Muziek / Algemeen / Teruggrijpen op muziek van vroeger
zoeken in:
0
geplaatst: 11 maart 2006, 22:39 uur
In De Site > Gebruikers > Opvallende, mooie, afgrijselijke top 10's mede-users:
Dit is toch gewoon triest ? Met een wereld van muziek aan je voeten ga je toch niet teruggrijpen naar wat mama en papa in de platenkast hebben staan ?
Vind het maar een vaag teken van luiheid.
Dit is toch gewoon triest ? Met een wereld van muziek aan je voeten ga je toch niet teruggrijpen naar wat mama en papa in de platenkast hebben staan ?
0
geplaatst: 11 maart 2006, 22:59 uur
Onderhond schreef:
(quote)
Wat een ongelooflijke onzin is dit zeg. Triest?

0
geplaatst: 11 maart 2006, 22:59 uur
Onderhond schreef:
(quote)
Tuurlijk man. Nee die depressieve zooi van jou is lekker. Zo'n domme rare opmerking weer van je oh..maar goed.
0
geplaatst: 11 maart 2006, 23:03 uur
Nu nog argumenten en je bent er klaar voor
.Geldt voor allebei trouwens.
0
geplaatst: 11 maart 2006, 23:04 uur
Onderhond schreef:
.
Geldt voor allebei trouwens.
(quote)
.Geldt voor allebei trouwens.
Haha en jij erbij en dan zijn we klaar.
oh oh toch
0
geplaatst: 11 maart 2006, 23:07 uur
Helaas OH: geen toelichting. Je snapt het heus wel en ik heb geen zin in flauw over en weer gedoe. Ik ben duidelijk en zo niet dan is dat helaas pindakaas 

0
geplaatst: 11 maart 2006, 23:08 uur
HiLL: Voor jou geldt de extra voorwaarde dat je ook nog coherent moet zijn.
aERo: als je geen zin hebt in een discussie ...
Als 14jarige mag je je best wat afzetten tegen de vorige generaties. Zo ontstaan nieuwe dingen. Vooruitgang zeg maar. Nieuwe stijlen en stromingen. Niet door naar mama en papa plaatjes te luisteren.
aERo: als je geen zin hebt in een discussie ...
Als 14jarige mag je je best wat afzetten tegen de vorige generaties. Zo ontstaan nieuwe dingen. Vooruitgang zeg maar. Nieuwe stijlen en stromingen. Niet door naar mama en papa plaatjes te luisteren.
0
geplaatst: 11 maart 2006, 23:10 uur
OH dat het je muziek niet is, prima. Maar zo denigerend over dat soort muziek van papa en mama...slaat toch werkelijk nergens op. Dat is toch niet meer dan je (altijd) weer afzetten tegen het soort muziek?
Hoezo geldt dat voor mij?
Hoezo geldt dat voor mij?
0
geplaatst: 11 maart 2006, 23:16 uur
Als je nu even tot 10 telt en leest wat er staat zal je zien dat het niet eens met de muziek zelf in kwestie te maken heeft. Maar dat moet je ook willen lezen natuurlijk ...
Al stond er een top 10 met raveklassiekers uit de 90s, dan nog vind ik het niet gezond.
Al stond er een top 10 met raveklassiekers uit de 90s, dan nog vind ik het niet gezond.
0
Allmusic
geplaatst: 11 maart 2006, 23:31 uur
Natuurlijk moet je een eigen muzieksmaak ontwikkelen, maar er is niets mis met het ge(/mis)bruiken van je ouders' platenkast als één van je inspiratiebronnen......
0
geplaatst: 11 maart 2006, 23:34 uur
Je moet gwoon een tussenweg vinden tussen, de muziek van je ouders en je eigen ding zeg maar. Want ook al draaien je ouders "oude lullen muziek" dan kan het nog mooi zijn. Dat vind een 14-jarige ervan
.
.
0
geplaatst: 11 maart 2006, 23:36 uur
HiLL schreef:
Tuurlijk man. Nee die depressieve zooi van jou is lekker.
Tuurlijk man. Nee die depressieve zooi van jou is lekker.
Als er iets melig is, is het Knifehandchop wel.

En ach, als Lize echt zo van de vooruitgang blijkt te zijn, komt dat er vanzelf wel eens uit.
0
geplaatst: 11 maart 2006, 23:37 uur
Onderhond schreef:
..... een vaag teken van luiheid.
..... een vaag teken van luiheid.
hmmm...ze had ook gewoon met haar vriendinnetjes naar Britney Spears en Jan Smit kunnen luisteren (bij wijze van spreke dan he), dat was waarschijnlijk sociaal gezien luier geweest dan je afzetten van je omgeving door je te verdiepen in je pap's en mam's muziek.
Waarbij overigens naar mijn mening ook nog geldt dat alle nieuwe en vernieuwende muziek toch wel op een of andere manier terugverwijst naar wat er eerder gemaakt is. En dan lijkt me er absoluut niks mis mee om via de gouwe ouwes de muziek te ontdekken, maar dat terzijde.
[edit] nu ik trouwens de top 10 beter bekijk zie ik ook nog eens dat 4 van de 10 helemaal niet oud zijn, Coldplay, Arctic Monkeys, Franz Ferdinand en Wende Snijders...........lui zei je toch?
[edit]
0
geplaatst: 11 maart 2006, 23:53 uur
Waarbij overigens naar mijn mening ook nog geldt dat alle nieuwe en vernieuwende muziek toch wel op een of andere manier terugverwijst naar wat er eerder gemaakt is. En dan lijkt me er absoluut niks mis mee om via de gouwe ouwes de muziek te ontdekken, maar dat terzijde.
Doorgaans resulteert dat "liefde voor oudjes" in vreselijke retrohypes als daar zijn het hele disco nouveau en het hele electro gebeuren. Veel meer dan "sorry jongens, 20 jaar te laat, bol het maar weer terug af" kan ik daar niet van zeggen. Zo kunnen we nog wel een paar jaar doorgaan met ouw spul te recyclen (Detroit techno terug in, beetje newwave, oldskool rave revival ?), maar na een tijd is het toch echt op.
Ik zit toch echt al een tijd te wachten op iets nieuws. Zo'n nieuw genre waarvan je denkt "damn, leuk, dat hebben we nog niet gehad". Als je dan ziet dat de halve MM populatie nog achter groepen als Pink Floyd aanloopt is dat weinig hoopvol, al helemaal als een deel daarvan 14 blijkt te zijn. Dat je wat meepikt uit het verleden, ga je gang, maar dat de helft verzonken is in een vervlogen tijd zonder amper wat af te weten van wat er tegenwoordig speelt is gewoon jammer.
0
geplaatst: 11 maart 2006, 23:55 uur
Ik vind Pink Floyd ook geweldige muziek maken hoor, maar ik weet absoluut wel wat er tegenwoordig speelt...
0
geplaatst: 12 maart 2006, 00:04 uur
Dat jij zit te wachten op iets nieuws is natuurlijk je goed recht Onderhond, maar jij bent al wat langer met muziek bezig en hebt je kunnen orienteren en weet wat je wil. Geef andere mensen daar ook de kans toe, en als zij ipv bij Lapsed of Xanopticon bij Pink Floyd uitkomen, dan zie ik niet in wat daar mis mee is. Waarom wachten op iets nieuws als er nog zoveel moois in het verleden is dat je niet kent 

0
Toine Rorije
geplaatst: 12 maart 2006, 00:43 uur
Tja, of je op die leeftijd je muzieksmaak nu laat bepalen door vaders platenkast of door radio538 maakt nu ook weer niet zo'n verschil. In het ene geval luister je naar de mainstream van vroeger en in het andere naar die van nu. Ik zie zo gauw het verschil niet en meestal leren ze het toch wel af. 

0
geplaatst: 12 maart 2006, 00:52 uur
Hangt van je vader af natuurlijk
Wie zegt dat die mainstream-platen in de kast heeft staan?
0
geplaatst: 12 maart 2006, 00:55 uur
Als er een MusicMeter had bestaan toen ik 14 was geweest was mijn top 10 ook een tikkie anders geweest, met ook vooral veel oude platen ertussen. Aan de invloed van je ouders/broers/zussen ontkom je nu eenmaal niet. Nog genoeg tijd om zelf wat te gaan ontdekken lijkt me.
0
Toine Rorije
geplaatst: 12 maart 2006, 00:57 uur
obsessed schreef:
Wie zegt dat die mainstream-platen in de kast heeft staan?Dat is waar, de smaak van mijn vader is zó slecht dat het eigenlijk niet eens meer onder mainstream valt.

0
geplaatst: 12 maart 2006, 01:06 uur
Warempel, zo heeft een topic wat had kunnen uitmonden in een hele hoop oeverloos gezeur zowaar nog een interessante discussie opgeleverd! Het kan dus tóch! 
Ik ben ook niet zo van Onderhond's theorie van de 'verschroeide aarde', in het verleden is genoeg interessants gebeurd wat de moeite waard is om nu alsnog te ontdekken. Ik zie ook liever tieners aan de haal gaan met papa's ouwe Fleetwood Mac LP's dan dat ze de ene na de andere lamme TMF-R&B-artiest slikken voor zoete koek.
Maar waar ik het stiekem wel mee eens ben: qua 'muzieklandschap' is er de laatste jaren niks spectaculairs gebeurd. Gitaarmuziek bleef gitaarmuziek. De electronics gingen van Düsseldorf naar Detroit, landden vervolgens in de mainstream en zitten nu in wasmiddel-reclames. Ik had het moment wel willen meemaken toen in '86/'87 iedereen zich besefte dat dit muziek was die ze letterlijk nog nooit eerder hadden gehoord.
Ah, weemoed. Soms moet je er gewoon aan toegeven.

Ik ben ook niet zo van Onderhond's theorie van de 'verschroeide aarde', in het verleden is genoeg interessants gebeurd wat de moeite waard is om nu alsnog te ontdekken. Ik zie ook liever tieners aan de haal gaan met papa's ouwe Fleetwood Mac LP's dan dat ze de ene na de andere lamme TMF-R&B-artiest slikken voor zoete koek.
Maar waar ik het stiekem wel mee eens ben: qua 'muzieklandschap' is er de laatste jaren niks spectaculairs gebeurd. Gitaarmuziek bleef gitaarmuziek. De electronics gingen van Düsseldorf naar Detroit, landden vervolgens in de mainstream en zitten nu in wasmiddel-reclames. Ik had het moment wel willen meemaken toen in '86/'87 iedereen zich besefte dat dit muziek was die ze letterlijk nog nooit eerder hadden gehoord.
Ah, weemoed. Soms moet je er gewoon aan toegeven.

0
geplaatst: 12 maart 2006, 01:12 uur
Tja het wordt toch steeds moeilijker om origineel uit de hoek te komen, zoveel dingen zijn al gedaan. Hoe kan je nu nog een heel nieuw genre uitvinden?
0
geplaatst: 12 maart 2006, 02:21 uur
Als je naar electronische stromingen zou luisteren zou je nog genoeg nieuwe dingen ontdekken... Op rock/popgebied zijn de dingen erg slow op dit moment, wat de fans van arctic moneys ook beweren 

0
geplaatst: 12 maart 2006, 02:27 uur
Maar zelfs binnen de electronica kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat er hooguit nog sprake is van evolutie in een almaar lager wordend tempo.
0
geplaatst: 12 maart 2006, 02:42 uur
En bovendien, als in papa's platenkast Purcell staat is het ineens geen oude meuk meer, maar 'acquired taste'. Waarom worden boeken en films klassiekers of interessante tijdsbeelden genoemd en hangt rond muziek veel meer een hijgerigheid van 'bij zijn'?
Ik kan er niet eens aan beginnen om op MuMe de woorden 'achterhaald' en 'gedateerd' te gaan tellen. Allebei lastig te verdedigen, vind ik. En niemand garandeert ons dat Somatic Response in 2048 niet voor de derde keer de Top 2000 aanvoert, op de hielen gezeten door Gridlock
Ik kan er niet eens aan beginnen om op MuMe de woorden 'achterhaald' en 'gedateerd' te gaan tellen. Allebei lastig te verdedigen, vind ik. En niemand garandeert ons dat Somatic Response in 2048 niet voor de derde keer de Top 2000 aanvoert, op de hielen gezeten door Gridlock

0
geplaatst: 12 maart 2006, 02:49 uur
Als iemand ons dát zou kunnen garanderen lebowski, dan word ik surbiet fan van yes of genesis 

0
dutch2
geplaatst: 12 maart 2006, 04:56 uur
lebowski schreef:
En bovendien, als in papa's platenkast Purcell staat is het ineens geen oude meuk meer, maar 'acquired taste'. Waarom worden boeken en films klassiekers of interessante tijdsbeelden genoemd (en dat geldt ook voor films) en hangt rond muziek veel meer een hijgerigheid van 'bij zijn'?
En bovendien, als in papa's platenkast Purcell staat is het ineens geen oude meuk meer, maar 'acquired taste'. Waarom worden boeken en films klassiekers of interessante tijdsbeelden genoemd (en dat geldt ook voor films) en hangt rond muziek veel meer een hijgerigheid van 'bij zijn'?
Ik denk omdat popmuziek bij uitstek bij de jeugd hoort, terwijl literatuur en film kunstvormen zijn die zowel jong als oud (als zeer oud) aanspreken. De jeugd denkt vaak dat het 'nu' veel meer waarde heeft dan het 'toen' en dat het 'nu' de ultieme muziek bevat die nooit meer overtroffen zal worden (btw: vreemd genoeg zijn er ook jongeren die zweren bij de vastgeroeste smaak van hun ouders, en denken dat de jaren 60 het begin en einde van de popmuziek waren). Liefhebbers van literatuur en film zijn vaak wat ouder en hebben meer overzicht over het geheel. En die zien dat ieder tijdperk zijn pro's en contra's heeft.
Overigens moet ik Yak gelijk geven. Ook ik had weinig vertrouwen in dit topic, maar het dreigt nu toch echt interessant te worden

0
geplaatst: 12 maart 2006, 10:44 uur
Mm ik denk dat Dutch wel een punt heeft. In je "jeugd" ben je (ik althans) er redelijk van overtuigd dat dat wat je dan mooi vindt, ook het ultieme is. In de jaren tussen 15 en 25 zeg maar, neemt muziek voor heel veel mensen dan ook een prominente plaats in het alledaagse bestaan in. Later krijgen we vriendjes en vriendinnetjes, andere interesses en vervaagt de plaats van muziek in het bestaan van het overgrote deel van de mensheid. Met als gevolg dat de muzikale ontdekkkingsreis stopt en en bovenop de artiesten die men toen leuk vond, alleen nog de mega-acts worden toegevoegd.
De echte liefhebbers blijven doorzoeken. Dat zijn de mensen die op hun 40ste nog steeds de nieuwe Arctic Monkey's uitchecken en benieuwd zijn wat Boards of Canada nou precies te melden heeft. Zo'n beetje profiel MuMe user dus. Ook de groep mensen die, mits open minded, uiteindelijk wel een aantal decennia kunnen overzien. Overigens degene die mij kan uitleggen dat vroeger alles beter was, of alleen nu interessante dingen worden gedaan, moet nog geboren worden. Dat is dan waarschijnlijk wel direct de door god gezonde.
Nog even over die platenkast. Ergens begint de ontwikkeling van je muzikale smaak. Of dat dan begint met de platenkast van je bedaarde vader met Pink Floyd (of in mijn geval Benny Goodman) of begint met de platenkast van pillenslikkende vriendjes (om maar even 2 uitersten te noemen) en zodoende je smaakontwikkeling een boost krijgt met Thunderdome, boeit weinig en zegt ook helemaal niets over waar je muzikale smaak eindigt.
En over dat meisje van 14.....lui ?....Haar Top 10 is alleszins eclectisch te noemen en alle voortekenen wijzen erop dat we hier te maken hebben met een toekomstig muzikaal omnivoor met een open mind voor meer dan 1 muziekstroming.
De echte liefhebbers blijven doorzoeken. Dat zijn de mensen die op hun 40ste nog steeds de nieuwe Arctic Monkey's uitchecken en benieuwd zijn wat Boards of Canada nou precies te melden heeft. Zo'n beetje profiel MuMe user dus. Ook de groep mensen die, mits open minded, uiteindelijk wel een aantal decennia kunnen overzien. Overigens degene die mij kan uitleggen dat vroeger alles beter was, of alleen nu interessante dingen worden gedaan, moet nog geboren worden. Dat is dan waarschijnlijk wel direct de door god gezonde.
Nog even over die platenkast. Ergens begint de ontwikkeling van je muzikale smaak. Of dat dan begint met de platenkast van je bedaarde vader met Pink Floyd (of in mijn geval Benny Goodman) of begint met de platenkast van pillenslikkende vriendjes (om maar even 2 uitersten te noemen) en zodoende je smaakontwikkeling een boost krijgt met Thunderdome, boeit weinig en zegt ook helemaal niets over waar je muzikale smaak eindigt.
En over dat meisje van 14.....lui ?....Haar Top 10 is alleszins eclectisch te noemen en alle voortekenen wijzen erop dat we hier te maken hebben met een toekomstig muzikaal omnivoor met een open mind voor meer dan 1 muziekstroming.
* denotes required fields.