MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
aERodynamIC schreef:
(quote)

De bookmakers hadden België trouwens op vijf staan deze week.

En Portugal als laatste (15e)

Djarune schreef:
(quote)

En Portugal als laatste (15e)

Laat ze er dit jaar met meer nummers naast zitten

Wat ook sneu is: Red Sebastian is jarig vandaag. Toch wel een domper op zijn feestvreugde.

Onweerwolf
België was misschien iets te veel i in idm voor de casuals. En de zang was gewoon niet super, helaas.

Onweerwolf
Montenegro 2013 en Portugal 2019 waren ook non-qualifiers, weliswaar geen bookmaker favvies vooraf maar ook een beetje 'te' voor de stemmers net als België dat wellicht was. Helaas.

Ik denk dat Cyprus en Belgie elkaar in de weg zaten. Zou me niet verbazen dat die elfde en twaalfde zijn geworden. Dertiende Sloveniie, veertiende Kroatie vijftiende Azerbeidzjan denk ik.

Onweerwolf
Azerbeidzjan door de jaren heen:

Eerste 6 deelnames allemaal top 10 (3x podium, inclusief winst)

Volgende 8 deelnames, allemaal finale op 1 na, maar geen enkele top 10 (Efendi in 2020 had goede kans gemaakt op top 10)

Laatste 3 deelnames; allemaal non-qualifier

Daar lijkt wel echt iets aan de hand.

Onweerwolf
Top 5 Albanië zit er in.

Kijkend naar de views op Youtube. Momenteel vrijwel alle landen tussen de 50k en 150k. Estland heeft 250k te pakken, maar dat is nog niets want Polen heeft nu al meer dan een half miljoen views. Dat zag ik niet aan komen. Heeft ook een behoorlijke diaspora en doen dus echt mee om de knikkers zaterdag.

dix
Ik vrees dat we Claude niet meer in de finale gaan terugzien:

klik

Polen heeft altijd veel views. Italië veel streams. Zegt niet zoveel.

Ik had dus op de Belg gekeken. De commentator vond het 'groeien van rughaar' spannender dan de Portugese inzending en daarmee heeft hij blijkbaar de goden verzocht. Toch snap ik dat Portugal het heeft gered, want het spring er toch een beetje uit te midden van de partystampers. Het was misschien een beetje een ongelukkige samenstelling van de songs. Sowieso apart dat Nederland en België in dezelfde avond zitten, hoe werkt dat nou precies? Nederland en België zitten met nog wat andere landen (Ierland? Denemarken?) in een cluster ofzo? Of doen ze echt maar wat?

Ik heb me nog nauwelijks met dit topic bemoeid dit jaar maar ik wil toch iets vragen: denken jullie ook dat Cornald Maas zo bang is om Kloot te zeggen dat hij van de weeromstuit Claude Cloud is gaan noemen?

Kramer schreef:
Ik heb me nog nauwelijks met dit topic bemoeid dit jaar maar ik wil toch iets vragen: denken jullie ook dat Cornald Maas zo bang is om Kloot te zeggen dat hij van de weeromstuit Claude Cloud is gaan noemen?

Hij spreekt het goed uit. Maar de reden klopt:

Om verwarring te voorkomen, vroeg Sander ook hoe je Claude nou eigenlijk moet uitspreken. 'Het is eigenlijk 'Cloode', maar dat wordt heel snel 'Kloot'. Dus daarom is het gewoon 'Cloud'.

Claude is de Nederlandse Stromae! | Radio 538

Hola lieve schatten! De laatste maand even geen tijd meer gehad voor de voorbeschouwingen helaas maar ik ben wel de boel aardig op de voet blijven volgen samen met de girlfriend. Ondanks de wetenschap dat ik de finale zaterdag moet gaan missen aaahhwww ben ik ook nog nooit zo hyped geweest voor Eurovisie als dit jaar en gelukkig kan ik in elk geval beide semi's kijken. En het was weer genieten geblazen hoor! Ik vind het niveau ook echt hoog liggen dit jaar, niet eens zo zeer qua liedjes maar wel heel erg qua entertainment en optreden. Wel vonden we de vocalen eigenlijk permanent slecht afgemixt, maar ik zal straks Michiel Cohen even vragen of dat misschien aan de tv-instellingen lag. Ook nog een speciale shoutout naar Hazel Brugger, zij deed het echt leuk.

Omdat ik mijn rangschikking al in tijden niet meer heb geüpdatet hier eentje op basis van de achttien optredens gisteren. Hoop overmorgen hetzelfde te kunnen doen over SF2 vanuit de Thalys.

1. Albanië
Terecht de lieveling bij het ESF-publiek, zowel hier als extern. En alles klopte. Haar prachtige jurk, het tiktokdansje na refrein 1, de contrasten in tekst, delivery en kleuren tussen haar en hem, de etnische invloeden in een industrieel jasje. Geweldig spannende act en gewoon een kandidaat voor podium zaterdag.

2. Zweden
KAJ heeft qua staging (als enige?) niks veranderd tov de nationale finales maar die act was ook al gewoon af. Niet meer verrassend voor de meer doorgewinterde fan maar wat een geniaal collectief is dit toch. Ook ontzettend sympathiek, dit gaat een enorme cultclassic worden

3. Estland
De meest opzichtige publieksmagneet van het jaar. Ik kan Tommy's gevoel voor ironie en timing heel erg waarderen en vond zijn vondsten gewoon heel grappig. Noem me simpel maar ik ging stuk om dat boumcende vliegtuig, en soms is dat alles wat je nodig hebt.

4. Italië
De real Italië was een mooie ballad die niet te sentimenteel werd, een betere uitvoering van Portugal. Bovendien superslim gebruik gemaakt van de ondertiteling.

5. IJsland
Camp as fuck maar wel heel leuk en de perfecte opener van de avond. Lollige staging en de boys hebben een enorme gunfactor. Volg hun YouTubekanaal beste mensen!

6. Slovenië
Ergens een Harry Styles van d'n Aldi en het sentiment is eigenlijk enorm goedkoop maar hé, ik geloofde zijn emotie en dan blijft er best een mooie ballad over die de afgelopen weken al vaker plots in mn hoofd opdook. Had eigenlijk ook wel verwacht dat die het zou redden maar nope.

7. Spanje
8. Polen
Melody en Justyna zijn allebei lekkere etnopopdiva's met een bad bitch attitude die zichtbaar comfortabel zijn in hun over the top staging. Spanje zat sowieso echt super in elkaar, een videoclip op zich. En dat mijn vriendin half Spaanse is heeft Melody ook nog wel een zetje gegeven. En de uithaal van Polen vond ik dus heerlijk.

9. Portugal
Nog steeds niet spannend op wat voor manier dan ook maar qua tekst en melancholiek één van de mooiste inzendingen van het jaar, en ik vind het heel tof dat het bij het publiek blijkbaar aan heeft geslagen, had niemand verwacht denk ik. Wel blijf ik Cotovia missen.

10. Nederland
C'est lalalalaa vind ik qua nummer nog steeds niet boeiend maar de op een haar na onetake staging en Claudes bakken vol oprechte charisma maken veel goed. Zeer terechte finalist.

11. Oekraïne
Deze heb ik nog steeds niet helemaal door maar zie ik nog steeds ooit een keer de goede kant op vallen. Ik weet niet of ik de glamrockstaging beter of slechter vind dat hun Ik Mik Lorelanddecor in de nationals, maar het heeft beide wel iets. Hij deed wel een beetje vreemd.

12. België
Ach Sebastian, jammere uitvaller die de bookies met stomheid geslagen achterlaat. Ik ben hem eerlijkheidshalve inmiddels wel een beetje beu gehoord, getuige mijn eigen randje wel, randje niet-positionering. Staging was tof maar wel druk en misschien toch ook een beetje de Blanca Palomavloek die over hem waart: als het te schreeuwerig klinkt dan schrikt het af. Van alle schreeuwende dudes in deze halve finale was ie wel de beste trouwens, hierna wordt het namelijk vrij kut.

13. Kroatië
Dit was echt een krankzinnig epileptisch gestuntel van heb ik jou daar maar ik blijf vanaf het zien van de Kroatische semifinals een zwak houden voor Poison Cake. We moeten echter wel eerlijk zijn, dit was niet goed.

14. San Marino
Om Map Men te quoten: San Mari-NO. Dit was een paar maanden geleden nog leuk en catchy maar is z'n houdbaarheidsdatum lang en breed gepasseerd en het was bovendien met afstand de slechtste act van allemaal. Gabri doet dus letterlijk helemaal niks op dat podium, je hebt wel lef als je dan schaamteloos de show probeert te stelen maar gelukkigzorgde dat er wel voor dat je de rest van deze kutact niet hoefde te zien.

15. Azerbeidzjan
Dit vind ik volgens mij leuker dan dat jullie hem vinden maar ook dit wordt niet gemist. Redelijk liedje, niet heel sterk gezongen, geen al te beste uitstraling en rommelige staging. Ik vond zijn heesheid wel charmant, dat dan weer wel.

16. Noorwegen
Norway Norway zat qua act dan weer redelijk in elkaar maar het nummer is in de kern vrij bagger en de knul leek een bang hertje, wat dan wel weer aandoenlijk was.

17. Zwitserland
Voyage blijft voor mij een groot snoozefest, een Barbara Pravi zonder charisma noch pakkend liedje. Wat het wel heeft is dè anticlimax van het jaar, ik kan er niet bij hoe je na zo'n bridge weer zo hard terug kunt vallen in zo'n gezapig gemurmel, wat mij betreft maar daar gevangenisstraf op staan. Wel oké gezongen, lol.

18. Cyprus
Eigenlijk gewoon vrij verachtelijk in alles, ben blij dat ie eruit ligt. Bekkie dicht indeed.

Heel benieuwd naar morgen! Even kijken of ik vandaag nog aan een korte voorbeschouwing voor morgen toe kom. Finland, Luxemburg en Letland zijn hier in elk geval favoriet, het benieuwdst (lees: meest ongerust) ben ik naar de Duitse staging.

FinisTerra schreef:
Persoonlijke top:

12 Albanië
10 België
8 Zweden
7 Polen
6 Nederland
5 Estland
4 Oekraïne
3 San Marino
2 Kroatië
1 Cyprus

Gaan door/voorspelling:
12 Zweden
10 België
8 Estland
7 Albanië
6 Nederland
5 Oekraine
4 Polen
3 Cyprus
2 San Marino
1 Noorwegen

Niet door:

IJsland
Kroatië
Slovenië
Portugal
Azer

Slechts 8/10 deze keer. Met uiteraard de grote verrassing (Portugal ipv België) fout. Tussen Ijsland, Noorwegen en Cyprus twijfelde ik al. Was me in feite eender.

San Marino door had ik wel verwacht. Zoals vermeld, werd dit nummer platgespeeld op de radio in Litouwen midden april (als in: ieder uur op de radio). Als dit in nog veel landen zo was, heb je wel een dikke streep voor natuurlijk. En best aanstekelijk refreintje.

Ik ga stoïcijns door met mijn besprekingen van de studioversie van de tweede halve finale.

Denemarken: Sissal - Hallucination

Wegwerpop ten voete uit. Niks interessants aan, een schreeuwerige zangeres, irritant eentonige tekst. Enig leuke zit verstopt: er is rond 2:15 wat gave acid techno te horen ver in de achtergrond.

4.5

Tsjechië: ADONXS - Kis Kiss Goodbye

Aardig nummer, goed geplaatste achtergrondkoortjes, interessante ontwikkeling in het nummer. Ja, dit is gewoon erg goed, al weet het me nog niet helemaal in te pakken. Daarvoor misschien iets te veel clichés.

7.8

Luxemburg: Laura Thorn - La poupée monte le son

Ik vind de truttigheid hier wel charmant. Natuurlijk, het is geen France Gall, maar het nummer loopt wel lekker. Het heeft niet veel om het lijf, maar het luistert wel lekker weg.

6.9

Israël: Yuval Raphael - New Day Will Rise

Weggooien, dat ̷l̷a̷n̷d̷ regime. Een klassieke powerballad, en eigenlijk niet eens zo'n hele slechte. Ik laat het wel bij één luisterbeurt, ik gun de propagandacampagne niet meer aandacht dan dat.

6.6

Servië: Princ - Mila

Zangers die op zo'n overdreven manier zingen kan ik zelden goed hebben. Dit is geen uitzondering. De instrumentale brug is best leuk en wordt vervolgens professioneel verkracht.

4.8

Finland: Erika Vikman - ICH KOMME

Dit theaterstuk is leuk, vooral de tweede helft waar het allemaal wat bombastischer gaat. Jammer van het te abrupte einde (op Spotify).

8

1. Letland
2. Oostenrijk
3. Finland
4. Australië
5. Litouwen
6. Malta
7. Tsjechië
8. Luxemburg
9. Griekenland
10. Israël
11. Georgië
12. Montenegro
13. Ierland
14. Servië
15. Denemarken
16. Armenië

Duitsland: Abor & Tynna - Baller

Tan Lines kwam al langs bij Song van het Jaar 2025. Daar werd ik heel erg enthousiast van. Wat dat betreft is Baller wellicht een kleine teleurstelling, veel minder spannend nummer dan Tan Lines. Aan de andere kant, het is nog steeds heel erg tof, vooral het refrein en de productie. Meer van dit op toekomstige ESF's zou ik enorm toejuichen.

8.5

Frankrijk: Louane - Maman

Typisch Franse inzending. Een van de beste ballads dit jaar. Wat te klassiek opgebouwd om me te beroeren: het is wat voorspelbaar. Dat kind dat op het eind maman zegt vind ik er ook net iets over.

7.1

Italië: Lucio Corsi - Volevo essere un duro

Italië ook al met een typische Italiaanse inzending. Ik had de winnaar van San Remo al eerder gehoord en vond het maar niks. Dit is daarentegen erg leuk. Doet me erg denken aan de jaren '70 singer-songwriter uit Italië.

8.3

Spanje: Melody - Esa Diva

Niet het gelukmakende feest van vorig jaar, maar nog steeds een behoorlijke banger. Lekker ordinaire Eurovisionstamper.

7.5

Verenigd Koninkrijk: Remember Monday - What the Hell Just Happened?

Een beetje een simpele versie van een aantal nu populaire theatrale pop/rock (Last Dinner Party, Chappell Roan, Sabrina Carpenter). Heeft denk ik wel potentie voor een TikTok-succes en succesvolle staging. Maar UK kennende zullen ze het wel verprutsen.

7.3

Zwitserland: Zoë Më - Voyage

Gretzcore. Niet slecht, maar mij wel te zoet. Het nummer blijft te ingetogen. Desalniettemin, zeker geen slechte bijdrage.

6.8

Eindoordeel (op basis van studioversies):

1. Letland
2. Duitsland
3. Albanië
4. Italië
5. Oostenrijk
6. Finland
7. Australië
8. Litouwen
9. Malta
10. Tsjechië
11. IJsland
12. Spanje
13. België
14. Oekraïne
15. Verenigd Koninkrijk
16. Frankrijk
17. Zweden
18. Luxemburg
19. Kroatië
20. Zwitserland
21. Griekenland
22. San Marino
23. Israël
24. Nederland
25. Georgië
26. Estland
27. Cyprus
28. Montenegro
29. Portugal
30. Polen
31. Ierland
32. Servië
33. Denemarken
34. Slovenië
35. Armenië
36. Azerbeidzjan
37. Noorwegen

Ik kan het niet laten om alles (incl. de liedjes van donderdag hetgeen ik normaal niet doe want wil er blind ingaan) eens te luisteren.

Letland klinkt mooi zeg!

Opvallend feitje Gisteren ging maar een van de zes liedjes door die volledig Engelstalig waren. De andere vijf lagen er allemaal uit. Noorwegen is de enige.

Is het tegenwoordig een zwakte om volledig Engels te gaan?

Teunnis schreef:
Jammer van het te abrupte einde (op Spotify).

Dat hoort blijkbaar. Ik rip de nummers altijd van YouTube zodra bekend is dat ze het land gaan vertegenwoordigen en ik dacht al die tijd dat ik het niet zo netjes gedaan had. Vervolgens bleek het op de cd ook zo te zijn. Beetje raar einde dus dat blijkbaar zo hoort.

Claude inmiddels naar 3 bij de bookmakers. Conchita schijnt fan te zijn. Winnen? Ik zie het niet gebeuren, maar na gisteren sluit ik niks meer uit qua onverwachte gebeurtenissen.

Joost is trouwens de nummer 4 qua meest gestreamde nummers, maar de EBU neemt dat blijkbaar niet meer mee (terwijl ze de clip gewoon online laten staan op hun kanaal, dat dan weer wel: tikt immers lekker aan).

Onweerwolf
Terecht toch, diskwalificatie is diskwalificatie. Ik neem hem ook niet mee in mijn Top 250 dit jaar en die had 'ie makkelijk gehaald.

Onweerwolf schreef:
Terecht toch, diskwalificatie is diskwalificatie. Ik neem hem ook niet mee in mijn Top 250 dit jaar en die had 'ie makkelijk gehaald.

Als ze dan echt zo 'terecht' willen doen moeten ze ook de clip van hun kanaal halen. Dat dan weer niet. Klikt nog zo lekker weg natuurlijk.

Gedachten naar aanleiding van de eerste halve finale.

1. Albanië

Topnummer, topact, topuitvoering. Duidelijk de winnaar van de avond voor mij.

2. Italië

De staging was wat vervreemdend maar had ook wel wat, alsof Lucio Corsi een kind is dat glamrocker speelt. De San Remo-staging vond ik wel wat sterker, en dat is omdat het podium daar wat "warmer" en minder hoekig is dan in Zwitserland. Maar met de mondharmonica was ik helemaal verkocht, ik heb echt een zwak voor dit nummer.

3. Zweden

Geen verrassingen ten opzichte van het Melodifestival, maar zoals hier al gezegd werd, de act was ook al af dus dat is geen probleem.

4. Zwitserland

Mooi nummer met een mooie, intieme act. Alleen jammer dat de camera dat gezwiep blijkbaar niet aankon. Voor het overige vond ik dit helemaal werken.

5. Spanje

Gullty pleasure. Het is puin maar wel lekkere puin.

6. Slovenië

Subtiel is het niet maar Slovenië werkte voor mij wel. Gooi er wat homevideo's tegenaan en zijn vrouw die opduikt op het eind, ja, het raakt me wel, sentimentele zak als ik ben.

7. Nederland

De staging viel me honderd procent mee. Er had wat meer kleur in gemogen voor mij, maar verder werkte het wel. Claude zong ook heel aardig en heeft een fijn charisma.

8. IJsland

Pure lol. Niet goed, wel leuk.

9. Portugal

De verrassing van de avond, dat ze door zijn bedoel ik. Zeker omdat het podium veel te groot is voor deze band met dit liedje. Maar sympathiek zijn ze wel, dus het is ze gegund.

10. Polen

Niet mijn nummer maar technisch zeer indrukwekkend.

11. Oekraïne

Niet mijn nummer maar de psychedelische staging hield de aandacht wel vast.

12. San Marino

Leuk nummer, matige act. Maar blijkbaar goed genoeg.

13. België

Ik vond dit niet slecht maar het pakte me ook niet.

14. Cyprus

De act was wel oké, zo'n levend Vetruviusmannetje vond ik wel om te lachen, maar dit is het niet voor mij.

15. Noorwegen

De zanger was heel erg bang.

16. Estland

Flauw. Had een betere zang nodig om live te werken.

17. Azerbeidzjan

Aardig nummer maar het kwam gewoon niet over.

18. Kroatië

Troep. De act was beter dan tijdens de nationale voorronde, maar het blijft troep. Dat zogenaamd harde gedoe op het eind, dat is wat ze nou cringe noemen.

Onweerwolf
Daar ben ik het wel mee eens.

Edit: met die clip weghalen.

Heb het optreden van Portugal inmiddels een paar keer herbekeken en ik kan niet anders zeggen dan dat Deslocado bij mij aan het groeien is. Ik kan het gewoon niet helpen dat ik een ontzettende zwak heb voor dit soort warme, melancholische nummers.

Ik zie net iemand op Youtube betogen dat Zwitserland een outsider is om weer te winnen zaterdag, Zou het? Wat deze Youtuber zelf er tegenin brengt is dat het ook weleens zou kunnen dat Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland elkaar in de weg zitten en punten van elkaar snoepen en dat Zweden dan toch de lachende vierde is.

Ondertussen zijn wij weer derde in de odds. Israel en Frankrijk voorbij. En eerder ook al Finland.

Ik heb al de hele tijd het gevoel dat voor donderdag duidelijker is wie door gaat. Maar wie weet hebben we ook daar een Belgie of een Portugal.

Op dit moment denk ik ja voor Oostenrijk, Finland, Israel, Malta, Australie, Litouwen, Tsjechie, Griekenland, Letland en Servie.en nee voor Luxemburg, Ierland, Denemarken, Montenegro, Georgie en Armenie. De enige twijfel zit in het drietal Letland, Servie en Luxemburg, al schat ik de kansen van Luxemburg echt lager in. En misschien voelt het morgen weer anders.

Na de uitslag donderdag eens alles nalopen en kijken wat de kansen gaan zijn.

Voor nu de tweede halve finale op grond van de studioversies, gedeelde beelden en algemene ontvangst.
Dan verwacht ik dat door zullen gaan:

Australië: een makkelijk nummer met een licht alternatief randje en meneer toont zijn getrainde lijf, daar is wel publiek voor

Oostenrijk: grote favoriet om de strijd aan te gaan met Zweden. Toch weet ik niet of het zwart-wit wel gaat werken en of mensen een soort Nemo 2 accepteren. Klassiek zingende heren en dames doen het sowieso meestal niet zo goed, maar dat het door gaat lijkt me een zekerheid. Schat ik het na donderdag wel verder in.

Litouwen: het enige echt alternatieve nummer en daar houden veel mensen toch wel van, in elk geval genoeg om er op te stemmen en het door te kunnen laten gaan. Veel mensen gaan dit ook vreselijk vinden, maar dat is goed. Love-hate doet het in principe altijd beter dan neutraal niksig.

Malta: lekker allemaal Kant roepen natuurlijk. Zo ordinair dat het leuk is. Gaan ook de koppen worden natuurlijk: de ordinaire acts die vanavond allemaal doorgaan.

Denemarken: op deze site geloven ze er niet in, maar ik denk dat we dit niet moeten onderschatten. Hier thuis is het de grote favoriet (niet de mijne) en ik hoor er al meer mensen over hoe lekker dit is.

Tsjechië: grote kanshebber, maar na de repetitie beelden twijfel ik weer wat. De aankleding van de zanger oogt niet zo lekker. Maar de dansbreak gaat hem wel redden lijkt me.

Luxemburg: een grote twijfelaar, maar je moet aan de tien komen. Het poppenhuis ziet er schattig uit en Franstalig doet het momenteel wel lekker. Dus vooruit: met de hakken over de sloot.

Israël: tja. Ligt heel goed in de fancommunity. Mag je van alles van vinden natuurlijk, maar hier is gewoon een groot publiek voor en tel daar de Israël support bij op (mag je ook van alles van vinden) dan weet je dat dit een zekerheid is die doorgaat.

Servië: ook wel een twijfelgeval. Maar het is de enige echte balkan ballade dit jaar. Net wel of niet. Ik gok op wel.

Finland: heeft een grote schare fans, komt krachtig over (girl power) en de stoute tekst is natuurlijk voor velen ook wel iets. Gooi de vertaling er maar eens overheen en vraag je af waarom de BBC zo moeilijk deed over Serving Kant en dit blijkbaar best vindt. Hier krijgt de zangeres van Malta zelfs rode oortjes van. Käy kii mun pakaraan geeft een pittige vertaling (alhoewel de werkelijke vertaling wat milder schijnt te zijn, daar denkt mijn google translator anders over). Gaat dus door en wat het in de finale gaat doen kom ik later op terug (en nee, deze term gebruik ik niet bewust).

Onweerwolf
Donderdag door:

Australië
Letland
Oostenrijk
Griekenland
Litouwen
Malta
Tsjechië
Israël
Servië
Finland

Al hoop ik dat Georgië een Portugal gaat doen natuurlijk.

En als Finland een België doet kan ik daar ook wel om lachen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:41 uur

geplaatst: vandaag om 12:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.