rusland
19 Slovenië
16 Polen
02 Finland
00 Montenegro

Montenegro:

De tweede startpositie wordt altijd gegeven aan landen die niet veel kans worden toegedicht. Van tevoren was er al niet veel verwachting dat Montenegro kans zou gaan maken, maar met deze belachelijke staging en outfits hebben ze hun laatste greintje aan kansen wel echt verkeken.

Hongarije:

Op de livestream van ESCunited die ik keek, waren ze erg enthousiast over deze rehearsal. Het werd de mooiste staging van de dag genoemd. Ik was erg opgelucht om dit te horen, want Hongarije heeft na Nederland voor mij het beste nummer. Ik denk dat een finaleplek wel moet lukken, al geloven de bookmakers er nog niet zo in.

Onweerwolf
Montenegro moet weer gewoon leuke offbeat nummers sturen zoals 'Euro Neuro' of 'Igranka' of anders gewoon balkanballads. Dit nummers is echt gênant oubollig. Het doet me denken aan Piero and the Musical Stars. Slechtste inzending van het jaar.

Hongarije is weer goed maar ik vond Joci's nummer van vorig jaar beter. Deze is toch een tikje gezapig. Staging ziet er wel goed uit.

Wit-Rusland:

Bestaat de Barbara Dex Award nog? Hier hebben we een kandidaat! En dit jaar lijkt het thema grote laarzen te zijn. Dat kirrende stemmetje doet het 'em niet voor mij. Misschien leuk voor op het Junior Songfestival? Geen idee, ik kijk dat nooit, maar denk dat het zomaar zou kunnen daar.

Servië:

Ah, daar is dan eindelijk zo'n powerballad gezongen door een vrouw. Prima jurkje, lekker uithalen. Ik heb het nooit zo op dit soort 'kijk mij eens kunnen uithalen' liedjes. Wel mooie effecten zo te zien. Gaat wel door.

Wit-Rusland

Dit nummer vond ik bij voorbaat al niks, dus er moest wel een heel goede stageshow bij komen om mij nog enigszins te overtuigen. Maar nee, dit is rommelig en in het perscentrum werd er ook niet al te positief over gesproken; het zou vooral underwhelming zijn. Ik denk dat Wit-Rusland de 14e weer in kan gaan pakken.

Servië:

Van tevoren was al bekend dat deze dame prima kan zingen, dus het was geen verrassing dat dit vocaal overeind bleef. Wat ik heb gehoord over de staging klonk aardig veelbelovend wat betreft sfeer en Visuals, maar voor bovenstaande clip hebben ze dan wel een saai stukje uitgekozen, want dat vind ik niet heel bijzonder verder. Ik denk dat dit op jurypunten wel de finale moet kunnen halen.

Cyprus: Ach ja, dat uittrekmomentje is inderdaad een eurovisiecliche en op deze beelden mist het nog wel de energie van Fuego. Maar dit komt wel goed. Het zou me echt verbazen als dit niet doorgaat.

Tsjechië: Op deze beelden zie je het niet meteen, maar denk dat deze echt wat onderschat wordt, Vind dit nummer juist leuker worden en de zanger heeft charisma en een goeie kop. Ik zie ook wel jonge meisjes-stemmen flink voor dit nummer gaan. Heb goede verhalen gehoord over het gebruik van de achtergrond die je niet op deze beelden ziet. Ik denk dat dit vrij eenvoudig doorgaat,.

Finland: Inzending die hoe langer hoe slapper gaat voelen. Nogal een saai doordeweeks 538 danceplaatje, charismaloze zanger. En een staging waar ik vooralsnog niets van begrijp. Een DJ met laptop in de ene hoek, een danseres in een andere en de zanger in zijn dagelijkse kloffie in een derde hoek en 0,0 interactie. Werk aan de winkel, maar ik denk dat dit eruit gaat. Ga je dan met je beroemde DJ.

Polen: Dit vind ik een hele onzekere. Ik ben hier volledig voor gevallen en vind het prachtig en hoop dat het genoeg steun krijgt. Vind het filmpje er goed uit zien. Niet zo strak als in de clip, maar ook niets wat het nummer aantast. Twijfel hooguit wat aan de achtergrondprojectie.

Slovenie:Met dezelfde staging wonnen ze in Slovenie zeer overtuigend door spectaculair de publieksstemmen te winnen (al kwam dat waarschijnlijk deels door de tekst, die ze in Europa niet verstaan). In dit filmpje lijkt het saai, maar kan heel anders voelen als het camerawerk in orde is. Vind dit nog steeds het mooiste dit jaar. Ik denk en hoop dat het doorgaat, al gaat het in de halve finale niet de top 5 halen.

Montenegro:Als er dit jaar een inzending dead on arrival is. is deze het wel. Zonder de malle staging uit de Montenegrijnse finale blijft er eigenlijk nog minder van over, Volstrekt kansloos.

Hongarije:Best mooi, maar vind het echt een stuk minder magisch dan zijn vorige inzending. Verdient het om door te gaan, maar is vrees ik nogal een grensgeval. Deze beelden geven me niet een ander idee.

Wit-Rusland: Wordt her en der nog weleens als guilty pleasure genoemd door eurovisiefans online. Misschien voor sommigen jeugdsentiment want ik hoor er vooral tienerpop omstreeks 2001 in. Haar outfit is niet om aan te zien, de achtergrond onrustig en vooral heel lelijk. Ik zie dit niet doorgaan, want voor de 13 jarigen van nu is dit denk ik juist wat achterhaald.

Servië: Nogal dreinerig en zeurderig, zelfs voor een powerballad. Ik ben niet eens totaal zeker dat dit doorgaat, maar zal het vooral op jurystemmen waarschijnlijk wel halen. Uit het filmpje haal ik niet veel, behalve dat ze heel makkelijk en heel goed lijkt te zingen.

Onweerwolf
Servië valt positief op.

Zullen wij met z'n allen volgend jaar in de jury gaan zitten?

Prima plan!

aERodynamIC schreef:
Zullen wij met z'n allen volgend jaar in de jury gaan zitten?

JA! Goed plan!

Voor de geïnteresseerden, de nieuwe livestream van vandaag:

De eerste repetitie is vandaag geweest (ik zal vanavond weer alle clips achter elkaar plaatsen). België deed het niet echt best naar men zegt: zang niet goed en onwennig op het podium. Hij had een lelijk jasje aan dat de Belgen zelf al 'reddingsvest' noemen.

Maar ook dit zegt allemaal niks....... het zijn maar repetities en eerste indrukken plus meningen van mensen die daar nu zijn en niet het kijkend publiek

Ik vreesde sowieso al langer voor België. Het nummer heeft geen geweldige startplek na het vocale geweld van Servië en vlak voor heel veel spraakmakende acts. Maar de meningen vanuit de pershal zijn inderdaad met een korrel zout te nemen; hoe objectief men het ook probeert te omschrijven, we kunnen pas echt oordelen op beelden.

Georgië was net en die werd echt verrassend goed ontvangen. De staging schijnt echt fantastisch te zijn.

Inmiddels heb ik alle nummers minimaal twee keer gehoord en heb ik er een top 41 van gemaakt. Dit is 'm!
Op de top 3 na denk ik dat ik dit jaar een behoorlijk afwijkende smaak heb van de rest hier.

1. Slovenië
2. België
3. Italië
4. Albanië
5. Kroatië
6. IJsland
7. Azerbeidzjan
8. Hongarije
9. Servië
10. Ierland
11. Polen
12. Malta
13. Cyprus
14. Frankrijk
15. Noorwegen
16. Zwitserland
17. Rusland
18. Wit-Rusland
19. Spanje
20. Armenië
21. Griekenland
22. Zweden
23. Denemarken
24. Tsjechië
25. Montenegro
26. San Marino
27. Roemenië
28. Nederland
29. Georgië
30. Israël
31. Verenigd Koninkrijk
32. Moldavië
33. Noord-Macedonië
34. Letland
35. Duitsland
36. Litouwen
37. Estland
38. Finland
39. Oostenrijk
40. Australië
41. Portugal

Die laatste plaats voor Portugal zal hier waarschijnlijk slecht vallen, maar ik kan echt he-le-maal niks met dat nummer...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:43 uur

geplaatst: vandaag om 05:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.