Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3
zoeken in:
0
Onweerwolf
geplaatst: 20 maart 2025, 19:37 uur
Niek steekt ons allemaal naar de kroon met z'n reviews. 

0
geplaatst: 20 maart 2025, 19:52 uur
Portugal is een nummer waar het kwartje nog niet helemaal valt. En ik denk niet dat het gaat komen. Een tijdje terug dacht ik nog van wel. Ik heb er sympathie voor. Maar het mist een soort spanningsboog of zo. Een haakje waardoor het meer wordt dan achtergrondmuziek, Ik kan me voorstellen dan dit de compromissenwinnaar is van de nationale finale. Niemand kan er zich een buil aan vallen en iedereen vind het sympathiek. Maar de de Eurovisie kijkende papan gaat koffie zetten en mama vraagt of de kinderen nog een schaaltje chips willen. Portugal haalt de finale niet.
Omdat Niek O Jardim niet nam doe ik het lekker wel.
De top 5
1. IJsland
2. Oekraine
3. Portugal
4. Polen
5, Estland
Omdat Niek O Jardim niet nam doe ik het lekker wel.
De top 5
1. IJsland
2. Oekraine
3. Portugal
4. Polen
5, Estland
0
geplaatst: 20 maart 2025, 20:00 uur
Portugal:
Hmmm, wat kan ik zeggen over Deslocado....het luistert vrij lekker weg, maar daar houdt het denk ik wel op. Op zich heb ik niet zoveel tegen dit nummer en deze band zal heus wel wat in z'n mars hebben, maar voor het Songfestival is dit nummer veel te gewoontjes, te slap en vooral te anoniem.
Ik ben wel een fan van dit soort melodische, ietwat melancholische nummers. Echter kan ik me niet aan het gevoel onttrekken dat NAPA met iets meer punch een stuk beter voor de dag had kunnen komen. Nu kan ik me namelijk goed voorstellen dat veel kijkers en fans dit nummer aan het eind van de halve finale compleet zijn vergeten. Ik vermoed dus dat dit ver van een finaleplaats af zal zitten. Sterker nog, ik denk dat dit misschien een kandidaat gaat worden voor de laatste plaats in de halve finale. Jammer, want er kleeft toch iets sympathieks aan dit liedje.
1. IJsland
2. Oekraïne
3. Portugal
4. Estland
5. Polen
Hmmm, wat kan ik zeggen over Deslocado....het luistert vrij lekker weg, maar daar houdt het denk ik wel op. Op zich heb ik niet zoveel tegen dit nummer en deze band zal heus wel wat in z'n mars hebben, maar voor het Songfestival is dit nummer veel te gewoontjes, te slap en vooral te anoniem.
Ik ben wel een fan van dit soort melodische, ietwat melancholische nummers. Echter kan ik me niet aan het gevoel onttrekken dat NAPA met iets meer punch een stuk beter voor de dag had kunnen komen. Nu kan ik me namelijk goed voorstellen dat veel kijkers en fans dit nummer aan het eind van de halve finale compleet zijn vergeten. Ik vermoed dus dat dit ver van een finaleplaats af zal zitten. Sterker nog, ik denk dat dit misschien een kandidaat gaat worden voor de laatste plaats in de halve finale. Jammer, want er kleeft toch iets sympathieks aan dit liedje.
1. IJsland
2. Oekraïne
3. Portugal
4. Estland
5. Polen
0
geplaatst: 20 maart 2025, 20:01 uur
Wij zijn gewoon lui geworden in de loop der jaren

Ik vind het ook heerlijk leesvoer.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 20 maart 2025, 22:54 uur
Portugal heeft blijkbaar geen zin in Lissabon 2026. Het woord nietszeggend betekent in het Portugees blijkbaar NAPA. Jammer want Portugal heeft doorgaans best mooie inzendingen.
1. Estland
2. Ijsland
3. Oekraine
4. Polen
5. Portugal
1. Estland
2. Ijsland
3. Oekraine
4. Polen
5. Portugal
0
geplaatst: 20 maart 2025, 23:46 uur
Portugal stuurt nooit mainstream pop, maar krijgt toch vrijwel ieder jaar waardering van het publiek. Dit jaar is de song niet sterk genoeg, de zangkwaliteit te mager en de staging slap. Net de samenvatting van Festival da Canção 2025 gezien / gehoord. Niets gemist.
1. Estland
2. Polen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Portugal
1. Estland
2. Polen
3. IJsland
4. Oekraine
5. Portugal
1
geplaatst: 21 maart 2025, 05:04 uur
Kom er zojuist achter dat de tekst van het lied uit IJsland over roeien over de oceaan gaat. Onder meer naar Groenland en de Faroer eilanden. Vind het nog net een stukje leuker nu,
0
geplaatst: 21 maart 2025, 08:45 uur
O ja, Portugal. Ja weet je, kijk, het is een hartstikke sympathieke inzending, en die band ziet eruit alsof ze een prima avondje vermaak kunnen verzorgen in je stamkroeg, maar voor het Songfestival is het te lief en te gewoontjes om de halve finale te overleven. Je bent het liedje alweer vergeten voordat het voorbij is, en dat is jammer, want het is achtergrondmuziek van een prima niveau. Maar ja, wel achtergrondmuziek dus.
1. IJsland
2. Oekraïne
3. Estland
4. Portugal
5. Polen
1. IJsland
2. Oekraïne
3. Estland
4. Portugal
5. Polen
1
geplaatst: 21 maart 2025, 11:27 uur
Portugal:
Ik begrijp wel dat dit nummer misschien te onopvallend is voor het songfestival en daarom geen geschikte inzending, maar ik kan hier wel iets mee. Ik zou dit wel op kunnen zetten op een zwoele zomeravond in de achtertuin. Inderdaad: het zou vooral dienen als achtergrondmuziek, maar wel fijne. Bovendien komt het nummer op mij erg authentiek over, wat ik een groot pluspunt vind (Portugal heeft dit vaak goed voor elkaar).
Ik moet wel toegeven dat ook ik het nummer na de eerste luisterbeurt vrijwel direct vergeten was. Het zal lastig worden om de finale te halen. Jammer.
1. Portugal
2. Oekraïne
3. Polen
4. IJsland
5. Estland
Ik begrijp wel dat dit nummer misschien te onopvallend is voor het songfestival en daarom geen geschikte inzending, maar ik kan hier wel iets mee. Ik zou dit wel op kunnen zetten op een zwoele zomeravond in de achtertuin. Inderdaad: het zou vooral dienen als achtergrondmuziek, maar wel fijne. Bovendien komt het nummer op mij erg authentiek over, wat ik een groot pluspunt vind (Portugal heeft dit vaak goed voor elkaar).
Ik moet wel toegeven dat ook ik het nummer na de eerste luisterbeurt vrijwel direct vergeten was. Het zal lastig worden om de finale te halen. Jammer.
1. Portugal
2. Oekraïne
3. Polen
4. IJsland
5. Estland
1
geplaatst: 21 maart 2025, 16:37 uur
6. Slovenië
Eerste deelname: 1993
Aantal deelnamen: 29
Aantal gewonnen: 0
Hoogste positie: 7de (1995, 2001)
Laagste positie: laatste (2013 HF, 2022 HF)
Klemen - How Much Time Do We Have Left
Mooi hoor; nummers met een boodschap. Klemen heeft zeker een ontroerende, maar we hebben het al eerder gehoord, ook op dit vlak (denk aan O'G3NE).
Slovenië zit in hetzelfde deel van de eerste halve finale als Portugal en laten we eerlijk zijn: ook dit is dodelijk saai. Het is geen slecht nummer hoor, maar dit slaat dood op het Songfestival. Of gaat het juist dat nodige rustpuntje worden?!
Klemen presenteerde de voorrondes in Slovenië en mag het nu dus zelf gaan proberen. Ik wens hem succes en vrees dat ie daarna terug naar huis kan gaan om daar verder gelukkig te zijn met vrouw en kinderen. Niks mis mee natuurlijk. Maar Slovenië gaat hier z'n eerste overwinning zeker niet mee behalen.
Jammer, want het land heeft wel voor een paar persoonlijke favorieten in het verleden gezorgd.
Voorspelling: haalt de finale niet.
Top 37:
1. IJsland
2. Estland
3. Polen
4. Oekraïne
5. Portugal
6. Slovenië
Mijn favoriete Sloveens inzending:
En eigenlijk zou ik deze kiezen, maar helaas gooide corona roet in het eten en kwam ze het jaar erna met een veel minder nummer:
Eerste deelname: 1993
Aantal deelnamen: 29
Hoogste positie: 7de (1995, 2001)
Laagste positie: laatste (2013 HF, 2022 HF)
Klemen - How Much Time Do We Have Left
Mooi hoor; nummers met een boodschap. Klemen heeft zeker een ontroerende, maar we hebben het al eerder gehoord, ook op dit vlak (denk aan O'G3NE).
Slovenië zit in hetzelfde deel van de eerste halve finale als Portugal en laten we eerlijk zijn: ook dit is dodelijk saai. Het is geen slecht nummer hoor, maar dit slaat dood op het Songfestival. Of gaat het juist dat nodige rustpuntje worden?!
Klemen presenteerde de voorrondes in Slovenië en mag het nu dus zelf gaan proberen. Ik wens hem succes en vrees dat ie daarna terug naar huis kan gaan om daar verder gelukkig te zijn met vrouw en kinderen. Niks mis mee natuurlijk. Maar Slovenië gaat hier z'n eerste overwinning zeker niet mee behalen.
Jammer, want het land heeft wel voor een paar persoonlijke favorieten in het verleden gezorgd.
Voorspelling: haalt de finale niet.
Top 37:
1. IJsland
2. Estland
3. Polen
4. Oekraïne
5. Portugal
6. Slovenië
Mijn favoriete Sloveens inzending:
En eigenlijk zou ik deze kiezen, maar helaas gooide corona roet in het eten en kwam ze het jaar erna met een veel minder nummer:
1
geplaatst: 21 maart 2025, 16:54 uur
Ik haak nu pas aan... Sorry... Iets met drukte ofzo... Gelukkig zijn vooral de zwakkere nummers tot nu toe behandeld...
1. Polen. 1 woord: intens. Geen lichtvoetig nummertje dit. Hoewel ik moest wennen, vind ik het wel een lekker nummertje.
2. IJsland. Geen hoogvlieger, maar om de een of andere reden word ik er wel vrolijk van
3. Oekraïne. Middenmoot. Niet interessant genoeg om te blijven hangen, maar ook niet per se een plaspauze.
4. Portugal. Nee, het landt niet bij me. Ik vindt het vlees noch vis, vrees ik.
5. Slovenië. De intentie van het nummer is prachtig, maar ik vind het gewoon echt een vreselijk zeiklied.
6. Estland. Maar goed dat ik nu pas aanhaak, anders had ik Estland even op 1 moeten zetten. Dat gaat tegen al mijn principes in. Poh wat zit dit nummer in mijn irritatiezone... Ver-schrik-ke-lijk. By far het stomste nummer dit jaar.
Even inhaalslag. Per land favoriete nummer tot nu toe.
* Polen, ik kom er weer achter dat Polen een van mijn minst favoriete songfestivallanden is. Vind eigenlijk niet 1 bijdrage écht fan-tas-tisch. 1 steekt er wel positief boven uit:
* IJsland. Daar heb ik wel een paar favorietjes... All Out Of Luck (1998) en Is It True (2009) staan zeker in mijn top 50. Maar als ik er 1 mag kiezen is het toch deze:
* Oekraïne. Hoewel Jamala echt fantastisch was, en Gravity echt heel lekker, ga ik toch ook bij dit land voor 2010 (live was ze in mijn herinnering beter...)...
* Portugal. Geen twijfel!
* Slovenië. Phoe... Toch wel wat sterke nummers ook hoor... Veronika vorig jaar was echt heel sterk, Verjanem was prachtig, maar denk toch dat ik voor deze ga:
* Estland. Jaaaaa... Zo veel goeie nummers, des te erger dat ze dit jaar zo'n poepnummer sturen... In mijn top 50 staan van Estland sowieso Bridges (2023), Et uus saaks alguse (2013) en Through My Window (2006). Maar ik denk dat ik toch voor deze ga als sterkste nummer. Zo'n prachtig nummer en sterke zanger:
1. Polen. 1 woord: intens. Geen lichtvoetig nummertje dit. Hoewel ik moest wennen, vind ik het wel een lekker nummertje.
2. IJsland. Geen hoogvlieger, maar om de een of andere reden word ik er wel vrolijk van
3. Oekraïne. Middenmoot. Niet interessant genoeg om te blijven hangen, maar ook niet per se een plaspauze.
4. Portugal. Nee, het landt niet bij me. Ik vindt het vlees noch vis, vrees ik.
5. Slovenië. De intentie van het nummer is prachtig, maar ik vind het gewoon echt een vreselijk zeiklied.
6. Estland. Maar goed dat ik nu pas aanhaak, anders had ik Estland even op 1 moeten zetten. Dat gaat tegen al mijn principes in. Poh wat zit dit nummer in mijn irritatiezone... Ver-schrik-ke-lijk. By far het stomste nummer dit jaar.
Even inhaalslag. Per land favoriete nummer tot nu toe.
* Polen, ik kom er weer achter dat Polen een van mijn minst favoriete songfestivallanden is. Vind eigenlijk niet 1 bijdrage écht fan-tas-tisch. 1 steekt er wel positief boven uit:
* IJsland. Daar heb ik wel een paar favorietjes... All Out Of Luck (1998) en Is It True (2009) staan zeker in mijn top 50. Maar als ik er 1 mag kiezen is het toch deze:
* Oekraïne. Hoewel Jamala echt fantastisch was, en Gravity echt heel lekker, ga ik toch ook bij dit land voor 2010 (live was ze in mijn herinnering beter...)...
* Portugal. Geen twijfel!
* Slovenië. Phoe... Toch wel wat sterke nummers ook hoor... Veronika vorig jaar was echt heel sterk, Verjanem was prachtig, maar denk toch dat ik voor deze ga:
* Estland. Jaaaaa... Zo veel goeie nummers, des te erger dat ze dit jaar zo'n poepnummer sturen... In mijn top 50 staan van Estland sowieso Bridges (2023), Et uus saaks alguse (2013) en Through My Window (2006). Maar ik denk dat ik toch voor deze ga als sterkste nummer. Zo'n prachtig nummer en sterke zanger:
0
geplaatst: 21 maart 2025, 18:23 uur
Prima nummer van Slovenië. Mooie tekst. Krijg een beetje Snow Patrol vibes bij dit nummer.
1. Polen
2. Slovenië
3. IJsland
4. Estland
5. Oekraïne
6. Portugal
1. Polen
2. Slovenië
3. IJsland
4. Estland
5. Oekraïne
6. Portugal
0
Onweerwolf
geplaatst: 21 maart 2025, 18:26 uur
Slovenië
Ja, dit is natuurlijk wel een stereotype draak gezongen door een technisch vrij beperkte zanger. Maar voor zover het draken betreft kan ik deze voorlopig (8x horen) nog wel aardig hebben moet ik zeggen, al schaam ik me er wel een beetje voor. Ik denk wel dat dit enorm gaat floppen en dat is ook wel terecht als je een liedje zingt over je zogenaamd stervende kind en dan in de videoclip in je blote reet met z'n moeder gaat lopen dansen. Maar goed, dat zal de cultuur wel zijn.
1. Estland
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Slovenië
5. IJsland
6. Polen
Mijn favoriet uit Slovenië is natuurlijk de heerlijke Kampergoth van Alenka.
Alenka Gotar - Cvet Z Juga | 2007
Ja, dit is natuurlijk wel een stereotype draak gezongen door een technisch vrij beperkte zanger. Maar voor zover het draken betreft kan ik deze voorlopig (8x horen) nog wel aardig hebben moet ik zeggen, al schaam ik me er wel een beetje voor. Ik denk wel dat dit enorm gaat floppen en dat is ook wel terecht als je een liedje zingt over je zogenaamd stervende kind en dan in de videoclip in je blote reet met z'n moeder gaat lopen dansen. Maar goed, dat zal de cultuur wel zijn.
1. Estland
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Slovenië
5. IJsland
6. Polen
Mijn favoriet uit Slovenië is natuurlijk de heerlijke Kampergoth van Alenka.
Alenka Gotar - Cvet Z Juga | 2007
0
geplaatst: 21 maart 2025, 20:14 uur
Slovenië:
Een eenvoudige ballad met een eenvoudig onderwerp dat voor zanger Klemen zelf een beschrijving is van een zeer aangrijpende tijd. Iets wat hij zelf ook aangeeft aan het begin van de videoclip, waarin hij vertelt dat zijn vrouw leed aan wat in eerste instantie een ongeneeslijke ziekte zou zijn, maar uiteindelijk wist ze hier toch van te genezen. Met zo'n verhaal moet je het publiek in Basel en de mensen thuis kunnen overtuigen, toch?
Nou.....het enige probleem is dat het nummer zelf geen deuk in een pakje boter slaat. How Much Time Do We Have Left zou een tranentrekker moeten voorstellen, maar voelt te oppervlakkig om echt door te dringen. Dit nummer heeft zowat hetzelfde probleem als Portugal, in dat beide landen vrij zouteloze inzendingen sturen. Maar de Sloveense inzending voelt toch wat 'overdone' aan en dus komen de Slovenen ook op het generieke vlak minder goed uit de verf. Daarnaast sta ik altijd wat minder welwillend tegenover platen die wat makkelijk proberen sympathie te werven door in te spelen op de menselijke waterwerken en dus scoort het liedje op dat vlak ook wat minpunten. Bot gezegd: dit nummer doet me vrijwel niets en ik hoop het dan ook niet terug te zien in de finale.
1. IJsland
2. Oekraïne
3. Portugal
4. Estland
5. Polen
6. Slovenië
Een eenvoudige ballad met een eenvoudig onderwerp dat voor zanger Klemen zelf een beschrijving is van een zeer aangrijpende tijd. Iets wat hij zelf ook aangeeft aan het begin van de videoclip, waarin hij vertelt dat zijn vrouw leed aan wat in eerste instantie een ongeneeslijke ziekte zou zijn, maar uiteindelijk wist ze hier toch van te genezen. Met zo'n verhaal moet je het publiek in Basel en de mensen thuis kunnen overtuigen, toch?
Nou.....het enige probleem is dat het nummer zelf geen deuk in een pakje boter slaat. How Much Time Do We Have Left zou een tranentrekker moeten voorstellen, maar voelt te oppervlakkig om echt door te dringen. Dit nummer heeft zowat hetzelfde probleem als Portugal, in dat beide landen vrij zouteloze inzendingen sturen. Maar de Sloveense inzending voelt toch wat 'overdone' aan en dus komen de Slovenen ook op het generieke vlak minder goed uit de verf. Daarnaast sta ik altijd wat minder welwillend tegenover platen die wat makkelijk proberen sympathie te werven door in te spelen op de menselijke waterwerken en dus scoort het liedje op dat vlak ook wat minpunten. Bot gezegd: dit nummer doet me vrijwel niets en ik hoop het dan ook niet terug te zien in de finale.
1. IJsland
2. Oekraïne
3. Portugal
4. Estland
5. Polen
6. Slovenië
1
geplaatst: 21 maart 2025, 23:40 uur
Het verhaal van dit liedje is waarschijnlijk waarom de Slovenen hier voor zijn gegaan. Al schijnt de man een zeer beroemd figuur in het land te zijn. Soms kan zo'n persoonlijk liedje in balladvorm met een directe tekst goed werken (You Let Me Walk Alone van Michael Schultze is er een) maar hier werkt het n=gewoon niet. Het liedje is gewoon echt njet goed. Ik denk dat het de finale niet gaat halen, maar ben daar minder zekeer van dan bij Portugal. Misschien zijn er toch wat Europeanen die ineens gepakt worden door de eenvoudige en directe tekst,
Ook voor Slovenie ga ik naar 2019, wat nog steeds een zeer goed jaar was. In de jaren 90 vooral veel forgettable ballades bij de Slovenen. In de jaren 90 meer dramatiek, meer pop, meer kitsch en meer pogingen om op te vallen. In de jaren 10 gaat het alle kanten op, ook qua niveau. Slovenie zakt minder vaak echt compleet door de ondergrens dan veel landen in de regio, maar heeft ook niet zoveel echt heel goede entries .
De top 5
1. IJsland
2. Oekraine
3. Portugal
4. Polen
5, Estland
6, Slovenië
Ook voor Slovenie ga ik naar 2019, wat nog steeds een zeer goed jaar was. In de jaren 90 vooral veel forgettable ballades bij de Slovenen. In de jaren 90 meer dramatiek, meer pop, meer kitsch en meer pogingen om op te vallen. In de jaren 10 gaat het alle kanten op, ook qua niveau. Slovenie zakt minder vaak echt compleet door de ondergrens dan veel landen in de regio, maar heeft ook niet zoveel echt heel goede entries .
De top 5
1. IJsland
2. Oekraine
3. Portugal
4. Polen
5, Estland
6, Slovenië
1
geplaatst: 22 maart 2025, 01:22 uur
Slovenië:
Ik kom er net achter dat er iets is dat ik nog vervelender vind dan geforceerde humor: sentimentele kitsch. Waar ik Portugal zojuist heb geprezen om zijn authenticiteit, ervaar ik bij deze inzending een totaal gebrek hieraan. Ik vind het naar wat de beste man heeft meegemaakt en ben blij dat het nu goed met hem en zijn familie gaat, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit nummer slechts geschreven is met als doel ons tot tranen toe te roeren. Toegegeven: het is om te huilen.
1. Portugal
2. Oekraïne
3. Polen
4. IJsland
5. Estland
6. Slovenië
Ik kom er net achter dat er iets is dat ik nog vervelender vind dan geforceerde humor: sentimentele kitsch. Waar ik Portugal zojuist heb geprezen om zijn authenticiteit, ervaar ik bij deze inzending een totaal gebrek hieraan. Ik vind het naar wat de beste man heeft meegemaakt en ben blij dat het nu goed met hem en zijn familie gaat, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit nummer slechts geschreven is met als doel ons tot tranen toe te roeren. Toegegeven: het is om te huilen.
1. Portugal
2. Oekraïne
3. Polen
4. IJsland
5. Estland
6. Slovenië
0
geplaatst: 22 maart 2025, 17:07 uur
7. Zweden
Eerste deelname: 1958
Aantal deelnamen: 63
Aantal gewonnen: 7
Hoogste positie: 1ste (1974, 1984, 1991, 1999, 2012, 2015, 2023)
Laagste positie: laatste (1963, 1977)
Arme Måns Zelmerlöw. Kat in het bakkie dacht ie...
Niet dus! Zelfs de Zweden waren de plastic fabriekspop nu wel beu en kozen voor KAJ met hun saunalied. Måns bleek een onsportieve verliezer ('we zullen het wel zien op het festival' sneerde hij nog plus een jankbui en smijten met dingen) en vervolgens wil zijn vrouw van hem scheiden omdat ie nogal wat problemen heeft (losse handjes, drugs enzovoort). Niet fraai van mevrouw Zelmerlöw om dit openbaar te maken, maar het heeft verder uiteraard niks te maken met de keuze van de Zweden dit jaar. Gaat Finland dan toch een beetje revanche krijgen dit jaar? Hun eigen inzending doet het goed in de polls en bij de bookmakers en Bara Badu Bastu heeft ook een Fins randje.
Måns kan in mei misschien nog wel een extra nederlaag te verwerken krijgen na die opmerking omdat Zweden gewoon keihard op één staat bij de bookmakers. Winst is dus zeer goed mogelijk, en als dat gebeurt heeft Zweden het absolute record te pakken met acht overwinningen (nu nog zeven, gedeeld met Ierland).
En wat een nummer is het. Ik hoopte het al vurig tijdens Melodifestivalen: ga voor KAJ, en het gebeurde ook. Dit is typisch zo'n nummer dat echt kan gaan winnen, zelfs nu mensen het wel een beetje zat zijn dat Zweden zo vaak wint of hoog scoort. Dit is grappig en cheesy, maar heeft ook kwaliteit. En eenmaal in je hoofd gaat het er niet meer uit.
Ik wil ook niet dat Zweden gaat winnen. Maar als het dan toch met dit nummer gaat gebeuren heb ik daar vrede mee. In deze extreem donkere en nare tijd hebben we behoefte aan iets feestelijks als Bara Bada Bastu!!!
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar in de top 3. Ik denk zelfs dat we hier de winnaar te pakken hebben en daarmee hebben de bookmakers het wederom bij het juiste eind.
Top 37:
1. Zweden
2. IJsland
3. Estland
4. Polen
5. Oekraïne
6. Portugal
7. Slovenië
Mijn favoriete Zweedse inzending:
Ik vind veel inzendingen erg leuk. Loreen is gewoon goed, Cornelia Jakobs, Anna Bergendahl, One More Time, ABBA, Monica Zetterlund... ik kan er nog wel wat opnoemen, maar ik ga nu voor mijn favoriete bandje The Ark. Absoluut niet hun beste nummer, integendeel. Maar ik draag ze een warm hart toe en hun optredens in Rotterdam en Stockholm die ik heb kunnen bijwonen maken me een groot fan. Daarbij volg ik de band al sinds hun debuut in 2000.
Eerste deelname: 1958
Aantal deelnamen: 63
Aantal gewonnen: 7
Hoogste positie: 1ste (1974, 1984, 1991, 1999, 2012, 2015, 2023)
Laagste positie: laatste (1963, 1977)
Arme Måns Zelmerlöw. Kat in het bakkie dacht ie...
Niet dus! Zelfs de Zweden waren de plastic fabriekspop nu wel beu en kozen voor KAJ met hun saunalied. Måns bleek een onsportieve verliezer ('we zullen het wel zien op het festival' sneerde hij nog plus een jankbui en smijten met dingen) en vervolgens wil zijn vrouw van hem scheiden omdat ie nogal wat problemen heeft (losse handjes, drugs enzovoort). Niet fraai van mevrouw Zelmerlöw om dit openbaar te maken, maar het heeft verder uiteraard niks te maken met de keuze van de Zweden dit jaar. Gaat Finland dan toch een beetje revanche krijgen dit jaar? Hun eigen inzending doet het goed in de polls en bij de bookmakers en Bara Badu Bastu heeft ook een Fins randje.
Måns kan in mei misschien nog wel een extra nederlaag te verwerken krijgen na die opmerking omdat Zweden gewoon keihard op één staat bij de bookmakers. Winst is dus zeer goed mogelijk, en als dat gebeurt heeft Zweden het absolute record te pakken met acht overwinningen (nu nog zeven, gedeeld met Ierland).
En wat een nummer is het. Ik hoopte het al vurig tijdens Melodifestivalen: ga voor KAJ, en het gebeurde ook. Dit is typisch zo'n nummer dat echt kan gaan winnen, zelfs nu mensen het wel een beetje zat zijn dat Zweden zo vaak wint of hoog scoort. Dit is grappig en cheesy, maar heeft ook kwaliteit. En eenmaal in je hoofd gaat het er niet meer uit.
Ik wil ook niet dat Zweden gaat winnen. Maar als het dan toch met dit nummer gaat gebeuren heb ik daar vrede mee. In deze extreem donkere en nare tijd hebben we behoefte aan iets feestelijks als Bara Bada Bastu!!!
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar in de top 3. Ik denk zelfs dat we hier de winnaar te pakken hebben en daarmee hebben de bookmakers het wederom bij het juiste eind.
Top 37:
1. Zweden
2. IJsland
3. Estland
4. Polen
5. Oekraïne
6. Portugal
7. Slovenië
Mijn favoriete Zweedse inzending:
Ik vind veel inzendingen erg leuk. Loreen is gewoon goed, Cornelia Jakobs, Anna Bergendahl, One More Time, ABBA, Monica Zetterlund... ik kan er nog wel wat opnoemen, maar ik ga nu voor mijn favoriete bandje The Ark. Absoluut niet hun beste nummer, integendeel. Maar ik draag ze een warm hart toe en hun optredens in Rotterdam en Stockholm die ik heb kunnen bijwonen maken me een groot fan. Daarbij volg ik de band al sinds hun debuut in 2000.
2
geplaatst: 22 maart 2025, 17:26 uur
aERodynamIC schreef:
Hun eigen inzending doet het goed in de polls en bij de bookmakers en Bara Badu Bastu heeft ook een Fins randje.
Hun eigen inzending doet het goed in de polls en bij de bookmakers en Bara Badu Bastu heeft ook een Fins randje.
Volgens mij zit het zo: Finse band, bestaande uit Finnen met Zweedse roots, gezongen in een Fins dialect van het Zweeds (Vörå) met ook wat Finse woorden erin, over een typisch Fins verschijnsel. Maar volgens de regels van het Zweedse songfestival mag een nummer niet door alleen buitenlanders geschreven zijn dus zijn er drie Zweden co-auteur.
Hoewel weer Zweedse overwinning wat saai is, zou ik het in dit geval niet jammer vinden.
0
geplaatst: 22 maart 2025, 17:49 uur
Volgens mij heeft dit idd alles om te winnen maar ik ben wel een beetje Zweden moe. Ik vind het nummer ook niet heel top. Re-de-lijk.
1. Polen
2. Ijsland
3. Estland
4. Zweden
5. Slovenië
6. Oekraïne
7. Portugal
Qua beste inzending ooit kan ik niet om ABBA heen, blijft een geweldig nummer!
1. Polen
2. Ijsland
3. Estland
4. Zweden
5. Slovenië
6. Oekraïne
7. Portugal
Qua beste inzending ooit kan ik niet om ABBA heen, blijft een geweldig nummer!
0
geplaatst: 22 maart 2025, 17:49 uur
Poek schreef:
Hoewel weer Zweedse overwinning wat saai is, zou ik het in dit geval niet jammer vinden.
Denk dat velen dat hebben. Daarom zie ik ze ook wel winnen. Ik gun ze een mooie tweede plek en laat een ander land ons maar verrassen met de winst

0
geplaatst: 22 maart 2025, 18:35 uur
Zweden:
Ik zal heel eerlijk zijn: ook ik ben best wel Zweden-moe, maar meer omdat ze altijd hetzelfde soort gelikte popnummers sturen. Daarom zijn de Zweden vaak ook niet mijn favoriet, zelfs als het nummer best wel goed is. Een van de recente uitzonderingen op die regel was Cornelia Jakobs in 2022 (zij had wat mij betreft mogen winnen) en ook de inzending van dit jaar reken ik tot die uitzonderingen. Wat een verschrikkelijk goed nummer is Bara Bada Bastu.
Deze drie Finnen gaan naar Basel met een nummer dat niet heel diepgaand is, maar waaruit wel pure vreugde naar voren komt. Daarnaast is het nummer een gigantische oorwurm. Sinds ik het nummer voor het eerst hoorde krijg ik het niet mee uit m'n hoofd. Ook is het nummer zo verschrikkelijk catchy, dat je bijna niet stil kunnen zitten. Deze muzikale ode aan de sauna zit muzikaal erg goed in elkaar en daarbij helpt het dat een groep als KAJ zichzelf niet zo heel serieus neemt. Hierdoor komen ze sympathiek en geloofwaardig op mij over en het zal me erg verbazen als het gros van het Eurovisiepubliek en de mensen thuis daar straks niet zo over zal denken. Ik gun ze in elk geval de winst en ik ben het ook eens met de gedachte dat Bara Bada Bastu heel makkelijk de finale gaat halen, waarin deze mannen gewoon gaan meedoen om de knikkers.
1. Zweden
2. IJsland
3. Oekraïne
4. Portugal
5. Estland
6. Polen
7. Slovenië
Ik zal heel eerlijk zijn: ook ik ben best wel Zweden-moe, maar meer omdat ze altijd hetzelfde soort gelikte popnummers sturen. Daarom zijn de Zweden vaak ook niet mijn favoriet, zelfs als het nummer best wel goed is. Een van de recente uitzonderingen op die regel was Cornelia Jakobs in 2022 (zij had wat mij betreft mogen winnen) en ook de inzending van dit jaar reken ik tot die uitzonderingen. Wat een verschrikkelijk goed nummer is Bara Bada Bastu.
Deze drie Finnen gaan naar Basel met een nummer dat niet heel diepgaand is, maar waaruit wel pure vreugde naar voren komt. Daarnaast is het nummer een gigantische oorwurm. Sinds ik het nummer voor het eerst hoorde krijg ik het niet mee uit m'n hoofd. Ook is het nummer zo verschrikkelijk catchy, dat je bijna niet stil kunnen zitten. Deze muzikale ode aan de sauna zit muzikaal erg goed in elkaar en daarbij helpt het dat een groep als KAJ zichzelf niet zo heel serieus neemt. Hierdoor komen ze sympathiek en geloofwaardig op mij over en het zal me erg verbazen als het gros van het Eurovisiepubliek en de mensen thuis daar straks niet zo over zal denken. Ik gun ze in elk geval de winst en ik ben het ook eens met de gedachte dat Bara Bada Bastu heel makkelijk de finale gaat halen, waarin deze mannen gewoon gaan meedoen om de knikkers.
1. Zweden
2. IJsland
3. Oekraïne
4. Portugal
5. Estland
6. Polen
7. Slovenië
1
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2025, 18:36 uur
Zweden
De Zweden doet dit jaar alsof ze Finland zijn en komen met een wel heel erg simplistisch feestnummertje. Ach het ligt wel aardig in het gehoor en dit soort nummers doen het op het ESC soms beter dan je verwacht maar aan mij is het niet echt besteed want waar ik het na 1x horen wel leuk vond ben ik er nu al wel klaar mee.
1. Estland
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Slovenië
5. IJsland
6. Zweden
7. Polen
Favoriet uit Zweden is ook ABBA maar de runner-up ook.
One More Time - Den Vilda | 1996
De Zweden doet dit jaar alsof ze Finland zijn en komen met een wel heel erg simplistisch feestnummertje. Ach het ligt wel aardig in het gehoor en dit soort nummers doen het op het ESC soms beter dan je verwacht maar aan mij is het niet echt besteed want waar ik het na 1x horen wel leuk vond ben ik er nu al wel klaar mee.
1. Estland
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Slovenië
5. IJsland
6. Zweden
7. Polen
Favoriet uit Zweden is ook ABBA maar de runner-up ook.
One More Time - Den Vilda | 1996
0
geplaatst: 22 maart 2025, 19:52 uur
Zweden:
Van alle inzendingen denk ik dat ze bij Zweden het meest klaar zijn voor het festival: de act staat als een huis en KAJ straalt veel zelfvertrouwen uit. Niets aan veranderen dus.
Voor mij is de houdbaarheid van een dergelijk nummer echter beperkt. In dit geval stoor ik me niet aan de humor en kan ik die zelfs wel waarderen. Maar ja, hoe lang blijft een grap leuk wanneer je de clue al kent?
1. Portugal
2. Oekraïne
3. Polen
4. Zweden
5. IJsland
6. Estland
7. Slovenië
Van alle inzendingen denk ik dat ze bij Zweden het meest klaar zijn voor het festival: de act staat als een huis en KAJ straalt veel zelfvertrouwen uit. Niets aan veranderen dus.
Voor mij is de houdbaarheid van een dergelijk nummer echter beperkt. In dit geval stoor ik me niet aan de humor en kan ik die zelfs wel waarderen. Maar ja, hoe lang blijft een grap leuk wanneer je de clue al kent?
1. Portugal
2. Oekraïne
3. Polen
4. Zweden
5. IJsland
6. Estland
7. Slovenië
0
geplaatst: 22 maart 2025, 23:07 uur
Ik moet je eerlijk bekennen, ik heb niet zoveel moeite met de Sloveense inzending. Ik bedoel, Klemen is bepaald geen Bob Dylan, zijn tekst heeft een directheid waar je haast ongemakkkelijk van wordt, maar het komt bij mij wel goed genoeg binnen dat ik er wat mee kan, emotioneel bezien. Hoeveel tijd hebben we nog samen? - dat is gewoon een legitieme vraag.
Het enige wat van mij niet gehoeven had, is dat 'ie aan de start van de clip letterlijk zegt waar het nummer over gaat. De tekst laat al weinig genoeg aan de verbeelding over, alsjeblieft zeg.
1. IJsland
2. Oekraïne
3. Estland
4. Slovenië
5. Portugal
6. Polen
Het enige wat van mij niet gehoeven had, is dat 'ie aan de start van de clip letterlijk zegt waar het nummer over gaat. De tekst laat al weinig genoeg aan de verbeelding over, alsjeblieft zeg.
1. IJsland
2. Oekraïne
3. Estland
4. Slovenië
5. Portugal
6. Polen
1
geplaatst: 22 maart 2025, 23:39 uur
Ik kan er niet omheen: de Zweedse inzending is dit jaar gewoon extreem leuk! Het is een nummer dat na één keer al in je hoofd blijft hangen, en niet eens op een vervelende manier, want zie hier maar eens chagrijnig onder te blijven. Over een paar jaar zullen we ons vast afvragen waarom we de kwaliteiten van de nummer twee niet afdoende wisten te waarderen, maar voor nu voorspel ik: volgens mij hebben we een winnaar te pakken!
1. Zweden
2. IJsland
3. Oekraïne
4. Estland
5. Slovenië
6. Portugal
7. Polen
1. Zweden
2. IJsland
3. Oekraïne
4. Estland
5. Slovenië
6. Portugal
7. Polen
0
geplaatst: 23 maart 2025, 10:00 uur
8. Albanië
Eerste deelname: 2004
Aantal deelnamen: 20
Hoogste positie: 5de (2012)
Laagste positie: 17de (2007 HF)
Shkodra Elektronike - Zjerm
Albanië komt dit jaar met een nummer dat het vrij goed doet bij de Eurovisie fanbase en ook de bookmakers geloven in een top 10. Zou dit nummer dan hoger kunnen eindigen dan de vijfde plaats in 2012 (de verrassing van Rona Nishliu's Suus)?
Zjerm is een soort Frozen van Madonna maar dan met etnische invloeden en op mij werkt het goed. Alleen is het net of ze slet, slet, slet zingt. Of is dat bedoeld voor de Finse bijdrage dit jaar?!
Kortom: een nummer dat bij elke luisterbeurt groeit en dat het best goed kan gaan doen deze halve finale.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar tussen de 5e en 10e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. IJsland
3. Albanië
4. Estland
5. Polen
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Slovenië
Mijn favoriet uit Albanië:
Eugent Bushpepa in 2018. Hij werd er 11e mee.
Eerste deelname: 2004
Aantal deelnamen: 20
Hoogste positie: 5de (2012)
Laagste positie: 17de (2007 HF)
Shkodra Elektronike - Zjerm
Albanië komt dit jaar met een nummer dat het vrij goed doet bij de Eurovisie fanbase en ook de bookmakers geloven in een top 10. Zou dit nummer dan hoger kunnen eindigen dan de vijfde plaats in 2012 (de verrassing van Rona Nishliu's Suus)?
Zjerm is een soort Frozen van Madonna maar dan met etnische invloeden en op mij werkt het goed. Alleen is het net of ze slet, slet, slet zingt. Of is dat bedoeld voor de Finse bijdrage dit jaar?!
Kortom: een nummer dat bij elke luisterbeurt groeit en dat het best goed kan gaan doen deze halve finale.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt daar tussen de 5e en 10e plaats.
Top 37:
1. Zweden
2. IJsland
3. Albanië
4. Estland
5. Polen
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Slovenië
Mijn favoriet uit Albanië:
Eugent Bushpepa in 2018. Hij werd er 11e mee.
0
geplaatst: 23 maart 2025, 11:09 uur
Zsweden zijn de eurovisiekoningen. Zo erg dat in bijna elk jaar ze meeschrijven aan een heleboel Eurovisienummers uit andere landxen. Dit jaar kiezen ze voor wat anders en won Kaj verrassend Melfest,k waar iedereen Mans had verwacht. Ik vind het geinig maar ben lang niet zo enthousiast als veel volgers. Leuk dat ze wat anders doen dan zweedpop, dat wel. En het gaat het goed doen. Ik denk dat het niet gaat winnen om drie redenen: Ik denk dat een deel van het publiek Zweden nog geen achtste gunt, Een klein deel, maar het zal genoeg zijn om de publiekswinst te missen. ik denk dat het bij de jury zeker een paar plekken lager gaat eindigen dan vaak met hun gelikte pop zo is. En er zijn wat andere inzendingen die ik nu meer kans geef. Ik denk dat Zweden rond plek 3 uitkomt
De geschiedenis van Zweden op het songfestibval is naar een land kijken dat naar het popland toegroeit dat het nu is. Het songfestival en vooral ook melfest is ook een ontwikkelpool voor songwriters en producers daar die vervolgens ook Kpop liedjes gaan schrijven enzo. Een recente die daar ook een beetje van afweek was Cornela Jakobs, ook een liedje dat post songfestival bleef groeien en een van de betere Zweedse inzendingen. Laat ik vandaag die kiezen.
1. IJsland
2. Oekraine
3. Zweden
4. Portugal
5. Polen
6, Estland
7 Slovenië
De geschiedenis van Zweden op het songfestibval is naar een land kijken dat naar het popland toegroeit dat het nu is. Het songfestival en vooral ook melfest is ook een ontwikkelpool voor songwriters en producers daar die vervolgens ook Kpop liedjes gaan schrijven enzo. Een recente die daar ook een beetje van afweek was Cornela Jakobs, ook een liedje dat post songfestival bleef groeien en een van de betere Zweedse inzendingen. Laat ik vandaag die kiezen.
1. IJsland
2. Oekraine
3. Zweden
4. Portugal
5. Polen
6, Estland
7 Slovenië
0
geplaatst: 23 maart 2025, 11:24 uur
Albanie op hun best is een land dat eigen muziekcultuur combineert met moderne popmuziek. En laat dat nou precies zijn wat ze dit jaar doen. Zjerm klink sferisch, mysterieus en eigenzinnig. Als ook buiten de Eurovisiebubbel ze massaal voor dit nummer vallen en ze de jury ook meekrijgen zou het nog weleens een dark horse kunnen zijn. Dat is een long shot (al zou ik het wel leuk vinden) maar je weet maar nooit. Vooralsnog gok ik op een makkelijke finaleplek en een evenaring van de vijfde plaats van Suus..
Daarover gesproken: Er waren meer goede inzendingen . 2019 bijvoorbeeld. Of De keuze van Aero. Maar ik kies toch voor Suus. Toen Albanie begreep dat het niet erg is als je een deel van het publiek de gordijnen injaagt als een ander deel het maar goed vind. Maar als we dit volgend jaar weer doen zou de inzending van dit jaar op deze plek kunnen staan.
En dan toch een nieuwe nummer 1:
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Zweden
5. Portugal
6. Polen
7, Estland
8. Slovenië
Daarover gesproken: Er waren meer goede inzendingen . 2019 bijvoorbeeld. Of De keuze van Aero. Maar ik kies toch voor Suus. Toen Albanie begreep dat het niet erg is als je een deel van het publiek de gordijnen injaagt als een ander deel het maar goed vind. Maar als we dit volgend jaar weer doen zou de inzending van dit jaar op deze plek kunnen staan.
En dan toch een nieuwe nummer 1:
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Zweden
5. Portugal
6. Polen
7, Estland
8. Slovenië
0
geplaatst: 23 maart 2025, 11:24 uur
Albanië is een fijne verrassing! Ik had het nummer nog niet eerder gehoord. Het nummer zit erg goed in elkaar. Tof.
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Estland
5. Zweden
6. Slovenië
7. Oekraïne
8. Portugal
De inzending van 2018 vond ik wel OK
1. Polen
2. Albanië
3. Ijsland
4. Estland
5. Zweden
6. Slovenië
7. Oekraïne
8. Portugal
De inzending van 2018 vond ik wel OK
1
geplaatst: 23 maart 2025, 12:03 uur
Albanië:
Ik dacht alles al een keer beluisterd te hebben, maar blijk er toch een gemist te hebben. Het blijkt een positieve verrassing. De zangeres doet mij een beetje denken aan Kate Bush en dat is helemaal niet erg. Wat mij betreft hadden ze de moderne versie van een triangelspeler die ook nog wat meewauwelt wel weg kunnen laten.
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Polen
5. Zweden
6. IJsland
7. Estland
8. Slovenië
Ik dacht alles al een keer beluisterd te hebben, maar blijk er toch een gemist te hebben. Het blijkt een positieve verrassing. De zangeres doet mij een beetje denken aan Kate Bush en dat is helemaal niet erg. Wat mij betreft hadden ze de moderne versie van een triangelspeler die ook nog wat meewauwelt wel weg kunnen laten.
1. Albanië
2. Portugal
3. Oekraïne
4. Polen
5. Zweden
6. IJsland
7. Estland
8. Slovenië
* denotes required fields.