MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
Onweerwolf
Polen

Polen komt met een inzending die je eigenlijk zou verwachten uit Macedonië, Moldavië of Albanië; etnisch, veel getrommel, een mysterieus sfeertje en matige vrouwenzang. Nou kunnen dit soort inzendingen mij zo af en toe best ernstig bekoren maar deze Poolse inzending heeft denk ik nog wel een lange weg te gaan om het kwartje te kunnen doen vallen. Overigens staat Justyna's inzending uit 1995 23e van de 26 in mijn allertijden ranglijst voor Polen. Ik ben dus geen fan. Polen was overigens de afgelopen jaren aardig origineel maar dat zakt nu wel weer hard weg.

1. Estland
2. IJsland
3. Polen

Wel ben ik een groot fan van:

Kasia Kowalska - Chcę Znać Swój Grzech... | 1996

Inderdaad, het jaar nadat Justyna voor het eerst meedeed. Hopelijk dan volgend jaar Kasia weer? Chcę Znać Swój Grzech... is een verstilde powerballad die in mijn leken oren klinkt als een lied dat vreselijk moeilijk is om te zingen en dat deed Kasia met verve. Dat hoorde verder natuurlijk niemand. =/

Polen is goed dit jaar, jeejjj. Mocht ook wel weer een keer want na het zowel even geweldige als onderschatte Tulia in 2019 is het maar droevig gesteld met de tweedegraads oosterburen, en natuurlijk heeft dit alles van doen met de politieke situatie daar. Dat is nu gelukkig anders. Ik heb net even wat andere finalisten van de nationale final gezien en damn, zowel Lusterka als Tempo zijn wmb de ultieme belichaming van Eurovision en hadden wat mij betreft het hele zootje wel mogen winnen.

Maar ik ben ook niet ontevreden met Justyna. Dat is blijkbaar een vijftiger en een behoorlijk grote naam in Polen. Naar aanleiding van dit nummer begrijp ik het wel, want in dit nummer een beetje een soort etnopopvariant van de 2019-DNS van de Oekraïense Maruv (bengk), zo'n nummer dat ik toen al één van de sterkere inzendingen van het jaar vond en de tand des tijds goed heeft doorstaan. De violist blijkt nog een nummer voor een David Lynch-soundtrack geschreven te hebben, noisss. Niet totaal vernieuwend maar in de twee maanden per jaar waarin ik Eurovisionliedjes luister is het een welkome aanwinst.

Dit gaat makkelijk naar de finale door diaspora, het feit dat ze naast Albanië de enige vrouw is en dat het zoals ik al zei onwijs ESF-coded is. Randje toptien zou er in de finale in moeten zitten.

Nu Lusterka en Tempo het dus niet gered hebben blijft Pali Sie mijn favoriete Poolse inzending, kan er nog steeds niet bij dat ze de finale niet haalden.

1. Polen
2. Estland
3. IJsland

Polen is een typische fan favorite. Een stoere dame , Een optredenclipje dat alles volgens het Eurovisieboekje doet. Leuk is dat in het Pools is. Maar ook ik vind het ondanks de dansjes en het over de top spektakel forgettable. Gaat makkelijk naar de finale, want veel fans gaan hiervoor, maar zakt enigszins terug in de finale en gaat daar in de middenmoot terecht komen. 12e,

Polen is meestal geen geweldig land. Ze haalden bij hun eerste deelname meteen hun hoogste plek ooit. 2e in 1994 en dat is een prima liedje, al vind ik de andere Oost Europese succesballad (Hongarije) uit dat jaar nog veel beter. Ook heel veel vreselijks uit Polen. Ik kan 2016 niet uitstaan, 2023 en 2024 zijn ook kut. Dit is dan nog leuker., midden jaren '00 zijn ook enorm slecht en veel dat de finale niet haalde strandde zeer terecht. Zo niet in het jaar van Duncan, Polen 2019 is mijn favoriet, maar die werkt het beste in de studioversie met clip. Nog steeds boos dat dit de finale niet haalde.

edit: Is ie me weer voor, maar ik laat hem nu lekker staan.

1. IJsland
2. Polen
3. Estland

cosmic kid (moderator)
Polen wilt vooral veel in die paar minuten: beetje gothic, beetje techno, beetje viool, beetje emo-rock. Ze zingen in de eigen taal wat een pluspuntje is. Dat het ensemble lijkt weg gelopen uit een bedenkelijke SM-club is dan weer een minpuntje. Al met al een vermoeiende kijk en luisterervaring

1. Estland
2. Ijsland
3. Polen

Lekker zo al die meningen!

Onweerwolf
Je bent zelf lekker!

Onweerwolf schreef:
Je bent zelf lekker!

Dank, ook al heb ik recentelijk geen foto gepost

En dan komen uiteraard de andere versies

Ik sluit me aan bij de voorgaande commentaren: Polen heeft helemaal geen slechte inzending, het enige probleem is dat het nummer maar niet wil blijven hangen.

**

1. IJsland
2. Estland
3. Polen

Polen.

GajaaAAaaAAaa. Dat is het enige wat blijft hangen. Jammer dat er geen hook in zit of iets anders in zit wat het memorabel maakt. Het nummer is namelijk prima. De start van het nummer doet me denken aan Sevdaliza en is veelbelovend. Het refrein is meer doorsnee en daarna wordt het nummer helaas repetitief. Ondanks dat wordt dit absoluut een fan favourite in Oost-Europa en haalt het de 14e plaats ofzo.

1. Estland
2. Polen
3. IJsland

Polen op het het ESC is trouwens vaker niet memorabel. De enige die direct bij me op komt en al genoemd is is "We Are Slavic". Dat vind ik voor het conservatieve en streng katholieke Polen hun beste inzending. De dame in kwestie (niet de zangeres natuurlijk) heet Ola Ciupa en is naast model een dj en tv persoonlijkheid. Vernoemd naar een ijsje en een lolly? Anyway dit soort inzendingen vergeet ik nooit meer.

Nou ESF lijkt door KAJ te zijn gered van een Månsgate:
Eurovisie-winnaar Mans Zelmerlöw zwaar onder vuur: ‘Emotionele en fysieke mishandeling’

Een kalmerend saunatripje zal niet verkeerd voor hem zijn gok ik zo.

Top zes op Spotify: 1. Italië (20M), 2. Spanje (5M), 3. Finland (5M), 4. Estland 4M) 5. Griekenland (3M) 6. Polen (2M) volgens een reel die Youtube me liet zien. Wel al twee weken oud.

4. Oekraïne

Eerste deelname: 2003
Aantal deelnamen: 19
Aantal gewonnen: 3

Hoogste positie: 1ste (2004, 2016, 2022)
Laagste positie: 24ste (2017)

Ziferblat - Bird of Pray

Oekraïne is met Zweden toch wel een van de best scorende landen op het festival. Nu doet dit land pas mee sinds 2003, maar twaalf keer top 10 en drie keer winnen is een indrukwekkende score. Ze hebben de halve finales altijd overleefd en dat kan zelfs Zweden niet zeggen (met in 2010 het niet behalen door Anna Bergendahl... stuurt het land eens een echt goed nummer, haalt ze het niet).

Goed we kunnen twisten over de winst van Kalush Orchestra, want dat was een soort collectieve troost- en solidariteitsprijs, maar toch....

Hoe zit dat dit jaar? Nou, Oekraïne doet een Polen (of andersom). Een best goed en sterk nummer. Interessant ook, alleen ben ik het al weer vergeten als het afgelopen is. Wat dat aan gaat stuurt het land regelmatig boeiende bijdrages, maar deze beklijft niet.

Zou dit dan het jaar gaan worden waar Oekraïne blijft steken in de halve finale? Kennen jullie die mop van Oekraïne die de finale niet haalt? Nee? Klopt, want ze halen gewoon weer de finale.

Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar tussen de 5e en 10e plaats. Alweer top 10? Alweer top 10.

Top 37:

1. IJsland
2. Estland
3. Polen
4. Oekraïne

Mijn favoriet uit Oekraïne (en ik heb ze live gezien in Ahoy tijdens de generale repetitie en het dak ging er echt af):

Go_A - Shum

Oekraïne vind ik echt vreselijk. Brrrr. Tijd voor bitterballen.

1. Polen
2. IJsland
3. Estland
4. Oekraïne

Qua beste nummer ooit van ze sluit ik me aan bij de keuze van Aero.

Hopen dat de frontzanger ziek wordt en dat ze besluiten zijn gedeelte dan maar niet te doen, want dan is het best een leuk nummer.

Onweerwolf
Oekraïne

Ik vind dit een bijzondere retro-inzending van Oekraïne en hoewel ik nog niet echt fan ben van het nummer krijgt Ziferblat wel zeker mijn sympathie. Gewoon omdat het land durft te veranderen en origineel wil zijn in wat ze laten zien. Dat doen ze jaar na jaar eigenlijk wel en dit keer ben ik wel weer om waar ik dat vorig jaar niet was. Want echte pop, daar hou ik dus wel van.

1. Estland
2. Oekraïne
3. IJsland
4. Polen

Mijn favoriet uit Oekraïne is:

Verka Serdyuchka - Dancing Lasha Tumbai / 2007

Wie had toen kunnen bedenken dat dit gewoon een evergreen zou worden?

Oekraïne:

Een stap terug ten opzichte van de Oekraïense inzending van vorig jaar, maar onprettig vind ik deze plaat ook weer niet. Ik kan er in elk geval een stuk meer mee dan met de inzendingen van Polen en Estland. De breaks op het eind van de plaat pakken mijn aandacht enigszins en hoewel het geheel een beetje klinkt als een grijze muis, zal ik het ook niet afzetten. Ik verwacht wel dat dit vrij makkelijk de finale gaat halen, gezien de sympathie voor de Oekraïners nog altijd niet is gedoofd.

1. IJsland
2. Oekraïne
3. Estland
4. Polen

Oekraine haalt inderdaad altijd de finale. En dat blijft nog wel, zeker zo lang die vreselijke oorlog duurt, maar waarschijnlijk nog langer, want ze hebben lef. Maar of deze de top 10 gaat halen betwijfel ik. Het is een soort licht psychedelische sixties/seventies pop. Jonge gasten die de platen van hun (groot)ouders goed beluisterd hebben. Ik denk dat zowel jury als publiek hier niet echt warm voor loopt, maar ik begin het steeds leuker te vinden.. Het is echter niet iets wat onmiddellijke impact heeft je je zo op de radio kunt voorstellen. Ik denk dat ze op een voor Oekraine erg lage 16e plek terecht gaan komen.

1944 is nog steeds een toffe inzending en na Shum mijn favoriet:

1. IJsland
2. Oekraine
3. Polen
4. Estland

cosmic kid (moderator)
"Ik vind het heel flauw om te zeggen maar ik vind er geen reet aan"
(mevrouw van cosmic kid, woensdag 19 maart, 21:40)

1. Estland
2. Ijsland
3. Oekraine
4. Polen

Oekraïne heeft ieder jaar een bijzondere inzending. Natuurlijk zitten er dan weleens mindere tussen. Helaas is het dit jaar een losse flodder. Ik zie de doelgroep voor dit nummer ook niet.

1. Estland
2. Polen
3. IJsland
4. Oekraïne

Shum , Verka . Eigenlijk zijn de nummers 2 van Oekraïne sterker dan hun nummers 1.

Oekraïne blijft voor mij het allersterkste en degelijkste Eurovisieland. Shum is denk ik mij favo ESF-nummer ooit, Jamala en Ruslana zijn legendarische winnaars en ook Stefania hoorde puur op basis van het liedje ook gewoon bij de drie tofste inzendingen van 2022. Zelfs als ze liedjes sturen die minder in mijn straatje liggen waardeer ik hun effort. Dat had ik twee jaar terug en nu ook weer.

Het is Ziferblad gegund nadat ze vorig jaar in de nationale finales al de juryprijs in de wacht sleepten met Place I Call Home maar in de public vote (wmb terecht) werden afgedroogd door Alyonha en Jerry. In de tussentijd is de zanger getransformeerd van Draco Malfoy naar Johan Cruijff en heeft de songwriting net iets meer edge gekregen. Het voelt echt als een rockopera uit de seventies, ook nog ondersteund door dat heerlijk kneuterige decor, jammer dat ze niet allemaal naast elkaar staan te wiegen zoals in de old days. Ook jammer: een vrij slappe hook, en dat zal net het stukje zijn dat de samenvattingen haalt. Terwijl de koortjes in het begin nog zo lekker mysterieus zijn, misschien wel mijn favoriete vocale sectie van het hele gezelschap dit jaar (buiten Letland natuurlijk, niks boven Letland).

Met het oog op de massale support voor Oekraïne die echt weer een beetje lijkt opgelaaid de laatste maand gaat dit makkelijk de finale halen en heel veel sympathiestemmen vergaren. Ik zie hier geen favoriet in bij de jury's noch de apolitische ESF-stan en dus gaat dit niet meestrijden om de knikkers. Bottom top 10 zit er in. Trump claimt het als een persoonlijke zege en oppert dat in de tijd van Biden dit nummer zich nooit voor de finale geplaatst zou hebben, en dat de Oekraïners hem hier dankbaar voor mogen zijn.

Deze is speciaal voor Arrie (maar ook een beetje voor mezelf, heeeeerlijk)

1. Polen
2. Estland
3. IJsland
4. Oekraïne

123poetertjes waar was je al die jaren in dit topic?

Ik doe nu een wild dansje.

aERodynamIC schreef:
123poetertjes waar was je al die jaren in dit topic?
Single

123poetertjes schreef:
(quote)
Single

And ready to mingle.

Deze Oekraïense rockopera deed het bij mij aanvankelijk erg goed, maar moet het uiteindelijk toch echt afleggen tegen die andere uit de jaren '60/'70 weggelopen act, Italië. De coupletten vind ik sterk maar het refrein is wat aan de niksige kant. Desalniettemin, heel degelijk.

1. IJsland
2. Oekraïne
3. Estland
4. Polen

Oekraïne

Ik had de inzending bij de eerste luister(/kijk)beurt eigenlijk al afgeschreven, maar moet er toch een beetje op terugkomen. Zonder beeld blijk ik het best een aardig nummer te vinden met een psychedelisch sausje dat mij wel smaakt. In het lijstje dat ik nu maak gaat Oekraïne waarschijnlijk aardig eindigen, maar ik verwacht dat ik er bij de live-optredens weer snel klaar mee ben.

1. Oekraïne
2. Polen
3. IJsland
4. Estland

5. Portugal

Eerste deelname: 1964
Aantal deelnamen: 55
Aantal gewonnen: 1

Hoogste positie: 1ste (2017)
Laagste positie: laatste (1964, 1974, 1997, 2018)

NAPA - Deslocado

Ik vind de Portugese taal één van de mooiste ter wereld. Helaas doet het land het niet echt geweldig op het Songfestival en dat terwijl ze continue inzendingen in eigen taal sturen. In 2017 was ik enorm blij met de winst van Salvador Sobral (de enige keer dat ik mijn stem per sms heb uitgebracht zo graag wilde ik dat hij zou winnen), en ze hebben meer eigenzinnig inzendingen die ik enorm waardeer.

Deslocado doet me qua sfeer denken aan de inzending van The Black Mambas in 2021 (Love Is On My Side), dat nog steeds een enorme favoriet is van mij. Maar waar dat nummer karakter had, daar is Deslocado ongelooflijk saai en de mannen van Napa hebben nu ook niet de uitstraling waardoor ik gekluisterd aan de buis ga hangen.

Dit jaar is het echt een geval: jammer Portugal.

Voorspelling: haalt de finale niet.

Top 37:

1. IJsland
2. Estland
3. Polen
4. Oekraïne
5. Portugal

En mijn favoriet uit Portugal is dus:

Portugal is een beetje boel saai. Prachtige taal maar daar wordt op deze manier weinig mee gedaan helaas.

1. Polen
2. IJsland
3. Estland
4. Oekraïne
5. Portugal

Mijn favoriet allertijden is de inzending uit 2009. Flor-de-lis.

Onweerwolf
Portugal

De inzending van Portugal is er eentje die op het eerste gehoor zeker aan je voorbij gaat want hij is gewoon te subtiel. Toch is deze band wel erg muzikaal en met name de piano op dit nummer vind ik echt heel erg mooi. Sowieso is het best een knap nummer, alleen de zang is me te doorsnee. Het zou me verbazen als dit de finale haalt maar van mij mag mag dat zeker wel.

1. Estland
2. Portugal
3. Oekraïne
4. IJsland
5. Polen

Mijn all-time favoriet van Portugal steekt er met kop en schouders boven uit en is een van de beste ESC nummers ooit wat mij betreft:

Conan Osíris - Telemóveis / 2019

Flor-De-Lis is een leuke tweede en Iolanda van vorig jaar heb ik ook nog wel hoog zitten. Daarna wordt het al snel minder.

Portugal is één van de vier landen van wie ik de nationale voorrondes bekeken heb. Cançao 2025 was een bijzondere. Net als in die van Duitsland dit jaar (daarover meer in een maand ofzo) was de publieksfavoriet al primair neergeschoten door de Portugese Stefannen Raab; de behoorlijk toffe screamometalpop van Henka was vermoedelijk te leftfield en te Engels voor hun gading en kon op nul punten rekenen. De jury's (en mijn) favoriet Diana Vilarinho kreeg dan weer te weinig liefde van de televotes (booooeehhhh) waardoor we uiteindelijk met een winnaar zitten die een allemansvriend bleek maar niemand eigenlijk écht wilde.

Napa komt van Madeira en hun nummer Deslocado gaat dan ook over de heimwee naar eilandvibes die ze voelen wanneer ze in de grote stad op het vasteland tussen de grauwe betonnen gebouwen vertoeven. Ik snap wel dat het een gevoelige snaar raakt en de Azoren waren blijkbaar goed genoeg gemobiliseerd bij de stemrondes. Voor de nietverstaander is het een best oké nummer waarvan ik hoop dat het nog bij me binnen gaat komen. Het lijken me sympathieke knullen maar het is toch allemaal vrij flets. Dit gaat ook tekortkomen voor de finale, als mensen in deze semi een ballad willen horen stemmen ze wel op Slovenië. En dan is de stap naar Nada niet zo groot.

De beste Portugese inzending die ik me kan heugen (en topdrie ESF ooit) wilde ik al bewaren voor OWW en ik zie dat ie er inmiddels ook al tusen is gepiept dus helemaal top! O Jardím uit 2018 is daarna denk ik mijn favoriet, dat moet wel één van de sterkste nummers laatst ooit zijn. Ik ga nu even voor een andere notorious loser van toen ik min 23 jaar oud was. Crooner Paulo de Carvalho met zijn E Depois Do Adeus werd tijdens Eurovisie 1974 laatste maar ging daarna toch maar mooi de geschiedenisboeken in als geheim (apolitiek) signaallied van de Portugese Anjerrevolutie die een einde maakte aan de landelijke dictatuur en Portugees kolonialisme. Ik lees dit nu ook pas net van wiki trouwens maar wil de kennis graag delen hihi. Hoezo ESF niet politiek? Zelfs onbedoeld is het nog retepolitiek.

1. Polen
2. Estland
3. IJsland
4. Portugal
5. Oekraïne

Gast
geplaatst: vandaag om 15:52 uur

geplaatst: vandaag om 15:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.