menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
avatar van aERodynamIC
Aoibhin schreef:
(quote)


Ik denk ook wel die datum. Dan hoop ik maar dat je al het nieuws kan vermijden!

Echt he. Toch wel minder hoor. Zou dat wel jammer vinden. Tweede keer sinds ik het sinds 1980 volg dat ik niet rechtstreeks kijk. Ik blok de data altijd.

avatar van starbright boy
Aoibhin schreef:
(quote)


Leuk!

Ik heb alleen het boek van Eurovisie Songfestival 50 jaar. Ook in een oude versie, afgeschreven van de bieb.


Oh wacht, die heb ik ook, maar niet van de bieb. Mijn vierde boek dus. En allevier samen waren ze minder dan 20 euro.

avatar van Poles Apart
Liverpool volgend jaar. Scousers

avatar van aERodynamIC
Liverpool op 9, 11 en 13 mei. Gelukkig: ik kan het gewoon rechtstreeks zien

avatar van jasper1991
Zal de presentatie ook door Engelsen worden verzorgd of is dat allemaal Oekraïens, of moeten we dat nog afwachten? Is me niet helemaal duidelijk uit de nieuwsberichten.

avatar van jasper1991
Zal de presentatie ook door Engelsen worden gedaan of is dat allemaal Oekraïens, of moeten we dat nog afwachten? Is me niet helemaal duidelijk uit de nieuwsberichten.

avatar van Onweerwolf
jasper1991 schreef:
Zal de presentatie ook door Engelsen worden verzorgd of is dat allemaal Oekraïens, of moeten we dat nog afwachten? Is me niet helemaal duidelijk uit de nieuwsberichten.


Dat is wel een goede vraag eigenlijk.

Ik ging er vanuit dat het allemaal gewoon door de Engelsen wordt georganiseerd maar dat is ook maar een aanname.

avatar van aERodynamIC
Tot nu toe merk ik nog weinig invloed vanuit Oekraïne. Het is echt nog een Engels feestje.

avatar van Aoibhin
aERodynamIC schreef:
Liverpool op 9, 11 en 13 mei. Gelukkig: ik kan het gewoon rechtstreeks zien


Gefeliciteerd! Wel een fijne meevaller zo

avatar van Aoibhin
Ik ben benieuwd hoe Liverpool het gaat doen. En inderdaad of we ook wel inmenging van Oekraïne gaan krijgen. Ik verwacht toch eigenlijk de presentatoren ook wel Brits aangezien dat logistiek een stuk makkelijker is. Maar wellicht komt er wel een mix van de twee, of krijgt Oekraïne nog een andere rol.

avatar van aERodynamIC
Aoibhin schreef:
Ik ben benieuwd hoe Liverpool het gaat doen. En inderdaad of we ook wel inmenging van Oekraïne gaan krijgen. Ik verwacht toch eigenlijk de presentatoren ook wel Brits aangezien dat logistiek een stuk makkelijker is. Maar wellicht komt er wel een mix van de twee, of krijgt Oekraïne nog een andere rol.

Momenteel lijkt het of het VK gewonnen heeft, ergens wel een beetje jammer en zuur voor Oekraïne natuurlijk. En dan lees je Britten die zeggen: ach, het VK was toch al de echte winnaar dus niet zeuren. Een keertje goed scoren met een TikTok ster en het stijgt de fans al behoorlijk naar de bol

avatar van starbright boy
Net als dat ze in 1998 Terry Wogan voor de camera haalden denk ik dat we toch echt wel zijn opvolger Graham Norton als presentator gaan zien. Het zou me verbazen als dat niet gebeurd eigenlijk. Maar goed, ik ben ook erg verbaasd over Liverpool.

Ik denk dat ze voor de vorm naast twee Britten (Norton meet een dame) twee Oekraïners zetten. En ik denk dat ook de pauze acts een mix gaan worden van Brits en Oekraiens. En er zal wel een een live-verbinding zijn met Kiev (of een andere relatief rustige stad, Verder denk ik dat de Britse inzending ouderwets gaat floppen.

avatar van starbright boy
Montenegro doet niet mee in 2023. De omroep daar geeft zelf aan er geen ruimte voor in hun budget voor te hebben. Ik denk dat het gebrek aan resultaten ook wel een rol speelt. Op 12 deelnames als onafhankelijk land haalden ze maar twee keer de finale. In 2014 werden ze 19e en in 2015 13e. Dit jaar waren ze weer eens op een na laatste in hun halve finale met een erg matig liedje. En dat terwijl het leek dat ze er wel wat van hadden verwacht.

avatar van starbright boy
En ook Bulgarije haakt af. Zij suggeren dat het waarschijnlijk definitief is, dus ook na 2023 gaan ze er niet bij zijn. Ik ben er niet bepaald zeker van dat her hierbij blijft. Wellicht dat landen als Roemenie en Georgie ook afhaken.

avatar van aERodynamIC
Noord Macedonië is de volgende die afhaakt. En Bosnië Herzegovina komt nog niet terug,

avatar van Onweerwolf
Niet verrassend, wel jammer.

Al vind ik het een beetje onzin dat Bulgarije geen interesse meer zou hebben want die scoren soms best goed en hebben zelfs al eens een semi gewonnen recentelijk. Het financiële verhaal is natuurlijk wat anders.

Ik ben ook benieuwd wel landen nog volgen. Moldavië? Tsjechië?

En een aantal landen zal voor 2023 al wel eerder geld hebben gereserveerd maar als de crisis nog ernstig lang voortduurt dan zie ik in 2024 ook nog wel landen afvallen en dan zou het ook best ook kunnen gaan om landen als bijvoorbeeld Griekenland of Portugal en de Baltische Staten.

avatar van starbright boy
Het gaat wellicht weer een andere kant uit als een Oost-Europees land weet te winnen (en dan heb ik het niet over Oekraine nog een keer).

avatar van starbright boy
De andere 37 landen hebben officieel aangegeven er wel bij te zijn. Dat is het laagste aantal sinds 2014.

avatar van starbright boy
Dan nog wat kort nieuws: De nieuwe single van Duncan Laurence is een duet met Rosa Lin. Het heet WDIA en dat staat voor Would Do It Again.



In Nederland zie ik het wel een hit worden. Ik ben vooral benieuwd hoe dit internationaal zal gaan.

Verder zijn er een aantal landen die al de artiest voor '23 hebben bepaald.
-Israel stuurt Noa Kirel. Dat is een een van de populairste artiesten van Israel. Beroemd geworden terwijl ze in een legerband zong. Maar inmiddels al een aardige rij Israelische hits gehad en bij een grote platenmaatschappij dus er zal budget zijn voor bijvoorbeeld een goede clip.
Twee voorbeelden:




Vind ze beide nogal kut eerlijk gezegd. Ik vrees het ergste.
-Cyprus komt met Andrew Lambrou. Dat is een Australier met Griekse en Cypriotische roots die in 2022 aan de Australische voorronde deelnam. Hij werd daarin zevende. Naast de Griekse publiekspunten kunnen ze misschien ook wel de Australische meenemen dus. Dan moet Cyprus natuurlijk eerst de finale halen. Dat ging dit jaar mis met een liedje dat teveel wilde en daarom nergens echt in uitblonk. Gaat Cyprus weer terug naar de enigszins platte maar wel slimme internationale pop van de jaren ervoor?
Het liedje waar hij mee in de Australische voorronde stond lijkt wel zoiets te suggereren. Het blijft wel een maf gezicht dat er om hem heen druk gedanst wordt terwijl hij zelf niet danst. En dit liedje valt niet genoeg op en is veel te kleurloos, dus dat moet scherper.


avatar van aERodynamIC
starbright boy schreef:

Het liedje waar hij mee in de Australische voorronde stond lijkt wel zoiets te suggereren. Het blijft wel een maf gezicht dat er om hem heen druk gedanst wordt terwijl hij zelf niet danst. En dit liedje valt niet genoeg op en is veel te kleurloos, dus dat moet scherper.
(embed)

Oh ja, zo'n meneer die het vooral van zijn looks moet hebben (en kledingstukken laten vallen). Volgens mij scoort dat ook niet meer zo in Eurovisie land. Het is bij lange na niet genoeg meer om hoog te eindigen.

avatar van starbright boy
Als Australië dit dit jaar had ingezonden hadden ze de finale gemist. Werk aan de winkel voor Cyprus.

avatar van Onweerwolf
Volgens mij haalde Cyprus dit jaar puur de finale niet vanwege de ontzettend slechte zang in de semi. Het liedje was echt wel ruimschoots goed genoeg om door te gaan.

Die Noa Kirel zou ik niet direct afschrijven. Die zou met een intelligent liedje nog best wel eens kunnen scoren. Ik hou persoonlijk niet zo van die over the top geëmancipeerde meisjespop, tenzij het over kippen gaat, maar dit is wel populair volgens mij.


avatar van aERodynamIC



Ach, zolang we het nummer niet kennen kunnen we niks zeggen. Dat Duncan erachter zit verbaast me een beetje. Niet gedacht dat ie zich zo snel alweer in het Songfestival gebeuren zou begeven.

En zijn bemoeienis zegt ook niks: voormalige winnaars zijn onderuit gegaan of hadden succes (Johnny Logan). We gaan het meemaken.

avatar van Onweerwolf
Ik vind het wel leuke mensen.

Ik gok net aan linkerrijtje finale maar lichtjes onder voorbehoud.

avatar van Onweerwolf
Die tats van Duncan vind ik wel een ontzettende afknapper trouwens.

avatar van starbright boy
Onweerwolf schreef:


Ik gok net aan linkerrijtje finale maar lichtjes onder voorbehoud.


Toch niet alweer elfde (Douwe Bob, O'gene en S10)?

Ik vind ze ook wel leuk en vooral wat zij zegt over wat haar aanspreekt in Bowie is interessant. Ik vond de understated performance van S10 best mooi, maar ik zou wel een keer een meer uitbundige maar arty staging willen.

Ik ben niet echt verbaast dat Duncan betrokken is. Hij heeft ook dat duet met Roda Lin en is er niet echt op uit om het festival los te willen laten.

Nu het liedje nog....

avatar van aERodynamIC
En dan nu de geruchten dat het allemaal doorgestoken kaart is door een tweet van Mia.

Is songfestivalselectie een grote farce? Mia Nicolai deelt vreemd bericht | RTL Boulevard - rtlboulevard.nl

Wel grappig, want ergens kreeg ik ook wel zo'n gevoel toen het bekend werd gemaakt. Is het echt zo dat Duncan en zijn partner het beste nummer hebben ingezonden dit jaar?! En dan komt zo'n bericht naar buiten.

Op zich niet erg, maar dan is de poppenkast eromheen wel zuur voor de andere inzenders als dit echt klopt (wat me dus niet eens zou verbazen).

avatar van Arrie
Op basis van die tweets lijkt het me wel duidelijk. De beslissing is dus al een halfjaar geleden gemaakt. Is inderdaad niet erg, maar wees daar dan eerlijk over.

avatar van aERodynamIC
Arrie schreef:
Op basis van die tweets lijkt het me wel duidelijk. De beslissing is dus al een halfjaar geleden gemaakt. Is inderdaad niet erg, maar wees daar dan eerlijk over.

Vind ik ook: of zeg 'we hebben al een inzending op het oog, maar nodigen anderen uit om iets in te sturen, wie weet is dat nog beter'.

Maar goed, zo'n interne selectie is en blijft iets achter gesloten deuren en zal altijd vaag blijven. Als we dit weer terug geven aan het publiek of van die maffe jury's ('nee Anja Wessels is te goed voor het Songfestival' of 'doe dan Sieneke maar') dan belanden we weer in de jaren dat we het niet best deden. Tot nu toe is het met die interne selectie telkens goed afgelopen (op Trijntje na).

Wat me vooral opviel was dat de internationale reacties nu al positief waren, waar we in eigen land niet verder komen dan alweer hard 'wie?' te roepen of afzeiken alvorens een noot gehoord te hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:15 uur

geplaatst: vandaag om 16:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.