MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Teruggrijpen op muziek van vroeger

zoeken in:
Wat betreft het onderwerp dat er geen nieuwe ideeën zijn wil ik de grote denker Mark Prindle even aanhalen:

I'm utterly SICK TO FUCKING DEATH with negative fuckheads saying that "everything's been done before." IT HASN'T. Copycats get the most radioplay, but there PLENTY of sound combinations that haven't been developed yet. Anybody who would claim that everything's been done has a disgustingly limited imagination.

En zo denk ik er ook over.

Het is zeker niet mis om artiesten uit het verleden te ontdekken, eventueel via andere personen. Ook als je alleen artiesten uit het verleden wil vinden en je nog niet zoveel met het heden hebt vind ik daar niks mis mee.

Ik zou het jammer vinden als jonge personen voor hun muziek vertrouwen op 1 ander persoon, er is ook zoveel te ontdekken dat die ene persoon niet kent, oud of nieuw, maakt niet uit.
Nou heb ik niet het idee dat daar in dit geval sprake van is en kan ik onze Favoriet alleen maar aanmoedigen zo door te gaan

(hoewel een gezonde dosis postrock nog iemand kwaad heeft gedaan )

Om een gezamelijk antwoord te geven op de hoop reacties pik ik er de meest interessantste uit :

Het is zeker niet mis om artiesten uit het verleden te ontdekken eventueel via andere personen.

Eens.

Ook als je alleen artiesten uit het verleden wil vinden en je nog niet zoveel met het heden hebt vind ik daar niks mis mee.

Niet eens. Als je 14 bent (mss al iets vroeger tegenwoordig) vind ik het tijd om letterlijk en figuurlijk een stapje in de wereld te zetten. Eens om je heen te kijken en te zien waar je binnen het geheel past. Van welke walletjes je wil mee-eten, en wat voor gekke, onbekende dingen die wereld te bieden heef. Niet om op een zolderkamertje de geschiedenis van je opa en oma na te lezen. Volgens mij is er nog nooit zo'n breed muzikaal palet geweest als in het heden. Een deel daarvan vraagt tijd en aanpassing om te leren waarderen. Iets wat je niet gaat lukken door het verleden in te duiken.

Doorheen je muzikale reis kan je best wat gaan sprokkelen uit het verleden, maar ik vind het toch maar vooral interessant voor tussendoor. Een sidedish zeg maar. Ik ben dan ook één van die loners die steevast in het concept progressie gelooft

En als ook dat niet overtuigt, doe het dan zodat de "in onze tijd" traditie in stand gehouden blijft. Wat heb je aan een opa die zegt "In mijnen tijd, toen luisterde ik naar muziek van m'n ouders".

Eens om je heen te kijken en te zien waar je binnen het geheel past. Van welke walletjes je wil mee-eten, en wat voor gekke, onbekende dingen die wereld te bieden heef
.

Uiteraard geheel mee eens.

Niet om op een zolderkamertje de geschiedenis van je opa en oma na te lezen. Volgens mij is er nog nooit zo'n breed muzikaal palet geweest als in het heden.

Zo ongenuanceerd en onwerkelijk uitgedrukt. Niet mee eens dus.

Een deel daarvan vraagt tijd en aanpassing om te leren waarderen. Iets wat je niet gaat lukken door het verleden in te duiken.

Waarom niet?

Zo ongenuanceerd en onwerkelijk uitgedrukt. Niet mee eens dus.

Je twijfelt eraan of er nu een breder palet aan muziek is dan pak m beet, 30 jaar geleden?

Zolang de persoon zelf kan waarderen waar hij/zij naar luistert maakt het toch niks uit of dat van tegenwoordig of van vroeger is, ik luister muziek niet voor anderen maar voor mezelf. Voor mijzelf ik het het beste als ik luister wat ik goed vindt, voor mijn part uit de middeleeuwen.
Een gebrek aan breedte in de muzieksmaak kan leiden tot het fenomeen dat je denkt de goede muziek te hebben gevonden, maar er eigenlijk veel meer is (eigen ervaring). Dit is wel jammer, daarom is een beetje muzikaal verkennen toch ook belangrijk in plaats van alleen naar 1 iemand anders luisteren (als dat al gedaan wordt), dat je hierbij muziek uit het heden tegenkomt lijkt mij logisch, maar geen vereiste.

Je moet gewoon naar muziek luisteren die je goed vind, of het nu van dertig jaar geleden is of van vorig jaar maakt toch niet uit. Goede muziek is van alle tijden. Het is toch ook veel leuker als je later tegen je kinderen kan zeggen dat je van alle muzieksoorten van alle tijden wat thuis bent, dat je naar de muziek luistert van je eigen tijd en naar de tijd van je (groot)ouders. Je moet je niet wegstoppen voor nieuwe muziek, maar ook nie voor oude muziek.

Dat neemt niet weg dat de keuze vandaag de dag vele malen groter is, hoe je 't ook wendt of keert. Het probleem is echter om door de overdaad (want dat is het) van allerlei soorten muziek je weg te vinden.

Favourite
Precies ja, maar waaruit maakt onderhond (als ik je goed begrijp..) dan op dat ik me wegstop voor nieuwe muziek?

Heb toch echt ook albums van deze tijd in mn toplijstje staan.

De keuze van vandaag is altijd groter.. er komt namelijk altijd weer nieuwe muziek bij (de reeds bestaande muziek)..
Open deuren enzo..

Ik vind het alleen maat toe te juichen dat iemand die zo jong is naar pink floyd luistert, zelfs al is dat zo politiek verantwoord als wereldvrede inmiddels Beter dan 50 cent of een of andere jammerende liefdesspanjool

Een deel daarvan vraagt tijd en aanpassing om te leren waarderen. Iets wat je niet gaat lukken door het verleden in te duiken.

Het kan toch geen kwaad een basis te leggen? Van waaruit je eventueel makkelijker hedendaagse muziek kunt leren waarderen? Als de wil er is echt op avontuur te gaan, komt dat er vanzelf wel uit.

Daarnaast staat het je vrij alle 14-jarige meisjes in jouw omgeving aan de Xanopticon te helpen.

Onderhond schreef:
Niet eens. Als je 14 bent (mss al iets vroeger tegenwoordig) vind ik het tijd om letterlijk en figuurlijk een stapje in de wereld te zetten. Eens om je heen te kijken en te zien waar je binnen het geheel past. Van welke walletjes je wil mee-eten, en wat voor gekke, onbekende dingen die wereld te bieden heef. Niet om op een zolderkamertje de geschiedenis van je opa en oma na te lezen. Volgens mij is er nog nooit zo'n breed muzikaal palet geweest als in het heden. Een deel daarvan vraagt tijd en aanpassing om te leren waarderen. Iets wat je niet gaat lukken door het verleden in te duiken.

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Wel eens gehoord van de uitdrukking "om het heden te begrijpen moet je het verleden kennen"? De meeste bands en artiesten grijpen wel terug naar muziek van vervlogen tijden. Ook de door jou beluisterde artiesten hebben wel een of meerdere raakvlakken met artiesten van 10, 20 jaar geleden. Een compleet nieuwe muziek-stroming bestaat dus niet.
Wat ik dus uit jou beklag opmaak is dat iemand als ik geen waardering heb voor de hedendaagse (pop) muziek omdat ik een vervente luisteraar ben van o.a. Woody Guthrie, the Carter Family en Bob Dylan. Naar mijn mening is dit juist wel de manier om de hedendaagse (pop) muziek beter te appricieren. Op die manier heb je een veel breder referentie-kader. En het een sluit het ander niet uit. Ook al luister je naar oude (oudbollige in jouw ogen) bands dan kan je je daarnaast best wel verdiepen in de hedendaagse (pop) muziek.

Onderhond schreef:
Doorheen je muzikale reis kan je best wat gaan sprokkelen uit het verleden, maar ik vind het toch maar vooral interessant voor tussendoor. Een sidedish zeg maar. Ik ben dan ook één van die loners die steevast in het concept progressie gelooft

Dus als je in het begin van de jaren '60 fan was van Bob Dylan was dat ok volgens jou, omdat hij toen een nieuwe muziekstijl ten gehore bracht. Maar als je vandaag fan bent van Bob Dylan dan is dat achterhaald en ben je lui? Een beetje rare veronderstelling lijkt me.

Onderhond schreef:
En als ook dat niet overtuigt, doe het dan zodat de "in onze tijd" traditie in stand gehouden blijft. Wat heb je aan een opa die zegt "In mijnen tijd, toen luisterde ik naar muziek van m'n ouders".

Dus? Zoals ik al eerder schreef, ik grijp zelfs nog terug op veel oudere muziek. Dat kan jij wel als luiheid bestempelen, maar in mijn ogen is dat juist nieuwsgierigheid naar "nieuwe" dingen en het opdoen van diverse muziekstijlen.

Favourite schreef:
Deze 10 cd'tjes toevallig allemaal met mijn eigen spaarcentjes gekocht.

Ik vind het juist heel bewonderingswaardig dat iemand van 14 naar Led Zeppelin en Pink Floyd luistert. Dat is zeker geen luiheid, eerder het tegenovergestelde. Op de populaire tv- en radiostations worden deze artiesten niet gedraaid, en ook in discotheken of bij andere jongerengelegenheden zul je deze muziek niet snel horen. Daarom blijkt hieruit dat Fav een actieve luisteraar is die zelf initiatief toont om zelf "nieuwe" muziek te ondekken.

BoordAppel schreef:
(quote)

Je twijfelt eraan of er nu een breder palet aan muziek is dan pak m beet, 30 jaar geleden?

hehe verkeerd gequote.. ging mij om het eerste gedeelte, ook al is dat misschien figuurlijk bedoelt.

Wel eens gehoord van de uitdrukking "om het heden te begrijpen moet je het verleden kennen"?

Absoluut. Behalve dat zulke uitdrukkingen niet veel meer zijn dan wat halfbakken volksclichés, haal ik daar vooral uit dat om de muziek 10 jaar in de toekomst te begrijpen, je maar beter een beetje je best doet om de hedendaagse muziek te begrijpen. En hoe je het ook draait of keert, zeker met het overaanbod nu, je verdiepen in muziek kost veel tijd. Maar veel interessanter voor de discussie is het volgende :

Die kindjes denken dan dat als je maar iets wat op electriciteit werkt, met benzine overgiet en met een vlammenwerper in de hens zet, muziek maken is.

De meesten zetten hier wel een mooi boompje op over een "muziekbasis" en "referentiekaders", wat theoretisch allemaal erg mooi klinkt. Vraag is natuurlijk, zo'n Pink Floyd basis, wat kan je daarop bouwen ? Daarnaast merk je ook genoeg dat wanneer muziek buiten een referentiekader gaat vallen, mensen compleet gedesoriënteerd zijn. Erg leuk voor het Memorabele Quotes topic natuurlijk, die stukjes over naar beneden donderende ijskasten en ontploffende flipperkastmachines, maar het verbergt niet dat heel wat mensen totaal de balle verstand hebben om muziek uberhaupt nog te herkennen tegenwoordig. En sorry, maar die basis ga je niet kunnen leggen met muziek die 40 jaar geleden gemaakt werd.

Daarnaast staat het je vrij alle 14-jarige meisjes in jouw omgeving aan de Xanopticon te helpen.

14 jarige meisjes moeten ook helemaal niet naar Xanopticon luisteren, net zo min als ze naar Pink Floyd moeten luisteren vind ik.

Op de populaire tv- en radiostations worden deze artiesten niet gedraaid, en ook in discotheken of bij andere jongerengelegenheden zul je deze muziek niet snel horen. Daarom blijkt hieruit dat Fav een actieve luisteraar is die zelf initiatief toont om zelf "nieuwe" muziek te ondekken.

Nogmaals, het klinkt mooi en aannemelijk, maar toen ik 14 jaar was kende ik zowat de hele discografie van Rob de Nijs. Werd ook niet op de radio gedraaid, laat staan in discotheken of andere jongerengelegenheden. Ik kan je nochthans wel vertellen dat het helemaal niks te maken had met initiatief van mijn kant om "nieuwe" muziek te ontdekken.

Ik kan het best begrijpen dat iedereen het schattig vind dat een meisje van 14 interesse toont in hun/kritisch hoog aangeschreven/ouwe muziek, daar gaat het alleen niet om.

dutch2
@onderhond: Dus als ik jouw redenatie goed begrijp zul jij over pakweg tien jaar niet meer naar Xanopticon luisteren? Sterker nog, je zult het verfoeien. Omdat dat tegen die tijd oubollige ouwe meuk is? Muziek waar alleen nog maar figuren naar luisteren die een beetje zijn blijven hangen?

Volgens mij heb je m'n redenatie niet goed begrepen

Ik ontken helemaal nergens retrocharme. Dat lekkere melancholische gevoel om je eigen favorieten uit vroegere tijden terug te horen, waar je toen helemaal gek van was. Dat blijft gewoon een deel van je eigen muzikale ontwikkeling.

Ik zou het daarentegen wel stevig kut vinden als binnen 10 jaar Xanopticon - Liminal Space nog steeds mijn nummer 1 album is. Tegen die tijd zie ik mezelf nog wel eens een "breakcore albumpje uit de oude doos" downloaden (?), maar meer ook niet.

Over 10 jaar staan alle Beatles platen in mijn top 10!!
En vergeet ik de bands/artiesten die ik nu ontdekt heb en aan het ontdekken ben.

dutch2
@onderhond: Ah, zo komen we ergens. Jouw nummer 1 album wordt dus duidelijk bepaald door wat nieuw is. Dat wil zeggen, nieuw voor jou. Voor jou zijn het nieuwe klanken van hoge kwaliteit, en dus komt het op nummer 1.

Voor een meisje van 14 zijn de platen van Pink Floyd en Genesis net zo nieuw als die platen waar jij zo mee wegloopt. Voor jongeren met ongetrainde oren zijn dat ook platen die best lastig te vatten zijn. Het is dus alleszins begrijpelijk dat deze 'nieuwe' muziek bij deze jongeren op nummer 1 komt.

Dit geeft tegelijk aan dat kwaliteit niets te maken heeft met vernieuwing. Alle platen die je voor het eerst hoort zijn nieuw. Als je eenmaal bekend bent met de genres zullen sommige platen wat makkelijker te vatten te zijn (en dat geldt uiteraard ook voor het Xanopticon genre), maar het blijft een onbekend gebied, en dus spannend en nieuw.

Zou je je alleen maar verdiepen in het grote aanbod van nu, dan krijg je er meteen de slechte, matige en redelijke releases bij. Verdiep je je in het aanbod van vroeger, dan heeft er al een selectie plaatsgevonden op basis van kwaliteit. En als jonge muziekliefhebber lijkt het me daarom juist verstandiger om je de eerste stappen in muziekland te laten gidsen door ervaren luisteraars, dan door je halsoverkop te storten in alles dat maar nieuw (lees recent) is.

HiLL schreef:
Over 10 jaar staan alle Beatles platen in mijn top 10!!

Dat is ook knap, meer dan 10 platen in je top 10!

Vince vega schreef:
(quote)

Dat is ook knap, meer dan 10 platen in je top 10!

Hmm oja..

Ace
Geweldig topic dit! Alleen om te lezen al... Ik ben helaas te lui van aard om me te mengen in de disccussie. Wellicht komt die luiheid ook terug in mijn top-10 en muzieksmaak?

Ik ga eens wat leuke, opvallende top-10's zoeken...

Ik ben zo verschrikkelijk lui. Ik blijf gapen.

Kopje koffie Raymond?

Lekker!

Ik ga lunchen en koffie nemen. He lekker. En over lui zijn gesproken...dat ben ik! Heb nog geen reet gedaan aan school..zucht. En ik ga/ben aan het afstuderen..

Tipje mijnerzijds: besteed iets minder tijd aan zinloze discussies. Hou je heel veel tijd over.

En als jonge muziekliefhebber lijkt het me daarom juist verstandiger om je de eerste stappen in muziekland te laten gidsen door ervaren luisteraars, dan door je halsoverkop te storten in alles dat maar nieuw (lees recent) is.

In zekere zin vind ik dat ook wel (hoewel je halsoverkop in nieuwe dingen storten ook erg leuk kan zijn), maar dan toch vooral in theorie. Ik heb toch vooral m'n bedenkingen bij die "ervarenheid". Papa zal zeker veel afweten van de muziek van vroeger, maar hoe op de hoogte is hij van wat er nu (of pakweg de laatste 20 jaar) speelt ?

Weet papa dat er veel meer bestaat dan couplet-refreintjes muziek ? Vind papa nog steeds dat muzikant zijn gelijk staat aan het bespelen van een instrument ? Weet papa dat er hele stromingen zijn die draaien rond disharmonie ipv harmonie ? Beseft papa dat er zoiets bestaat als "distortion", en dat dat niet noodzakelijk afkomstig is van slechte speakers ? Om maar enkele voorbeeldjes te noemen die rechtstreeks te maken hebben met mijn interessegebied.

Om nog even een leuke anecdote aan te halen wat betreft die basis en referentiekaders ... een wat oudere neef hoorde laatst wat gedistort danswerk. Zoals wel meer mensen vroeg hij of dat hoorde. Na wat gepalaver over distortion zei hij het volgende : "doorheen de jaren 80 hebben wij niks anders geprobeerd om onze tapedecks zo ruisvrij te krijgen, met demagnetiserende bandjes enz, en nu maakt die ruis deel uit van de muziek ?" Typerend hoe zo'n basis en referentiekader plots een barriere wordt.

dutch2
Onderhond schreef:
(quote)

In zekere zin vind ik dat ook wel (hoewel je half overkop in nieuwe dingen storten ook erg leuk kan zijn), maar dan toch vooral in theorie. Ik heb toch vooral m'n bedenkingen bij die "ervarenheid". Papa zal zeker veel afweten van de muziek van vroeger, maar hoe op de hoogte is hij van wat er nu (of pakweg de laatste 20 jaar speelt) ?

Ik bedoelde niet zozeer ouders, maar meer de open minded 'professionele' luisteraars.

Worden wel veel top 10's besproken hier zeg

Ace
Reijersen schreef:
Worden wel veel top 10's besproken hier zeg

Sorry, te lui voor

Gast
geplaatst: vandaag om 21:45 uur

geplaatst: vandaag om 21:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.