MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
dix
Al wordt Joost door sommigen uitgekotst omdat ie de partypooper bleek, hier komt ie mij toch wel weer oprecht en sympathiek over:

klik

Maar die muziek blijft natuurlijk ruk.

Ik ga voorlopig toch op Zweden gokken, KAJ kon bij de Zweedse jury gewoon mee met Mans. Al was de concurrentie daar wel dramatisch en ik verwacht niet dat de Europese jury er volledig in meegaat, maar ruim in de tripple digits gaat daar zeker lukken en ik verwacht dat ze de popular vote gewoon winnen.

Oostenrijk valt of staat heel erg bij de liveversie, het is (net als België trouwens) een ontzettend lastig nummer om vocaal te bolwerken. En dan is de bar vorig jaar ook nog eens ontzettend hoog gelegd, als het JJ überhaupt al lukt dan blijft het voor een groot deel van het publiek een Nemokopie at best.

Finland zal zowel bij jury als publiek topvijf gaan scoren maar of dat genoeg gaat zijn? Landen als Albanië en Letland zie ik ook nog wel in de smaak vallen bij de jury maar die gaan het al lastig genoeg krijgen om de semis te overleven, ik hoop het heel erg want zeker Letland is hier een persoonlijke favoriet. Nederland gaat het makkelijk halen maar in de finale zie ik het wel floppen bij de televotes. Louane gaat alleen op basis van naam al hoog eindigen, die moet echt iets gruwelijk fout doen wil ze de toptien niet halen. Zaterdag weten we meer.

Verder zie ik Duitsland niet winnen maar die hebben wel weer de grootste potentie om een zomerhitje te scoren. Hebben ze wel nog veel werk aan de winkel want de liveperformance was nog niet al te best en Abor & Tynna worden bovendien best wel dirty gedaan door de NDR. Hun nieuwe album is trouwens één van mijn favo's van 2025 so far.

Blijven nog Israël en Oekraïne over, die krijgen allebei sowieso veel publieksstemmen en als het veld zo dicht bijeen ligt zou dat wel eens de doorslag kunnen geven. Vrees er in het geval van Israël wel een beetje voor.

Onweerwolf
En Estland dan?

esteban schreef:
Fjieuw, dan toch Red Sebastian. Good one! Hier geloof ik in, vooral omdat hij live fantastisch is. Dit durf ik in de TOP 10 voorspellen of toch minstens linkerkolom, als er niets heel gelijkaardig opduikt.

Oei, met Oostenrijk is er plots ontzettend zware concurrentie voor Red Sebastian gekomen, die kansen zijn (denk ik) serieus gezakt. Niet dat het héél gelijkaardige nummers zijn, maar beide hebben toch wat elementen gemeen waardoor ze, dat merk ik nu al op TikTok bv, constant de vergelijking moeten aangaan. Van Red Sebastian weten we wel dat hij dit live uitstekend kan brengen. Dat finale stukje van Oostenrijk lijkt me moeilijk live?

esteban schreef:
(quote)

Oei, met Oostenrijk is er plots ontzettend zware concurrentie voor Red Sebastian gekomen, die kansen zijn (denk ik) serieus gezakt. Niet dat het héél gelijkaardige nummers zijn, maar beide hebben toch wat elementen gemeen waardoor ze, dat merk ik nu al op TikTok bv, constant de vergelijking moeten aangaan. Van Red Sebastian weten we wel dat hij dit live uitstekend kan brengen. Dat finale stukje van Oostenrijk lijkt me moeilijk live?

Cyprus vormt nu ook een directe concurrent. Beetje zelfde vaarwater.

En Nederland had denk ik meer baat bij Mans als winnaar. Want KAJ heeft hetzelfde feelgood gevoel, maar is origineler en pakkender en die act is enorm opvallend. Daarbij is Nederland ook nooit een ster geweest op dat vlak.

esteban schreef:
(quote)

Cyprus vormt nu ook een directe concurrent voor België. Beetje zelfde vaarwater.

En Nederland had denk ik meer baat bij Mans als winnaar. Want KAJ heeft hetzelfde feelgood gevoel, maar is origineler en pakkender en die act is enorm opvallend. Daar is Nederland nooit een ster geweest op dat vlak.

Ha, Cyprus nog niet gehoord. Later maar eens luisteren dan.

Frenkie! schreef:
Mooi nieuwsbericht: Louane doet mee voor Frankrijk!! Met Coeur de Pirate een favoriet hier in huis.

Jour1 (embed)
Quelqu'un m'a dit (embed)

Ben nog steeds erg in m'n nopjes met deze keuze van de Fransen. Louane is een van m'n favoriete Franstalige artiesten, op respectabele afstand van Cœur de Pirate wel.

Heel benieuwd naar de inzending!

Onweerwolf schreef:
En Estland dan?
Bij de jury's gaat ie echt niet scoren en bij het publiek gaat ie last krijgen van andere gimmicks als Zweden, IJsland en Australië (en Malta en Finland en misschien zelfs wel San Marino). Al verwacht ik Tommy nog steeds hoog bij de televotes hoor, maar niet voor winst.

Iets wat me nog niet was opgevallen totdat ik een comment op JijBuis las: slechts twee vrouwen in de eerste halve finale. Dat vergroot de kansen wel dat Albanië het gaat redden, gelukkig maar. Laat Noorwegen daar maar de dupe van worden, maar ik vrees wel voor de sympathieke IJslandse broertjes in een poule met Estland, Zweden en San Marino (en Kroatië, maar die wordt volgens mij alleen door mij goed gepruimd)

123poetertjes schreef:
maar die wordt volgens mij alleen door mij goed gepruimd)

Nee hoor.

San Marino gaat overigens het Say Na Na record breken dit jaar.

Denk dat beide vrouwen sowieso makkelijk doorgaan en dat ook hadden gedaan als er 12 vrouwen waren.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Cyprus vormt nu ook een directe concurrent voor België. Beetje zelfde vaarwater.

Net gehoord, yup, je hebt gelijk. Red Sebastian heeft op dat vlak wel pech dit jaar. Cyprus vind ik wel iets minder goed, maar de Sash-achtige sound die er in verwerkt zit bevalt.

De kansen van NL om flink in de finale linkerkolom te eindigen, zie ik ook wel sterk stijgen. Niet omdat het zo'n origineel nummer is of dergelijke, we hebben dit al wel een paar keer eerder gezien en gehoord, wel omdat het dit jaar de enige in z'n soort is. Het gaat voor afwisseling zorgen, een verademing.

Voor BE zou Gloria van Stephanie Callebaut het volgens mij wél goed gedaan hebben dit jaar, de vreemde eend in de bijt.

Georgië:

1. Finland
2. Zweden
3. Oostenrijk
4. België
5. Italië
6. Cyprus
7. Nederland
8. Australië
9. IJsland
10. Estland

11. Tsjechië
12. Zwitserland
13. Servië
14. Duitsland
15. Griekenland
16. Spanje
17. Oekraïne
18. Letland
19. Albanië
20. Denemarken

21. Polen
22. Malta
23. Azerbeidzjan
24. Litouwen
25. Portugal
26. Israël
27. Luxemburg
28. Armenië
29. Noorwegen
30. Kroatië

31. San Marino
32. Montenegro
33. Georgië
34. Slovenië
35. Ierland
36. Verenigd Koninkrijk

Nog 1 te gaan:

15 maart: Bekendmaking lied Louane – Frankrijk

Maandag wil ik weer van start gaan met de besprekingen, voorspellingen en opbouw top 37. Wie doet mee?

Van de partij!

cosmic kid (moderator)
Zeker!

Onweerwolf
Nou vooruit.

Onweerwolf

Die gast blijft maar aandacht vragen. Het is net een kleuter.

Ik wil weer een poging wagen om aan te haken bij de besprekingen en het rangschikken van mijn persoonlijke lijstje. Zoals wel vaker bij mij zal dit dan de eerste luisterbeurt worden voor vrijwel alle inzendingen. De enige inzendingen die ik tot nu toe in zijn volledigheid heb gehoord zijn die van Nederland en Zweden. Ik ben benieuwd waar deze twee in mijn eigen rangschikking gaan komen, maar ik kan alvast verklappen dat ik de Zweedse inzending echt heel erg tof vind. Een van de beste inzendingen van de Zweden van de afgelopen 15 jaar, wat mij betreft.

Daarnaast wil ik, als het me lukt, na afloop van de voorbeschouwing nog een eigen bespreking maken. Geïnspireerd op het bespreken en rangschikken van alle Nederlandse inzendingen op het ESF een aantal jaren terug, wil ik hetzelfde gaan doen met het gastland van dit jaar: Zwitserland. Dit zal dan voor mij ook een beetje dienen als een ontdekkingstocht.

Ook ik doe natuurlijk mee

Ik doe ook weer mee.

Ik lees (en luister soms) mee

Ik doe mee! Leuk!

En we zijn compleet met Frankrijk

1. Finland
2. Zweden
3. Oostenrijk
4. België
5. Italië
6. Cyprus
7. Nederland
8. Frankrijk
9. Australië
10. Estland

11. IJsland
12. Tsjechië
13. Zwitserland
14. Servië
15. Duitsland
16. Griekenland
17. Spanje
18. Oekraïne
19. Letland
20. Albanië

21. Denemarken
22. Polen
23. Malta
24. Azerbeidzjan
25. Litouwen
26. Portugal
27. Israël
28. Luxemburg
29. Armenië
30. Noorwegen

31. Kroatië
32. San Marino
33. Montenegro
34. Georgië
35. Slovenië
36. Ierland
37. Verenigd Koninkrijk

En Claude live:

Laat ik van maandag gewoon zondag maken. Morgen lekker beginnen met voorbeschouwen

Louane levert zoals verwacht een echte juryinzending, ze is duidelijk een professional die haar stem fantastisch weet te gebruiken (al was het in mede door de setting op een klein platform 10 meter bovengronds in zo'n groot open stadion hier en daar nog wat schreeuwerig) en thematisch is het natuurlijk heel erg touching. Bij mij zal ze rond de middenmoot komen omdat ik het nummer simpelweg niet veel aan vind, zoals eigenlijk altijd het geval is met Louane, maar dit gaat wel meedoen voor de knikkers.

https://postimages.org/

Na het voor Nederland raar verlopen 2024 zijn we er toch weer bij dit jaar. Eerlijk is eerlijk: ik had er allemaal geen zin meer in. De EBU had op vele fronten het feestje verpest voor mij.
Sinds 1980 volg ik het Songfestival (ik zag als tienjarige Johnny Logan winnen dat jaar), en ineens was de zin weg. Maar gelukkig kan ik zeggen dat de zin teruggekomen is. We vergeten 2024 en gaan vol goede moed het nieuwe Songfestivaljaar in. Een jaar waar zevenendertig landen aan meedoen en waar Nederland wordt vertegenwoordigd door Claude (Joost bedankte uiteindelijk voor de herkansing-eer) en België door Red Sebastian. Beide landen zitten in de eerste halve finale.

De eerste halve finale vindt plaats op dinsdag 13 mei en de tweede halve finale op 15 mei. Tien landen per halve finale gaan door naar de finale op 17 mei waar gastland Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk al een plaats hebben. Een regel waar ze wat mij betreft eens vanaf mogen. Want waar ligt de grens van meest betalende landen? Blijkbaar bij Nederland die na de grote vijf het meest bijdraagt.

Toch bleek het geen voordeel voor de standaard finalisten en daarom mogen deze landen hun bijdrage ook laten horen in de halve finales en dingen niet mee voor een plek in de top tien.
In de eerste halve finale zijn dat Italië, Spanje en Zwitserland. In de tweede halve finale Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

En dan is er ook nog een 'rest of the world vote'.

Laten we maar eens gaan beginnen met de landen die in de eerste halve finale staan. Op moment van schrijven is de exacte volgorde nog niet bekend. We weten alleen in welk deel er zal worden opgetreden. Zodra de exacte volgorde bekend is zal ik deze gaan aanhouden om straks te eindigen bij de landen die in de finale staan.

Ik bouw mijn top 37 opnieuw op puur gebaseerd op de studioversies. Het is aan eenieder om voor zichzelf te bepalen hoe of wat op dat vlak uiteraard.
Heel vaak verandert mijn toplijst alsnog na de definitieve optredens op de avond(en) zelf.
Ik laat politieke en andere meningen helemaal buiten beschouwing bij het samenstellen van mijn top 37.

Hopelijk haken velen (weer) aan.

Estland

Eerste deelname: 1994
Aantal deelnamen: 29
Aantal gewonnen: 1

Hoogste positie: 1ste (2001)
Laagste positie: laatste (2016 HF)

Tommy Cash - Espresso Macchiato

Tommy is bevriend met Joost (hier de video van hen samen met een 'fuck the EBU') en wordt in de categorie 'gekkigheid' geplaatst. Maar wel de betere gekkigheid, want Tommy is populair in eigen land en het was tijdens de nationale voorronde al wel duidelijk dat hij de meeste kans had om deze te winnen. En zo geschiedde.

Aanvankelijk vond ik het nummer maar zo zo. Maar net als vorig jaar bij Europapa bleef het nummer in mijn hoofd zitten en begon ik het steeds leuker te vinden. Niet alle Italianen delen die mening, want er was een hoop te doen rondom deze inzending in dat land. Zelfs politici waren verbolgen.
Maar zoals altijd was het een storm die inmiddels wel weer wat is gaan liggen en ook negatieve publiciteit is publiciteit.

Espresso Macchiato is een oorwurm van jewelste en ik verwacht dat het nummer het prima zal gaan doen. Het is wellicht wat minder populair dan Europapa was, maar er zullen veel fans te vinden zijn van dit nummer. De televoting zal z'n werk zeer zeker gaan doen. En ikzelf kan er ook wel enthousiast van worden. Hier word ik vrolijk van en ook nu zit het weer in mijn hoofd en daar zal het de rest van de dag wel weer blijven rondhangen. Doet u mij nog maar een espressootje!

Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar 8e-12e plaats.

Top 37:

1. Estland

Hey, een nieuwe clip! (Ik vond de ouwe leuker.) Het nummer zelf is een vrolijke oorwurm. Mijn vrouw was er een week lang fan van maar de houdbaarheidsdatum blijkt beperkt te zijn. Voor de mensen die deze op de avond zelf horen, is het wel een feestje.

1. Estland

Gast
geplaatst: vandaag om 07:50 uur

geplaatst: vandaag om 07:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.